Angående ICA m.fl. kedjors egna varumärken

Absolut, men det är ju exakt samma sak med EMV? Det finns ju många mindre producenter som levererar till EMV-varor också.

Fast det är ju otroligt stor skillnad eftersom ICA (i det här fallet) är både leverantör och kund. Det lämnar mycket mindre pengar åt primärproducenten.
 
Fast det är ju otroligt stor skillnad eftersom ICA (i det här fallet) är både leverantör och kund. Det lämnar mycket mindre pengar åt primärproducenten.

I just det här fallet var det Coop Änglamark men det spelar kanske mindre roll. Arla var kanske ett dåligt exempel och jag är dåligt insatt i mjölkbranschen. Min poäng var inte några specifika märken heller. Vad jag menade från första början var stora marknadsledande jättar (oavsett vara) kontra små lokala märken. Jag menade inte heller att EMV i de fallen var ett ickeproblem, snarare mindre dåligt :)
 
I just det här fallet var det Coop Änglamark men det spelar kanske mindre roll. Arla var kanske ett dåligt exempel och jag är dåligt insatt i mjölkbranschen. Min poäng var inte några specifika märken heller. Vad jag menade från första början var stora marknadsledande jättar (oavsett vara) kontra små lokala märken. Jag menade inte heller att EMV i de fallen var ett ickeproblem, snarare mindre dåligt :)

Det jag menar är att EMV alltid (finns säkert undantag) ger mindre pengar till producenten just eftersom det är ett märkligt förhållande mellan säljare och köpare.
 
Det jag menar är att EMV alltid (finns säkert undantag) ger mindre pengar till producenten just eftersom det är ett märkligt förhållande mellan säljare och köpare.

Är du säker på att det är så här? Egentligen borde det inte göra någon större skillnad eftersom det till syvende och sidst bara är en annan design på förpackningen? Det är inget "märkligt förhållande". Producent A tillverkar en pryl och lägger den i en förpackning som det står ica på. Sen köper ica varan och säljer den i sin affär.

Däremot lär ica få ett rätt bra förhandlingsläge när man lovar att köpa stora mängder.
 
Jag tror att ett problem som är relaterat till det här är att livsmedelsbolagen i många fall har blivit sådana jättar och är stora internationella koncerner. Jag vet inte riktigt om jag känner att det är bättre att betala ett högre pris för Findus Wokgrönsaker tillverkade utomlands sedan fabriken i Skåne las ner jämfört med att betala ett lägre pris för Icas EMV. För mig blir det lite av två jättar som slåss och jag känner inte att jag har någon relation till något av företagen (möjligen förutom min lokala Icahandlare) eller någon förpliktelse gentemot något av dem.
 
Är du säker på att det är så här? Egentligen borde det inte göra någon större skillnad eftersom det till syvende och sidst bara är en annan design på förpackningen? Det är inget "märkligt förhållande". Producent A tillverkar en pryl och lägger den i en förpackning som det står ica på. Sen köper ica varan och säljer den i sin affär.

Däremot lär ica få ett rätt bra förhandlingsläge när man lovar att köpa stora mängder.

Ja, det är säkert. EMV förskjuter maktbalansen till handlarnas fördel. Det är svårare att lyckas ta ut mer för egna märket när Ica/Coop/Axfood kräver att få köpa exakt samma till samma kvalitet för ett rejält lägre pris.

Jag tycker det blir ett märkligt förhållande där handeln skär in makt i producentledet.
 
Är du säker på att det är så här? Egentligen borde det inte göra någon större skillnad eftersom det till syvende och sidst bara är en annan design på förpackningen? Det är inget "märkligt förhållande". Producent A tillverkar en pryl och lägger den i en förpackning som det står ica på. Sen köper ica varan och säljer den i sin affär.

Däremot lär ica få ett rätt bra förhandlingsläge när man lovar att köpa stora mängder.

Jag tycker denna rapport är ganska talande. Den visar på hur maktförskjutningen har skett osv. Den talar också om fallande priser till konsument, vilket beskrivs som något bra (erkänner dock att jag inte läst hela ordentligt utan skummade den nu), men det betyder ju också i de flesta fall lägre pris till producenten.

https://www.konkurrensverket.se/globalassets/publikationer/rapporter/rapport_2016-7.pdf

Detta har ganska mycket bäring på förra veckans diskussion om mjölk och livsmedelspriser.

Handeln har väldigt stor makt i Sverige.

EMV kan absolut vara till fördel. Vi har exemplet med Grådö mejeri, som också nuddades vid i den andra diskussionen, som ju nu producerar all mjölk åt Coop. Det är en säkerhet till de gårdar som finns i närheten.

En stor risk med EMV, som jag ser det, är att man närsomhelst kan byta ut råvaran. Just vad gäller exemplet Grådö och k-mjölk kanske inte eftersom den har så stark nationell prägel, men i många fall när det gäller ekologiskt som Coops Änglamark och ICAs I love eco ser vi det gång efter annan. Det är enligt mig en riktig luring. Det har blivit bättre nu med den nya svenskmärkningen men det gäller då att konsumenten tittar även efter den.
 
Det ICA gör är att de konkurrerar ut andra varumärken och stärker på det sättet sin monopolställning. Ett varumärke tar lång tid att bygga upp och har det väl tappats har producenten inget annat val än att sälja till de stora kedjorna till lägsta pris. Och eftersom ICA:s eget varumärke bara säljs i deras egna butiker så är det svårt att jämföra pris och kvalitet mellan olika butiker och det gör att ICA kan höja sina marginaler utan att sälja mindre.

Resultatet för oss konsumenter är åtminstone på sikt sämre varor till ett högre pris.
 
Jag tror att ett problem som är relaterat till det här är att livsmedelsbolagen i många fall har blivit sådana jättar och är stora internationella koncerner. Jag vet inte riktigt om jag känner att det är bättre att betala ett högre pris för Findus Wokgrönsaker tillverkade utomlands sedan fabriken i Skåne las ner jämfört med att betala ett lägre pris för Icas EMV. För mig blir det lite av två jättar som slåss och jag känner inte att jag har någon relation till något av företagen (möjligen förutom min lokala Icahandlare) eller någon förpliktelse gentemot något av dem.
Jag håller med. Det som sker är en utveckling mot stora, i vissa fall globala, företag som med sin storlek mer eller mindre kontrollerar marknaden och bestämmer spelreglerna. Jag kan inte se annat än att det är av ondo ur alla aspekter.
 
Det jag menar är att EMV alltid (finns säkert undantag) ger mindre pengar till producenten just eftersom det är ett märkligt förhållande mellan säljare och köpare.

Fast det finns ju jättestora producentmärken som också konkurrerar med EMV med helt andra förutsättningar än de små producenterna. Det var det jag menade skillnaden låg i, utan att säga att det gör emv-valet bra. Men just Arla var som sagt ett dåligt exempel.
 
Fick en gång köpa ICAs räksallad när den riktiga sorten var slut. Bortkastade pengar, helt oätlig. Men andra produkter har helt okej kvalitet, dock ogillar jag själva konceptet mer än jag ogillar kvalitetsnivån.

Den flyttar makt från producenter till handeln, när maktförflyttningen behöver ske åt andra hållet. När de dessutom ger sig på småskaliga producenter som i tråden är det mest bara blä. Undviker nog Ica helt ett tag nu för mentala fridens skull.

Väljer ganska ofta butik efter att de har ”mina ” varumärken och inget sånt är EMV. Handlar betydligt mindre på både Coop och Ica de senaste två åren av den anledningen.

Samtidigt är min när-Ica en av de som lyssnar bäst på önskemål.
När det gäller ris har nästan alla butiker bara EMV och jag tycker det riset är hopplöst. Det finns en ICA i stan som har andra märken och jag åker speciellt dit bara för att köpa ris någon gång i kvartalet.
 
När det gäller ris har nästan alla butiker bara EMV och jag tycker det riset är hopplöst. Det finns en ICA i stan som har andra märken och jag åker speciellt dit bara för att köpa ris någon gång i kvartalet.

Oj! Hur stor stad/ort bor du i? Jag har nog knappt sett EMV-ris (men köper iofs ris en gång vart femte år kanske, dock häromdagen till dottern). Eller är det ngt specialris?

Vissa grönsaker i frysen brukar vara svårt, det är nog det enda jag "tvingas" köpa EMV. Handlar nu mest i centralorten där det finns Coop och ICA, drygt 10k invånare i kommunen.
 
Oj! Hur stor stad/ort bor du i? Jag har nog knappt sett EMV-ris (men köper iofs ris en gång vart femte år kanske, dock häromdagen till dottern). Eller är det ngt specialris?

Vissa grönsaker i frysen brukar vara svårt, det är nog det enda jag "tvingas" köpa EMV. Handlar nu mest i centralorten där det finns Coop och ICA, drygt 10k invånare i kommunen.
Hm fjärde största staden? ICA har ju icas basmatiris, Coop har ju Coops basmatiris, Willys har garant eller eldorado basmatiris.

Förr fanns tex ofta Druvans basmatiris, men de finns bara som bulgur numera.

(Ok jag jag kanske måste tillägga att jag inte räknar Uncle Bens.)
 
Hm fjärde största staden? ICA har ju icas basmatiris, Coop har ju Coops basmatiris, Willys har garant eller eldorado basmatiris.

Förr fanns tex ofta Druvans basmatiris, men de finns bara som bulgur numera.

(Ok jag jag kanske måste tillägga att jag inte räknar Uncle Bens.)
I min butik finns också bara ICAs, men de har Saltå Kvarns parboiled ris som jag tycker smakar riktigt bra och fungerar som basmati. Bara tips om du nu vill testa något annat än ICAs :)
 
I min butik finns också bara ICAs, men de har Saltå Kvarns parboiled ris som jag tycker smakar riktigt bra och fungerar som basmati. Bara tips om du nu vill testa något annat än ICAs :)
Mjo men jag brukar inte ha parboiled heller :) (och köper oftast inte Saltå kvarn om jag kan låta bli, av samma orsak som @Fruentimber ).
Men hittills har ICA långt borta lyckats förse med ris från asien Golden lion som jag gillar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp