Ang styvpappan som gav barnet en örfil

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

Ja, och idag skall det vara så förbannat pedagosiskt och terapeutiskt allt...jag fattar ju att man måste dra en gräns nånstans för folk som missbrukar det och som ett skydd för det barn som BEHÖVER det, men vanlig vardagsuppfostran kan ju faktiskt innehålla en hel del regler, och fattar inte ungen det så bör den ju få veta det...

Jag har som sagt aldrig slagit ett barn och förmodligen inte kommer att göra det heller hoppas jag, däremot så har jag hårda regler på vad som är brukligt och inte...min grabb sa jävla kärring till mig en gång(som han inte trodde att jag hörde)...och han gör aldrig och har aldrig gjort om det... Jag vinkade ner honom och frågade vad han sa....och bad honom säga detta en gång till om han tordes.....jag sa åt honom att han får TÄNKA vad han vill om mig, hur fula tankar somhelst, men aldrig någonsin uttala nåt dyligt igen.....detta tog ca 3 minuter och sen återgick vi till vad vi höll på med....

Att ungar skall kunna ta konsekvenser av sitt handlande ska ju vara självklart, har dom varit dumma mot nån så skall dom ju naturligtvis be om ursäkt...HUR mycket dom än försöker komma undan...att ta ansvar över sina handlanden ger ansvarsfulla barn/vuxna...

Jag kan t ex nånga ggr tänka på alla hingstföl jag haft under årens lopp....alla dessa kräver en fast hand och inga vingliga beslut, ibland kan man få ta lite hårdare tag för att visa vad man menar, men konsekvens och raka besked är det som gäller....när sedan dom blir äldre kan man kompromissa ibland och ge dom mer...man kan faktiskt jämföra det lite med barnuppfostran....barn skall ha nån dom kan lita på som inte alltid följer deras linje...som jag skrev i den andra tråden så är människan det enda däggdjuret som låter sig ledas av sin avkomma....helt galet :crazy:
 
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

martha skrev:
Vad du tror är inte relevant här....du vet inget om denna grabben alls....och INGET hade fått honom att sluta....INGET....förrän nu....tro mig..han har varit på ALLA tänkbara ställen för att få hjälp.

Men man kan inte bli hjälpt om man inte vill själv.
Tjafsa inte om "min" grabb...för det där vet du inget om.....såna som dig spyr han galla över......
Du verkar läsa mina inlägg som fan läser bibeln. Jag BRYR mig faktiskt inte så värst mycket OM hur din grabb blivit hjälpt. Det är bra att han blivit det bara. Orsaken jag tog upp min fråga var att du tog honom som exempel på en "hopplös unge". Eftersom du dessutom tycks tycka (??) att det med vissa ungar i vissa fall kan vara okej/rätt att lappa till dem så undrar jag vad du tycker VITSEN med det är?

Och därför tog jag honom som exempel. Du säger ju själv nu att han hade inte blivit hjälpt av något. Så jag antar att en smäll (eller flera) knappast heller hade hjälpt. Och då undrar jag; om det INTE hjälper med en smäll i fostringssyfte; VAD är då VITSEN med smällen?!?
 
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

martha skrev:
En örfil tar man tag i öronsnibben o ruskar om lite....nja , fysiskt våld....jag vet inte...
:confused:
Jaha, för mig är en örfil en handflata som slår på kinden.
 
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

cetzyboy skrev:
*lånar knapp*
För mig är det stor skillnad på aga och en örfil.
Även om jag aldrig har slagit mina barn så kan jag förstå att en örfil kan vara gefogad ibland.
Många ungdomar saknar helt respekt för andra människor idag, De som är uppväxta med att ha kunnat få en örfil har det i större utsträckning.
Jag har aldrig blivit slagen själv men hade en helt annan respekt för vuxna än vad jag ser hos många barn idag.
Ser du motsägelsen här??
DU själv blev inte slagen och hade respekt för vuxna ÄNDÅ. Ungdomar idag är alltså så oerhört annorlunda att de behöver örfilar för att få den respekten du hade i alla fall??
För mig låter det som om du (liksom jag) fått en respektfull uppfostran UTAN slag. Och om det funkade då så måste det ju funka NU? Problemet är väl att vissa föräldrar inte klarar av jobbet att vara förälder.

Dessutom undrar jag (även dig kan jag ju fråga): vad är SYFTET med örfilen? Vad är liksom VITSEN? Vad är det som gör att ungen plötsligt blir en "bättre människa" av en örfil? Att man kan känna för att ge den har jag FULL förståelse för. Men det enda syftet jag nånsin kan se med att verkligen GÖRA det är att JAG får ut min aggression tillfälligt. Och det är inte skäl nog för mig.
cetzyboy skrev:
Till min fasa ser jag föräldrar som försvarar sina barn när de kallat en jämnårig för hora (8 år) därför att andra föräldrar lägger sig i !
/Cetzy
Vansinnigt. Men det har väl inte så mycket med aga eller ej att göra? ELler tror du dessa barn skulle förstå bättre hur fel det var om de fick stryk? :crazy:
 
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

martha skrev:
Ja, och idag skall det vara så förbannat pedagosiskt och terapeutiskt allt...jag fattar ju att man måste dra en gräns nånstans för folk som missbrukar det och som ett skydd för det barn som BEHÖVER det, men vanlig vardagsuppfostran kan ju faktiskt innehålla en hel del regler, och fattar inte ungen det så bör den ju få veta det...
Grejen är ju att både du, jag, cetzyboy ju är BEVIS på att SLAG INTE BEHÖVS för att ha regler eller fostra sina ungar till vettiga individer!! Jag är fostrad helt utan slag och hade många regler (och straff om man bröt mot dem). Men mycket var också tillåtet, ett nej var dock alltid icke-förhandlingsbart. Du har fostrat din son utan slag och jag antar att han är skötsam och bra. Cetzyboy har aldrig blivit slagen och var ändå respektfull. Vi har nog helt enkelt haft vettiga, sunda regler och konsekvenser när vi brutit dem (som inneburit något ANNAT än slag). Vi har haft kärlek, respekt och ömhet från våra föräldrar. Vi har fått lära oss från början att respektera dem tillbaka för att de är MEDmänniskor; INTE för att de är större, starkare eller har mer "makt" eller har styrkan att slå oss. Och de är våra vuxna förebilder som visar oss rätt väg i livet. Tryggheten i detta har nog gjort att inga slag BEHÖVTS. Därför tror jag att barn som är hopplösa istället skulle behövt mer av det VI fått från början.
 
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

Björk skrev:
För mig kan ALDRIG fostran vara fysiskt våld. Du tycker uppenbarligen annorlunda. Jag tror INTE att ett "jobbigt" barn blir förbättrat av vare sig örfilar, daskar på stjärten eller regelrätt misshandel. Jag tror tvärtom att det jobbiga barnet blir ännu jobbigare. Det kommer jag fortsätta envisas med att tro eftersom jag aldrig sett några bevis för att jobbiga barn blivit bättre av fysiskt våld.

Jag brukar säga såhär; om man tycker det är okej att slå sin unge (örfil eller vad det kan vara) så undrar jag; tycker man det är okej att göra det för resten av livet? Och VÅGAR en förälder ge sin 25-åring en örfil när denne uppför sig illa och är större och starkare än en själv? Jag tycker det är ett helsjukt sätt att fostra sina barn på. Jag tycker ALDRIG det är rätt, någonsin. Det är omoget och ger INGA goda effekter utom att man själv får agera ut sin aggression möjligen.... men det kan man göra på andra sätt.

:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

Jag hade spottat tillbaka och frågat henne om det känndes kul?

Om svaret varit nej..

Så hade hon fått förklara sig, sen hem och in på rummet..
 
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

Mita30 skrev:
Jag hade spottat tillbaka och frågat henne om det känndes kul?

Om svaret varit nej..

Så hade hon fått förklara sig, sen hem och in på rummet..

Men då borde du också "in på rummet" för du spottade ju också. Du var inte ett dugg bättre.
 
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

Fast grejen är ju ändå att man inte får STRAFFA sina barn på något sätt, hade min 23 åriga grabb kommit hem o spottat mig i ansiktet hade han faktiskt fått en fetsmäll....hade min karl gjort det hade han också fått en...hade min chef gjort det hade jag spottat tillbaka...hade ett lite barn gjort det hade jag inte slagit, men tagit tag i det och dragit en ramsa....hade en uppkäftig femtonåring gjort det hade jag slängt den i ett dike....man får ju faktiskt improvisera situationer...en sak är inte alltid det rätta...det beror helt o hållet på....

Vet du att femtonåringar kör med vapen och droger nuförtiden.....OM man blir attackerad av en sån, eller personen kanske bara är 13-14 år tom....kan man då inte freda sig för att det är ett BARN???? en "örfil" är nog underskattat....
Får BARN uppföra sig hursomhelst?? en spott i ansiktet, är det ok....eller en kniv på strupen vid bankomaten?? är det ok...om det är barn det är frågan om???

Jag läser inte dina inlägg som fan läser bibeln, men du är naiv och tror att det bara är på ett enda sätt...så enkelt är det inte alltid. Du tror att alla barn blir väluppfostrade bara man är en klok förälder....vart kommer då allt drägg ifrån...?? Vart kommer alla dessa dåliga föräldrar ifrån?? Jag vet en hel del föräldrar som aldrig burit hand på sina barn....men dom har odrägliga ungar ändå...kanske inte värstingar alla, men ouppfostrade odrägliga skitungar.....
 
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

Jag kan inte tro att allt beror på uppfostran. För vi har 5 barn och de är verkligen olika. Ang 2 av barnen så har det aldrig ringt hem en lärare och klagat på att de krånglat, men ang 3 av dem så ringdes det rätt friskt åtminstone på lågstadiet. (Nu var det nog faktiskt ett par år sedan).
Fast lite beror det säkert på vilken ton som man liksom "anlägger" i familjen. Jag har aldrig stått utanför Konsum och skrikit åt barnen som man ser att många gör, mina barn har förstått från tidig ålder att nej betyder nej oavsett hur högt man säger det.
Barn som kastar möbler och slår föräldrarna, det måste ju vara så stora problem att man måste ta till experthjälp?
Jag har ett par bekanta med barn med Asperger t ex och dessa barn kan verka väldigt ouppfostrade då man träffar dem som hastigast, men jag beundrar verkligen de föräldrarna för allt de gör för sina barn.
Vi som har "friska" barn har det ändå lätt.
 
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

Ja men det är väl inte straffbart att spotta någon i ansiktet? Dessutom är ju flickan inte så gammal så att hon borde dömas.
Gubben som var domare i fallet borde pensioneras... Troligen spöar han väl sina egna ungar och tycker därmed att det är ok.
 
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

Jag tror det skulle vara straffbart om "pappan" spottade flickan i ansiktet :crazy:

För att man inte är straffmyndig( eller är man inte det som 15 åring??) så kan man göra som man vill då tycker du???

Man behöver faktiskt inte ha slagit barn för att tycka att barn bör "straffas" för olika beteenden...konsekvenser kan man ju så vackert säga istället. En femtonåring BÖR förstå det, annars är det nåt allvarligt fel på den.
 
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

Till saken hör ju vad som hände innan. Man spottar inte nån i ansiktet oprovocerat, hur "ouppfostrad" och "trotsig" man än är. GUD vad jag AVSKYR när folk ser människor mellan 13 och 16 som totalt hopplösta objekt som handlar idiotiskt utan anledning. Personligen undrar jag varför det inte satt någon 15-åring med i studion. Allt är så jävla vinklat jämt. Jag, 14 bast, känner INGEN som skulle göra något sånt som att spotta någon i ansiktet utan en rejäl anledning (jo, en tjej gjorde faktiskt det på mig. Men hennes mamma rökte nog på lite mycket under graviditeten, och inte ens det var speciellt oprovocerat).
 
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

Nidorina skrev:
Visst måste man ju få säga till åt barnen och frågan är, vad gör man om man säger till 100 ggr och det hjälper inte, vad gör man då? Jag tycker det är helt fel att slå andra, och med det menar jag främst att man inte slår ngn som är mindre än en själv, men egentligen att ingen ska slå en annan.
Hade mitt barn spottat mig i ansiktet, så är jag rädd för att det hade tagit MYCKET lång tid för mig att förlåta, vilket tex kan innebära att jag inte ställer upp på det barnet lika mycket längre. Exempelvis hade min lust att skjutsa, och satsa på dyra hobbyer åt barnet, kanske minskat mycket, vad vet jag. Och det skulle ju bli ett straff med mkt mer långtgående konsekvenser än att ta barnet i örat (eller örfil, eller vad det nu var). Så frågan är vad som är bäst i det långa loppet. Oerhört svår fråga!

Jo visst är det en svår fråga. Min pappa har slagit mig några gånger, en örfil liksom, men ändå. Det kommer aldrig att bli bra igen mellan oss. Jag blev så sjukt jävla rädd att det inte är klokt. Bara skakade och grät. Att bli slagen av någon tål jag lätt, men av en förälder .. det är en enorm skillnad. Det är det värsta som har hänt mig. Får helt ont i magen bara jag tänker på det. Den svarta käringen på Debatt igår mådde jag riktigt illa av. Att fysiskt göra illa nån sätter sig så djupt, och att kunna slå ett barn när man ser hur rädd (räddt? :crazy: ) det är, då är man fan psykopat. Ni förstår inte hur det känns när någon man är helt beroende av, en person som man från födseln litar på, blint, gör en sån sak.
 
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

Ja, det måste givetvis kännas hemskt.
Mina föräldrar har aldrig slagit mig så jag vet inte hur det skulle kännas. Men samtidigt, vad gör man som förälder då barnet verkligen bara ska ha sin vilja fram och det faktiskt inte är lämpligt.

En gång var det ett barn (inte mitt barn) som sa åt sin mamma att jag hade hållt honom jättehårt i armen. Jovisst, det hade jag gjort. Verkligen jättehårt. Orsak? Jo, pojken tänkte rusa ut på en väg, just som det kom en lastbil :crazy: . Givetvis så handlade jag rent instinktivt óch greppade tag i hans arm. Han var 4 år och förstod inte riktigt (fast jag försökte förklara) att jag hade gjort det för att det kom en stor bil och han tänkte springa ut på vägen.

Just det här fallet är det ju hopplöst att säga vem som gjorde mest rätt och fel tycker jag, man vet ju inte vad som hänt tidigare i familjen (jag ser nästan aldrig TV så jag har inte sett debatter osv).
 
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

Visst,man är straffmyndig vid 15 år men det är inte förrän långt senare som man räknas som "vuxen" vid domstolsförhandling. Jag kan inte den exakta åldern men tror att den inte inträffar förrän efter 20 år. Så en 15 åring som spottas skulle nog inte bli ransakad inför domstol.
Vuxna ska föregå med gott exempel. Personligen hade jag hellre fått en loska i nyllet än ell slag i ansiktet och därefter blivit nedknuffad i ett dike!
J*vla typ till gubbe. Men domaren är den som ska ha mest skit.
 
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

Men hur kan du säga att domaren skall ha mest skit?? Har du varit med på förhandlingarna eller???

Kan du dessutom svara på hur man skall göra om man blir hotad av en 13 åring som bär på vapen?? som håller en kniv mot strupen på dig när du tar ut pengar från bankomaten??
Det vore ju VÄLDIGT kränkande att ge ungen en örfil :crazy:

Jag tycker det verkar som att många härinne lever i en skyddad verkstad....har ni varit inne på en vanlig skollektion idag t ex?? där eleverna skriker hora o bögjävel till lärarna, där dom bär på knivar och "gräs"...detta är frukten av frånfälle av uppfostran av ungar...

Barn SKA respektera äldre, det bara är så....man skriker sig inte blå för att man inte får en dvd och spottar en förälder i ansiktet.....bara det är ju ett generalfel......straffbart eller inte, ett stort moraliskt fel är det iallafall.

en del 15 åringar tror dom kan göra som dom vill...för dom är för unga:crazy:

Ungar blir kränkta säger ni...Oh my God...... :angel:
 
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

Men den här flickan bar inte vapen. Och styvpappan hade inte en kniv mot strupen heller.

Hon spottade på sin styvpappa ja. Du skriver om hennes uppfostran osv, att barn ska respektera äldra, du vet ju ingenting om vad han gjort henne tidigare heller. Det fanns kanske en anledning till att hon spottade på honom? Det där med affären var kanske bara droppen som fick det att rinna över för henne. En del vuxna uppför sig så illa mot barn/ungdommar att man ibland kan undra hur barnen kan låta bli att spotta på dom. Deras bakgrundsrelation vet vi faktiskt ingenting om. "en del 15 åringar tror dom kan göra som dom vill...för dom är för unga" skriver du. Ja, men en del vuxna tror att de kan bära sig hur illa åt som helst mot barn och ungdommar, bara för att de är föräldrar.

Och ja, det är kränkande med en örfil och att bli omkullknuffad. Precis som det är kränkande att bli spottad på. Men det är styvpappan som är den vuxne, det är han som ska se till att kunna klara det på annat sätt änn att "kränka tillbaka". Öga för öga är ingen bra uppfostringsmetod.
 
Senast ändrad:
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

martha skrev:
Vet du att femtonåringar kör med vapen och droger nuförtiden.....OM man blir attackerad av en sån,

att femtonaringar "kör med vapen och droger" ar val anda inget nytt? det forekom for 40 ar sedan ocksa, och sakert annu langre tillbaka. nar du dessutom pratar om dem som "en sån" - lite respekt skulle inte sitta fel..? det handlar ju om hur ungdomarna blir bemotta av vuxna manniskor.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp