Anläggningsytan för lång?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare mummlan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 7 540
M

mummlan

Någon som har en åsikt kring anläggningsytan på denna sadel? Blir den för lång? Har stoora problem att hitta sadel till pållan då hon har stora bogblad, inte speciellt stor manke och KORT rygg. Måttar man efter sista revbenet så går det några cm utanför så frågan är hur mkt som kan räknas som "godtagbart".

OBS: Under arbete blir hennes rygg helt rak! Har fler bilder om ngn vill se.

014.jpg

017.jpg

015-1.jpg

Jättetacksam för åsikter :)

Sv: Anläggningsytan för lång?

hur många cm extra är det efter sista revbenet?
och glappar den inte lite bak?
/oof

Tycker även att den ligger lite väl högt ovanför manken, för smal?

Tycker sadeln ser ut att ligga på tok för långt fram, där den ligger nu passar den defintivt inte. Om hästen har kort rygg hade jag nog inte satsat på så gigantiska kilbossor, utan tittat på sadlar med rundbossor istället. Jag tror absolut sadeln blir för lång när du sadlar korrekt.

Tack för era svar :)

Jag är hågad att hålla med Er alla! Som sadeln ligger på bilden går den ut ca 3cm från sista revbenet, men då ligger den o andra sidan för nära bogbladskanten, så visst den är för lång :(

Nu har jag provat en annan sadel med hel 10 (!) cm kortare anläggningsyta! Har lagt grimskaft på bogbladskanten samt vid sista revbenet. Dock skulle jag nog beh. en svängd gjord, men i övrigt gick hon som en dröm i denna sadel!

Nu till nästa bekymmer... Blir den för svängd? (den låg an fint under arbete då hon höjde ryggen).

009-2.jpg

Tror inte den blir för svängd, om inte hästen höjer ryggen väldigt mycket under ridning. Jag har iaf fått lära mig att det inte gör något om sadeln "släpper lite" den/dem sista cm. Många hästar med kort rygg får ha rundbossade sadlar som ligger liknande den du testar på din häst där. Däremot tror jag inte den ligger riktigt optimalt. Kanske testa en av samma märke men annan modell?

Låg sadeln still under ridning eller gled den fram/i sidled? Tyckler den ligger lite högt över hästen, kan ju bero på att den är för hårt stoppad men annars är den för smal. Att den släpper sista cm av anläggningsytan är inga problem, däremot är Dominus väldigt svängda och det ser ut som att bommen i övrigt är för svängd. I och med att du skrev att hon blev helt rak under arbete skulle jag inte tro att Dominus är optimalt. När man har en häst med väldigt rak rygg ska man främst kolla på sadlar som har kilbossor, då sadlar med rundbossor brukar bli för böjda. Om hästen har kort rygg behöver du ju inte prova sadlar med så stora kilbossor som sadeln i första inlägget, utan det finns många märken som har korta kilbossor.

Sadeln gled bara fram litegrann. Tog även en bild framifrån, där ser den nästan lite vid ut, ligger inte riktigt an "högst upp" mot manken. Stoppningen är inte hård men däremot är det extremt MYCKET stoppning, enligt sadelmakare ska detta gå att moderera ganska mycket efter hästen. Frågan är dock om man kan lita på detta. Vore kanon om man kunde få den att passa då hon rörde sig mycket bra i den och jag satt bra i den också. Ngn med erfarenhet av att ändrat om stoppningen på detta vis?

004.jpg

Som du själv har lagt märke till så ligger den inte an högst upp vid vid sidorna om framvalvet, detta indikerar att sadeln är för smal. Att den dessutom åker fram är inget bra.
Om jag vore du skulle jag prova något annat. Har du provat fler sadlar eller är det bara de du har visat i tråden?

Och ja, man kan göra rätt mycket med rätt stoppning, men kombinationen böjd bom på en rak rygg brukar inte bli bra i slutändan. Stoppningen ska bara justeras för att få en bra sadel att ligga perfekt, inte att få en illasittande sadel att ligga ok.

I dressyrsadelväg har jag nyligen haft en Isabell werth dressyr (16,5) utprovad, men jag tyckte den hade för bred midja. Hon har även haft en Bates innova, den låg väl an ungefär som isabellen men jag gillade inte den, Har sedan provat en gammal modell Prestige appaloosa, den låg hyffsat men jag tyckte den var hal, dessutom ngt lång anläggningsyta, har även provat en ny Prestige hippos men den var oxå för lång och låg inte an riktigt hela vägen (punkttryck mitt under) samt för lång (17 tum).

I hoppsadelväg har jag provat en hel radda märken (kan räkna upp om du vill men har lite bråttom just nu). Nu har hon dock en Prestige paris där, den är ju hyffsat rak och svänger bara upp sista biten. Vanligaste problemet annars är dock att de tenderar att bli för svängda och skapa punkttryck mitt under, samt att de åker fram oavsett bomvidd.

Jag har funderat en del på albion, den ska väl passa korta raka ryggar?

Vet inte om detta kan hjälpa men visar här 2 bilder på hennes Prestige Paris (17/35) samt på en Kloster Schöntal som är utprovad av sadelprovare (17/30), dessa sadlar är alltså smalare än vad Dominusen är (Isabellen som även den var utprovad av sadelutpr. var utpr med det svarta järnet).

002-1.jpg

003.jpg

005.jpg

006-2.jpg

Finns det ngn Prestige dressyrmodell liknande bommen i Parisen (Har funderat på en begagnad Venus eller en Leonardo, då jag fått för mig att de är av rakare sort)

Mina amatörögon tycker följande: Schöntalen går ordentligt bort. Den ser inte alls ut att passa, det ser ut som den ligger i sjuk bakvikt på din häst. Parisen såg inte helt fel ut, dock så ser det ut att den släpper ganska tidigt? Kanske att du skulle kunna ha den liiite längre fram för att se om den blir lite mer balanserad eller släpper den mycket tidigare då, ändå?

Om du är ute efter en dressyrsadel ska du inte prova Venusen, den är åt det mer svängda hållet. Passade inte min häst som kan ha en Paris. Leonardo ska vara lite rakare, har även hört att Doge är en rakare dressyrsadel.

Jag tycker det ser ut som att Prestigen är för svängd.

Om hon blir rak i ryggen under arbete så går nog Prestige bort helt, de är rätt svängda i bommen, har jag fått lära mig.

Om hon kan ha Bates/Wintec sadlarna så är hon Väldigt rak.
Min häst kan inte ha någon av de här "vanliga" sadlarna utan har en Bates Elevation, jag var beredd på att behöva anpassa MIG till sadlen för att det var det enda som passade på honom.

Sadlarna åker nog också fram för att de är för böjda, inte bara pga bomvidden.
Ang sadlarna du skrivit om är KS alldeles för smal och borde absolut inte användas. Prestige ser ut att inte kommer ner ordentligt på hästen och ser definitivt för böjd ut. Den släpper en bra bit under bossan och är väldigt böjd i bommen.

Lägg in bilder på hästen utan sadlar, samt bilder på hur hästen ser ut över ryggen (takformad/platt/rund) så kan jag rekommendera lite sadlar att prova. Jag tror faktiskt att du bara provat fel typ av sadlar och då är det inte så konstigt om alla varit för böjda/glidit fram om du bara provat sadlar som är lika böjda som KS, Dominus och Prestige.

Roligt med så många svar!
Kan tillägga att jag hela tiden haft hjälp av sadelutprovare i mitt sadelletande, men är ju som synes inte säkert att det blir rätt ändå :(
Eftersom jag inte satt bra i varken Innovan el. Isabellen valde jag bort dessa, kunde inte alls komma ner och påverka som jag önskade, därav blev det inte en bra kombo då även hästen spände sig, så därför vill jag denna gång ha en sadel som passar oss båda.
Anläggningsytan är cirkus 43 cm.

009-1.jpg

011.jpg

012.jpg

Ps. Isabellen kasade fram på henne oavsett om man hade svart el vitt järn (har även provat blått och rött med samma resultat).. o den är ju som sagt spikrak. Kand et inte ha lite att göra med att hon inte har så jättemkt manke också tror ni?

Isabellen är absolut inte spikrak i de bredare bomvidderna... Det är ju inte manken som ska hindra sadeln från att åka fram, sadeln ska ju stanna bakom bogbladen och inte glida fram såpass. En illasittande sadel glider däremot fram tills bogbladet gör att det tar stopp.

Först några generella tips till dig när du fortsätter prova sadlar:
I och med att hästen ser ut att vara rätt rund och ryggen ska du absolut inte ha latexpaneler/permanent stoppade bossor då dessa kommer bli för takformade. I och med att hästen är rak i ryggen ska du enbart kolla på sadlar med korta kilbossor. Främst ska du därför rikta in dig på engelska märken då de ger mer bogfrihet än t.ex. italienska sadlar som Prestige. På hästar där sadlarna glider fram (även de som faktiskt passar bra i övrigt) kan det bero på sadelstropparnas fäste. Vissa sadlar har stroppar fästa mitt under sätet, men du ska kolla på sadlar där främre stroppen är fäst i ortspetsen och den bakre stroppen fäst mitt under sätet eller längre bak (ofta med v-fäste men inte alltid)

Om du behöver en spikrak sadel tycker jag du ska kolla närmare på Albion k2 (övriga modeller är mer böjda), Jensen Classic och Brillant, Jensen Exmoor (kan fås helt i läder eller delvis syntet och är en väldigt billig sadel med många fördelar), WOW (finns att få tag i med rak bom från engelska ebay om man inte vill köpa nytt), Globus Clic/Turner dressyr.

Alla dessa är mycket korta i anläggningsytan (Jensens dyrare modeller måttbeställs så kollar du beg så kan det skilja lite, köper du en ny får du så kort bossa som du behöver) och samtliga har ändringsbar bom (Albions äldre modeller har ej det men de som är ett par år gamla upplever jag som rakare och därför kan det vara lönt att kolla efter en sån istället. Globus har inte heller ändringsbar bom på den modellen)

Om du efter att ha provat dessa tycker att hästen inte känns helt ok utan du behöver en sadel med en svag böjning på bommen bör du prova: FB Reflex & Omni, Crown/Ideal (prova några olika modeller), Jensen Amiral, Jeremy Rudge.

Finns såklart fler märken som kan passa men det står still i huvudet just nu...

Just det, Clincher är också spikrak. Har dock inte ändringsbar bom, men mycket trevliga sadlar annars till ett ok pris.

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
532
Senast: warg
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 287
Utrustning Har nyligen fått en Lippo Jessica Pro utprovad och den ligger faktiskt helt perfekt på min lilla pålle. Rider mest dressyr men tänker...
Svar
0
· Visningar
731
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 689
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka