Bukefalos 28 år!

Anmäla för ärekränkning?

Litenvit

Trådstartare
Var går egentligen gränsen för vad en person kan skriva på sin hemsida innan man kan anmäla för förtal?
Uppfödaren till vår ponny erbjöd sig att ta tillbaka ponnyn, triangelmärkt för avel, då hon efter lång tids problem och påföljande behandlingar, blev utdömd av veterinär.

Vi hade under det dryga år vi ägt ponnyn, haft olika symptom och småkrångel med hästen nästan från början. När det stod klart att det inte var små uttryck för hästens personlighet utan att det verkligen var kroppsliga besvär så har vi tagit hjälp av equiterapeut, låtit vila ut och senare, låtit veterinärbehandla hästen.
Ska tillägga att vi inte är förstahästköpare, utan att vi haft hästar i vår familj under de senaste 20 åren (utan problem som dessa) och även tidigare rört oss inom hästvärlden. Inga rookies alltså.

Allt var frid och fröjd, trodde jag. Uppfödare verkade också förstående för vår berättelse och jag var bara glad att hon var villig att ge ponnyn ett bra liv trots att den inte fungerade som rid- och tävlingshäst.

Döm min förvåning när jag senare läser hennes hemsida och så har hon skrivit en krönka där hon bland annat nämner vår ponny och menar att vi inte gjort vad vi kunde för att göra henne frisk samt även tillägger att det är synd att folk ser hästarna som ting. :eek:

Jag blir så besviken, förbannad, och ledsen över att behöva få läsa sådant i efterhand.
Det var sorgligt nog att behöva ha det så här med ponnyn under en lång period, där ponnyns lilla ryttare kastades mellan hopp och förtvivlan mellan behandlingarna och igångsättningarna.
Att behöva läsa det hon skrev var att få salt ingnuggat i såren.

Jag har bett henne ta bort inlägget från sin hemsida och funderar på om man kan polisanmäla henne om hon inte gör det. Jag vill inte stå där uthängd för något som hon bara TYCKER men som i våra ögon inte stämmer med verkligheten.
 
Sv: Anmäla för ärekränkning?

Om jag var du skulle jag bara rycka på axlarna. Skitsnack förekommer alltid och det verkar som att folk är extra förtjusta att smutskasta varandra i hästvärlden....:grin:

Har hon skrivit ut namn på er? HUr pass känd är personen och vilket rykte har denna i övrigt sas?
 
Sv: Anmäla för ärekränkning?

Jag håller med Ancor. Vet du själv att du gjorde vad du kunde så vet du ju att du har rent samvete. Samtidigt vet jag också att det här med hur mycket man kan och ska behandla och när det är nog, är en jobbig fråga. Även när man tagit beslutet med ett helt hopplöst fall så gnager ju tanken att man kanske, kanske kunnat göra ännu mer. Det finns ju så många mirakelkurer, veteriärer med magiska händer, hästsjukgymnaster, homeopater. Hur mycket man än tagit till så kan alltid någon komma och säga att man borde gjort lite till.
Nej, gå på din magkänsla och ditt samvete. Känner du att du gjorde nog så är det säkert också så.
 
Sv: Anmäla för ärekränkning?

Detta är ett så stort problem i hästvärlden, alla smutskastar varandra hit och dit.
Förra året stod vi på ett stall där det spreds ut rykten om att vi tog mer foder än vi betalar för, och från andra i stallet.
Vi hade tydligen tagit betfor, vilket är väldigt konstigt eftersom min häst aldrig ätit betfor. Och eftersom min häst har en känslig mage så skulle jag aldrig komma på tanken att ge honom det. Förresten, borde det inte synas i krubban om han fått betfor i den? Eftersom min häst bara fick havre så var den alltid torr.

Min häst belv dessutom sämre behandlad än dom hästarna.
En dag när min lillasyster ensam skulle rida (då bara 12 år) så var hagen öppen och hästarna borta. Min syster blev såklart väldigt orolig och ringde genast till min mamma som kom ut. Det visade sig att drivaren av stallet hade flyttat min häst till en betydligt mindre och mer lerig hage längre bort från stallet. Hon förklarade för mamma att hon ensam bestämde var hästarna skulle stå, och behövde verkligen inte säga till vid förflyttningar. Synd för min häst fungerade riktigt bra med hästen han stod med, nu fick han stå ensam med lera till knäna.

Till slut stod vi inte ut längre och vi flyttade, det ångrar jag absolut inte. Efter det har jag även hört drivaren av stallet sprida detta skit snack till andra.

Många har uppmuntrat mig att anmäla detta men eftersom drivaren av detta stall nu har flyttat så känns det bara dumt att dra upp allt igen. Jag tror hon skäms för jag mötte henne en gång men då vände hon och gick så fort hon fick syn på mig. :D

Usch jag ryser i hela kroppen när jag tänker på den där hemska människan, hon är fortfarande dessutom skyldiga oss pengar, vi betalade stallhyran i förskott men flyttade i början av månaden. Vi tog kontakt med henne om det här men hon undviker oss totalt.
 
Sv: Anmäla för ärekränkning?

min ridlärare driver hästuthyrning (olandsberg.se) osv. hon hyrde ut en shettis (min favorit:heart) till Visingsö (Ön som ligger i sjön vättern) och hna kom tillbaka väldigt vanvårdade hovarna var ex. inte verkade på ½ år därav svår belastningsfång osvosv. han var nära att dö flera gånge rnu lite mer än 1 år senare är han unde rigångsättning.

hon skrev det diskret vid hästens presentation på sin sida att -Mac Gywer är konvalecent pga. blablabla av hans förra hyrare "Nån" på visingsö.

dels för att varna folk (denna människa har fortfarande hästar som hon inte har råd att ta hand om :mad: ) och sen skriver hon ju bara sanningen.
 
Sv: Anmäla för ärekränkning?

även om det är sanningen för henne så kanske det finns en annan sanning i andras ögon.

att hänga ut en person offentligt för vanvård tycket jag inte att man gör! Det är kränkning.

Skulle du själv vilja se ditt eget namn på en hemsida där det klart och tydligt står ditt namn, vart du bor och att du misskött någons häst? i dina ögon kanske den inte var det minsta vanvårdad.
 
Sv: Anmäla för ärekränkning?

Var går egentligen gränsen för vad en person kan skriva på sin hemsida innan man kan anmäla för förtal?
Uppfödaren till vår ponny erbjöd sig att ta tillbaka ponnyn, triangelmärkt för avel, då hon efter lång tids problem och påföljande behandlingar, blev utdömd av veterinär.

Vi hade under det dryga år vi ägt ponnyn, haft olika symptom och småkrångel med hästen nästan från början. När det stod klart att det inte var små uttryck för hästens personlighet utan att det verkligen var kroppsliga besvär så har vi tagit hjälp av equiterapeut, låtit vila ut och senare, låtit veterinärbehandla hästen.
Ska tillägga att vi inte är förstahästköpare, utan att vi haft hästar i vår familj under de senaste 20 åren (utan problem som dessa) och även tidigare rört oss inom hästvärlden. Inga rookies alltså.

Allt var frid och fröjd, trodde jag. Uppfödare verkade också förstående för vår berättelse och jag var bara glad att hon var villig att ge ponnyn ett bra liv trots att den inte fungerade som rid- och tävlingshäst.

Döm min förvåning när jag senare läser hennes hemsida och så har hon skrivit en krönka där hon bland annat nämner vår ponny och menar att vi inte gjort vad vi kunde för att göra henne frisk samt även tillägger att det är synd att folk ser hästarna som ting. :eek:

Jag blir så besviken, förbannad, och ledsen över att behöva få läsa sådant i efterhand.
Det var sorgligt nog att behöva ha det så här med ponnyn under en lång period, där ponnyns lilla ryttare kastades mellan hopp och förtvivlan mellan behandlingarna och igångsättningarna.
Att behöva läsa det hon skrev var att få salt ingnuggat i såren.

Jag har bett henne ta bort inlägget från sin hemsida och funderar på om man kan polisanmäla henne om hon inte gör det. Jag vill inte stå där uthängd för något som hon bara TYCKER men som i våra ögon inte stämmer med verkligheten.

Varför inte prova att göra en polisanmälan och se hur polisen hanterar det? Skulle vara intressant att höra.

Hälsning Maja
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 807
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 191
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hejsan! Jag känner att jag behöver lite hjälp med mina funderingar kring min häst. Det är så att för ungefär 1 år sedan så köpte jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 657
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 086

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp