Bukefalos 28 år!

Anmälan om missskötsel utan substans -varför?

Sv: Anmälan om missskötsel utan substans -varför?

Jag skulle gissa att det är okunskap, speciellt när ni har lösdrift... ;)

Se det positivt istället, nu har ni ju verkligen intyg på att ni driver en fullt godkänd verksamhet! :)
 
Sv: Anmälan om missskötsel utan substans -varför?

jag har fått en anmälan på mig två gånger. ena gången var att vi vanvårdade hästarna och givetvis förstår jag grunden i den anmälan för att vi precis fått dit en häst som var så smal att man kunde räkna revbenen från 20 meters håll och höftbenen stack ut som på en ko, men det var ju inte vårat fel och nu är den hästen väldigt fin i både hull och muskulatur!
Precis ett sånt scenario har jag varit rädd för hela den här sommaren! Är övertygad om att många som åkt eller gått förbi våra hagar har förfärats över vår djurhållning när dom sett mitt sto. Ännu har jag inte fått något besök från djurskyddet men det är tråkigt nog att veta att det finns folk som tror att jag är skyldig till hennes skick. Har haft hjärtat i halsgropen många gånger när bilarna saktar ner vid hagen eller när någon jag inte känner igen kör upp på vår infart. Helst skulle man vilja sätta en stor skylt runt halsen på henne som förklarar var hon har varit men då skulle man väl bli anmäld för förtal... :crazy:

Skickade mitt sto till seminstation i våras, så här såg hon ut innan hon åkte:

DSC_0183m.jpg

DSC_0169m.jpg


Och så här såg hon ut när hon kom hem knappt sex veckor senare:

DSC_0029m.jpg

DSC_0013m.jpg

DSC_0052-1.jpg

DSC_0032m.jpg
 
Sv: Anmälan om missskötsel utan substans -varför?

ja tycker så synd om dig, och din häst. Har sett dessa bilder i en annan tråd och det är fruktansvärt.
Hoppas att hon repar sig.
 
Sv: Anmälan om missskötsel utan substans -varför?

Jodå hon repar sig sakta men säkert, tack.

Det är tråkigt att höra att djurskyddsinspektörernas tid upptas av sådana här grundlösa fall som diskuteras i den här tråden. När jag ringde djurskyddet på länsstyrelsen om mitt fall fick jag till svar att dom inte har speciellt mycket resurser för att göra inspektioner över huvud taget. Och i det här fallet är det ju något som redan har hänt, stoet står inte kvar längre på seminstationen och dom andra hästarna såg inte lika illa ut så fallet är inte så aktuellt att det utgör grund för inspektion egentligen.

Jag kan tycka att djurskyddslagen slår ganska snett på många sätt. Jag har läst så mycket jag har kunnat om vad man kräver för seminstationer och andra ställen som tar emot andras hästar. Det finns väldigt tydliga regler om centimetrar på takhöjd och dom gamla vanliga frågorna men att det ska finnas rutiner som säger att hästägaren ska meddelas om hästen inte äter, faller ur eller liknande har jag inte hittat ett ord om.

Men det finns säkert många saker som missas i djurskyddslagen fast kanske inte är lika lätt att mäta som takhöjdscentimetrar... :crazy:
 
Sv: Anmälan om missskötsel utan substans -varför?

Jodå hon repar sig sakta men säkert, tack.

Det är tråkigt att höra att djurskyddsinspektörernas tid upptas av sådana här grundlösa fall som diskuteras i den här tråden. När jag ringde djurskyddet på länsstyrelsen om mitt fall fick jag till svar att dom inte har speciellt mycket resurser för att göra inspektioner över huvud taget. Och i det här fallet är det ju något som redan har hänt, stoet står inte kvar längre på seminstationen och dom andra hästarna såg inte lika illa ut så fallet är inte så aktuellt att det utgör grund för inspektion egentligen.

Jag kan tycka att djurskyddslagen slår ganska snett på många sätt. Jag har läst så mycket jag har kunnat om vad man kräver för seminstationer och andra ställen som tar emot andras hästar. Det finns väldigt tydliga regler om centimetrar på takhöjd och dom gamla vanliga frågorna men att det ska finnas rutiner som säger att hästägaren ska meddelas om hästen inte äter, faller ur eller liknande har jag inte hittat ett ord om.

Men det finns säkert många saker som missas i djurskyddslagen fast kanske inte är lika lätt att mäta som takhöjdscentimetrar... :crazy:

Nja, jag tycker nog att det i högsta grad är aktuellt att göra ett besök på den seminstationen med tanke på hur din häst såg ut efter sex veckor. Har länsstyrelsen fått ta del av dina bilder? Om inte så är det bra om du skickar in dem. Det kanske inte är ett akut fall på det sättet, men det är lämpligt att prioritera upp ändå. Om man låter hästarna gå ner sig på det där sättet så kan man ju fråga sig om man har några vettiga rutiner???
 
Sv: Anmälan om missskötsel utan substans -varför?

Men det finns säkert många saker som missas i djurskyddslagen fast kanske inte är lika lätt att mäta som takhöjdscentimetrar... :crazy:

Det är nog exakt detta som är problemet. Dom verkar vilja ha exakta saker att peka på. Klart att det är lättare:mad:
Vilket jag kan tycka blir lite fel ibland, även om man måste dra gränsen någonstans.
 
Sv: Anmälan om missskötsel utan substans -varför?

hoppas verkligen det löst sig för dig och hästen.
annars vet du var jag finns:devil:
 
Sv: Anmälan om missskötsel utan substans -varför?

det kommer inte finnas något att anmärka på,på stationen.
antagligen har märren skickats ut å¨bete och det har blivit så att hon hamnat i kläm på något sätt...misstag helt enkelt.

Men jag tycker ändå det är för jävligt...
 
Sv: Anmälan om missskötsel utan substans -varför?

det kommer inte finnas något att anmärka på,på stationen.
antagligen har märren skickats ut å¨bete och det har blivit så att hon hamnat i kläm på något sätt...misstag helt enkelt.

Men jag tycker ändå det är för jävligt...
Nej, det är nog så, men jag själv skulle nog sätta detta ställe i en högre riskklass med tanke på ansvarsbiten osv. Som seminstation eller annan verksamhet borde man ha bättre koll än så här tycker jag. Tänkte mest på hästens hull, inte så mycket på skadan eftersom den skulle ha kunnat uppstå var som helst egentligen.
 
Sv: Anmälan om missskötsel utan substans -varför?

hur skadan uppstod är känt.
Med att hon hamnat i kläm menade jag att hon på något sätt hamnat mellan stolarna vad det gäller tillsynen.
vet nämligen att vissa ston som är iväg skickade på bete, så sköts tillsynen av icke hästkunnigt folk ibland. Det är nog där det blivit fel.

Men mycket,mycket tråkigt.
Jag hoppas verkligen att stoets ägare fått en bra förklaring, ev kompensation och stor ursäkt. Annars tänker jag se till den saken.:angel:
 
Sv: Anmälan om missskötsel utan substans -varför?

Jag har blivit anmäld en gång, klockrent efter att jag sagt upp en medryttare som inte skötte sig. Fick bara veta att "hästarna for illa". Jaha? Inspektören kollade allt, till och med mätte i stallet. Inget att anmärka på. Och det hela hade väl varit ok om inte jag sen fått den svindyra fakturan för inspektionen!

Vid anonyma anmälningar borde den som blivit anmäld absolut inte bli betalningsansvarig om inga anmärkningar finns. Nu var detta några år sen, kanske har det ändrats? Om inte är det väldigt, väldigt snett. Ordinarie årlig inspektion kan vara ok att betala för, men inte vid anonyma anmälningar. Men årliga inspektioner lär det väl inte bli inom överskådlig framtid trots att det väl var meningen från början?
/Sessiagh
 
Sv: Anmälan om missskötsel utan substans -varför?

Igår hade vi påhälsning av Djurskyddsinspektören för att NÅGON har anmälat att vi missköter våra djur. Jag häll på att svimma när hon sa det:eek:

Men efter att hon kollat runt och konstaterat att det inte fanns något att anmärka på så skulle hon givetvis avskriva ärende.

Men min fråga är, finns det andra här som blivit "utsatta" för samma sak och VARFÖR gör någon en sån här sak. Är det ren okunskap (vi har våra hästar på lösdrift) eller är det ren illvilja/avundsjuka?
Jag tippar ju på det sistnämnda då vi har våra aningar om vem det kan vara.

Även om vi har ryggen fri och vet att vi sköter både gården och hästar, hundar pedantiskt så är det ändå så jäkla tråkigt att få en sån här sak slängd i ansiktet när man kommer hem.

Nån mer som varit med om detta`?


Hade inackorderingar ett tag, det gick inte då de inte betalade i tid, vräkte i sina hästar hö utan att betala etc etc...
Jag slängde ut dem och vips kom det en djurinspektör och skulle kontrollera, inte heller här blev det någon anmärkning mer än i mitt högst privata register i bakhuvudet angående vem anmälaren var...
Ni får ursäkta mig kära Bukefalister för att jag drar oss alla över en kam men det här beteendet är så typiskt tjejigt liksom. Fegt och kränkande...
 
Sv: Anmälan om missskötsel utan substans -varför?

Jag hoppas verkligen att stoets ägare fått en bra förklaring, ev kompensation och stor ursäkt.
Hehehe jooo... Har faktiskt inte hört ett ord över huvudtaget... Men jag försöker lägga det där bakom mig och se framåt istället.

Var inte min mening att kapa tråden. Jag tyckte mest att det hade varit ganska ironiskt om jag blivit anmäld för djurskyddet för att det finns ett sto i det skicket hos mig, medan det på platsen där tillståndet uppkom inte finns något att anmäla. :o:grin:
 
Sv: Anmälan om missskötsel utan substans -varför?

Jag har blivit anmäld en gång, klockrent efter att jag sagt upp en medryttare som inte skötte sig. Fick bara veta att "hästarna for illa". Jaha? Inspektören kollade allt, till och med mätte i stallet. Inget att anmärka på. Och det hela hade väl varit ok om inte jag sen fått den svindyra fakturan för inspektionen!

Vid anonyma anmälningar borde den som blivit anmäld absolut inte bli betalningsansvarig om inga anmärkningar finns. Nu var detta några år sen, kanske har det ändrats? Om inte är det väldigt, väldigt snett. Ordinarie årlig inspektion kan vara ok att betala för, men inte vid anonyma anmälningar. Men årliga inspektioner lär det väl inte bli inom överskådlig framtid trots att det väl var meningen från början?
/Sessiagh

Alla anmälningar som inte leder till någon uppföljning eller kräver extra besök är kostnadsfria.

Är du säker på att de inte bakade in en vanligt inspektion i det hela för att kunna ta betalt?
När du blir anmäld får dom nämligen endast kolla det som du har blivit anmäld för. Och det är endast om de märker att det inte står rätt till som de får kolla på mer än det som är i anmälan. Vid en inspektion så kollar dom allt.
 
Sv: Anmälan om missskötsel utan substans -varför?

Det hände vår granne! Han driver ekologiskt jordbruk med mjölkkor som bor på lösdrift och går i stora hagar varje dag. Han fick ett besök och inspektören blev riktigt förbannad att den som ringt hade gjort det anonymt. Det fanns ingenting att anmärka på och inspektören blev ledsen att de ska slösa tid på sånt, och inte heller kunna kontakta anmälaren.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vilken ras passar mig?
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp