Anlägga trädgårdsland

SpanskaLoppan

Trådstartare
Jag har gått och blivit med odlingslott! Här ska växa potatis, lök, kål och majs tillsammans med fina sommarblommor.
Men ytan(150 kvm)har legat orörd i många år och är täckt av högt gräs. Jag inser att jag inte kommer orka gräva upp allt detta för hand. Kanske till de mindre bäddarna(kål+majs)men inte till potatis och lök... Jag hör dock att jordfräs ska vara ett dåligt alternativ? Funkar verkligen modellen att slänga ut växtdelar och gödsel direkt på gräset och peta ner potatisar/lökar mitt bland det?
 
Ja, det funkar men behöver för att bli bra:
1) mycket vatten innan det multnat
2) bra blandning av brunt och grönt material (dvs kolrikt och kväverikt).

potatisen och andra rotfrukter vill du med största sannolikhet inte odla i gödsel. Är den inte brunnen finns patogener och den är för kraftfull för de växterna. Är den brunnen är det synd på så fin mylla att odla något som inte riktigt tillgodogör sig den utan kan få skador av hur rik den är. Tomat samt gurkväxter funkar fint att odla rakt i stallgödsel.

Att googla tex lasagnebädd är en bra idé om du vill veta mer om hur du gör en bra blandning.

Att odla potatis i bara halm/hö/silage funkar okej och vill du göra det är det inte tokigt alls att lägga ut strået nu så de hinner få del av vårregnen och komposterat lite så det håller väta bättre när sommaren är här.

Tillägg: det är bra att lägga en näve jord närmast potatisen om du odlar rakt i strå. Beroende på hur mycket rotogräs du har kan du vilka grunda med kartong också (skär upp hål/kryss där du sätter potatisen).
 
Strunt i grävandet! Jag gräver ingenting i min odling, annat än vänder runt jorden ibland. :) Kör uteslutande kartong mot marken och bygger sedan upp en bädd uppepå. Jordfräs är inte nyttigt för mikrolivet. Vill du ha inspiration till no-dig så kan jag tipsa om Charles Dowding och hans YouTube-kanal.
 
Strunt i grävandet! Jag gräver ingenting i min odling, annat än vänder runt jorden ibland. :) Kör uteslutande kartong mot marken och bygger sedan upp en bädd uppepå. Jordfräs är inte nyttigt för mikrolivet. Vill du ha inspiration till no-dig så kan jag tipsa om Charles Dowding och hans YouTube-kanal.

Hur menar du utifrån trådstarten? Hade du täckt hela lotten med kartong och hällt jord ovandpå?
 
Hur menar du utifrån trådstarten? Hade du täckt hela lotten med kartong och hällt jord ovandpå?

Nej.

Det första jag gör är att skissa upp en planering över bäddar, gångar etc. Först när jag vet hur stora bäddar jag ska ha och var de ska ligga, så placerar jag ut kartong/tidningar där bäddarna ska vara, och markduk där det ska vara gångar. Är det högt gräs så går jag först med trimmer och sedan gräsklippare innan. Efter det börjar jag att bygga upp bäddar.
 
Strunt i grävandet! Jag gräver ingenting i min odling, annat än vänder runt jorden ibland. :) Kör uteslutande kartong mot marken och bygger sedan upp en bädd uppepå. Jordfräs är inte nyttigt för mikrolivet. Vill du ha inspiration till no-dig så kan jag tipsa om Charles Dowding och hans YouTube-kanal.
Ska kolla den! Har reserverat en bok som hette "Odla utan spade" på lokala biblioteket också. Såg en video av Sara Bäckmo där hon anlägger just potatisland direkt på grönyta. Känns dock som att här behövs dras fram med trimmer först(det är högt fjolårsgräs i tuvor över hela lotten). Sen gäller det bara att hitta så mycket material att man kan fylla ytan med... Gör det nåt att det är mögligt? Tänker att nån bonde/hästgård kanske kan ha nån gammal rundbal av ensilage/hö/halm de vill bli av med...
 
Nej.

Det första jag gör är att skissa upp en planering över bäddar, gångar etc. Först när jag vet hur stora bäddar jag ska ha och var de ska ligga, så placerar jag ut kartong/tidningar där bäddarna ska vara, och markduk där det ska vara gångar. Är det högt gräs så går jag först med trimmer och sedan gräsklippare innan. Efter det börjar jag att bygga upp bäddar.
Skissat har jag med gjort i min trädgårdsapp😀 Det med "kålhuvuden" är odlingsbäddar för ätbart. Mörkbrunt är "rabatter" för sommarblommor åt pollinerare och den grå rutan är en trädgårdskompost jag tänkte bygga.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20230118_130211_GardenR.jpg
    Screenshot_20230118_130211_GardenR.jpg
    268,2 KB · Visningar: 50
Det ser inte ut som några gångar alls på designen? Det vinner du mycket på att ha! Om du vill göra upphöjd odling (superbra tycker jag!) så blir det alldeles för luckert och instabilt att gå i bäddarna. Dessutom är det bra med gångar för att inte kompaktera de fina upphöjda bäddarna.

Vilka ”huvudgångar” vill du ha så breda att du kan köra skottkärra på dem och var funkar smala gångar som bara är för fötter?

Ett bra designtips är att anpassa bäddarnas bredd efter hur långa armar den som ska sköta den har. Gång på båda sidor - två armlängder djup bädd. Gång på bara en sida - en armlängd djup. Vid djupare bäddar kan en göra nyckelhålsformade korta gångar in för att kunna vårda/skörda utan att stå i bäddarna. Googla nyckelhålsbädd vid intresse så ser du många roliga designtips.

Det funkar bra med mögligt hö/silage, men har andningsskydd när du hanterar!
 
Det ser inte ut som några gångar alls på designen? Det vinner du mycket på att ha! Om du vill göra upphöjd odling (superbra tycker jag!) så blir det alldeles för luckert och instabilt att gå i bäddarna. Dessutom är det bra med gångar för att inte kompaktera de fina upphöjda bäddarna.

Vilka ”huvudgångar” vill du ha så breda att du kan köra skottkärra på dem och var funkar smala gångar som bara är för fötter?

Ett bra designtips är att anpassa bäddarnas bredd efter hur långa armar den som ska sköta den har. Gång på båda sidor - två armlängder djup bädd. Gång på bara en sida - en armlängd djup. Vid djupare bäddar kan en göra nyckelhålsformade korta gångar in för att kunna vårda/skörda utan att stå i bäddarna. Googla nyckelhålsbädd vid intresse så ser du många roliga designtips.

Det funkar bra med mögligt hö/silage, men har andningsskydd när du hanterar!
Jo det ljusbruna är breda gångar(tänkt som du skriver att kunna köra skottkärra på). Sen har du helt rätt i att smala gångar behövs med, de var bara för pilliga att rita in😅 De gångarna får jag märka ut på plats.
 
Jag gräver inte heller utan bygger allt uppåt.
Grundar med gräs, hästgödsel, hösilage, halm mm och odlar zucchini direkt i det.
Efter ett eller två år är allt nedbrutet till fin jord och går att odla annat i :)
 
Tänkte så in gurkört och honungsfacelia i bäddarna med samt tagetes och ringblomma.
Bland löken kommer jag så både sommar- och vintermorötter också.
I "majsbädden" blir det märgärt, zucchini och pumpa utöver sockermajs.
Kålen får samsas med tagetes och täcks med kålnät😊
 
Förhoppningsvis får några solrosor plats med för jag har beställt för många sorter för min trädgård(som har flera pallkragar+växthus men ingen tillräckligt stor yta för att kunna odla rotsaker i rätt mängd - därav lotten).
 
Tänkte så in gurkört och honungsfacelia i bäddarna med samt tagetes och ringblomma.
Bland löken kommer jag så både sommar- och vintermorötter också.
I "majsbädden" blir det märgärt, zucchini och pumpa utöver sockermajs.
Kålen får samsas med tagetes och täcks med kålnät😊

Är det bara hos mig som gurkört sprider sig något överjävligt? 🤔 Är ju annars en bra gröda men i bäddarna hade jag inte vågat ha den!
 
Ska kolla den! Har reserverat en bok som hette "Odla utan spade" på lokala biblioteket också. Såg en video av Sara Bäckmo där hon anlägger just potatisland direkt på grönyta. Känns dock som att här behövs dras fram med trimmer först(det är högt fjolårsgräs i tuvor över hela lotten). Sen gäller det bara att hitta så mycket material att man kan fylla ytan med... Gör det nåt att det är mögligt? Tänker att nån bonde/hästgård kanske kan ha nån gammal rundbal av ensilage/hö/halm de vill bli av med...
Jag började med kartong för några år sedan, nu är kartongen förmultnad så när jag sätter potatis slänger jag bara ut dem och täcker sedan med ett tjockt lager gammal halm/hö/silage och det växer som ogräs, minus ogräset.

Om det kommer någon ny köldknäpp ska jag be grannen om hjälp att hämta stallgödsel, obrunnen hästskit går det att odla i direkt utan att det man odlar bränns och när det brinner så blir det inte för varmt enligt min erfarenhet så perfekt för värmeälskande grönsaker som pumpor och squash. Även tomater gillar hästgödsel.
 
Jag har gått och blivit med odlingslott! Här ska växa potatis, lök, kål och majs tillsammans med fina sommarblommor.
Men ytan(150 kvm)har legat orörd i många år och är täckt av högt gräs. Jag inser att jag inte kommer orka gräva upp allt detta för hand. Kanske till de mindre bäddarna(kål+majs)men inte till potatis och lök... Jag hör dock att jordfräs ska vara ett dåligt alternativ? Funkar verkligen modellen att slänga ut växtdelar och gödsel direkt på gräset och peta ner potatisar/lökar mitt bland det?
Jag är med i jordfräsens vänner :D

Med skröpelkropp och stort land är det stört omöjligt att bereda land utan att fräsa upp det. En modern mindre jordfräs far inte runt som en bålgeting. Den vänder lugnt och stilla upp jorden.

Jag har anlagt flera land direkt på gräsmatta. Har fräst upp jorden oh krattat bort alla rötter. Har man dessutom kvickrot där är det omöjligt att odla utan att riva bort kvickrot. Räkna med att täckmaterial för med sig massor av ogräsfrö...

Öser på rejält med stallgödsel och fräser (vänder) ner det med. Sen sår jag.

Räkna med att första året blir det inte så bra. Jorden behöver "komma till sig". Mina land har blivit riktigt bra först andra-tredje året. Först då reder sig jorden om vårarna som den ska. Ogräsen ändrar sig också. En gräsmatta jag vände upp täcktes av gatkamomill första odlingsåret. Efter några år kommer naten:mad:

Som sjukling skulle jag aldrig orka med att täckodla och rensa ogräs ur täckmaterialet.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag tog förra året över en rätt misskött kolonilott. När jag tog över det var det vår så det hade redan börjat växa upp en del ogräs...
2
Svar
33
· Visningar
7 323
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp