Ang täcke på svettig islandshäst

Sv: Ang täcke på svettig islandshäst

Jag kan absolut inte tänka mig att olika hästraser(eller olika ridinriktningar) skulle använda halsen så olika mycket att man skulle täcka olika beroende på det.
Precis som människor är säkert olika hästar olika känsliga för att bli kall om hals/nacke.
 
Sv: Ang täcke på svettig islandshäst

Jag förklarade lite otydligt, jag menade att alla hästar behöver halsdel när de blivit svettiga och använt musklerna i halsen, gav bara olika exempel på hur de musklerna ansträngs :) det beror ju på hur hästen har ridits, den behöver ju inte alltid ha ansträngt musklerna i halsen, men islandshästar lär nästan alltid använda musklerna i halsen vid tölt och pass då de bär huvudet högt. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Ang täcke på svettig islandshäst

Jag har fått lära mig att det inte är viktigt med halsdel? :o

Jag har också hört många, som jag bedömer kunniga personer som sagt samma sak: att hästarnas halsar inte alls är känsliga för kyla så halstäcken därför onödiga. Har dock aldrig hittat någon förklaring till hur det kan komma sig att det är så... Men eftersom jag brukar klippa hästen på halsen så brukar hon hinna torka i den korta pälsen där medan hon äter kraftfodret.

Till TS skulle jag föreslå att köpa ett regntäcke med tunnt foder. Jag brukar ha min häst spårklippt och använder två varianter av täcken vintertid: oftast ett regntäcke med bara fleeceinsida (vilket alltså skulle motsvaras av det regntäcke du redan har + ditt fleecetäcke). Men när det närmar sig -20 och hon är mycket svettig så använder jag ett regntäcke med 100 g foder.

OM du inte har turen att få tag i ett bävernylontäcke med ullfoder! Tyvärr är de svåra att få tag i nu för tiden... men den senaste tidens renässans för ulltäcken gör förhoppningsvis att även dessa kommer tillbaka! Jag hittade ett begagnat sådant från Finntack för några år sedan och det var helt suveränt! Dock i minsta laget till hästen jag hade då så tillslut blev det undanstoppat och - inser jag nu - bortglömt... På nuvarande häst, som är betydligt nättare i typen, borde det däremot passa perfekt! Nästan synd att vintern snart är slut...! ;)

Edit: Jag har flera fina vintertäcken - bl a ett som jag och nuvarande häst vann som meetingpris på vår första gemensamma tävling, efter bara en knapp månad tillsammans! (Här skulle det ha varit en love-smiley!) Men jag har insett att jag inte använt vintertäcken på massor av år trots att jag alltså bor i Norrbotten, så jag tycker det är helt onödigt att köpa ett sådant!
 
Senast ändrad:
Sv: Ang täcke på svettig islandshäst

Jag tycker att du ska köpa ett nytt regntäcke men förutsättningen för att det ska bli bra är att du även investerar i ett bra ylletäcke som du kan ha under dom dagarna du ridit henne svettig och det är kallt.

Jag har ofta haft problem med att fleccetäckena kasat bak men mitt ylletäcke med kryssgjordar ligger bra även efter en hel dag ute i hagen.
 
Sv: Ang täcke på svettig islandshäst

Hej
Jag är en sådan som täcker förmycket en förlite då vi hittade vårat fullblodssto stå i sommarhagen och skaka även fast hon hade regnrocken 50g +hals på sommaren. Så skulle ha tagit ett typ 200 g för det kan man ha året runt +50-100g hals du kan lägga på bara när hon är svettig. Jag är inte så vana med islandshästar men står i hagen med en och den har inget täcke på sig året runt. Även fast det droppar svett från hästen på vintern. Men det är bara en tjej som rider typ 1 gång i månaden på den. Annars så står den bara:( men tycker du ska ha 200 g + 50-100g hals
 
Sv: Ang täcke på svettig islandshäst

Jag skulle köpa ett fleccefodrat regntäcke och slänga åp hästen. De flesta hästtäcken andas idag iallafall alla på borjes och hooks.

Och så slänger du påde som sagt och till hösten rakar du=)
de jobbiga med att ha orakad häst som lätt blir mkt svettig är ju att även omde torkar är det ju gammalt svett som ligger ann mot huden.
Och alla vi vet ju vad gammalt svett gör.. Både luktar illa och kliar nå för jäkligt.:o

Så det drar ju till sig blodsugande saker så som mygg och knott betydligt lättare och hästen kan få en ovana att klia sig även fasten den inte har exem.

Så jag hade nog rakat nu trots att det är emot alla regler men det finns massor som rakas. alla som ska opereras måste rakas.. och där tar man inte hänsyn till några årstider och fällperioder och de går alldeles utmärkt då=)

Raka bara halsen.. man behöver ju inte raka hela hästen=)

Risken att få ohyror och kliande ovanor och fuktexem anser jag större än att hästen får en hårsäcksinflammation.

Men smaken är som baken
 
Sv: Ang täcke på svettig islandshäst

Jag har köpt Coolertäcken till mina islänningar. Torkar superfort i dom! Beroende på hur kallt det är ute så lägger jag antingen ofodrat regntäcke eller vintertäcke över, eller bara coolertäcket.
 
Sv: Ang täcke på svettig islandshäst

Jag skulle köpa ett fleccefodrat regntäcke och slänga åp hästen. De flesta hästtäcken andas idag iallafall alla på borjes och hooks.

Och så slänger du påde som sagt och till hösten rakar du=)
de jobbiga med att ha orakad häst som lätt blir mkt svettig är ju att även omde torkar är det ju gammalt svett som ligger ann mot huden.
Och alla vi vet ju vad gammalt svett gör.. Både luktar illa och kliar nå för jäkligt.:o

Så det drar ju till sig blodsugande saker så som mygg och knott betydligt lättare och hästen kan få en ovana att klia sig även fasten den inte har exem.

Så jag hade nog rakat nu trots att det är emot alla regler men det finns massor som rakas. alla som ska opereras måste rakas.. och där tar man inte hänsyn till några årstider och fällperioder och de går alldeles utmärkt då=)

Raka bara halsen.. man behöver ju inte raka hela hästen=)

Risken att få ohyror och kliande ovanor och fuktexem anser jag större än att hästen får en hårsäcksinflammation.

Men smaken är som baken

Var ligger svetten på en häst som är rakad?
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
3 998
Senast: mackan
·
Utrustning Hej! Har en unghäst på 3år hemma. Våran första vinter närmar sig, hon är sedan innan van vid att alltid ha täcke på sig efter sept...
2
Svar
21
· Visningar
3 144
Senast: Blyger
·
Utrustning Hej! Börjar fundera på nytt täcke. Just nu har hästen "bara" 1 flug/regntäcke, ett 0g regn, 80g regn, 370g vinter, 50 & 100g...
2
Svar
30
· Visningar
9 386
Senast: Darkie
·
Utrustning Hej. Nu är det ca 8 grader och små regn. Regnat MASSOR under natten och kommande nått och dag kan komma massor med regn också. Samt att...
2
Svar
25
· Visningar
2 114

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp