• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare Weeei
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 43
  • Visningar Visningar 4 219
Sv: Anmälan

Om man rider en häst så är det kanske det, men gör man många starter med olika hästar så blir det hiskeligt dyrt

Definera "hiskeligt dyrt"!

Säg att du startar fyra hästar på 30 tävlingar på ett år: 4*30*10 = 1200 kr på ett år. Är det hiskeligt mycket? Inte i min värld.

Jämför det med t ex hur mycket dyrare det blivit att tävla p g a högre bensinpriser. En piss i havet...

Eller så sätter du det i paritet med att en skoning kostar ungefär lika mycket. Eller att många (kanske inte du, men många) köper onödiga fodertillskott till sina hästar för säkert dubbelt så mycket per år.

Eller hur mycket vi betalar i försäkringspremier för våra hästar (mycket beroende på att många slår ut sina hästar alldeles för lätt eller att de går sönder p g a felaktig ridning)..

Definera "hiskeligt dyrt"!

Säg att du startar fyra hästar på 30 tävlingar på ett år: 4*30*10 = 1200 kr på ett år. Är det hiskeligt mycket? Inte i min värld.

Jämför det med t ex hur mycket dyrare det blivit att tävla p g a högre bensinpriser. En piss i havet...

Eller så sätter du det i paritet med att en skoning kostar ungefär lika mycket. Eller att många (kanske inte du, men många) köper onödiga fodertillskott till sina hästar för säkert dubbelt så mycket per år.

Eller hur mycket vi betalar i försäkringspremier för våra hästar (mycket beroende på att många slår ut sina hästar alldeles för lätt eller att de går sönder p g a felaktig ridning)..

Om vi säger så här många bäckar små :idea: Och jo för mig så är 1200kr mycket pengar

Jag rider som mest 6st hästar och gör ibland mer starter än 30st på ett år.

Alla kostnader måste läggas till och då är en avgift på 10kr extra per tävling rätt så mycket i slutändan. De pengarna hade jag kunnat använda till att rida en hel del klasser och dessutom få tillbaka lite i prispengar

Tänk bara de ryttare som rider andras hästar som kan rida upp till 15st olika hästar på en och samma tävling..

Om vi säger så här många bäckar små :idea: Och jo för mig så är 1200kr mycket pengar

Jag rider som mest 6st hästar och gör ibland mer starter än 30st på ett år.

Alla kostnader måste läggas till och då är en avgift på 10kr extra per tävling rätt så mycket i slutändan. De pengarna hade jag kunnat använda till att rida en hel del klasser och dessutom få tillbaka lite i prispengar

Tänk bara de ryttare som rider andras hästar som kan rida upp till 15st olika hästar på en och samma tävling..

Fast 1200 kr är inte mycket i hästsammanhang. Men visst många bäckar små, det resonemanget kan jag hålla med om.

Fast så jättemånga klasser räcker det ju inte till, kanske 10 klasser till eller så?

De ryttare som rider andras hästar betalar förmodligen inte sina avgifter själva. Eller så tar de betalt en summa för att tävla hästen och då kan de ju lägga på de tio kronorna.

Jag tror faktiskt att man får se det såhär; i dagens samhälle är det svårare och svårare att hitta ideella funktionärer till tävlingar. TDB minskar arrangörens behov av ideell arbetskraft. Alternativet kan faktiskt vara att avlöna sina funktionärer, och det lär bli betydligt mycket dyrare än 10 kr per häst och tävling.

Och som sagt då dödar man sporten.

Varför är folk latare att hjälpa till idag än de var för 10 år sedan??

Om 1200kr inte är dyrt för dig är ju bra men personligen för mig så är den en dyr EXTRAkostnad..

10 klasser *1000kr ger 10 000kr i prispengar för att ta ett exempel, men visst det kanske är försumbart för dig

Jag tror faktiskt att man får se det såhär; i dagens samhälle är det svårare och svårare att hitta ideella funktionärer till tävlingar. TDB minskar arrangörens behov av ideell arbetskraft. Alternativet kan faktiskt vara att avlöna sina funktionärer, och det lär bli betydligt mycket dyrare än 10 kr per häst och tävling.

Nej, allvarligt talat...att pengarna går in på ett konto direkt eller om de tas emot i sekretariatet o sen sätts in av kassören på bankkonto finns inte en chans i världen att det skulle vara så hiskligt betungande att man måste avlöna sekretariatspersonal för!:eek:

Vilka arbetsuppgifter för övrigt menar du skulle bli lättare för att man använder TDB på en tävlingsplats? Nästan 100% av alla arrangörer har ett eller annat program som kan ta emot anmälningar, göra startlistor och sen resultat listor. På ett eller annat vis kommer ryttarmedd och listor upp på arrangörens hemsida även i dagsläget så inte 17 blir det nån skillnad för arrangören för att TDB blandas in???

Däremot så har vi som ryttare än en gång fått betala ett kalas vi inte varit med och tagit beslut om. För mig är 1200 mycket och jag har ingen som helst lust att skänka bort dem till förbundet.

Men det finns väll inget tvång från arrangörernas sida att använda detta program. Jag ska ha mycket propaganda i vår klubb för att inte införa detta förbannade system så länge det kostad pengar att anmäla sig.

De tre senaste tävlingarna jag varit på har dessutom inte betalat tillbaka några pengar om inte veterinär/läkar intyg finns. Alltså även om jag tar tillbaka min anmälan innan anmälningstiden går ut. Då blir jag förbannad och väntar till sista minuten innan jag avanmäler mig.

Det måste bli BILLIGARE att tävla - det har sagts i ett par år nu, men ändå blir det bara dyrare och dyrare....

En tävlingsdag för mig (lokal dressyr, två hästar) kostar mellan 600-950kr (startavgifter, uppstallning). Det är vansinnigt... Det finns en anledning till att jag bara rider 4-5 tävlingar per år....

Senast ändrad:

Tvång och tvång. Gamla equipe med dess databas finns väl inte mer så visst blir klubbarna mer eller mindre tvingade in i detta.

Tvång och tvång. Gamla equipe med dess databas finns väl inte mer så visst blir klubbarna mer eller mindre tvingade in i detta.

Det finns andra system. Och sen kan arangören välja att använda TDB men att inte ta betalt via det, om man inte vill stödja tian t ex.

10 klasser *1000kr ger 10 000kr i prispengar för att ta ett exempel, men visst det kanske är försumbart för dig

Kan inte låta bli: men om du vet att du kommer vinna 1000 kr i premier på varje start så är inte tio kronor någon större sak i sammanhanget. Då måste du ju vara en av få ryttare i Sverige som går runt på sitt tävlande...:p

Misstänker att vi har helt olika syn på varför man tävlar. För mig är det en kul grej och då kan det få kosta. Precis om en kväll på krogen kostar t ex. (Men jag är inte varken rik eller högavlönad för det...)

Kan inte låta bli: men om du vet att du kommer vinna 1000 kr i premier på varje start så är inte tio kronor någon större sak i sammanhanget. Då måste du ju vara en av få ryttare i Sverige som går runt på sitt tävlande...:p

Misstänker att vi har helt olika syn på varför man tävlar. För mig är det en kul grej och då kan det få kosta. Precis om en kväll på krogen kostar t ex. (Men jag är inte varken rik eller högavlönad för det...)

:grin:

Jag skrev bara VAD man kunde få för de där EXTRA pengarna som man betalar in :idea: Jag har inte skrivit att jag skulle vinna detta, men trots allt chansen finns! Nu finns ju inte chansen eftersom dessa pengar kunde komma av de starter jag kunde ha gjort istället för att betala de där extra 10kr

Och nej jag går väl inte med vinst men ofta går det plus minus noll

Jo jag tävlar för att det är roligt men jag tävlar också för att komma upp i klasserna, jag lägger ut väldigt mycket pengar på tävlandet och bara en utlandstävling kostar ca 10 000kr eller mer därför är ALLA extra pengar värdefulla för mig som också är en helt vanlig löntagare.

Och jag går inte på krogen för de pengarna lägger jag på mina hästar och tävlandet.

Ditt ekonomiska resonemang låter helt uppåt väggarna i mina öron...10 kr hit och 10 kr dit....ordstävet många bäckar små, är väldigt relevant för de flesta hobbyryttare i dagsläget med höjda tävlingsavgifter, horribla veterinäravgifter, bensin pris som svävar högt i det blå. Om jag inte hade fullkomlig koll på alla mina 10-kronor hit eller dit så skulle jag inte överleva en vanlig tävlingssäsong.

Jag drar slutsatsen att du aldrig legat ute på vägarna och tävlat utan endast hållt dig i ditt distrikt och kan följdaktligen inte ha en aning om vad det kostar för oss andra som inte håller oss innanför distriktsgränserna.

Ditt ekonomiska resonemang låter helt uppåt väggarna i mina öron...10 kr hit och 10 kr dit....ordstävet många bäckar små, är väldigt relevant för de flesta hobbyryttare i dagsläget med höjda tävlingsavgifter, horribla veterinäravgifter, bensin pris som svävar högt i det blå. Om jag inte hade fullkomlig koll på alla mina 10-kronor hit eller dit så skulle jag inte överleva en vanlig tävlingssäsong.

Jag drar slutsatsen att du aldrig legat ute på vägarna och tävlat utan endast hållt dig i ditt distrikt och kan följdaktligen inte ha en aning om vad det kostar för oss andra som inte håller oss innanför distriktsgränserna.

Jag skrev ju att jag kan hålla med om många bäckar små resonemanget (föddes du med taggarna utåt?).

Nej, jag har aldrig "legat ute på vägarna" och tävlat, av flera olika orsaker. Men jag har tävlat utanför mitt distrikt :p faktiskt flera gånger.

Du försöker få det att låta som att du är tvungen att tävla, det är du ju faktiskt inte. Och att ni som tävlar mycket och ofta och åker långt gör alla andra någon slags tjänst. Att tävla är något man väljer själv. Var man tävlar väljer man själv, hur ofta man tävlar väljer man själv. Och också om man tycker det är värt pengarna. Tycker man inte det så har man ju alltid valet att sluta tävla.

..men nu tycker jag nog att du själv blir lite avig :grin:
Det är klart att folk blir lite irriterade när man ska betala avgifter som kanske inte känns helt motiverade eller...
Tänk om din hyresvärd helt plötsligt höjde hyran från ex. 5000:-/mån till 30000:-/mån (överdrivet nu)och när du gnällde bara svarade
-ja, du får själv välja om du ska bo där eller inte!

..men nu tycker jag nog att du själv blir lite avig :grin:
Det är klart att folk blir lite irriterade när man ska betala avgifter som kanske inte känns helt motiverade eller...
Tänk om din hyresvärd helt plötsligt höjde hyran från ex. 5000:-/mån till 30000:-/mån (överdrivet nu)och när du gnällde bara svarade
-ja, du får själv välja om du ska bo där eller inte!

Avig och avig. Jag går inte till angrepp på person utan sak (vilket är en stor skillnad).

I det exemplet som du tar upp så är det ju faktiskt så att jag just får välja om jag vill bo kvar eller inte. Förmodligen kommer denna hyresvärd inte få några hyresgäster, och det är ju dennes val. Jag är så tråkig så jag tror helt och fast på det egna valet och den fria viljan.

I fallet med TDB och tillhörande avgifter finns alltid valet att sluta tävla, eller fortsätta men att protestera. Om tillräckligt många slutar tävla måste naturligtvis SvRF fundera över om det var så bra. Om tillräckligt många protesterar måste de naturligtvis också ta sig en funderare. Men så länge man fortsätter att tävla trots avgifter så är det förmodligen så att det anses som att ryttarna har råd med det.

Rätt eller fel? Jag vet inte.

Det är inte helt orealistiskt med hyran. För ca 15 år sen kunde du få tag i en etta i södra Stockholmför en tusenlapp. Nu kan en sådan kosta uppåt 10-15 tusen och om du ska ha en bostadsrätt flera miljoner.:eek: Visst jag kanvälja att inte bo där och visst jag kan välja att inte tävla, fast jag tycker inte att det är ett riktigt fritt val ändå. Jag blir ju ekonomiskt tvungen att både flytta eller tävla för det blir för dyrt. Fast det är klart, jag kan ju köpa ett tält och sen fortsätta tävla. Att jag inte tänkte på det från början:)

Jag tror jag ska skiva ett öppet brev till ridsportförbundet och kräva att få en sammanställning på vad det är som har blivit så mycket dyrare för distrikt och förbund de senaste 10 år sedan eftersom bara startavgifter blivit ungefär dubbelt så höga (dressyr). Dessutom går 5-10 kr per start till distriktet och 10 kr per anmälning till förbundet. Hur motiveras detta?

Viss inflation får man ju ta hänsyn till. Men mer då? Överallt annars i samhället strävar organisationer efter att få tids- och kostnadseffektiva lösningar medan Ridsportförbundet verkar tänka omvänt? Är inte de nya systemen till för att förenkla för förbund, arrangörer och ryttare? Annars är det ju inte hållbart att införa dessa system.

Jag har inget emot det nya systemet, tycker det är bra och smidigt, men jag undrar bara vart alla pengar dom får in från licenser och tävlingsarrangörerna tar vägen? är det inte meningen att sånt ska täcka tex. det nya anmälningssystemet. Tycker det är lite fel att man ska ut med 10 kronor/anmälan också det är ju inte så att man jublar varje år när licensen ska betalas.....

Men det finns väll inget tvång från arrangörernas sida att använda detta program. Jag ska ha mycket propaganda i vår klubb för att inte införa detta förbannade system så länge det kostad pengar att anmäla sig.

Nej, precis men det informeras inte så noga om det när klubbarna ska börja använda detta system. Vår klubbs tävlingssektion hade ingen aning om att de inte behövde använda systemet fullt ut förrän jag informerade dom....och då hade de redan hunnit lägga upp ett par tävlingar.

Jag tänker också lobba hejvilt för att de inte ska ta betalt via TDB ända tills förbundet fattar att vi menar allvar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 465
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
1 317
Senast: Edla
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
24 893
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen... 2
Svar
36
· Visningar
7 934
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka