Annonsera mera hundar 2

Bukefalos 30 år!

Den här känns lite sorglig inför framtiden. Vilken vacker hund. En St Bernard korsning på tre år. Hane.

"He does have hip dysplasia both back legs but coping well currently."
1775937827323.webp

Kostar verkligen en jaktlabrador valp 38 000 nuförtiden? :nailbiting:

Är det samma annons som jag just såg så är det nog bara den kenneln som är skogstokig. :eek: Inga meriter på föräldrarna och okej, det ingick en valpkurs, men det är ändå ett hutlöst pris.

Annars ligger både jaktavlade och "vanliga" labbar rätt jämnt och stadigt i pris, runt 25 000. Jag håller koll ifall det plötsligt skulle dyka upp en som jag villhöver. :D

Är det bara jag som får allergiska reaktioner när folk annonserar ut valpar som letar efter sitt "för alltid-hem" (fast oftast särskivet då ;) )

Vad betyder det ens? Egentligen oavsett om det är en vuxen hund eller valp. Att annonsören inte letar efter köpare som har för avsikt att äga hunden ett par år och sedan sälja vidare...?

Och det är ju inte omplaceringar med sjutton olika hem i historiken det handlar om utan helt vanliga 8-veckorsvalpar. Och det verkar gå någon sorts epidemi i uttrycket. :yuck:

Är det bara jag som får allergiska reaktioner när folk annonserar ut valpar som letar efter sitt "för alltid-hem" (fast oftast särskivet då ;) )

Vad betyder det ens? Annonsören letar inte efter köpare som har för avsikt att äga hunden ett par år och sedan sälja vidare...?

Och det är ju inte omplaceringar med sjutton olika hem i historiken det handlar om utan helt vanliga 8-veckorsvalpar. Och det verkar gå någon sorts epidemi i uttrycket. :yuck:

Du är inte ensam, jag säger bläää högt när jag ser sånt i annonser. :o

Dom allra flesta köper väl ändå hund med tanken att den ska bo hos dom i hela sitt liv, hoppas jag. Händer det trots allt nåt så man måste omplacera så vill man såklart ha en uppfödare som förstår och hjälper en då. Den känslan får jag inte av såna som slänger sig med floskler om "för alltid".

Får för övrigt också krupp när det står att dom söker kärleksfulla hem. Det borde vara så självklart att det inte behöver skrivas ut?

Är det samma annons som jag just såg så är det nog bara den kenneln som är skogstokig. :eek: Inga meriter på föräldrarna och okej, det ingick en valpkurs, men det är ändå ett hutlöst pris.

Annars ligger både jaktavlade och "vanliga" labbar rätt jämnt och stadigt i pris, runt 25 000. Jag håller koll ifall det plötsligt skulle dyka upp en som jag villhöver. :D

Knuts systrar har två otingade hanvalpar. Just sayin :angel1:

Lite ot, men trevligt med ett vettigt inlägg i Doodle-världen:
Nackdelar med doodle hundar | Allas https://share.google/Brug654NgohFVlyMA
Ja de var en väldigt bra artikel som påpekar problemen med att avla endast två individer där hälsa/mentalitet inte kollats speciellt noga.

Verkar som förstagångs ägare trott att dessa bara automagiskt skulle vara den optimala hunden.

”I studien deltog 9 402 hundar från tre populära designerblandningar, cockerpoos, labradoodles och cavapoos, och jämfördes med hundar ur sina renrasiga föräldrars raser med fokus på hundarnas mentalitet. Testerna gick ut på att kolla hur lugna eller nervösa hundarna var vid separation, när de rörde sig där det finns trafik och när de stötte på oljud.

Mer än hälften av de testade hundarna skilde sig från sina föräldrahundraser. Särskilt cockerpoos visade mer aggression och rivalitet i möten med andra hundar än både cocker spaniels och pudlar. Studien fann att i hela 82 procent av fallen där en förälder till designerhunden hade någon form av problem så hade avkomman en ännu tydligare version av samma problem.”

Fick upp en omplaceringsannons i FB-flödet som gav mig sånt stresspåslag. Ur texten: "Jag har en XXX-tik på 7 år. På grund över att det inte fungerar längre och (hunden) blir så stressad att ha barnen runt sig så måste jag nu omplacera henne. Jag har nu ändå försökt lösa detta i 4 år. Men det håller inte längre." (X och parentsen är mina).

Och så en bild där en bäbis klättrar på hunden :confused::(

Hunden är en renodlad jakthundsras. Sista raden i texten lyder "Hon behöver mycket stimulans, annars är risken att ditt hem blir halvt förstört."

Måste vara AI tänker jag faktiskt. Ska man få sådär nära rakning att ingen päls syns alls så pratar vi rakblad. Och varför i hela friden skulle man göra det?
Jag ska faktiskt raka ner min ena hund idag, till 1,6 mm päls, kan ta kort på henne så ni får se hur hon ser ut då. Visst finns det skär som gör närmare rakning, men 1,6 mm är standard om man inte köper till extra korta varianter.

Här är båda mina hundar. Den övre klipptes ner till 1,6 mm för en vecka sedan och även om man ser det skära på bröstet lysa igenom på just henne så är det långt ifrån bilden på hunden ovan.

Den nedre hunden klipptes och duschades NYSS, mindre än en timme sedan. Huvudet och svansen är inte klippt, hon är dubbelpälsad så hon klipps bara för att hon blir så himla varm i sin päls.
Fan bra jobbat av mig att klippa, duscha och torka på mindre än en timme. + att jag har dammsugit också.
1776250984982.webp

Liknande trådar

• Att skaffa hund nr2
  • Rabiesrisker Annonsera mera hundar 2
  • Klövjeväska till mindre hund.
  • En hund till?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur