Bukefalos 28 år!

Angående moderering på forumet.

Sv: Angående moderering på forumet.

KL:
Jag har genom åren startat upp 3 forum från scratch och drivit dom från egen server så jag vet vilket jättejobb det är att försöka hålla alla användare nöjda och glada. 2 av forumen lever vidare med nya människor som driver dom i fortsättningen och det tredje las ner av olika anledningar.

En gång i tiden erbjöd jag Gunnar mitt intresse som moderator men tydligen passade jag inte för jag fick aldrig nåt svar.
 
Sv: Angående moderering på forumet.

*kl*

Väntar fortfarande på svar från Görel eller Gunnar..
 
Sv: Angående moderering på forumet.

:idea: ahh, tydligen pågår 'tricket' ignorering nu..

Synd, för jag undrar ju fortfarande på varför animal genetics inte får länkas när slu får det i, motiveringen med att det är slu's tester som godkänns av avelsföreningarna verkar ju inte hålla.
 
Sv: Angående moderering på forumet.

Jag kan visserligen komma på en hel hög med andra orsaker till att varken görel eller gunnar svarar...

Jag är inte insatt i hästavel alls, och vet inte hur läget ser ut på avelsforumet heller, så jag har med andra ord egentligen ingen aning om vad jag svarar på nu, men min spontana (och personliga) tanke är att skillnaden kanske ligger i att det ena är ett universitet. För min del gör det stor skillnad i alla fall.
 
Sv: Angående moderering på forumet.

Fast som jag redan skrivit så tar även 'universitetet' betalt (och med moms = företag.)
Och det var ju ändå inte det man hänvisade till som 'sista svar' och som jag ville ha svar på, utan det jag ville ha svar på detta påstående

Därför att det är SLUs analyser som är godkända av avelsföreningarna. Vissa föreningar kanske godkänner andras men SLU är godkända av alla svenska.

Avelsföreningarna tjänar också pengar på att registrera hästar men de anses inte som vinstdrivande, därför kan du länka till dem men inte till privata sidor.

Görel - moderator på avel

Där jag sen svarade med..
Fast menar du ASVH som godkänner endast SLU eller pratar du nu rent generellt?
För generellt finns det faktiskt inget som direkt säger någonstans att det måste vara SLU, bara att vi av 'gammal rutin' endast använt oss utav SLU på tiden innan vi kunde leta oss runt själva via internet osv.

och

Nu har jag försökt leta info på en del rashemsidor och kan inte direkt hitta nånstans att det står att man måste använda sig av SLU, så jag undrar fortfarande över detta.
För det skulle ju också innebära att t ex importerade dna-kollade hästar måste 'kollas om' om de hamnar i Sverige.
 
Senast ändrad:
Sv: Angående moderering på forumet.

Jag svarade inte på just exakt det, och inte heller svarade jag åt varken görel eller gunnar, utan gav en spontan tanke i skillnaden mellan att få länka till företag vs universitet. Trodde jag skrev ut det tydligare men missade visst! :p
 
Sv: Angående moderering på forumet.

Jodå, jag såg att du svarade på att det kanske fanns en mängd olika orsaker som gjorde att de inte svarade ;)

Men du svarade också att det ena är ett universitet ;) :grin: och eftersom tråden handlar lite om just särbehandling och det tidigare har hänvisats till att även universitetet tar betalt, så tja, vore det fortfarande trevligt att få svar på just detta, framförallt om detta kring vilka föreningar som godkänner/inte godkänner andra aktörer på marknaden vad gäller dna-analyser. :grin::p
 
Sv: Angående moderering på forumet.

Men vad får dig tro att bukefalos moderatorer ska kunna och veta och ha koll på precis ALLT här i världen. Jag tror ju de är människor de med, och jag vet att de sitter här helt ideellt och håller så god ordning de kan på forumet, på sin alldeles egna disponerade tid. Varför ska du promt pressa fram något som egentligen är en petitess i sammanhanget? Jag tycker att moderatorerna får mer skit här än de överhuvudtaget ska behöva ta. Ta ansvar för din egen roll i diskussionen istället.
 
Sv: Angående moderering på forumet.

Som sagt har jag ingen kunskap alls när det gäller hästavel och vad det är för analyser ni pratar om. Bortser vi från den så tycker jag, personligen och inte i egenskap av något annat än människa, att det är ganska stor skillnad på att länka till företag och att länka till universitet.
 
Sv: Angående moderering på forumet.

Kanske för att tråden handlade just om särbehandling på de olika forumena och detta är något jag upplevde osm särbehandling.
Vet att SH godkänner och tydligen gör även ASVH just färgtesterna från animal genetics och även sånt sysslar slu med så tydligen erkänns labbet utav de i alla fall så m a o borde isåfall inte SLU heller få länkas i den tråden som det nämns om eller så borde båda två få länkas.

Och med inlägg menar du att vi ska alltså tycka det är ok med särbehandling även om man kan påvisa att det är 'same-same' förutom att det ena kallar sig universitet även om de tar betalt för samma tjänster .

Vet man inte, så ska man väl inte heller svara som om man visste?
 
Sv: Angående moderering på forumet.

Tycker nog faktiskt att man kan få ett svar av Görel eller Gunnar och att bara ignorera tycker jag är väldigt fult .

Det är väll bara att medge att man kanske modererade fel och tänkte fel ?
Skulle det vara hela världen ?


Dessutom gör Animal Gentics andra tester som inte SLU utför !?

Nej tycker nog inte en ledning bara ska tiga ihjäl en sak ....

Mia
 
Sv: Angående moderering på forumet.

KL

Skall försöka ge svar på lite i denna tråd.

Det allra viktigaste är att de som känner sig felbehandlade av en moderator skall höra av sig till mig och tala om exakt vilken moderator som har gjort fel och på vilket sätt och i vilken tråd. Skicka mail eller PM till mig.

Jag får in väldigt få klagomål på moderatorerna. Att skriva en allmän tråd som i princip kastar skit på alla moderatorer ger inte mycket förutom dålig stämmning.
Jag har svårt att tro att alla moderatorer borde bytas ut, det skulle kunna finnas någon eller några som inte sköter sig och som kanske inte längre passar som moderator eller inte passar på det forum de har hand om. Men ni måste då hjälpa till genom att skicka mail till mig om vad som hänt som gör att ändringar bör ske.

Rätt ofta kan en användare surna till på en moderator enbart pga att de får för sig att moderatorn inte håller med dem i deras åsikt, det är inte skäl för att byta ut en moderator.

Jag har plockat bort några moderatorer under åren som jag ansett inte längre passat, det är dock betydligt fler som avgått eller bytt forum av egen vilja.

Diskussionen om en specifik länk som tagits bort på avelsforumet har jag inte mycket att säga om då jag egentligen inte tycker att den hör hemma i tråden.
Jag vet inte vilken tråd det gäller och har inte satt mig in i det ärendet.
De regler som berör detta mest lär vara följande:
Reklam, annonsering och marknadsföring är inte tillåtet på forumet. Vill man marknadsföra, sälja eller efterlysa något kan detta göras på annonssidorna, länksidorna eller genom att köpa banner-plats på sidorna.

För att förenkla för de som söker svar på frågor skall frågan besvaras direkt i tråden, inte genom en länk till en annan plats. Länkar är dock tillåtna som en fördjupning efter ett uttömmande svar.
 
Sv: Angående moderering på forumet.

Citat:
Reklam, annonsering och marknadsföring är inte tillåtet på forumet. Vill man marknadsföra, sälja eller efterlysa något kan detta göras på annonssidorna, länksidorna eller genom att köpa banner-plats på sidorna.

För att förenkla för de som söker svar på frågor skall frågan besvaras direkt i tråden, inte genom en länk till en annan plats. Länkar är dock tillåtna som en fördjupning efter ett uttömmande svar.
-----------------------------------------------------------------------------------------
Att man i en tråd tar bort en länk till Animal Genitics och sen inte tar bort en länk till SLU gör att folk reagerar , man tog bort AMKM:s länk till Animal Genitics men senare ser man att man behåller SLU inlägg 13 ? Då tillhör SLU ett utälmnande svar men inte Animal Genitics ?


http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1115316

Till saken är ju att SLU känns så självklart att de gör DNA tester och just för att de ligger i Sverige dock tar de betalt för detta och ska Forumet då bidra till att Göra reklam för SLU och då inte ge Forum medlemmarna ett billigare alternativ till DNA test som dessutom går fortare.
Skall det vara rätt skall inget av namnen då nämnas annars blir det ju av reklamsyfte och då SLU namn enbart nämns och det är väll det Bukefalos inte vill hamna i den situationen därav reglerna ?

Sen kunde man ju nämnt Animal Genetics vid namn istället för länk så hade ju allt varit okey . Men det är fortfarande inte okey att SLU:s länk får vara kvar .


Angående övriga moderirngen av Forumet så är jag medveten om hur lätt det blir en konflikt om en medlem drar igång en medlemmar mot moderator tråd och hur detta skapar dålig stämning och är själv nöjd med med moderaterna på de delar jag själv håller till på på Forumet .

Mia
 
Sv: Angående moderering på forumet.

Tack för länken, nu har jag kollat och valt att radera länken/inlägget, då jag ansåg att det var ett gränsfall och att det som läget nu blivit är lika bra att radera den.
 
Sv: Angående moderering på forumet.

Det allra viktigaste är att de som känner sig felbehandlade av en moderator skall höra av sig till mig och tala om exakt vilken moderator som har gjort fel och på vilket sätt och i vilken tråd. Skicka mail eller PM till mig.

Kan du då försöka att oftare besvara dessa mail/PM?
 
Sv: Angående moderering på forumet.

Och vad skulle det vara för fel att få länka? Är du rädd för att folk ska läsa på andra sidor än på Bukefalos? Det är så många gånger som diskusioner och när man söker svar på olika saker som trådarna ballar ur och blir totalt ointressanta pga att moderatorerna tar bort länkarna, hur ska vi annars kunna lära oss saker?

Jag tror att det är fler med mig som störs av detta och det handlar inte om annonsering eller reklam. Är inte alls här på Bukefalos så mycket längre pga av detta. Kolla in andra forum, där får man länka och förstår inte varför det skulle vara så förbjudet här. :confused:

SLU får man inte alls länka till längre, ialla fall inte på foder - varenda tråd som folk skrivit om deras foderstatsberäkning tas bort, men det ligger massa gamla kvar från tidigare år???

Lägg in lite fler annonser och låt de ideella moderatorerna få lite lön!:idea:
 
Senast ändrad:
Sv: Angående moderering på forumet.

För att förenkla för de som söker svar på frågor skall frågan besvaras direkt i tråden, inte genom en länk till en annan plats. Länkar är dock tillåtna som en fördjupning efter ett uttömmande svar.

Detta plus att jag tror att ingen skulle gilla om forumet fylldes med smygreklamlänkar från olika företag.
Men det är inte alltid lätt att lägga sig på precis rätt nivå på vad som skall godkännas eller inte.

Eftersom länken från det ena företaget redan var borttagen ansåg jag i detta fall att det enda rätta var att plocka bort inlägget med den andra länken även om det inte var ett företag innehöll länken som jag förstod det ett beställningsformulär, vilket faktiskt känns lite på gränsen för säljande.
 

Liknande trådar

Bukefalos Då jag inte fått svar på PM så kommer jag ta det här offentligt i syfte att väcka diskussion om både min tråd och övriga trådar som...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
15 332
Senast: Inte_Ung
·
  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 099
Senast: IngelaH
·
Övr. Katt Hej på er alla kattälskare! Jag heter Erica och som de flesta nog vet är jag moderator här på Kattforumet. Jag är här dels i egenskap...
Svar
11
· Visningar
5 791
Senast: Cheeserica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp