Sv: Ang våldet på tävlingsbanorna.
Jag förstår inte riktigt varför du anser att det är bra? Spöt ska ju ALDRIG användas i bestraffning, endast som en förstärkning av en hjälp. Jag har förfasats många gånger, och fortsätter förfasas, över hur ryttare drämmer till hästarna med spöt i tid och otid för t.ex. en vägran när dom har noll koll själva på sin egen del i det hela. Ofta ser man klockrena ryttarfel som hästen får skit för
Eftersom jag sett och hört ryttare få tillsägelse när de använt spöt just som drivning eller "anvisning".
Någon nämnde i en tråd här på Buke att hon sett ett ekipage bli uteslutet efter ett slag. (Jag frågade om det verkligen bara var ett slag men inte fått svar. Det hon skrev tolkas som ett slag. Det är isf absurt om spöet användes på ett normalt sätt.)
Jag tycker inte om orimlig hantering av spöet men det ska heller inte gå för långt åt andra hållet.
Nu citerar jag från TR I, 2003. Mom 170.
"Spö eller piska får inte användas som bestraffning utan endast som anvisning. Hårda slag är en form av olämplig bestraffning. Ridning med uppvinklat spö eller s.k. rundslag är förbjudet och medför avstängning.
Vid olydnad får hästen göras uppmärksam genom ett lätt slag på bogen eller bakom sadeln. Spöet ska i så fall användas i omedelbar anslutning till olydnaden. I fråga om "tippning" kan tillåtas att ryttaren högst ett par gånger under ritten tippar hästen genom ett lätt slag på bogen eller bakom sadeln.
Som exempel på olämpligt uppträdande mot hästen räknas varje åtgärd som har karaktär av bestraffning. Olämpligt uppträdande medför avstängning. Exempel på olämpligt uppträdande:
•hårda slag med eller utan tillhyggen.
•ryck i tyglarna.
•upprepade kraftiga skänkelslag.
•sporrning.
•skrik, svordomar eller andra olämpliga uttryck.
•upprepad hoppning över hinder efter tävlingsritten.
•hård drivning av uttröttade hästar."
Så nej, antalet slag står inte reglerat.