Jag går en universitetskurs på distans där vi grupparbetat vid tre tillfällen. De två första gångerna samarbetade vi i färdigindelade grupper om fyra och en av de andra eleverna i min grupp kopierade i princip allting hen skrev rakt av från läroböckerna, så vi använde inte hens texter i slutänden (jag var "slutredigerare"). Vid andra tillfället skrev jag till eleven att jag inte vågade ta med hens text just eftersom den var i princip plagierad rakt av, men hen svarade inte på detta. Nu, i vårt tredje grupparbete, har vi andra grupper och vi lämnar in våra arbeten i ett öppet forum, alla kan alltså läsa dem och arbetena körs inte genom urkund. Jag har läst den här elevens arbete (det är väldigt tydligt vilken del hen har skrivit) och även den här gången är det utan tvekan plagierat så att det skriker om det.
Vad gör en i ett sådant här läge? Hade det skickats genom urkund hade det varit en sak, men nu gör det inte det. Jag funderar på att maila ansvarig lärare och uppmärksamma hen på att eleven i princip kopierat rakt av ur läroboken, men det känns samtidigt inte bekvämt att "gola" på en klasskamrat. Skulle ni ha anmält eller låtit det vara och tänkt att det antingen upptäcks i alla fall?
Vad gör en i ett sådant här läge? Hade det skickats genom urkund hade det varit en sak, men nu gör det inte det. Jag funderar på att maila ansvarig lärare och uppmärksamma hen på att eleven i princip kopierat rakt av ur läroboken, men det känns samtidigt inte bekvämt att "gola" på en klasskamrat. Skulle ni ha anmält eller låtit det vara och tänkt att det antingen upptäcks i alla fall?