Anhörigstöd/terapi

Singoalla

Trådstartare
Erfarenheter? Min sambo lider av rätt svår psykisk ohälsa. Han har en handfull diagnoser och har varit sjuk sedan unga tonår så sannolikheten att han kommer bli frisk är mycket liten. Dock hoppas vi givetvis på att han kommer att komma en bit på vägen. Vården och medicineringen utvecklas ju varje år, så att säga. Just nu är det en ganska djup svacka, det är svårt att alltid vara stark och stöttande när jag själv känner att jag håller på att förlora förståndet vissa dagar. Men jag älskar honom oerhört mycket och jag vill inte att hans sjukdomar ska komma emellan vårt förhållande. Jag vet att hans mamma har gått i anhörigterapi och det har hjälp henne en del. Någon här som har erfarenhet av detta? Oavsett om det handlar om en anhörig med en fysisk sjukdom eller psykisk, är nyfiken på folks erfarenheter och om det har hjälpt något :)
 
Sv: Anhörigstöd/terapi

De flesta psykmottagningar ska ha anhöriggrupper, sen kan du också kontakta anhörigjouren. (Googla på anhörigjouren så hittar du deras hemsida). :)

Jag har erfarenhet av "den andra sidan". Är bipolär och just nu sjukskriven efter ett allvarligt depressionsskov. Min sambo lider av detta på olika sätt, men vågar inte säga något eller göra något. Tillslut fick jag mer eller mindre tvinga honom att kontakta anhörigjouren. Jag vet förstås inte vad han har pratat om hos dem, eftersom det inte angår mig. Men det känns bättre för oss båda nu iallafall.
 
Sv: Anhörigstöd/terapi

Min mamma gick på någon anhöriggrupp när min syster var dålig, tror hon tyckte det var bra! Om inte annat så är det ju skönt att få prata med folk i liknande situation.
 
Sv: Anhörigstöd/terapi

Jag fick prata med min sjuka anhörigas läkare vid några tillfällen, vilket var väldigt bra för mig. Min anhöriga led av depression och då kunde man tydligen göra så att den sjuka kunde lösa sin läkare från sekretessen i relation till mig, så att läkaren och jag kunde prata fritt.

Det var nog tre samtal för över tio år sedan och jag blir fortfarande alldeles lugn inombords när jag tänker på det, så det var väldigt bra. Jag fick också mycket stort förtroende för just den läkaren.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 003
Senast: Dimmoln
·
Kropp & Själ Skulle vilja ha lite råd och erfarenheter från er som kanske själva haft en psykos eller en nära anhörig som har det eller kanske jobbar...
2
Svar
20
· Visningar
3 157
Senast: Monimaker
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 921
Senast: Yrsel
·
Kropp & Själ jag tänker mkt på dethär med förhållanden -- eller bara tillfälliga partners. pga. långvarig ’psykisk ohälsa’ -- återkommande...
Svar
18
· Visningar
1 635
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp