Bukefalos 28 år!

Anhörig som mår dåligt

nyanvandare

Trådstartare
Vad gör man som anhörig till någon som mår väldigt dåligt? Känner mig helt maktlös, har en nära anhörig som bestämt sig för att ta livet av sig.
Han har varit inom psykiatrivården i över ett år, säger att det hjälper ej. Äter mediciner, provat KBT-terapi, hjälper ej.

Tagit överdoser som gjorde att han var nära att dö två gånger (senast för några dagar sen).

Idag fick vi i familjen fysiskt hindra att han ströp sig och sedan blev det in till psykiatriakuten( som han vart utskriven från imorse). Fanns ett avskedsbrev också.

Jag vet inte vad jag ska säga, göra. Jag kan ju lyssna givetvis men det räcker liksom inte då personen bestämt sig. Försöker förklara att vi inte ser personen som värdelös, att saker kommer bli bättre, att det finns hjälp att få, att någon gång kommer det att vända men det känns bara som "tomma fraser".

Känns som att jag lever i ständig oro och bara väntar på den dag då han kommer ta livet av sig. Vill hjälpa eller se till att personen får hjälp men jag har ingen aning om hur.

Svår fråga men hur får man någon att vilja leva vidare..Om nu inte vården, mediciner, terapi hjälper..vad gör man?!
 
Sv: Anhörig som mår dåligt

Om personen befinner sig på vårdavdelning, vilket den lär göra med tanke på bakgrunden, så kan ni anhöriga vända er dit och få hjälp och stöd i er roll. Ett år inom psykiatrin är inte lång tid, antagligen har inte ens rätt medicin inställts på den tiden?
Nu har jag bara varit i kontakt med psykiatrin som patient, men jag vet att mina anhöriga fick erbjudande om samtal och stöd.

Rent krasst kan du nog inte göra så mkt annat än bara vara stöd. Låter skralt, men livsglädjen måste personen återfå själv. Och det är psykiatrins uppgift att hjälpa till att komma dit. Som anhörig är det en oerhörd tyngd att bära på, men du måste i den mån det går sluta se det som din uppgift att få personen frisk. Då riskerar du att gå sönder själv.

Styrkekramar till dig!
 
Sv: Anhörig som mår dåligt

Vad jobbigt för er.
Jag har inget mer tips att komma med än att ni som är hans anhöriga skall vara extrarädda om varandra, avlasta varandra och kolla om ni kan få komma på någon sorts anhörigsamtal.

Personligen så tror jag att fysisk aktvitet är väldigt bra för välbefinnandet så om ni kunde motivera honom att träna- eller han kanske redan tränar? Simning, vattengympa eller ridning kanske vore något om han inte är i bästa skick. Med ridning får han ju även umgås med djur. Men det är ju svårt att gissa.....

Men främst att ni kommer ihåg att ta hand om er runt omkring honom och kolla om det kanske finns någon anhöriggrupp på nätet eller på hans sjukhus. Jag misstänker att det är som med cancer- svårt att gissa hur det är förrän man själv eller en anhörig drabbats samt så klart oerhört inviduellt vad som kan öka välbefinnandet hos en svårt sjuk person men god kosthållning och fysisk aktivitet tror jag aldrig kan vara fel.
 
Sv: Anhörig som mår dåligt

Tagit överdoser som gjorde att han var nära att dö två gånger (senast för några dagar sen).

Idag fick vi i familjen fysiskt hindra att han ströp sig och sedan blev det in till psykiatriakuten( som han vart utskriven från imorse). Fanns ett avskedsbrev också.
Otroligt dåligt att han inte är kvar på psyk efter det där. Eller har han en bakgrund av att bli sämre av inläggning kanske? I annat fall så är det konstigt tycker jag.
Svår fråga men hur får man någon att vilja leva vidare..Om nu inte vården, mediciner, terapi hjälper..vad gör man?!
Jag tror inte det går tyvärr, det enda man kan göra är att visa att man är där, att stötta och helst inte lämna personen ensam men det är ju lättare sagt än gjort. Går ju inte i praktiken att sitta och vakta personen heller.

Annars så i allmänhet försök få ut honom, aktivera honom på nåt vänster så han inte isolerar sig.
 
Sv: Anhörig som mår dåligt

Ärligt talat, någon som vill dö och försöker ta livet av sig, är knappast intresserad av att "röra på sig" för att må bättre. Det är rätt beyond det kan man säga.

KBT hjälper långt ifrån alla, och passar inte alla. Däremot kan ETC vara behjälpligt vid djupa depressioner.
 
Sv: Anhörig som mår dåligt

Det finns ofta anhöriggrupper där en kan få lufta sina tankar och känslor och få stöttning. Kan vara skönt. Annars tror jag, som flera varit inne på, att det inte går att göra så mycket mer än att tala om att man bryr sig om personen och att den är värdefull. Visa uppskattning och förklara hur den personen är viktig för dig.
 
Sv: Anhörig som mår dåligt

Ärligt talat, någon som vill dö och försöker ta livet av sig, är knappast intresserad av att "röra på sig" för att må bättre. Det är rätt beyond det kan man säga.
Nej, den är nog inte intresserad annat än att bli lämnad ifred. Ska man bara låta den isolera sig och bli lämnad ifred då? Jag tycker inte det.
 
Sv: Anhörig som mår dåligt

Nej, den är nog inte intresserad annat än att bli lämnad ifred. Ska man bara låta den isolera sig och bli lämnad ifred då? Jag tycker inte det.

Jag gjorde fel, jag svarade egentligen Svarta.

Men ändå, om du inte klippt mitt inlägg så ser du att ETC är en slags form av att INTE lämna och isolera, det är hjälp det med. Isolerar man och lämnar ifred, så vet vi ju vad som händer.
 
Sv: Anhörig som mår dåligt

Jag gjorde fel, jag svarade egentligen Svarta.

Men ändå, om du inte klippt mitt inlägg så ser du att ETC är en slags form av att INTE lämna och isolera, det är hjälp det med. Isolerar man och lämnar ifred, så vet vi ju vad som händer.

Hm..vad är ETC för metod? Aldrig hört om. Eller är det ECT du menar?
 
Sv: Anhörig som mår dåligt

Tack för svar. Ska försöka svara alla på en gång.

Anhörigsamtal har vi fått erbjudande om så det ska vi/jag absolut prova gå på.

Mediciner vet jag inte exakt vad det är han har, men vet att han provat flera iaf och i olika doser men det verkar rent ut sagt vara en djungel att prova ut rätt medicin som jag förstått det?

Försöker så gott vi kan att få ut honom men det tar oftast stopp. Som någon skrev så vill han helst bli lämnad ifred och hur mycket "ska" man "tvinga" någon att göra saker egentligen. Detta går ju lite bättre i perioder då personen mått något bättre men som just nu känns det inte riktigt aktuellt att försöka ta ut på någon aktivitet.

Jag, som utomstående, tycker att det verkar fruktansvärt svårt att få rätt hjälp och förstår inte hur det är meningen att en som är sjuk ska orka med att få "tjata" till sig hjälp. När psykiatrin skriver ut en patient med orden att det inte finns någon självmordsrisk och två timmar senare försöker personen strypa sig.

När jag frågar får jag till svar att han bestämt sig för att ta livet av sig och jag vet absolut inte vad jag ska svara på det.

Det är hemskt att stå bredvid och se på då det känns som att det inte finns något att göra!

Rutiner och aktivitet tror jag också är bra men svårt att förmedla det, kanske inte känns som mening med rutiner då man inte har jobb, inte vågar gå utanför dörren osv..

Vad är ETC?
 
Sv: Anhörig som mår dåligt

Jag som läste om en politiker som beskrev vad mycket bassängträning betytt för honom när han var inlagd för djup depression. Hur han mått bra av känslan av att få komma ner i sjukhusets bassäng och omslutas av vatten och rörelsen aktiverat hans välmåendehormoner.
Han berättade om detta med skam då han innan han själv blev sjuk tyckt att man kunde spara in på fysisk aktivitet och särskilt bassängträning för psykiskt sjuka för innan han själv drabbats så hade han resonerat som så att om man var frisk nog att simma så var man inte mer psykiskt sjuk än att man kunde fixa det på egen hand.
Jag har för mig att även på psyk i Uppsala så har de börjat med gympapass för att det verkar som att folk mår bättre när de rör sig.
Men som jag även skrev så är det svårt att gissa när man inte vet något om individen men det skall jag sluta med eftersom jag tydligen gissar så fel att jag förstår att jag uppfattas som dum i huvudet.

ECT har använts med framgång på främst amningspsykoser men även på depressioner. Det man skall tänka på är att det kan ge minnesförlust i biverkning som för vissa inte går över. Men det kan det ju vara värt om depressionen går över. Men nu borde jag inte skriva mer för nu blir jag väl utskälld igen. Jag som tyckt att buke är ett så trevligt forum insåg nu att det är det inte- tack för mig.
 
Sv: Anhörig som mår dåligt

Äsch ta inte åt dig av dumma kommentarer.

Du är inte alls helt ute och cyklar, det är ju ganska vida känt att motion botar mångt och mycket och däribland ofta förbättrar även psykiskt mående.

Men sen är det som med allt, en del funkar det bättre för än andra.
 
Sv: Anhörig som mår dåligt

det verkar som att folk mår bättre när de rör sig.
Jag tror det ligger mycket i det, jag mår i alla fall bättre om jag gör något fysiskt (även om jag när jag är dålig har svårt att komma iväg).
 
Sv: Anhörig som mår dåligt

Utskälld? Allvarligt?

Okej, jag brukar inte berätta så här privat, men.. i den sista kontakten en bekant hade med försäkringskassan yrkade handläggaren på att promenader var så fantastiskt bra och upplyftande för människor med depression.

Han sköt sig med ett hagelgevär rakt i ansiktet.

Självklart kan motion hjälpa. Men inte alla.

Ang ECT. Har det gått långt och det är illa, så vad finns att förlora? Som med allt annat så pratar vissa om fördelarna med detta, medans andra inte håller med.
 
Sv: Anhörig som mår dåligt

Äsch ta inte åt dig, jag tycker du skriver bra tips!

Jag tror också motion är bra för det psykiska (och fysiska) välbefinnandet.

Men det är svårt att veta hur man ska få någon att vilja motionera som helst bara vill ligga i sängen :crazy:
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
2 950
Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 218
Senast: Hajfisk
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 191
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 207
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp