Bukefalos 28 år!

Anlägga ridbana...

K

kamala

Kan någon ge bra tips på bästa sätt att anlägga en BILLIG ridbana? Vet många som lagt ut 100 000 kr för en ridbana och de pengarna är vi inte ens i närheten av. Vi är 2 personer som skulle vilja rida på ridbana ca 2 dagar i veckan och skulle därför vilja ha en "lågprisridbana" här hemma. Skulle gärna vilja ha många tips, jag antar att alla inte rider på 100000 kronors banor...
 
Sök efter gamla trådar,, det finns hur mycket som helst om ridbanor ;)
 
Svenska Ridsportförbundet har under rubriken "tips" bl.a. information om att anlägga ridbana där det nämns ett billigare alternativ med grus direkt på gräsunderlag: http://www.ridsport.se/Ridbana.PDF

Om du vill ha ett stabilare och mer hållbart bärlager under ytlagret kan jag även tipsa om att kolla med kommunen och/eller vägverket om det är något vägbygge i närheten och de vill bli av med schaktmassor. Jag har själv på detta sätt fått ett ypperligt bärlager på uppemot en halvmeters höjd som mest (banan är drygt 20 x 40 m) till priset av noll kronor och behöver därför nu enbart bekosta det översta lagret med lite finare grus.
 
Senast ändrad av en moderator:
Allra viktigast är att ni hittar en bra plats för ridbanan, eftersom underarbetet med dränering och dikning och fyllnadsmaterial är det dyraste. Vi gjorde en enkel ridbana förra året - hade en bra plätt med diken på två sidor. Anlitade en kille med grävmaskin som tog bort några större stenar, rev av grässvålen och slätade ut med litet lutning mot dikena. Sedan på med 0-4 stenmjöl, c:a 5 cm. Vi har lera i botten, så man får vara väldigt noga med att kratta över djupare spår i början, så att inte leran kommer upp. Den har fungerat jättefint för oss (2 ggr/vecka, 2 hästar). Det är klart att det inte är någon bana för hårdträning, men den har verkligen varit vår räddning många dagar med dåligt väder och ont om tid. Vår bana är bara 20x20 meter. Jobbet kostade c:a 4000 och sanden (30 ton) c:a 5000. Vi kommer att lägga på mera så småningom och då blir det nog ytterligare 5 cm 0-8 sand. Men som sagt: jätteviktigt att ha en plats där vattnet inte blir stående - det är bättre att vattna själv om det blir fär torrt och hårt. Och ingen djupharvning, förstås. Lycka till!
 
Sand är tyvärr dyrt! 100.000kr är nog rätt billigt. Min kompis har precis anlagt ridbana (eller hon har hyrt ett firma då) och det gick på 500.000kr! Men så är det en superbana också, bästa jag nånsitt sett, även om det regnar jättemkt så blir det inget vatten på den! :bow:
 
Min ridbana har kostat 40000:-, nu var det inte meningen att den skulle kosta så mycket(mycket pengar för mig :crazy:), eftersom jag också var ute efter en "budgetridbana", men pengarna rinner lätt iväg... Först lade vi dit ett natur grus (stenat i olika storlekar), sedan matta,stenmjöl och till sist en blandning av stenmjöl/sand. Om jag gjort banan idag skulle jag inte lagt dit en matta.
Mvh. Matten
 
Hej på Er!
Är det någon här som har gjort "budgetvarianten" på ridbana - den som beskivs på "ridsport"-sidan (länken i ett inlägg ovan), dvs lägga ut sand 0-8mm korn, direkt på gräsvallen? Hade varit bra o veta om det fungerade o hur tjockt man i så fall skall lägga.

En annan sak - ni som ha era ridbanor där det blåser brr* - har ni lagt upp vallar, planterat häckar, har något annat som stoppar vinden eller ni härdar helt enkelt ut?
 
Har haft min häst på stall där de haft budgetvarianten. Det var en stor bana skulle tro 80*30 ungefär. Det fungerade väldigt bra. Men de hade gjort så att de la ungefär 3 cm 1:året och sen när det var nedtrampat i grässvålen så lade de 3 cm ytterligare och likadant året därpå. Sen var den väldigt bra. Visst blev det vattenpölar då och då, men den var ändå väldigt fast och fin. Lagom med svikt ändå pga av att grässvålen fanns kvar där någonstans. Harvades aldrig utan bara släpades till.
Skall själv lägga bana om ett par veckor och kommer att göra på samma sätt. Har bra förutsättningar med väldränerad jord från början.

Bor väääääldigt blåsigt med vindar in direkt från laholmsbukten. Grannen har lagt upp vallar av jorden som blev när de schaktade för banan och var väldigt nöjd med det.
Men min sambo sätter stopp för det för han vill ha sin utsikt.... Har förhandlat oss fram till att göra ett eventuellt försök med att sätta upp plexiglas på staketet. Vet inte vad det kostar eller om det ens är realistiskt men vill gärna ha något. Kommer att sätta vresroshäck på vissa delar av en hage som är väldigt utsatt för blåst.
 
Budgetvarianten funkar inte på alla ställen i landet. På bästa skåneåkerjorden blir en sådan bana bara lera.
// Linda
 
Tack jennyjenny o Linda! Skall nog prova det till nästa år. Har både lera o sandmark att välja på o då lär det bli "sandmarken" - visserligen lite mer lutning men det är smällar man får ta. Leker lite med tanken att lägga ut våra gamla hö/halmrundbalar som som skydd för vinden o täcka dem med jord o sedan så gräs uppe på. De kommer ju visserligen att sjunka ihop eftersom men då får jag väl bygga på dem - dessutom ett sätt att bli av med det gamla dammiga höet.../pernilla
 
Absolut billigaste varianten torde väl att lägga ut grus på en gräsvall ? Fast då måste man använda ridbanan mycket försiktigt vid dåligt väder. Kostnaden i det hela blir ju egentligen då bara gruskostnaden...staket kan man fixa av breda elband samt trästoplar.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 735
Senast: Amk
·
Anläggning Stallet där jag har hästen uppstallad har en ridbana som egentligen är alldeles för djup och lös. Stallägaren har haft ute...
Svar
14
· Visningar
3 355
Senast: ufot
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 154
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 287
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp