Bukefalos 28 år!

Ångest över allt

alazzi

Trådstartare
Jag mår så gräsligt dåligt. Jag har fått antidepp av läkaren och jag ska till mitt först psykologsamtal imorgon. Men det känns som om jag inte överlever den här dagen, så stark är min ångest. Jag har redan ringt och pratat med andra men jag sitter ju här helt ensam i Tyskland och ingen bor i närheten. Behöver egentligen åka in akut någonstans, men jag vågar inte ens köra bil när jag mår så här dåligt. Är rädd för vad som kan hända. Säj att det går över och att jag snart mår bättre detta är outhärdligt...
 
Lilla gumman! Det GÅR över. Det är inte farligt även fast det känns så. Du blir inte sinnessjuk. Du dör inte. Du blir inte fast i detta för alltid. Försök göra 100 situps, 50 knäsquats och 50 upphopp ( skit i grannarna i våningen under), jobba dig fysiskt slut, ta sedan en film, stäng persienner och släpp allt annat. Vänta in morgondagen. Jag vet att det suger hästballe, som ungarna säger. Kram!
 
Det går över även om man inte tror det. Be läkaren om ångestdämpande vid behov. Första veckorna med antidepp kan vara tuffa. Har man lugnande hjälper det ofta bara att veta att de finns att ta så slipper man ångesten föe ångesten.
Köra sig slut fysiskt kan vara skönt och linda också.
Tänker på dig, det äe vidrigt att må så. Men man överlever trots allt och hoppas psykologen kan hjälpa dig!
 
I början av medicinering med antidepp är det inte alls ovanligt att man mår sämre. Man behöver ofta lugnande vid sidan om under den första perioden. Så ring din doktor och förklara läget
 
ett av dom vanligaste symptomen på ångest är just att det känns som att det ska vara för alltid, och att man håller på att bli galen. Försök intala dig själv att det bara är ångesten som skapar den hemska känslan, det är inte så det kommer vara. Var inte rädd för ångesten, ångest är skapat för att varna oss att någon hemskt är på väg att hända för att vi ska fly eller slåss för våran överlevnad. Men när man har ångest utan något livshotande så får du ändå den där obehagliga känslan. Kom ihåg att ångest är därför väldigt obehagligt, men den kan inte på något sätt skada dig. Du kommer också få många av dom symptom som ångesten skapar för att du ska kunna fly eller slåss. (svettas, hjärtat pumpar snabbare för att du ska kunna reagera och fly, illamående eftersom det är olämpligt att ha mat i magen om du ska fly, svettiga händer för att du ska kunna greppa grenar för att klättra snabbt osv osv. ) När man lär sig förstå ångestens funktion för överlevnad, så förstår man också varför man får alla symptom och det är början till att lugna sig själv och hantera ångesten bättre
 
Jag fick kramp i armar och händer. Och tårar som sprutade
Fick online hjälp av en vän som kunde stötta mig genom attacken. Guld till henne :heart

Jag sov uselt inatt och det är en utlösande faktor för min del.
 
Jag fick kramp i armar och händer. Och tårar som sprutade
Fick online hjälp av en vän som kunde stötta mig genom attacken. Guld till henne :heart

Jag sov uselt inatt och det är en utlösande faktor för min del.
Jag har har bara antidepp inget annat
 
Finns det något som du bara kan distrahera tankarna ett tag med? Motion? Bio? Hög musik? Avslappningsband? Böcker? Förstår förstås att detta är banala saker, men det kan hjälpa om man bara får en distraherande paus en stund. Ångest som känns krampaktig är så himla påfrestande.
 
Lugn och fin nu. Hoppas din läkare förklarade för dig att man kan "gå ned" den första tiden med antidepp innan det börjar vända. Och ångest är vanligt då. Ångest är fruktansvärt obehagligt MEN det är inte farligt och det kommer att vända. Det kommer vända. Tro mig.

Det kan hjälpa med lite aktivitet, sällskap, värme, att äta (vissa kan inte äta, andra kan inte låta bli), att distrahera sig med något spel, någon film eller liknande. Vardagsrutiner, mm.

Försök att inte ge din ångest uppmärksamhet (svårt, jag vet..) det bara matar spöket om du börjar tänka - o nu känns det såhär i kroppen, tänk om det blir ännu värre osv. Skapa dig en bild av hur du skjuter ångestklumpen ifrån dig, bort ifrån kroppen. Det kan du tom göra konkret, t ex gräva ned den på gödselstacken? Symboliska handlingar har betydelse, de talar till djupa delar av oss.

Det kommer att bli bättre. Det finns hjälp att få. Du är värd mer.
 
DET GÅR ÖVER!!
Jag lovar. Det är kaos i din hjärna och du kommer inte att dö du är inte livshotande dålig. Du har ångest, outhärdlig ångest.
Håll ut. det är "bara" kemi i huvudet.

Imorgon träffar du vården och får hjälp.
 
Nej, läkaren förklarade ingeta alls om hur medicinen verkar. Han sa bara åt mig att INTE läsa bipacksedeln om biverkningar :-( ?
 
Nätvänner har berätta en del så lite förberedd var jag på att bli sämre. Men som jag mådde idag var ändå en chock.
 
Nej, läkaren förklarade ingeta alls om hur medicinen verkar. Han sa bara åt mig att INTE läsa bipacksedeln om biverkningar :-( ?

Det kan jag tycka var riktigt dåligt!

Men för att gå över till något som kan lindra och hjälpa. Var kreattiv! Gillar du att måla, skriva, rita, kladda, sticka, virka, möblera om, etc. GÖR DET! :)
 
Det kan jag tycka var riktigt dåligt!

Men för att gå över till något som kan lindra och hjälpa. Var kreattiv! Gillar du att måla, skriva, rita, kladda, sticka, virka, möblera om, etc. GÖR DET! :)

Ja, absolut och glöm inte att ANDAS. Det första som händer när man får ångest är att andningen sticker. Tar du kontroll över din andning har du goda förutsättningar att dämpa ångesten.

Dra in luft långsamt genom näsan och känn att magen börjar bukta ut. Dra in mer luft så att bröstkorgen höjs och ända tills du kan känna att nyckelbenet rör sig om du håller handen där. Håll gärna en hand på magen och en bröstet uppe vid nyckelbenet så du känner vågrörelsen i kroppen när du drar in luften. Sedan andas du ut i omvänd ordning, låt nyckelbenet sjunka, sedan bröstet och till sist magen. Gör det här så långsamt du kan. När du andats ut, vänta tills kroppen själv säger till att det är dags att andas in igen.

För att förstärka den lugnande effekten av den här långa djupa långsamma andningen kan du hålla för höger näsborre och bara andas genom den vänstra näsborren.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 602
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 828
Senast: Mineur
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 263
Senast: mars
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 194
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp