Anläggningsytan för lång?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare mummlan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 7 540
Sv: Anläggningsytan för lång?

På min förra häst med liknande problem var sadelgjorden + stoppning i sadeln avgörande, ingen sadel jag provade satt bra utan lite modifiering.

Nu såg min häst inte exakt likadan ut men hade också "problem" med kort anläggningsyta, bakåtliggande bogblad samt svårt sadelgjordsläge. För honom funkade en Cobra CC (relativt rak i bommen + rundbossor) med extra uppstoppat fram för att hindra sadeln från att glida samt en riktigt svängd gjord. Fick också byta stroppar till långa med Y-fäste, så i princip kostade allt extra hälften av vad sadeln kostade eftersom jag aldrig hittade en som låg perfekt från början. Rådgör med en riktigt bra sadelutprovare som har lång och bred erfarenhet och var inte låst vid att hitta en sadeln som ligger som en smäck utan lite renovering!

Jättetack för alla tips, tror inte jag testat ngn av de märkena faktiskt (hade dock en jorge canaves hopp till henne i vintras som hon fick jätteont i ryggen av, är inte den lite lik globus?).

Vad tror ni annars om bomvidd? Min sadelutprovare anser inte att hon är speciellt vid (själv anser jag att hon nog är det). Vet såklart att vidderna skiljer beroende på sdelmodell men om ni jämför med de bilder/ sadlar jag visat här ?

Vissa Jorge Canaves modeller är lika Globus Clic dressyr men absolut inte alla, så det beror på vilken modell du hade. Sen kan hon ha fått ont av flera orsaker, JC har grymt kass fabriksstoppning så den bör man byta ut (gäller även för Globus) då den kan vara knölig/ojämn. Sen kanske den inte var rätt bomvidd heller så då kan även det varit en bidragande orsak. Därav tycker jag inte du ska utesluta Globus Clic helt utan att prova först.

Det är ju svårt att säga något om bomvidd för alla du har lagt upp ligger ju inte bra. De du har provat har ju varit för böjda allihop och då krävs det en smalare bomvidd för att sadeln inte ska ligga jättemycket i framvikt. Jag tror att du kan behöva kolla på W/vid bom i första hand för din häst ser rätt rund ut över ryggen, men detta är ju omöjligt för mig att säga över nätet, utan det får du ta efterhand som du provar olika sadlar.

En annan fråga då .. :) Om vi nu tänker att jag även skulle behöva byta ut Parisen, kan jag under tiden det tar att hitta en ny padda upp den (jag har korrektionspad, kilpadd och en massa andra paddmodeller hemma) på något vis så den ligger lite bättre. När jag sitter i sadeln och rider ligger den an utom sista biten, och den glappar inte eller så.

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
532
Senast: warg
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 287
Utrustning Har nyligen fått en Lippo Jessica Pro utprovad och den ligger faktiskt helt perfekt på min lilla pålle. Rider mest dressyr men tänker...
Svar
0
· Visningar
731
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 689
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka