Ang styvpappan som gav barnet en örfil

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

Jag tycker att du reagerar lite barnsligt.
Självklart är det domaren som ska ha största skopan ovett. Det är ju han som inte sköter sitt jobb, nämligen att lagföra brottslingar enligt Sveriges lagar. Lagen som reglerar barnaga är strikt och ska tillämpas så.

Tror du verkligen att det är för att barnen fått för lite stryk som de uppvisar dåligt beteende i skolan av den karaktär som du beskriver? I så fall så är din verklighet mycket långt från den jag lever i...
 
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

Snuffsan skrev:
Men den här flickan bar inte vapen. Och styvpappan hade inte en kniv mot strupen heller.

Hon spottade på sin styvpappa ja. Du skriver om hennes uppfostran osv, att barn ska respektera äldra, du vet ju ingenting om vad han gjort henne tidigare heller. Det fanns kanske en anledning till att hon spottade på honom? Det där med affären var kanske bara droppen som fick det att rinna över för henne. En del vuxna uppför sig så illa mot barn/ungdommar att man ibland kan undra hur barnen kan låta bli att spotta på dom. Deras bakgrundsrelation vet vi faktiskt ingenting om. "en del 15 åringar tror dom kan göra som dom vill...för dom är för unga" skriver du. Ja, men en del vuxna tror att de kan bära sig hur illa åt som helst mot barn och ungdommar, bara för att de är föräldrar.

Och ja, det är kränkande med en örfil och att bli omkullknuffad. Precis som det är kränkande att bli spottad på. Men det är styvpappan som är den vuxne, det är han som ska se till att kunna klara det på annat sätt änn att "kränka tillbaka". Öga för öga är ingen bra uppfostringsmetod.

Vet DU vad som hänt innan då??

En femtonåring som gallskriker för att hon inte får en dvd?? Vad säger det dig??

Vad jag säger är att undomar springer IDAG omkring med vapen och droger...inte att HON gör det.....vad skulle du göra om nån kom fram och höll en kniv mot din strupe?? Om ungen inte var straffmyndig??
 
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

violence skrev:
att femtonaringar "kör med vapen och droger" ar val anda inget nytt? det forekom for 40 ar sedan ocksa, och sakert annu langre tillbaka. nar du dessutom pratar om dem som "en sån" - lite respekt skulle inte sitta fel..? det handlar ju om hur ungdomarna blir bemotta av vuxna manniskor.

Så du tycker att våldssamhället är lika idag som för 40 år sen???
Tror inte det...visserligen sitter jag på vishan, men helt blåst är jag inte, dessutom så var jag född för 40 år sen.........

En sån.....??!! Hur vet du hur jag bemöter folk??
Jag bemöter folk på det sätt dom förtjänar.
 
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

Daydream skrev:
Jag tycker att du reagerar lite barnsligt.
Självklart är det domaren som ska ha största skopan ovett. Det är ju han som inte sköter sitt jobb, nämligen att lagföra brottslingar enligt Sveriges lagar. Lagen som reglerar barnaga är strikt och ska tillämpas så.

Tror du verkligen att det är för att barnen fått för lite stryk som de uppvisar dåligt beteende i skolan av den karaktär som du beskriver? I så fall så är din verklighet mycket långt från den jag lever i...

Men var du med på förhandlingarna?? Det kanske finns omständigheter du inte vet om??

Jag har inte sagt att barn skall ha STRYK (dessutom är inte en femtonåring ett "barn"....(bara när det själv gynnar dom) En femtonåring bör veta vad som är rätt o fel, och det vet dom.

Varför ungar idag är odrägliga beror förmodligen på att man inte får uppfostra dom, att få bestraffningar eller konsekvenser för sina handlingar finns inte idag (enl svensk lagstiftning)

Kanske det är därför??? Dom som blir "värstingar" och uppkäftiga är säkert såna som hotar med att ringa o anmäla sina föräldrar så fort dom gör nåt fel....föräldrar är alldeles för slappa idag...läs bara Mian's tråd.....och det är INTE Ovanligt att det är så.

Jag har som jag sagt säkert 5 ggr i denna tråd ALDRIG burit hand på nåt barn, och kommer förmodligen aldrig att göra det heller, MEN jag talar om vad konsekvenserna blir OM dom gör nåt som inte respekteras....

Jag HAR en sk värsting hemma, en narkoman som vill bli "frisk"...han är dryga 20 år och har ganska underliga värderingar om saker o ting...och jag är ingen lallande gumma man kan manipulera hursomhelst, jag är hård men rättvis...jag bestraffar, men talar om VARFÖR jag gör det...och han avgudar mig........faktiskt....

I min lilla värld så skall barn ha reglar som skall följas, och dom reglerna innefattar INTE att spotta på mig eller att gallskrika offentligt för att man inte får saker

( som ps så har jag en egen son på 23 år, som jag aldrig någonsin höjt handen mot och han har utvecklats till en sympatisk ung man som visar respekt för andra människor)
 
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

jag tror anda inte pa att man som vuxen far respekt av det barn man slar.
 
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

Nej, jag vet inte vad som hänt innan, det är därför jag skriver att vi inte kan dömma 15 åringen på det här sättet. Det är kanske inte bara den DVD-filmen det gäller, den blev kanske bara den utlösande faktorn.

Att det finns en del ungdommar som har kniv har ju inte med den här flickan att göra. Det finns värmlänningar som slagit ihjäl folk, det har ju inte med dig att göra. Eller hur?
 
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

"I min lilla värld så skall barn ha reglar som skall följas, och dom reglerna innefattar INTE att spotta på mig eller att gallskrika offentligt för att man inte får saker"

Så är det i min värld också, och det är väl knappast någon annan heller här som tycker att det är ok att spotta på någon. Men flickans uppförande blir ju knappast bättre av att styvpappan uppför sig illa tillbaka.
 
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

Men jag har ju skrivit att det inte var denna flickan som hade kniv heller !!??

*Citat*Vad jag säger är att undomar springer IDAG omkring med vapen och droger...inte att HON gör det ** (finns att läsa i ett inlägg liiite högre upp.)

Men om lagen av aga av barn skall gälla...då frågar jag mig vad man gör om man måste försvara sig mot just "ett barn" som bär vapen...??? En tillrättaviselse mot grund av vad situationen tillåter...är det en bra formulering?? Men vad händer om du hamnar på rättegång för att du försvarat dig mot ett barn?? Kanske t om ditt eget barn....det finns föräldrar som får stryk av sina tonåringar...
 
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

Jag är så korkad att jag skulle också spotta tillbaka...om det blir bättre eller sämre det är frågan...men om man kommit såpass långt att ungarna spottar en i ansiktet så spelar det nog ingen roll faktiskt...Jag skulle följa upp med frågan: Kändes det där bra??
..Nehej inte det....Men det var så det kändes för mig med.
 
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

Men det var du som började prata om att tonåringar har kniv mm. Eftersom inte denna flickan hade kniv så har det inte med diskussionen att göra. Det är ju skillnad på om en människa spottar på någon eller om någon drar kniv. Oavsett om det gäller tonåringar eller vuxna.
 
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

Men om man läser mina inlägg så går dom ut på "Lagen utav aga av barn" Vad man får o inte får göra mot barn.

Då började jag prata om dessa 15 åringar som faktiskt BÄR vapen...men dom innefattar ju också lagen då?? Endel tycker det är bedrövligt att flickan i detta fallet fick en lusing, men det tycker faktiskt inte jag.Föräldrarna kanske försökt sätta gränser miljoner ggr för henne och faktiskt försökt få henne på andra tankar...men sånt funkar inte alltid....tillslut brister det väl...och det är ju inte så att hon "bara fick" en lusing...utan hon hade väl jobbat ihop till en vad jag kan förstå. Vad som hänt kan man bara spekulera i...men hon kanske hade terrosriserat honom en lång tid och sen brast det....det är många kanske, men ingen av oss vet...

Det jag vet är att man inte kan döma någon i fallet, varken "pappa" domare eller flickan....men en normalt funtad 15 årig tjej spottar inte en förälder i ansiktet för att hon inte får en dvd...så sannolikheten för att hon varit a pain in the ass är nog ganska så stor. Barn väljer inte sina föräldrar, men föräldrar väljer heller inte sina barn alltid...och INGEN väljer att få en odräglig unge.
 
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

martha skrev:
Men om man läser mina inlägg så går dom ut på "Lagen utav aga av barn" Vad man får o inte får göra mot barn.

Då började jag prata om dessa 15 åringar som faktiskt BÄR vapen...men dom innefattar ju också lagen då?? Endel tycker det är bedrövligt att flickan i detta fallet fick en lusing, men det tycker faktiskt inte jag.Föräldrarna kanske försökt sätta gränser miljoner ggr för henne och faktiskt försökt få henne på andra tankar...men sånt funkar inte alltid....tillslut brister det väl...och det är ju inte så att hon "bara fick" en lusing...utan hon hade väl jobbat ihop till en vad jag kan förstå. Vad som hänt kan man bara spekulera i...men hon kanske hade terrosriserat honom en lång tid och sen brast det....det är många kanske, men ingen av oss vet...

Det jag vet är att man inte kan döma någon i fallet, varken "pappa" domare eller flickan....men en normalt funtad 15 årig tjej spottar inte en förälder i ansiktet för att hon inte får en dvd...så sannolikheten för att hon varit a pain in the ass är nog ganska så stor. Barn väljer inte sina föräldrar, men föräldrar väljer heller inte sina barn alltid...och INGEN väljer att få en odräglig unge.
Nej, tjejen har tydligen ett lätt handikapp. Klart att föräldrar inte väljer sina ungar, men ungarna har en ganska så klar beroendeställning i förhållande till sina föräldrar, och det gör skillnad. Dessutom så är det ju meningen att föräldrarna ska lära ungarna hur man uppför sig, inte hur man inte uppför sig. Skillnaden mellan oss och andra djur är ju att vi kan snacka och ta till andra metoder än våld. Talesättet "där konsten slutar tar våldet vid" gäller i barnuppfostran också. Självklart ska ungar ha tydliga gränser, men det är uppenbart att det går att fixa utan att lappa till dem då och då, det var ju du själv ett exempel på.

När ungar kutar runt med vapen och rånar folk är det helt uppenbart för sent till och med att "ge dem en lusing". Då är det dags för polisen, därför att de ungarna är farliga för andra människor.
 
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

"Föräldrarna kanske försökt sätta gränser miljoner ggr för henne och faktiskt försökt få henne på andra tankar..." Kanske det. Men det är lika troligt att styvpappan är boven i det hela och på olika sätt burit sig illa åt mot flickan. Det vet varken du eller jag något om. Är det så som någon påstår att flickan har ett handikapp är det ändå värre att pappan tar till nävarna.

Det finns alltid en anledning till sådant beteende. Barn föds inte som 15 åriga, otrevliga typer. Någon har lärt dom det beteendet. Kanske dags för en hel del föräldrar att fundera på vad de är för sorts förebilder i stället för att gnälla för att man inte får slå på barn. Man kan aldrig slå in respekt i ett barn.
 
Senast ändrad:
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

martha skrev:
vart kommer då allt drägg ifrån...?? Vart kommer alla dessa dåliga föräldrar ifrån?? Jag vet en hel del föräldrar som aldrig burit hand på sina barn....men dom har odrägliga ungar ändå...kanske inte värstingar alla, men ouppfostrade odrägliga skitungar.....
Jag är övertygad om att man kan bli "drägg" utan att bli slagen. Men jag är också övertygad om att man inte blir MINDRE drägg OM MAN BLIR slagen. Jag är övertygad om att barn som blir såna att de spottar sina föräldrar i ansiktet eller drar kniv mot dem i 99% av fallen har någon slags problematik i sin fostran. Det kan vara slag/aga, det kan vara kärlekslöshet, det kan vara supande föräldrar, det kan vara ointresserade föräldrar, det kan vara "låt-gå-föräldrar" som inte sätter upp en enda regel alls osv osv osv.

Jag tycker dessutom inte alls att det är naivt att tro att ett barn som blir kärleksfullt och respektfullt behandlat kommer att växa upp till en bra vuxen. Åtminstone i 99% av fallen. Jag tror inte att slag funkar som fostringsmetod någonsin.

Jag är också övertygad om att jag skulle göra vad jag kunde för att freda mig mot en kniv från en tonåring vid bankomaten. Inklusive våld. Däremot tycker jag det är lite annorlunda att bli spottad i ansiktet; där finns inget hot mot mitt liv. Lusten att lappa till skulle finnas där, men jag tror och hoppas jag skulle avstå från att göra det. Egentligen tror jag aldrig att en unge som jag har haft chans att påverka (som förälder eller "plastmorsa) under större delen av dens liv någonsin SKULLE ENS GÖRA något sånt. Jag tror nämligen att jag funkar ungefär som du och andra härinne och därmed helt enkelt inte får såna ungar. "Per automatik" kankse man kan säga. För att jag inte skulle fostra dem med aga, för att jag skulle ge dem kärlek och respekt, för att jag skulle ha regler som gällde och har man fått det från man var liten då tror jag det funkar.

Jag menar INTE att en förälder som har en "hopplös" unge ska känna en massa skuld (nåja, ibland kanske vissa ska det) eller så. De har förmodligen gjort sitt allra bästa utifrån sina förutsättningar. Men jag skulle heller aldrig råda dem att börja slå ungen för att "rädda läget".
 
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

martha skrev:
Jag tycker det verkar som att många härinne lever i en skyddad verkstad....har ni varit inne på en vanlig skollektion idag t ex?? där eleverna skriker hora o bögjävel till lärarna, där dom bär på knivar och "gräs"...detta är frukten av frånfälle av uppfostran av ungar...
Återigen; ÄR det UPPFOSTRAN att SLÅ ett barn?!?!? DU kan ju andra knep som funkat och MASSOR av föräldrar kan dem.
En fråga till: skulle det bli BÄTTRE ungar av dess om de fick örfilar av lärarna?

Jag tror på "konsekvens" eller straff HELT KLART! Men jag tror inte straffet bör bestå av fysiska sådana. Vad tycker du?
martha skrev:
Barn SKA respektera äldre, det bara är så....man skriker sig inte blå för att man inte får en dvd och spottar en förälder i ansiktet.....bara det är ju ett generalfel......straffbart eller inte, ett stort moraliskt fel är det iallafall.
Jag skulle vilja säga såhär: barn ska respektera MÄNNISKOR. Liksom vi ska respektera människor. Barn måste lära sig detta. Jag tror inte någon unge lär sig mer "respekt" av slag. De lär sig att vara rädda för den som är fysiskt starkare och att lyda när hot om våld finns. Men när hotet är avlägsnat så gör de ändå som de vill. Om de istället lär sig lyda pga att det är vettiga orsaker bakom reglerna (empati, kärlek till andra människor, respekt för andra människor) så blir det mer "inlemmat" i dem och de gör rätt för att de själva tycker det är rätt, inte för att någon annars slår dem.
 
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

Snuffsan skrev:
Men den här flickan bar inte vapen. Och styvpappan hade inte en kniv mot strupen heller.

Hon spottade på sin styvpappa ja. Du skriver om hennes uppfostran osv, att barn ska respektera äldra, du vet ju ingenting om vad han gjort henne tidigare heller. Det fanns kanske en anledning till att hon spottade på honom? Det där med affären var kanske bara droppen som fick det att rinna över för henne. En del vuxna uppför sig så illa mot barn/ungdommar att man ibland kan undra hur barnen kan låta bli att spotta på dom. Deras bakgrundsrelation vet vi faktiskt ingenting om. "en del 15 åringar tror dom kan göra som dom vill...för dom är för unga" skriver du. Ja, men en del vuxna tror att de kan bära sig hur illa åt som helst mot barn och ungdommar, bara för att de är föräldrar.

Och ja, det är kränkande med en örfil och att bli omkullknuffad. Precis som det är kränkande att bli spottad på. Men det är styvpappan som är den vuxne, det är han som ska se till att kunna klara det på annat sätt änn att "kränka tillbaka". Öga för öga är ingen bra uppfostringsmetod.
ÅH, tack Snuffsan! Det där skrev du bra! :bow:
 
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

martha skrev:
Varför ungar idag är odrägliga beror förmodligen på att man inte får uppfostra dom, att få bestraffningar eller konsekvenser för sina handlingar finns inte idag (enl svensk lagstiftning)
Äh, bullshit!! Vi får visst fostra med bestraffningar och konsekvenser. Det är barnAGA som är förbjudet.
martha skrev:
Jag HAR en sk värsting hemma, en narkoman som vill bli "frisk"...han är dryga 20 år och har ganska underliga värderingar om saker o ting...och jag är ingen lallande gumma man kan manipulera hursomhelst, jag är hård men rättvis...jag bestraffar, men talar om VARFÖR jag gör det...och han avgudar mig........faktiskt....
Här kommer ju knepet! DU vet ju att det GÅR utan fysiska straff eller våld. Du förklara VARFÖR. Det funkar ju!!!
 
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

Det låter som 15 åringen är ouppfostrad. "Hon spottade honom i ansiktet för att hon inte fick som hon ville.." jag menar är man inte mer mogen som 15 åring att man INTE gör sådant?
Jag kan tycka att det var fel att ge henne en örfil och knuffa omkull henne eftersom han är vuxen och visa gott föredöme.
 
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

Tjejen med det "lätta" handikappet kanske höll på att bli hysterisk....risken finns ju...och då kan man lappa till dom så dom "vaknar"

Vi vet INGENTING om hur det förhöll sig i fallet, det kan vara vad somhelst...så man skall inte döma varken styvfadern eller domaren i detta fallet...den som uppenbarligen gjort fel är ju dottern som gastade och spottade...Lätt handikappad kan ju också betyda att hon har nån rörelsestörning...och den sitter kanske inte i huvudet heller....

Sen tycker jag att man gott kan "kränka tillbaka" på en femtonåring...varför inte?? Varför är det en förälder som skall bli kränkt ideligen?? Jag är fullständigt övertygad om att en i den åldern vet vad som är rätt o fel...tjejen kanske hatade sin styvfar för "att han är inte min pappa" för att han tagit pappan i från henne...för att hon var svartsjuk på honom....hon kanske hatade honom utan att han övht hade nån del i hennes känslor...sånt är inte så ovanligt i separerade familjer...

MEN det kan ju varit en skitstövel till styvfar också, men som sagt...vi vet inget.

Men ärligt talat vet jag inte vad JAG hade gjort i samma situation...jag hade klart blivit vansinnig, jag hade nog klappat till jag med faktiskt....men det är nog ingen som känner mig som skulle våga reta upp mig till den nivån...som tur är.
 
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

"...och då kan man lappa till dom så dom "vaknar"" Han knuffade omkull henne också så det var väl knappast anledningen.

"Sen tycker jag att man gott kan "kränka tillbaka" på en femtonåring...varför inte??" Därför att då är man själv på samma nivå. Du får inte kränka mig och för att visa dig det så kränker jag dig. Inte speciellt smart. Då är man snabbt inne i en spiral av grövre och grövre övertramp. Man behandlar helt enkelt inte människor, oavsett ålder, på det sättet. Det enda man skapar då är bittra, elaka, hämdlystna individer.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp