Bukefalos 28 år!

anlägga bädd till vintern!

L

lkn02001

jag ska anlägga bädd nu till vintern. har aldrig gjort det förut och behöver lite tips.
om jag har försått det rätt så är det bästa att ha mycket kalk i bottnen och sedan kutterspån och halm överst. ska jag låta hästen gå på spånet några dagar så att det "sätter" sig och sedan ha på halmen?
ska man ha på kalk och spån emellanåt?`ska man vända ner bajset i början?

tackar för all hjälp jag kan få!! :banana: :banana: :banana:
 
Sv: anlägga bädd till vintern!

Oavsett vilken bädd du har ska du ALLTID ta ut bajset!Du kan aldrig göra en bädd av spån, för det "sätter" sej absolut inte! Den bädd du nog syftar på är en sk. permanentbädd. Permanentbädd är inte att rekomendera i box, det änvänds mest i lösdrift, pga att den blir så hög och utrymmet för litet. Men du gör såhär: Kalka hela golvet rikligt, ett ordentligt lager alltså. Har du ett sto kalkar du extra noga i kanterna, har du en vallak kalkar du extra noga i mitten. Därefter lägger man ett tjockt lager packad halm. Det bästa är att täcka hela golvet med halmbalar, som du öppnar och särar LITE. Som ytlager används uppskakad halm. Sen när du ska mocka tar du ut bajshhögarna och bara det blöta från ytlagret, och fyller på med lite ny uppskakad halm. Du får ALDRIG gräva ner till det packade, då frigörs amoniak och allt är förstört och du får ta ut alltihop. Det räcker att gräva för djupt en endaste gång för att allt ska vara förstört, så detta är inget för "mockningsnybörjare".
Om jag får säga det själv så tycker jag att du, om du vill ha bädd, ska satsa på en torvbädd ist.
 
Sv: anlägga bädd till vintern!

okej, då hade jag missuppfattat allt! :) jag står inackorderad och det är tyvärr bara spån och halm som ingår. men då gör jag med bara halm då. ska man kalka på nån gång emellanåt eller bara i botten?
ska tillägga att jag skött bäddar förut men aldrig anlagt någon, har då inte kalkat och det har visserligen funkat bra men...
:cool:
 
Sv: anlägga bädd till vintern!

Okej. Nej, du ska inte kalka emellan, det gör bara nytta i botten, och når det dit så är det en felskött bädd. Det kommer du märka om du gräver för djupt, för det kommer stinka amoniak och bädden är förstörd, det spelar ingen roll om du lägger på massa nytt, det kommer inte sluta lukta och är bara att kasta ut och börja om på nytt. Men har du en box på 3x3 meter får du räkna med en åtgång på 20 balar när du ska starta upp den, kanske lite mer beroende på balarnas storlek. Lägg dom i boxen, skär upp snörena och sära på balarna lite lätt, en cm kanske, kakorna ska fortfarande "stå" upp emot varandra, sen ska du sprida ut ett rikligt lager (minst två balar) ovanpå. Det är bara det övre ordentligt uppskakade lagret halm du ska mocka och fylla på, du ska aldrig röra de "stående" balarna under. Den första veckan kommer hästen praktiskt taget få klättra in i boxen innan den trampat ner de stående balarna. Men har du en häst som rör sej mkt i boxen så är permanentbädd verkligen inte att rekomendera i box. Varför vill du ha bädd? Är det inte bättre att ha ett rejält lager med spån och lite halm över ist?
 
Sv: anlägga bädd till vintern!

hon står på en dragig loge och behöver värme. och jag tror inte att stallägaren är så glad i att jag har mkt spån för han försöker få oss att sluta använda det för det har blivit fruktansvärt dyrt. men vi får se hur kallt det blir i vinter, ingen ide att anlägga den innan det börjar kallna ute...
tack för hjälpen!
 
Sv: anlägga bädd till vintern!

okej, då hade jag missuppfattat allt! :) jag står inackorderad och det är tyvärr bara spån och halm som ingår. men då gör jag med bara halm då. ska man kalka på nån gång emellanåt eller bara i botten?
ska tillägga att jag skött bäddar förut men aldrig anlagt någon, har då inte kalkat och det har visserligen funkat bra men...
:cool:

det går aldeles utmärkt att anlägga en sån bädd i vanlig box!
kalk eller stalosan i botten, ordentligt med spån ovanpå. vattna lite på spånet så det "sätter sig", sen massor med halm ovanpå. de första dagarna får man vara noga att platta till då hästen kan riva upp spånet lite innan det sätter sig. sen är det inga som helst problem, bara mocka ut bajshögarna, platta till NOGA, fyll ut ev gropar med halm så det blir ett jämnt, kompakt golv, och strö mycket fräsch halm över, du behöver lägga på ny halm i princip varje dag efter varje mockning för att det ska hålla sig.

bädden blir några dm hög men är den rätt anlagd så är det INTE så att den bara växer och växer och blir högre och högre , då mockar man för slarvigt och för lite.

har haft såna bäddar i kallstall i många år och det blir fräscht, torrt och varmt!
 
Sv: anlägga bädd till vintern!

Men spån kan inte bädda sej, det har inte den strukturen att den kan bli en kompakt bädd som tex torv kan. Dessutom så luktar ju pissit spån massor, då måste man väl ha ett fruktansvärt rejält lager halm över för att det inte ska lukta, och då är ju spånet onödigt. Jag har aldrig hört talas om att man anlägger bäddar med spån i, och jag förstår inte vad spånet har för funktion i bädden? :confused:
 
Sv: anlägga bädd till vintern!

Men spån kan inte bädda sej, det har inte den strukturen att den kan bli en kompakt bädd som tex torv kan. Dessutom så luktar ju pissit spån massor, då måste man väl ha ett fruktansvärt rejält lager halm över för att det inte ska lukta, och då är ju spånet onödigt. Jag har aldrig hört talas om att man anlägger bäddar med spån i, och jag förstår inte vad spånet har för funktion i bädden? :confused:

Jo - spånet brinner också ihop med halmprocessen över. det blir ett kompakt golv, och halmen över bildar nästa golv. spånet gör bädden torrare om du har den som grund till bädden. det är mycket vanligt med sådana bäddar så jag är förvånad att du inte hört om det förr. det luktar ingenting därför att det är precis samma som en permanent halmbädd men med spån i botten för uppsugnings effektens skull. du kan inte gräva i en bädd över huvud taget om du inte vill ha lukt oavsett vad den är gjord av.
 
Sv: anlägga bädd till vintern!

låter som om alla rådgiver dig att ha "pissbädd" jag e helt och hållet emot det!! förstår verkligen inte folk som har det då det kan skada både ben och hovar! antingen ska du ha en "trampad" bädd, (jag har det) jag har spån och det har blivit en alldeles utmärkt bädd UTAN piss. om du är rädd att hästen ska frysa lägg då spån underst och fyll sedan rikligt med halm!! då fryser den inte! lycka till!
 
Sv: anlägga bädd till vintern!

hur menar du med en trampad bädd?
du tycker alltså att jag ska ha spån under och halm över och mocka precis som vanligt utan någon bäddfunktion?
angående pissbädd så har jag fått det förklarat för mig att det skapas en egen mikroflora i bädden som gör att det inte kan anses vara "pissbädd"...???:smirk:
 
Sv: anlägga bädd till vintern!

Självklart vet jag att man inte får gräva i ngn bädd, det skulle du vetat om du hade bemödat dej med att läsa mina andra inlägg. Och att spånet kan bilda en kaka om det är helt genompissat, ok, säger du det så, men jag tycker det verkar onödigt, det funkar ju precis lika bra med halm men och det verkar jobbigare i början. Traditionell permanentbädd verkar ju betydligt lättare isf.
 
Sv: anlägga bädd till vintern!

Nu var det ju så att trådskaparen frågade efter hur man gjorde, och då svarade jag bara på det. Och en bra skött permanentbädd är ett utmärkt underlag till hästen för den som är kunnig på bäddar och har en häst som inte vandrar i boxen.
 
Sv: anlägga bädd till vintern!

Självklart vet jag att man inte får gräva i ngn bädd, det skulle du vetat om du hade bemödat dej med att läsa mina andra inlägg. Och att spånet kan bilda en kaka om det är helt genompissat, ok, säger du det så, men jag tycker det verkar onödigt, det funkar ju precis lika bra med halm men och det verkar jobbigare i början. Traditionell permanentbädd verkar ju betydligt lättare isf.

Vad är det för attityd du har? :crazy:
Jag har fullständig koll på vad du skrivit, du ifrågasatte spånets funktion och att det inte bildar ett kompakt golv, jag svarade och förklarade funktionen och att det inte blir det minsta äckligt eller luktande bara man inte gräver, vilket som du säger är en självklarhet.
som jag sa - spånet som grund ger en ännu torrare permanentbädd med halmen över.
Tagga ner!
 
Sv: anlägga bädd till vintern!

men vad säger ni om påståendet att det blir pissbädd? ingen vill ju ha en pissbädd! i mitt huvud är det när bädden är förstörd, det vill säga den har blivit sank och man har grävt i den så att floran är rubbad och ammoniaken kommer upp - det är då den kan skada hovarna till exempel. rätt/fel?
 
Sv: anlägga bädd till vintern!

Men alla bäddar är ju pissbäddar per definition... Pisset bränner ner till själva bädden, jag tolkar det som att pissbädd är en snålbädd, d v s för lite bäddmaterial så just det du beskriver händer. D v s det blir bara blöt gegga.

Då får man vackert byta till växelströbädd, om man själv eller hästen inte fungerar med bädd... (det finns ju faktiskt hästar som ser som sin livsuppgift att gräva ner till golvet, oavsett vad de ska igenom för att komma dit. För att inte tala om vandrarna).
 
Sv: anlägga bädd till vintern!

Men alla bäddar är ju pissbäddar per definition... Pisset bränner ner till själva bädden, jag tolkar det som att pissbädd är en snålbädd, d v s för lite bäddmaterial så just det du beskriver händer. D v s det blir bara blöt gegga.

Då får man vackert byta till växelströbädd, om man själv eller hästen inte fungerar med bädd... (det finns ju faktiskt hästar som ser som sin livsuppgift att gräva ner till golvet, oavsett vad de ska igenom för att komma dit. För att inte tala om vandrarna).

Håller med.
rätt skött blir det inte pissbädd i den bemärkelsen oavsett vad för strö man grundar och fyller på med.
 
Sv: anlägga bädd till vintern!

"du kan inte gräva i en bädd över huvud taget om du inte vill ha lukt oavsett vad den är gjord av."

Jag vet det, och hade poängterat vikten av det i två av mina tidigare inlägg, blev lite irriterad därför.

Jag menar, hur kan spånet bli torrare än halmen? För om det inte blir det är det ju onödgt när det verkar enl din beskrivning jobbigare i början med spån under? Då är det väl mkt bättre med torv under som verkligen kan suga upp mkt bättre än spån? Om man ska ha ngt under öht?
 
Sv: anlägga bädd till vintern!

jag tror att det är så att om man grundar med spån så blir det lite packat med en gång, och det blir svårare för det första pisset att nå ner till kalket, vilket kan hända med halmen då det inte har samma snabba uppsugningsförmåga som spån (men givetvis är torv ännu bättre!).
spån brinner bra tillsammans med halm så det tror jag inte är något problem. tycker att den sortens bädd låter vettig och kör nog på det! hade nog använt torv om jag haft tillgång till det, men som sag - det har jag inte.
jag tycker v i lägger ner denna tråden eftersom jag inte vill att det ska bli en tråd där vi klankar på varandra, jag ville bara ha lite rådgivning.

tackar för alla svar!
:cool: :p
 
Sv: anlägga bädd till vintern!

Ok, men det är just det, spån packar sej inte, möjligtvis när det är genomblött då. Jag förstår inte vad vitsen med spånet är bara. Fick lära mej om bäddar när jag tog hästskötarexamen, men har som sagt aldrig hört talas om spån i en bädd, varken där eller nån annan stans. Hoppas det blir en bra bädd för din häst, vilken du än väljer.
 
Sv: anlägga bädd till vintern!

Jag orkar inte och är inte ute efter att tjafsa med dig. Jag har erfarenhet av denna typ av bädd och den funkar bra, du har inte prövat den men uttalar dig ändå och förkastar den. Trist.

Trådskaparen - lycka till och hoppas du får lika goda erfarenheter av bädd typen som jag har haft i många år.

Mvh/mackan
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 434
Senast: Acto
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
23
· Visningar
1 310
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 326
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 187

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp