Angående att köpa begagnade saker

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Saint
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 2 626
S

Saint

Jag tänkte höra vad ni har för åsikter angående att köpa begagnade saker på Blocket, Tradera osv. Är ni sånna att ni helst vill ha helt nya saker, eller kan ni tänka er att köpa begagnat (kavajer, benskydd, bett, sadlar, ridbyxor, lindor osv).

Vad köper ni helst begagnat?
Vad skulle ni aldrig köpa begagnat?
Vilket är ert bästa fynd? :love:

Sv: Angående att köpa begagnade saker

Jag älskar att ligga och bevaka olika sidor i jakten på de ultimata fynden. Men de är ju bara fynd om man har ett behov... och jag har ju inte ens någon häst än... ha ha... jag bara samlar på mig utrustning som jag måste sköta om. (Hur smart är egentligen det - not!)

Jag skulle aldrig köpa begagnade saker i fel storlek, som är "slitna och äckliga", eller saker som är för dyra... alltså där pris + frakt = nypris... Jag kan ligga i månader och bevaka Tradera och Blocket i väntan på ett äkta fynd. :love: :love:

Mina bästa fynd är ett par Stübben Isolde tyglar som matchar mitt Isoldeträns. De ser nya ut och jag gav 70 kr inkl frakt. Ytterligare ett fynd är ett par bruna senskydd från HG, använda två ggr och ser nya ut... som jag betalade typ 350 kr inkl frakt för. :love:

jag är tyker nog lite si och så om det. vill inte köpa ngt osett men annars går det bra.

handlar inte på nätet heller,. vill ju så gärna ta och känna på varan innan jag bestämmer mig:P

men jag har köpt både benskydd och sadel begagnat. fast då har jag sett dessa innan. bra för de som inte har så stor plånbok eller inte har ngn ridsportsbutik i närheten.

jag tycker att lädergrejer, bett, och sådant går utmärkt att köpa på tradera..

ridbyxor är jag skeptisk mot om det inte är "mitt" märke, kavaj köpte jag ny för att den verkligen måste passa i figuren..

köper inte schabrak, benlindor, bettplattor och täcken begagnat (om det inte är "provat men i fel storlek, prislapp kvar etc)..

Köper inte begagnat, jo dressyrsadeln, fast det var genom en sadelutprovare men iaf.
Inte blocket och tradera.
Vet inte varför, är bara sån.

Köper inte begagnat, jo dressyrsadeln, fast det var genom en sadelutprovare men iaf.
Inte blocket och tradera.
Vet inte varför, är bara sån.

Så om du behövde ett täcke och bara hade 500 att handla för... skulle du hellre köpa ett på Börjes än ett begagnat Horseware? Nyfiken på hur du resonnerar så utveckla gärna svaret. :)

*knapplån*

Bästa fyndet är min sadel, låg perfekt, en beg. stübben, 1000 kr komplett (fast med ett blekblått schabrak, inte det på bilden, det är nyköpt) på blocket. Lite sliten men underbar att sitta i och ligger perfekt på hästen.

pc290299vr5.jpg

Köpt transportskydd, eskadronbenskyd, ett träns, två grimmor och ett vitt schabrak, allt i fint skick från tradera.

Det jag är på jakt efter just nu är benskydd och ridstövlar. Men ridkläder i övrigt skulle jag aldrig köpa begagnat. Eller bett, ryktsaker och sådär.

Jag köper bagagnade sadlar, har köpt enstaka träns, några dyrare utetäcken (Horseware) osv begagnat. Men skulle inte köpa ridkläder eller t.ex. benlindor och sådant.

jag har köpt både sadel, träns, täcke och ridbyxor begagnat.
men som någon skrev gäller det nog att veta vilket märke och storlek man skall ha.
allra bästa fynden hittills är ett dyónträns för 50:- och ett oanvänt HW rambotäcke för 1200:-:idea: .

jag har köpt både sadel, träns, täcke och ridbyxor begagnat.
men som någon skrev gäller det nog att veta vilket märke och storlek man skall ha.
allra bästa fynden hittills är ett dyónträns för 50:- och ett oanvänt HW rambotäcke för 1200:-:idea: .

Bra jobbat! :D :D :bow:

kan man sina märken kan man göra riktiga fynd. Jag har fyndat på Börjes tack vare det... köpte två par splirrans nya Frank Baines tyglar där... betalade totalt 350 kr för dem båda... jag borde ha fått betala runt 1700 kr enligt katalogpriser.

jag ser det som en sport jag utövar när barnen lagt sig;) .
man behöver vara både listig, smart, snål och ha lite tur.
som ett skickligt lotteri typ:D .

Jag vill helst känna och titta på sakerna jag ska köpa.Sen är jag så otålig att har jag väl bestämt mig vill jag ha det direkt,vilket gör att jag åker till den välsorterade hästbutiken och handlar:rofl:

jag ser det som en sport jag utövar när barnen lagt sig;) .
man behöver vara både listig, smart, snål och ha lite tur.
som ett skickligt lotteri typ:D .

Ha ha... och när det gäller tradera så måste man ha en förbannad timing så att man kan lägga ett bud de sista 10 sekundrarna...

... och du glömde en sak till... kanske det viktigaste... man måste ha STENKOLL på marknaden (märken, priser, reor samt Postens portotabell) om man skall känna igen ett fynd när man ser det. Ofta vet ju inte ens annonsören vad det är dom lägger ut... alternativt så glömmer dom vilket märke saken har.

Vad köper ni helst begagnat?
Vad skulle ni aldrig köpa begagnat?
Vilket är ert bästa fynd? :love:

Jag köper gärna det mesta, om det är saker jag vill ha och vet kommer passa.
Bett är perfekt att köpa begagnat :idea: särskilt om man bara vill prova.

Köper ogärna kläder till mig själv om jag inte har möjlighet att prova, men kan jag prova och det passar köper jag gärna beg.

Hmm...har gjort ganska många fynd:
Hoppsadlar 2 st
Dressyrsadel (för en mindre förmögenhet förvisso, men iaf betydligt lägre än nypris :D)
Brösta (en riktig gammaldags brösta, som jag letat efter lääänge) - drygt femtiolapp :)
Kandarstänger 2 st - totalt 250:-
Tävlingskavajer 2 st - ca 500 styck

KL

Sadlar kan jag tänka mig att köpa beg. och även märkesträns (HG, Passier etc).
Men inget annat.

Om det är typ HW så kanske, men inte annars.

Jag brukar ligga och spana lite efter saker mest hela tiden. Men jag har hitills inte köpt något. Jag skulle inte köpa begagnade ridkläder om de inte vore i extremt nyskick. Eller bett, sådant vill jag nog ha nytt. Inte heller saker som en annan häst verkligen har svettats i såsom schabrak som är sladdriga i formen osv.

Men jag kan tänka mig att kanske köpa stigbyglar, träns och ev benskydd eller något täcke begagnat isåfall.

Mitt bästa fynd finns inte ännu, men jag hoppas på att det blir ett par sprengerstigbyglar eller ett dressyrträns! :D

Sadel, träns, grimmor, täcken, bett, mm köper jag gärna begagnat. Något jag inte vill köpa är nog hjälm (vad har den varit med om?) Ridbyxor vet jag inte om jag vill ha begagnade heller, men annars är det mesta ok begagnat, och mycket billigare dessutom.
Mitt bästa fynd var en Caprilli dressyrsadel som kostade 1500 kr med stigbyglar, stigläder, 2 dressyrgjordar, 2 vojlockar och en polypad. Störtskön att sitta i var den också. fick sälja den när den inte passade min nya häst.

En tjej i ett stall i närheten av mig ordnade en jättebra grej (tips ;)) för nåt år sen, "Bytardag".

Så då plockade man ihop vad man ville sälja och åkte dit. Jag fick sålt några täcken som jag knappt hade använt och som inte passade och köpte oanvända skinnhandskar och oanvända schabrak. Väldigt bra intiativ, för då kunde man gå och känna på sakerna.

Annars hade jag inte köpt något begagnat förutom sadlar, men jag skulle kunna tänka mig att köpa mer begagnat än vad jag gör, men jag njuter av att se det nytt :crazy:

//E

Jag har nog aldrig köpt begangnat.... det verkar smart men jag håller mig helst till nya grejjor:)

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
661
Senast: Honey07
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
4 102
Senast: lirco11
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
8 086
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
28 007

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka