Angående behovet av förbättringar av det inhemska stomatrealet (ASVH)

Sv: Angående behovet av förbättringar av det inhemska stomatrealet (ASVH)

Dessa unga hästar passar nog bättre att få sin grundutblidning hos ryttare med vana och erfarenhet att utveckla just unga hästar. När det är klara där och kan börja i ca 1,40 klasser då ska de vidare till toppryttarna.
:bow::bow::bow:
Håller med till 100%. Det är de där mitt emellan ryttarna som är vana vid unghästar och att rida till som ska ha hästarna på utbildning. Det krävs inga internationella toppryttare för att rida till en 4-åring!
 
Sv: Angående behovet av förbättringar av det inhemska stomatrealet (ASVH)

Jag tror många riktigt duktiga hästar hamnar hos relativt orutinerade ryttare som har föräldrar med stinna plånböcker och som vill hjälpa sína telningar upp i klasserna lite väl fort. Hade ryttarna hållit måttet hade säkerligen hästarna rankats högre även i Sverige. Tror inte något annat land har så många unga ovana ryttare till sina prestationsavlade djur.
 
Sv: Angående behovet av förbättringar av det inhemska stomatrealet (ASVH)

De duktiga ryttarna tar helt enkelt mer betalt än de som inte är lika duktiga för att träna och rida hästarna, och det har den lilla uppfödaren ofta inte råd med. Även om hästen är en talang så vill ryttaren har betalt för sitt arbete, vilket jag förstår.
Fast dem riktigt bra hästarna brukar ryttaren ibland ta mindre betalt för att utbilda pga av att dem inte vill bli v med den. Det gäller iofs inte alla ryttare men jag vet flera som gör så.

Sedan tror jag att om man väl fått in en fot hos en av de duktiga ryttarna med en häst som denne gillar så kanske ett mer långsiktigt samarbete kan uppstå så att denne ryttare kan tänka sig att ta emot fler unghästar från uppfödaren och kanske även ingå någon slags deal om delägarskap i hästen i utbyte mot utbildning.
Det är också en variant som är relativt vanlig.
 
Sv: Angående behovet av förbättringar av det inhemska stomatrealet (ASVH)

Dessa unga hästar passar nog bättre att få sin grundutblidning hos ryttare med vana och erfarenhet att utveckla just unga hästar. När det är klara där och kan börja i ca 1,40 klasser då ska de vidare till toppryttarna.
Instämmer till fullo! Bara för att man rider svår klass så är det ingenting som säger att man är duktig på att rida in och utbilda unghästar.
 
Sv: Angående behovet av förbättringar av det inhemska stomatrealet (ASVH)

Jag tycker hela resonemanget är sjukt! Jag tror och hoppas på att naturen är aningen smartare än vi är (oavsett vad vi själva tror). det här med hästavel kan ibland för mig ta sig former av Nazitysklands tänk.:confused: Vill vi i det långa loppet vinna och få levnadsdugliga individer tror jag att det är viktigt att inse att djuren själva väljer sina partner efter någon form av logik, liksom vi gör. Vem skulle vilja avla sina barn med en galen idiot som i och för sig ser ganska hygglig ut men som beter sig som en sinnessjuk?
Jag vet inte om jag förstår din metafor riktigt nu? Men om den handlar om att bedriva en sporthästavel baserad prestation, så innebär det inte per automatik att man måste avla på galna idioter eller sinnesjuka för att nå dem högre klasserna? :confused:
 
Sv: Angående behovet av förbättringar av det inhemska stomatrealet (ASVH)

Jag vet inte om jag förstår din metafor riktigt nu? Men om den handlar om att bedriva en sporthästavel baserad prestation, så innebär det inte per automatik att man måste avla på galna idioter eller sinnesjuka för att nå dem högre klasserna? :confused:

Jag tycker att det hela fått aningen stora propotioner om man inte lyssnar på vetenskap i andra sammanhang utan förlitar sig helt på gener (vilket ju tråden handlar om i och med inlägget av pappa Fredriksson att embryotrans. skulle gynna avelsutvecklingen i Sverige). Miljö arv och moment är ju välkända medagerare i hur individer blir i alla andra sammanhang sedan 1800-talet! Varför skulle det helt plötsligt inte gälla hästens utveckling?

Jag tycker det är sjukt att man ska leka Gud inom allt för många områden, när har det någonsin bevisats fungera? Sedan kan jag hålla med om att man på naturlig väg ska försöka para rätt individ med den man tror kan gynna utvecklingen, men det här är inte naturligt. Det är lätt att man blir fartblind bara för att det går.:cool:

Jag är kanske konservativ i min attityd men jag tror att det lika mycket handlar om i vilken miljö hästen växer upp och hur pass väl ryttaren kan ta till vara sin hästs talanger som att hästarna skulle vara sämre i Sverige. Och hur många är det som egentligen påverkar vad vi ska tycka och tänka inom hästsamhället. Det är sällan det finns vetenskapliga belägg för allt det som läggs fram, snarare är det folk som skapat sig en framstående position som styr över vad alla andra ska tycka och tänka för att vara "inne" och "med" Tyvärr! Inom alla andra ämnesområden bedrivs framstående forskning utifrån flera olika vinklar men så verkar det ínte ske inom hästsporten utan där är det några få som får uttala sig oemotsagda. Källkritik, källkritik! Det är mycket som skulle sågas med mer kritik.:rofl:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Angående behovet av förbättringar av det inhemska stomatrealet (ASVH)

Sedan tycker jag i och för sig att det bådar gott att man äntligen insett att även stona för aveln framåt!
 
Sv: Angående behovet av förbättringar av det inhemska stomatrealet (ASVH)

Tror inte något annat land har så många unga ovana ryttare till sina prestationsavlade djur.
Min fd sambo skrattade alltid åt svenskarna. Han förstod aldrig varför man betalar stora pengar för en häst som har kapacitet att gå 140+ när man vet med sig att man inte kommer att tävla högre än 1.10. Han stod helt oförstående inför begreppet att köpa en så dyr häst som möjligt, vilket han tyckte var svenskarnas mål när de köpte häst. Han tyckte att det bara blir pinsamt när man vet att någon sitter på en häst som är inköpt för en miljon som man inte ens klarar av att fixa en dubbelnolla i 1 meter på.
 
Sv: Angående behovet av förbättringar av det inhemska stomatrealet (ASVH)

Gissar att det är samma tjej som flyttar in i vissa av de bättre stallen som har allt nytt, nya kläder o stövlar, ny transport och ponny/häst och allt skiner och så kan hon inte rida. Då är det ber respekt från min sida till den som inte är så flashig men kan sitt hantverk. Men det var inte det diskussionen handlade om egentligen, jag tror det är väldigt få lovande unghästar som verkligen säljs för en miljon (och få av oss hade nog haft svårt att tacka nej till budet).

Jag tror, för att återgå till avel, att hopphästklubben är på rätt väg vad det gäller att föra aveln frammåt. Jag ska erkänna att kag inte har styr på deras koncept helt, men de samlar de bästa stona och det finns en VIP-klubb för deras ägare. Jag önskar att det kommer en sådan för dressyrhästar också. :) (Mit sto måste bara samla meriter innan så det är ingen brådska :rofl::rofl:)

Sedan är ju detta med avel inte helt lätt, bara för att du väljer världens bästa hingst till ditt sto och det blir kanon kan det bli väldigt mediokert på mitt sto, det är något med lite mer fingertoppskänsla och att känna sitt sto(material), jag är helt övertygad om att det kan finnas en sämre rankad hingst som matchar stam, typ, temperament etc. bättre som kan ge en bättre avkomma med ett sto än den som enligt allmänhetens ögon är bäst.
Rådgivning - mentorskap (opartisk) eller vad som ska till för att hjälpa oss nybörjare vad man ska titta efter vid hingstval just till mitt sto. Jag tror absolut att det är fel väg att gå att populäravla (vad kallar vi den avel där man väljer samma hingst som alla andra för att den är poppis?). Men jag har å andra sidan alltid varit en motvals käring:angel:

Utbildning och förmedling, jag tror det är nyckeln. Men det kan vara svårt att få till en utbildning från en duktig ryttare om man inte går plus med sin uppfödning. De flesta av oss har det som hobby, óch har ett vanligt jobb med en vanlig lön också. Jag är ingen etablerad uppfödare men jag har förstått att det är få förunnat att gå plus, ska man samtidigt varje månad hosta upp vad det kostar att utbilda en häst så är det svårt att klara det på en normal inkomst. Men att säja en del av hästen mot utbildningskostnad kan ju vara en intressant idé som kan fungera.

Dessa större seriösa auktioner som blir så uppmärksammade är också interessanta.
/U
 
Sv: Angående behovet av förbättringar av det inhemska stomatrealet (ASVH)

Sedan tycker jag i och för sig att det bådar gott att man äntligen insett att även stona för aveln framåt!
*raderat*......
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Angående behovet av förbättringar av det inhemska stomatrealet (ASVH)

Min fd sambo skrattade alltid åt svenskarna. Han förstod aldrig varför man betalar stora pengar för en häst som har kapacitet att gå 140+ när man vet med sig att man inte kommer att tävla högre än 1.10. Han stod helt oförstående inför begreppet att köpa en så dyr häst som möjligt, vilket han tyckte var svenskarnas mål när de köpte häst. Han tyckte att det bara blir pinsamt när man vet att någon sitter på en häst som är inköpt för en miljon som man inte ens klarar av att fixa en dubbelnolla i 1 meter på.

Jag är nog beredd att hålla med. Har träffat många "överhästade" både vuxna och barn.

Samtidigt tror jag att många av de som faktiskt inser att de nöjer sig med lätta klasser kanske väljer en annan ras än halvblodet (vissa säkerligen pga priset).
 
Sv: Angående behovet av förbättringar av det inhemska stomatrealet (ASVH)

Knapplån!

Jag har gjort en spinoff i form av en egen tråd på frågeställningen om hur vi gör med våra egna ungston vi har hemma: avel eller försäljning?

Jag tycker att frågan är i högst grad relevant om vi ska öka avelsframsteget och ville därför lyfta fram den i en egen tråd så att den inte försvinner i alla olika diskussioner i denna tråden.

Skrov därför gärna i den! Stommen jag har kopierat över din text dit som du skrev på sidan 1 i den här tråden.

Helen
 
Sv: Angående behovet av förbättringar av det inhemska stomatrealet (ASVH)

Att dem har svårt att hävda sig gentemot de större/mer kända uppfödarna förstår jag att du menar men jag förstår inte i vilka sammanhang du menar?

Menar du att dem bra ryttarna väljer en mindre bra häst bara för att den kommer från en känd uppfödare, på bekostnad av att den samtidigt ratar den bättre hästen som kommer från en mindre uppfödare som inte är känd?

Jag tror att vi små uppfödare inte känner/törs ta kontakt med ryttare som ligger i eliten.
 
Sv: Angående behovet av förbättringar av det inhemska stomatrealet (ASVH)

Jag tror att vi små uppfödare inte känner/törs ta kontakt med ryttare som ligger i eliten.
Varför tycker du att det skulle vara så avskäckande? Det är ju bara att ringa vetja´.
 
Sv: Angående behovet av förbättringar av det inhemska stomatrealet (ASVH)

Tänk för guds skull i så fall på att skriva ett ordentligt avtal!!! Bli inte bara "smickrade" av att den namnkunnige ryttaren vill ha din häst!
 
Sv: Angående behovet av förbättringar av det inhemska stomatrealet (ASVH)

Tänk för guds skull i så fall på att skriva ett ordentligt avtal!!! Bli inte bara "smickrade" av att den namnkunnige ryttaren vill ha din häst!
Fast avtal ska man ju alltid skriva.
 
Sv: Angående behovet av förbättringar av det inhemska stomatrealet (ASVH)

Hittade en artikel på hopphästklubbens hemsida. Tänkte lägga in artikeln här i debatternas egna Mecka :D eftersom jag tycker att diskussionen är viktig och behöver föras av så många som möjligt!

Nu till mina fråga: Vad tycker ni? Har vi för dåligt avelsmatreal på stosidan? Var ska vi ha för krav på våra avelsston? Tror ni på embryotransfer som en lukrativ marknad? Vilka andra reflektioner gör ni på artikeln?

Vad det inte detta du ville vi skulle diskutera? Vet inte om jag missförstått men jag trodde du ville ha så många olika reflektioner som möjligt för att få en intressant diskussion:confused:
 
Sv: Angående behovet av förbättringar av det inhemska stomatrealet (ASVH)

Jag vet inte om jag håller med om det här att stona oftast inte är till salu? Jag tycker att det brukar vara tvärtom- dem visst är till salu om man bara ser till att betala ordentligt! Min erfarenhet är att allt är till salu för rätt pengar!

:bow:Där håller jag med! Allt har ett pris.
 
Sv: Angående behovet av förbättringar av det inhemska stomatrealet (ASVH)

Jag tror inte vårt avels matrial är dåligt. Men vi uppfödare hade behövt hjälp på en del områden.

1. Ett effektivt avelsråd. Där man kan diskutera och använda sig utav, som ett bollplank. Men även att detta avelsråd MÅSTE vara insatt i vad som SKER i utlandet. Varför inte ha ett avelsråd för respektive disciplin dressyr, hopp samt allround.

2. Det skall inte vara efternamnet eller plånboken som skall vara avgörande för att hitta en bra ryttare till våra uppfödningar. Utan att även den lilla uppfödaren skall ha en chans att få vara med.

3. Varför inte ha ett samlat ställe klubb/efterlysning osv, där uppfödarna som söker ryttare till sina unghästar kan nå ryttare som saknar unghäst/tävlings matrial, och tvärtom.:idea::idea:

4. Klyftan mellan uppfödarna och domarna för tex 3 års testen osv är för stor. Man hade behövt minska den. Den finns säkert många olika alternativ till det.

5. Jag tror som någon innan skrev att många talanger går till spillo tack vare att dom kommer till ryttare som inte har något intresse för tävling osv.
Vi uppfödare som säljer våra unghästar, -märker vi att vi har en mkt bra unghäst som har talang utöver vanligt- måste börja ställa krav på ryttaren som köper unhästen.

Mycket bra skrivet!!:bow::bow::bow:
 
Sv: Angående behovet av förbättringar av det inhemska stomatrealet (ASVH)

Mina funderingar (inte som mot-argument till elle12!)

Jag är inte säker på att de unga hästarna ska till toppryttarna.
Har sett flera toppryttare ta emot 4 och 5 åringar som de ytterst sällan rider! Men de tar bra betalt!
De åker Sverige, Europa och världen runt för att tävla högre klasser. På sommarhalvåret är de knappt hemma alls, på vintern lite mer.
Vem rider hästarna?
I allra bästa fall en duktig beridare. Vanligare är någon av hästskötarna.
Dessa unga hästar passar nog bättre att få sin grundutblidning hos ryttare med vana och erfarenhet att utveckla just unga hästar. När det är klara där och kan börja i ca 1,40 klasser då ska de vidare till toppryttarna.

Jag håller med om detta. Har jobbat åt elitryttare och ridit många lovande unghästar. Elitryttaren har inte tid att göra grundjobbet, vilket jag tycker är fullt förståligt med tanke på arbetschema.

Jag utbildar mina unghästar själv. Men det är ju inte alla som har möjlighet och eller kunskap till det och det är ju där det blir problem.

För ett antal år sedan (10?) så fanns det ett projekt på ponnysidan där man hjälpte lovande ponnyryttare och uppfödare med lovande ungponnyer att komma i kontakt med varandra. Ponnyn värderades och vid "tillträdet" och när den senare såldes, tex när ryttaren blev för gammal för ponny, så delade uppfödaren och ryttaren på värdeökningen. Är det någon som vet vad som hände med det projektet? Jag vet att det finns uppfödare som tillämpar denna metod fortfarande, men jag vill minnas att det var en organisation som stod bakom projektet (rasförening, ASRP?). Skulle vara kul att se en utvärdering av hur det föll ut!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp