Bukefalos 28 år!

Anmälan om missskötsel utan substans -varför?

Piffpuffen

Trådstartare
Igår hade vi påhälsning av Djurskyddsinspektören för att NÅGON har anmälat att vi missköter våra djur. Jag häll på att svimma när hon sa det:eek:

Men efter att hon kollat runt och konstaterat att det inte fanns något att anmärka på så skulle hon givetvis avskriva ärende.

Men min fråga är, finns det andra här som blivit "utsatta" för samma sak och VARFÖR gör någon en sån här sak. Är det ren okunskap (vi har våra hästar på lösdrift) eller är det ren illvilja/avundsjuka?
Jag tippar ju på det sistnämnda då vi har våra aningar om vem det kan vara.

Även om vi har ryggen fri och vet att vi sköter både gården och hästar, hundar pedantiskt så är det ändå så jäkla tråkigt att få en sån här sak slängd i ansiktet när man kommer hem.

Nån mer som varit med om detta`?
 
Sv: Anmälan om missskötsel utan substans -varför?

När det inte finns något att anmärka på så är det ofta någon som vill jävlas tyvärr :( inte allt för sällan någon som bor i området.
 
Sv: Anmälan om missskötsel utan substans -varför?

Det kan ju vara vilket som. En illvillig person kan anmäla bara för att ställa till förtret, men livaväl kan det vara ren okunskap. Det finns de som tror att hästar lider av att gå ute dygnet runt. :crazy:De tror att hästen mår bäst i en box.
 
Sv: Anmälan om missskötsel utan substans -varför?

Att det är någon i närheten VET vi eftersom det i anmälan stog "sist jag var hemma hos dom..."

Jag tror att denna anmälan mest beror på illvilja, tyvärr:(

Men egentligen får man skratta åt det och gå vidare. Nu har vi ju på papper att allt är OK:laugh:
 
Sv: Anmälan om missskötsel utan substans -varför?

jag har blivit anmäld ,vi räknade ut vem det var och det var samma persons om alltid försökt förstöra för oss. pappas ex. Djurskyddet sa "inget att anmärka på,fina djur"
 
Sv: Anmälan om missskötsel utan substans -varför?

Att det är någon i närheten VET vi eftersom det i anmälan stog "sist jag var hemma hos dom..."

Jag tror att denna anmälan mest beror på illvilja, tyvärr:(

Men egentligen får man skratta åt det och gå vidare. Nu har vi ju på papper att allt är OK:laugh:

:crazy: inte så kul att ha den typen av personer i ens närhet som bara vill förstöra. Även om man är friad eller vad man ska kalla det så känns det :eek: att bli anmäld och tankarna, och sen få reda på att det står som det står oxå är aldrig kul.

Fick du reda på vilket datum du hade blivit anmäld? Och givetvis var väl anmälaren anonym :grin::cool:
 
Sv: Anmälan om missskötsel utan substans -varför?

Ja självklart var anmälaren anonym, FEGIS!:grin:

Ja anmälan har kommit in den 2 juli.
Det som är konstigt är att h*n har skrivit att vintertid så stog den ena hästen och frös, personen ifråga hade själv sett det (mycket konstigt att jag som gör den senaste vattningen/fodringen vid 23:30 tiden vintertid aldrig har sett detta:p).
Men inte anmält det DÅ, vilken man borde gjort om man tycker synd om hästarna, utan först nu, det är det som gör att vi tror (vet?!) att det är nån som jävlas.
 
Sv: Anmälan om missskötsel utan substans -varför?

Roligt att undra varenda gång man släpper in någon: var det hon/han som anmälde... :crazy:

Ja lite den känslan får man ju, är inte kul att gå runt och misstro folk. Men vi satt igårkväll och sorterade ut vilka det INTE kan vara och det finns egentligen bara EN person kvar som det kan vara:devil:
 
Sv: Anmälan om missskötsel utan substans -varför?

:crazy: inte så kul att ha den typen av personer i ens närhet som bara vill förstöra. Även om man är friad eller vad man ska kalla det så känns det :eek: att bli anmäld och tankarna, och sen få reda på att det står som det står oxå är aldrig kul.

Fick du reda på vilket datum du hade blivit anmäld? Och givetvis var väl anmälaren anonym :grin::cool:
Det är ingen idé att grotta ner sig i vem som anmäler. Då får den personen bara vatten på sin kvarn. Bättre är att fortsätta och lägga ner energin på djuren istället.

Till TS: Bry dig inte mer om vem som anmälde och varför. Fortsätt och ta hand om dina djur istället, det är mycket trevligare :) Den som med illvilja gör en sån grej ska väl inte få glädjen att förstöra flera dagar för dig heller!!!
 
Sv: Anmälan om missskötsel utan substans -varför?

Ja självklart var anmälaren anonym, FEGIS!:grin:

Ja anmälan har kommit in den 2 juli.
Det som är konstigt är att h*n har skrivit att vintertid så stog den ena hästen och frös, personen ifråga hade själv sett det (mycket konstigt att jag som gör den senaste vattningen/fodringen vid 23:30 tiden vintertid aldrig har sett detta:p).
Men inte anmält det DÅ, vilken man borde gjort om man tycker synd om hästarna, utan först nu, det är det som gör att vi tror (vet?!) att det är nån som jävlas.

:confused: så anmälningen berodde på att hästarna stod och frös på vintern. Men nu när det är sommar och varmt så mår dom bra men jag anmäler ändå för att vara på den säkra sidan.

Med den beskrivningen så är jag säker på att det är någon som bara vill jävlas och inget annat. Tyvärr tar dom upp tid för inspektören som skulle kunna vara på ett annat ärende där dom verkligen behövdes.
 
Sv: Anmälan om missskötsel utan substans -varför?

Det är ingen idé att grotta ner sig i vem som anmäler. Då får den personen bara vatten på sin kvarn. Bättre är att fortsätta och lägga ner energin på djuren istället.

Till TS: Bry dig inte mer om vem som anmälde och varför. Fortsätt och ta hand om dina djur istället, det är mycket trevligare :) Den som med illvilja gör en sån grej ska väl inte få glädjen att förstöra flera dagar för dig heller!!!

Givetvis är det ingen mening med att grotta ner sig. Men hjärnan funderar ändå på vem det kan vara eftersom man tycker att det är obehagligt att någon som har varit hemma hos en vill jävlas med en. Det känns som ett slag i ansiktet att anklagas för vanvård av sina djur oavsätt hur mycket man än själv vet att det inte är sant.

Jag har inget emot att folk anmäler men det ska inte vara för att jävlas med folk.
 
Sv: Anmälan om missskötsel utan substans -varför?

Ja, det är som ju du skriver illvilja eller okunskap.

Vi har en islandsägare som nyligen flyttat in i vårt område och efter att ha haft sina hästar här i dryga veckan så kom det ut inspektörer efter anomym anmälan. Grannarna som är våra vänner är rädda att hon ska tro att det är dom. Hon har ju inte lärt känna folket omkring iheller.. lurigt. Sen vet jag inte om det låg något i anmälan eller inte.

Jag antar att det är baksidan av myntet när det gäller anonyma anmälningar. Men även om det är jobbigt för den som blir "utsatt" av en kontroll så tycker jag att det är värt det om man får tag på ett enda fall där anmälan stämmer.
 
Sv: Anmälan om missskötsel utan substans -varför?

Tråkigt när folk gör så här, i synnerhet om det är sådana som man känner! :( Det tar ju även upp tid som kunde ha fått gå till att kolla upp där djur verkligen har det dåligt.

Jag skulle, om jag var du och visste vem det var, berätta för denne vad som hänt i allmänna ordalag, och då påtala hur glad jag är att systemtet verkligen fungerar. Och att det, trots att det var tråkigt att någon anmält fast djuren har det bra, var roligt att få så mycket beröm av inspektören för en god djurhållning utan några som helst anmärkningar! :devil:

Kicki :laugh:
 
Sv: Anmälan om missskötsel utan substans -varför?

Jag skulle, om jag var du och visste vem det var, berätta för denne vad som hänt i allmänna ordalag, och då påtala hur glad jag är att systemtet verkligen fungerar. Och att det, trots att det var tråkigt att någon anmält fast djuren har det bra, var roligt att få så mycket beröm av inspektören för en god djurhållning utan några som helst anmärkningar! :devil:

Kicki :laugh:

Absolut! Det är det bäst sättet.

Nä vi gräver inte ner oss i det här, men jag skulle ändå bra gärna vilja ha det svart på vitt att det är den personen.
Kom på att all mail till Kommuner och länsstyrelser är offentiga handlingar:idea:
Så jag kanske kan luska ut vem det är:devil:
 
Sv: Anmälan om missskötsel utan substans -varför?

Det här är baksidan av vårt "angiverisamhälle" tyvärr... Det kommer alltid finnas folk som tycker sig veta att djuren/barnen far illa...kanske har en egen agenda mot föräldrar/djurägare och då går via myndigheter... Dessutom så vet oftast personerna som gör detta att det blir ett "hårt" slag för den drabbade...

Jag har inget heller emot att folk anmäler när det försigår elände, men jag tycker man ska ha ordentligt på fötterna innan...man kan inte göra det utifrån en "Tro"...


Iaf... skönt att du fick fina papper... gå vidare med rak rygg... det är inte du som betett dig illa... försök att glömma... fast det är svårt...
 
Sv: Anmälan om missskötsel utan substans -varför?

:D Är alltid kul att få "slå tillbaks" med ett brett leende och inte en tillstymmelse till att vara nedslagen på något vis. För även om det inte kändes så från början så tar den känslan över när man har utför det, så det har dubbel effekt! :laugh:

Kicki :laugh:
 
Sv: Anmälan om missskötsel utan substans -varför?

Det tycker jag helt klart att du ska göra, och efter en liten "teaterpjäs" kommer allt bli mycket roligare. :D

Kicki :laugh:
 
Sv: Anmälan om missskötsel utan substans -varför?

Vi har också blivit anmälda av en vikarie som körde sopbilen pga att våra kor stod och ropade en gång när han körde här. I sin anmälan hade han sagt att korna inte hade någon mat och ropade på hjälp så fort dom såg en människa! Saken var den att dagen innan hade vi delat på kor och kalvar och de gick tyvärr på hör avstånd ifrån varandra så här vart ett fasligt liv men då vi har LÅNGT till närmsta granne och det bara var vi som hörde dom fick det tyvärr bli så det året. Foder hade dom iform av 5st 400kg balar med ensilage fast dessa stod runt knuten på en stallbyggnad så han inte såg dom! Inspektören som kom tittade runt och kunde direkt avskriva ärendet:laugh:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp