Annonsera mera hundar 2

Bukefalos 30 år!

Jag har bara haft katt innan, inte fällande hund så jag vet inte riktigt hur det är. Däremot vet jag hur det ser ut på golvet på kontoret när kollegans flatte fäller.. det ligger små pälsråttor överallt :D

Om jag skulle ha en fällras skulle jag nog ändå hellre ha en långhårig. Iaf när det kommer till katter är det faktiskt trevligare med långhåriga, ja det ser mer ut men det är så mycket enklare att ta bort också, man kan typ skrapa ihop det med gummihandske eller liknande. Korthåriga katter upplever jag mer att det blir som små nålar som liksom borrar sig in i textil på ett annat sätt.

Jag träffade en av mina kusiner förra veckan, hon har en jättefin DSG men hon fällde rätt rejält nu. Man såg liksom när hon ruskade på sig i motljus hur det liksom yrde små, små hårstrån överallt.. Jag är väldigt glad att jag slipper det!
Min dsg har fällt sedan han opererades för testikeltumör i augusti förra året. Det är verkligen fruktansvärt 😭 Heltäckningsmatta av hår någon timme efter dammsugning och allt, precis allt är täckt av hår. Det är otroligt att han har någon päls kvar.
Han fäller mer på en dag nu än han gjorde på en normal fällning förut och håren är som dun...

Jag har bara haft katt innan, inte fällande hund så jag vet inte riktigt hur det är. Däremot vet jag hur det ser ut på golvet på kontoret när kollegans flatte fäller.. det ligger små pälsråttor överallt :D

Om jag skulle ha en fällras skulle jag nog ändå hellre ha en långhårig. Iaf när det kommer till katter är det faktiskt trevligare med långhåriga, ja det ser mer ut men det är så mycket enklare att ta bort också, man kan typ skrapa ihop det med gummihandske eller liknande. Korthåriga katter upplever jag mer att det blir som små nålar som liksom borrar sig in i textil på ett annat sätt.

Jag träffade en av mina kusiner förra veckan, hon har en jättefin DSG men hon fällde rätt rejält nu. Man såg liksom när hon ruskade på sig i motljus hur det liksom yrde små, små hårstrån överallt.. Jag är väldigt glad att jag slipper det!
Jag kan inte riktigt säga vad gränsen går mellan långhårig och icke långhårig. Men jag skulle säga att skillnad är stor gentemot korthåriga hundar såsom DSG.

Jag kan inte riktigt säga vad gränsen går mellan långhårig och icke långhårig. Men jag skulle säga att skillnad är stor gentemot korthåriga hundar såsom DSG.
Det beror inte alltid på hur lång heller. Spetspäls tycker jag alltid är rätt lätthanterlig oavsett längd (tänk samojed och jämte till exempel) medan inte superkort (labbe och schäfer) och superkort (typ dsg och dalmatiner) är asjobbigt... sedan går det ned ojobbigt igen vid ungefär whippet. :D

Hade fällfri hund innan och har nu labbe och väljer alla där i veckan att dammsuga oftare än tråkig pälsvård 😂

Det är en av sakerna där jag är kluven kring rasbyte 😅. Jag gillar inte att städa men gillar nog att borsta, kamma och klippa ännu mindre. :o Även en sportfriserad pälsras behöver ju en del underhåll för att fortsätta ha den frisyren.

• Gilla
Reactions: Sel
Nja. Här är det glest med sån service så jag räknar med att få lära mig klippa själv om jag skulle bli med pälsras nån gång. Jag kan ju tycka att det är tråkigt och ändå göra det, liksom. Det beror helt på vad den hypotetiska hunden har för övriga egenskaper som väger upp.
Det verkar inte heller vara en särskilt trevlig upplevelse att gå till hundfrisören alla gånger så man ska lyckas hitta precis rätt person också.

Nja. Här är det glest med sån service så jag räknar med att få lära mig klippa själv om jag skulle bli med pälsras nån gång. Jag kan ju tycka att det är tråkigt och ändå göra det, liksom. Det beror helt på vad den hypotetiska hunden har för övriga egenskaper som väger upp.
Äsch då! Här finns det så många att jag undrar hur de kan gå runt.

Men har de någon frisyr eller sådär då eller varför klipps de så ofta?
De ser ut som golvmoppar annars. Våra är inte utställningsklippta, men ändå hyfsat rastypisk pumiklippning. Och det växer ut så pass snabbt!
Såg att @Ceta svarat på frågan 😊
IMG_2633.webp

Jag tycker det vore lite roligt med en trimras man kan klippa i olika frisyrer, men det är inte så många raser jag kan tänka mig som har den sortens päls. På gott och ont antar jag. Att det ska vara roligt förutsätter ju att man har en hund som uppskattar det också! :)

Liknande trådar

• Att skaffa hund nr2
  • Rabiesrisker Annonsera mera hundar 2
  • Klövjeväska till mindre hund.
  • En hund till?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat