Angående ICA m.fl. kedjors egna varumärken

Hade inte en aning!
Men om försäljningen sjunker på en vara till kanske 20%, vad gör de då? Det kan vara att folk bojkottar varan av diverse anledningar och då borde väl någon reagera?
Nej jag förstår inte det där, antagligen struntar de flesta i det? Jag har nästan helt slutat köpa saker jag tidigare köpte ofta som typ torkade aprikoser men det verkar inte alls märkas.

De har gjort flera försök att putta ut lokala äggproducenten i vår ICA men tydligen inte lyckats men andra varor lyckas de ganska bra med. De har försökt sälja ICA ägg till 10 kr asken osv i omgångar men folk (däribland jag) verkar köpa lokala producenten för 29-40 kr asken (olika storlekar) ändå som tur är. Risken är väl att Reko blir deras fall eftersom det kan ju bli så att de som köper lokala producenten går över till att köpa mer Reko medan de som inte gör det inte köper Reko.
 
Nej jag förstår inte det där, antagligen struntar de flesta i det? Jag har nästan helt slutat köpa saker jag tidigare köpte ofta som typ torkade aprikoser men det verkar inte alls märkas.

De har gjort flera försök att putta ut lokala äggproducenten i vår ICA men tydligen inte lyckats men andra varor lyckas de ganska bra med. De har försökt sälja ICA ägg till 10 kr asken osv i omgångar men folk (däribland jag) verkar köpa lokala producenten för 29-40 kr asken (olika storlekar) ändå som tur är. Risken är väl att Reko blir deras fall eftersom det kan ju bli så att de som köper lokala producenten går över till att köpa mer Reko medan de som inte gör det inte köper Reko.
Jag e sjukt kinkig med mina ägg.
 
Ica centralt jobbar verkligen hårt för att butikerna ska ha mest av deras egna varor. För en mindre butik blir det svårt, dels kanske man inte har möjlighet att ha flera märken av allt och eftersom Icas egna kommer på extra pris så kanske de kommer in i sortimentet i första hand. Dessutom har handlarna mycket större marginal på Icas egna varor, så större förtjänst och större möjlighet att göra erbjudanden och bra priser till kund. Tyvärr är det så.
Jag jobbar i en mindre butik och vi försöker ha andra märken, tex har vi endast lokala ägg och en manuell charkdisk med mycket lokalt kött, men många kunder efterfrågar billigare varor och då är det inte helt enkelt alltid då vi givetvis inte har möjlighet att ha allt.
 
Jag tycker att många av t ex Icas egna varor är helt ok. Eller tom bra. Samma sak med Garant som finns hos Hemköp. Det mesta jag köper är bra. Dessutom är de bra på kundvård. Jag reklamerade en vara från Garant häromveckan och fick tillbaka pengarna med bra marginal inom ett par dar.
 
Rent Generellt handlar det om Pengar, ICA handlare är inte fattiga direkt. Emv är ett sätt att spara pengar, Handlarna tjänar mer på EMV. Man utnyttjar sk överkapacitet i fabriker och gör recepten billigare. Man använder det till att pressa priserna på andra varumärken, vilka då är tvungna att göra billigare produkter för att bli listade. Man gör upp kontrakt på produktion, fabriken investerar sen när det dags för nytt kontrakt går det till någon annan billigare producent. Finns många tomtar i billighets segmentet av produkter. Då står fabriken som förlorade kontaktet med dyr utrustning utan nytta. Vissa premiumprodukter är svåra att få tag på nu när allt ska vara billigt tex fläsk och kyckling som inte är insprutade med för mycket vätskebindande lake, max 10 % är ok. Burkräkor med vätskebindande fosfat, ej lagligt men kan göras ändå på riktigt billiga produkter. Ett problem för dom som gör bra burkräkor och inte kan konkurrera med priset. Billig förädlad lax kan vara lakesprutad för att få upp vikten liksom billig påläggsskinka. Räkor och lax förädlade i annat land med billig arbetskraft. Så konkurrensen för de som följer lagen och producerar bra produkter för en ojämn kamp. Detta gäller alla kedjor. Vill man inte göra avkall på kvaliteten kanske man åker ut från kedjorna vilket för en del är katastrof. Så länge folk behöver lågpris och premiumvaror så är det upp till köparen.Sen gör kedjorna ett mycket bra arbete det får man inte glömma. Jag vill inte ha den billigaste matkassen utan den bästa. Råder alla att lita på de stora varumärkena som inte är utpräglat lågpris samt handla lokala produkter
 
Fick en gång köpa ICAs räksallad när den riktiga sorten var slut. Bortkastade pengar, helt oätlig. Men andra produkter har helt okej kvalitet, dock ogillar jag själva konceptet mer än jag ogillar kvalitetsnivån.

Den flyttar makt från producenter till handeln, när maktförflyttningen behöver ske åt andra hållet. När de dessutom ger sig på småskaliga producenter som i tråden är det mest bara blä. Undviker nog Ica helt ett tag nu för mentala fridens skull.

Väljer ganska ofta butik efter att de har ”mina ” varumärken och inget sånt är EMV. Handlar betydligt mindre på både Coop och Ica de senaste två åren av den anledningen.

Samtidigt är min när-Ica en av de som lyssnar bäst på önskemål.
 
Jag tycker att många av t ex Icas egna varor är helt ok. Eller tom bra. Samma sak med Garant som finns hos Hemköp. Det mesta jag köper är bra. Dessutom är de bra på kundvård. Jag reklamerade en vara från Garant häromveckan och fick tillbaka pengarna med bra marginal inom ett par dar.
På "mitt" hemköp har de bytt ut i princip hela sortimentet mot Eldorado istället :banghead: Jag vägrar köpa Eldorado, så tja, jag handlar inte på Hemköp längre. Dessutom är de, trots sina "lågprismärken" dyrare än tex Ica och Ica har utöver det ännu bättre medlemserbjudanden osv. Är otroligt trist att det blivit så, för jag har absolut närmare till Hemköp än Ica.
 
Kan inte sopa under mattan med att jag oftast köper Ica basic. Salladosten är krämig, mild och god. Deras spagetti är helt okej (slutade köpa barilla pga homofobisk ägare). Dock finns det saker jag inte gör avkall på. T.ex. ägg. Köper jag inte av mi fastighetsskötare köper jag ägg som hellre kostar en peng än billig.

På min maxi upplever jag att de har mycket från våra lokala bönder och övriga lantbrukare. Uppskattas rejält :)
 
Har jobbat i livsmedelsbranschen och är väl medveten om problemen med EMV. Själv köper jag framför allt EMV från Coops Änglamark. Är ju lite av ett bekymmer när den varan helt enkelt är den man tycker är bäst/godast.

Jag tycker det är lite olika också. Jag har inget dåligt samvete om jag väljer Änglamark framför Arla eller Pågen. Däremot försöker jag undvika att välja det framför mindre producenter.
 
Har jobbat i livsmedelsbranschen och är väl medveten om problemen med EMV. Själv köper jag framför allt EMV från Coops Änglamark. Är ju lite av ett bekymmer när den varan helt enkelt är den man tycker är bäst/godast.

Jag tycker det är lite olika också. Jag har inget dåligt samvete om jag väljer Änglamark framför Arla eller Pågen. Däremot försöker jag undvika att välja det framför mindre producenter.

Finns det ingen likvärdig produkt köper jag också EMV men försöker som sagt undvika det in i det längsta.
 
Går det på något sätt att kolla upp om en produkt är en EMV vara? Har ett apr saker jag köper som är ica selection och det finns inte att köpa från någon annan producent oavsett vilken affär jag går i.
 
Jag förstår hur du tänker. Fast Arla är ju i slutänden just mindre producenter, enskilda mer eller mindre lokala/regionala mjölkgårdar. Hur man än vänder sig... :meh:

Absolut, men det är ju exakt samma sak med EMV? Det finns ju många mindre producenter som levererar till EMV-varor också.
 
Går det på något sätt att kolla upp om en produkt är en EMV vara? Har ett apr saker jag köper som är ica selection och det finns inte att köpa från någon annan producent oavsett vilken affär jag går i.

EMV är varor som detaljhandeln säljer under eget varumärke men inte tillverkar själva. Alla Icas egna märken till exempel.
 
EMV är varor som detaljhandeln säljer under eget varumärke men inte tillverkar själva. Alla Icas egna märken till exempel.
Syftade på om det går att kolla upp om det finns andra märken som säljer dessa varor. Då specifikt dessa två har jag aldrig sett under ett annat märkes namn utan bara på ica selection.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp