Z

zana

Nu är jag anmäld till min första! Det är en "prova på" på 20km... Nu undrar jag bara: behöver man träna något speciellt för en så kort? Det är bara två veckor dit, så i sådana fall måste jag ligga i... Jag kom hem igår efter att ha varit borta i 7 veckor, så jag vet inte riktigt i vilken kondis hon är... Innan sommaren var hon i toppkondis och orkade det mesta. Hon har endå varit igång nästan hela sommaren, men med mycket lugnare ridning utan krav... I vanliga fall tränar jag dressyr..

Borde jag göra något speciellt typ dagen innan och dagen efter?

En sak till: hon är ganka orolig när man transporterar henne, men det tar bara 20min att åka dit.

Vill gärna ha så mycket tips som möjligt!
 
Det du inte har tränat innan är för sent att träna nu... :smirk: Se bara till att hålla igång henne o när det bara handlar om 2 mil så kan du rida som vanligt veckan innan distansen... Jag brukar låta min häst vila några dagar innan distansen, men rider alltid lite lätt dagen innan...annars kan jag räkna med en galen häst o det är ingen höjjdare... :smirk: Men det finns lika många sätt att träna o förbereda sig som det finns ekipage ju... :)
Antar att du kommer rida lugnt o 2 mil är ju som ett lite längre vanligt träningspass hemma ju, så någon speciell förberedelse behövs inte tycker jag... :)
 
:) Jo du har rätt, vanliga rundan hemma är ju runt en mil, så hon klarar den nog... Fick bara lite panik i morse när mamma sa att hon hade anmält mig.

Är mest nervös för transporteringen faktiskt... har inte åkt med henne på drygt ett år, och senast sparkade hon sönder mellanväggen... Men vi har tränat massor, och jag tror att jag har hittat lösningen...

Tack
 
Ekenäsritten heter den och går i skogarna runt Ekenäs slott i Östergötland.
 
Vi "övningskörde" med henne igår, och hon fick panik straxt innan start och trampade av sig en sko och ett transportskydd :(, men stod sedan hur lugnt som helst resten av resan (15min) :), när hon upptäckt att hon kunde åka brett. Men hon var genomsvett när vi lastade ur henne... Vi ska köra henne en gång till innan distansen och se om det går bättre då. (hon har inte kunnat stå brett innan)
 
Jag känner igen det där..
Skulle åka till Mantorp och röngta min arab.
Genomsur när vi var framme..

Lina
 
Det är inte roligt... Frågan är hur mycker energi som går åt att bara åka transporten och var vetrinären säger vid vetrinärbesiktningen...???
 
Se till att åka i god tid så att ni hinner vara där någon timme innan vet.besikningen eller om möjligt åka dagen innan. Eller hur är hon på tävlingsplatsen? Stressad eller lugn? Se till att ha gott om tid o inte stressa så ska det nog inte vara några problem... Jag har sett flertal hästar komma fram genomsvettiga o stressiga till tävlingsplatsen o såvitt jag vet är det inte något vet. brukar kommentera...
 
Det är första gången jag åker på tävling med min häst, så jag vet inte alls hur hon reagerar... Men vi har bokat en box som hon kan stå i och se sig om lite.

Det tar bara 30min att åka till platsen, så det känns lite fånigt att åka dagen innan.
 
Ok.. :) Men att ni har en box är bra så att hon kan lugna ner sig där om hon skulle vara streesad... Men det är ju inte alls säkert att hon är det på tävlingsplatsen bara för att hon är det i transporten...håller tummarna för att det går bra o lucka till... :bump:
 
hej hej! va kul att du va på ekenritten! jag var en av fuktionärerna, för min häst har varit skadad och ja har inte hunnit o sätta igång honom riktigt än! annars skulle jag också vart med! men alla belv ju godkända så grattis till din första distansritt! hoppas du hade kul :)!
 
Var funktionär igår, grattis till godkänd ritt och hoppas du hade roligt!
 
:( Vi kom inte iväg... Fan också, jag som hade sett fram emot det så mycket... Men Cayenne ville inte gå in i transporten. Vi började lasta henne kl 8 Och hon lugnade inte ner sig förrens runt 10, och då var det ju för sent... Det blev ingen distansritt för oss, tyvärr.
 
ja... jag hoppas det, först och främst måste vi verkligen få ordning på lastningen och transporten.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: zarmino
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 640
Senast: SiZo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
Kropp & Själ Jag har ju nyligen genomgått vad som blev en större bukoperation där en (förhoppningsvis) godartad, stor tumör togs bort. Att det rörde...
Svar
12
· Visningar
835
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp