Anmäla plagiat?

Freddie

Trådstartare
Jag går en universitetskurs på distans där vi grupparbetat vid tre tillfällen. De två första gångerna samarbetade vi i färdigindelade grupper om fyra och en av de andra eleverna i min grupp kopierade i princip allting hen skrev rakt av från läroböckerna, så vi använde inte hens texter i slutänden (jag var "slutredigerare"). Vid andra tillfället skrev jag till eleven att jag inte vågade ta med hens text just eftersom den var i princip plagierad rakt av, men hen svarade inte på detta. Nu, i vårt tredje grupparbete, har vi andra grupper och vi lämnar in våra arbeten i ett öppet forum, alla kan alltså läsa dem och arbetena körs inte genom urkund. Jag har läst den här elevens arbete (det är väldigt tydligt vilken del hen har skrivit) och även den här gången är det utan tvekan plagierat så att det skriker om det.

Vad gör en i ett sådant här läge? Hade det skickats genom urkund hade det varit en sak, men nu gör det inte det. Jag funderar på att maila ansvarig lärare och uppmärksamma hen på att eleven i princip kopierat rakt av ur läroboken, men det känns samtidigt inte bekvämt att "gola" på en klasskamrat. Skulle ni ha anmält eller låtit det vara och tänkt att det antingen upptäcks i alla fall?

Jag hade vänt mig till läraren redan vid första tillfället, när det påverkade mitt grupparbete. I det här läget (har hen skrivit ensam nu alltså?) vete 17, dock... Jag ser inte något moraliskt fel med att göra det, men jag tror jag hade räknat med att läraren skulle se det oavsett.

@Freddie I ett grupparbete där det påverkar mig så hade jag berättat. Annars inte då jag litar på att lärarna har koll på sånt.

Jag tycker att man hjälper både universitet, student och samhälle genom att påtala oegentligheter. Kvalitet är viktigt.

Mvh
Universitetslärare i 2 år som anmälde flera studenter för fusk/plagiat när det visade sig att de inte alls tillägnat sig kursinnehållet.

Jag går en universitetskurs på distans där vi grupparbetat vid tre tillfällen. De två första gångerna samarbetade vi i färdigindelade grupper om fyra och en av de andra eleverna i min grupp kopierade i princip allting hen skrev rakt av från läroböckerna, så vi använde inte hens texter i slutänden (jag var "slutredigerare"). Vid andra tillfället skrev jag till eleven att jag inte vågade ta med hens text just eftersom den var i princip plagierad rakt av, men hen svarade inte på detta. Nu, i vårt tredje grupparbete, har vi andra grupper och vi lämnar in våra arbeten i ett öppet forum, alla kan alltså läsa dem och arbetena körs inte genom urkund. Jag har läst den här elevens arbete (det är väldigt tydligt vilken del hen har skrivit) och även den här gången är det utan tvekan plagierat så att det skriker om det.

Vad gör en i ett sådant här läge? Hade det skickats genom urkund hade det varit en sak, men nu gör det inte det. Jag funderar på att maila ansvarig lärare och uppmärksamma hen på att eleven i princip kopierat rakt av ur läroboken, men det känns samtidigt inte bekvämt att "gola" på en klasskamrat. Skulle ni ha anmält eller låtit det vara och tänkt att det antingen upptäcks i alla fall?

Är det ingen opposition? att ni ska läsa arbeten och kritisera/kommentera dem?
(Lärarna hade inte koll på sådant, de verkade lita på att vi hittade det åt dem, innan urkund och här kör de ju inte genom urkund. Jag hade försökt hitta en anledning till att säga någonting, det är ju inte en engångsgrej eller ett litet stycke? direkt.)

(Det närmsta jag kommit att nämna plagiat är att vi i opposition sa att -textbiten/stycket här är väldigt lik den på sidan X i boken y vid lite olika tillfällen och för lite olika grad av "likhet". Vi fick iofs kritik en gång av lärare för att vi använde orden -väldigt lik istället för plagierat när de var nära nog exakt. Men tja det ordvalet fungerade i andra fall hyggligt och kändes mindre anklagande, vi gjorde ganska många PM. Dessutom läste man allas arbeten och skulle ha frågor på allas arbeten även om man koncentrerade sig speciellt på ett. Det känns lite underligt och magert att ingen ska läsa och kommentera dem som uppgift. Om man ska läsa och kommentera så "måste" man säga det om man hittar "likheter".)

Senast ändrad:

Jag har "golat" på en klasskompis efter att hen i princip google translate:at en rapport skriven på engelska och därefter rättat till lite språkfel.
Jag mejlade examinatorn (som också var föreläsare) och berättade att jag misstänkte att det var plagiat. Jag berättade att om man tog ut en sträng ur elevens rapport, google translate:ade till engelska och sen googlade på den kom man direkt till en rapport jag ansåg vara mystiskt lik.
Eleven går fortfarande kvar (alltså ingen avstängning) men har varit väldigt kylig mot mig. Jag vet inte om hen vet att jag tjallat eller om hen bara ogillar mig som person.

Jag skiter i vilket, men fusk tolereras inte i mina ögon.

Hade en person som vid ett grupparbete dels kopierat en text. Dessutom hade personen misskött sig och smitit undan från arbetet.
När vi nämnde för läraren att vi hade haft vissa problem i gruppen så sa han direkt vilken person det måste röra sig om. Läraren sa direkt att han hade förstått att personen inte varit delaktig alls, att hen hade kopierat texten och en rad andra saker.

Personen var några dagar senare som ett åskmoln o h totalt ignorerade oss. Men det kändes faktiskt skönt att ha påtalat detta. Varför ska vissa ta sig igenom en utbildning genom fusk eller genom att andra gör personens jobb..,

Som lärare skulle jag verkligen önska att bli meddelad, helst redan tidigare när det strulade i grupparbetena. Vet man om det kan man ingripa, vilket faktiskt kan vara till hjälp för studenten att hitta ett bättre sätt att jobba på, fuska sig fram kommer ju aldrig funka i längden.

Som lärare skulle jag verkligen önska att bli meddelad, helst redan tidigare när det strulade i grupparbetena. Vet man om det kan man ingripa, vilket faktiskt kan vara till hjälp för studenten att hitta ett bättre sätt att jobba på, fuska sig fram kommer ju aldrig funka i längden.

+1 på den. Den som blir allra mest hjälpt är studenten om man reder ut problemen ASAP.

Ja jag tänkte ett varv till och funderar på varför man fuskar?
Är det något studenten inte förstår?
Det kanske inte bara är att den försöker smita undan.

Tack för era svar!

Plagieringen är närmast total för ungefär 75% av det hen har skrivit, det handlar om väldigt specifika liknelser och meningar som är kopierade rakt av i många fall. Jag tror inte att eleven försökt smita undan, utan att det handlar om att hen inte förstår. Det finns en hel del som tyder på detta.

Jag valde att maila kursansvarig lärare och skrev så snällt, men ärligt jag kunde. Eleven lär utan tvekan förstå att det är jag som har meddelat läraren, men det kan jag ta. Det är ju en distanskurs, så vi träffas inte IRL.

Jag vet inte hur det fungerar på universitet, men i högstadiets 9:e år måste eleverna uppge källorna till sina texter och läraren kan då kolla vad som är plagierat rakt av vs vad eleven lärt sig själv av texterna och sedan skrivit sin egen version av. På universitet kanske man litar på att eleverna arbetar lite självständigare än att de plagierar..... Jag hade nog avvägt att berätta för läraren - jag tror det vore bäst för alla parter.

Jag vet inte hur det fungerar på universitet, men i högstadiets 9:e år måste eleverna uppge källorna till sina texter och läraren kan då kolla vad som är plagierat rakt av vs vad eleven lärt sig själv av texterna och sedan skrivit sin egen version av. På universitet kanske man litar på att eleverna arbetar lite självständigare än att de plagierar..... Jag hade nog avvägt att berätta för läraren - jag tror det vore bäst för alla parter.

Det fungerar likadant på universitetet.

När jag pluggade och det var grupparbeten så var själva grupparbetet en del av uppgiften, alltså att man kunde arbeta i grupp med andra och producera det som förväntades av en, jag ser biten att texterna inte använts i grupparbetet som lika allvarligt och hade som sagt vänt mig till läraren direkt det hände första gången. Jag vet dock inte om det är något som era grupparbeten ska innehålla?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka