Annonsera mera hundar 2

Bukefalos 30 år!

Och ja jag har också både köpt vuxna hundar och omplacerat hund men inte skulle jag omplacera en hund som behöver kostsam veterinärvård relativt akut.

Förstår du inte skillnaden på seriös omplacering och slit och släng?
Fast om man varken får avliva eller omplacera och hunden inte kan stanna där den bor. Vad ska man då göra? Jag är inte dum, men du ger liksom inget annat alternativ till ”slit och släng”hundar än att de bara poff ska försvinna

Fast om man varken får avliva eller omplacera och hunden inte kan stanna där den bor. Vad ska man då göra? Jag är inte dum, men du ger liksom inget annat alternativ till ”slit och släng”hundar än att de bara poff ska försvinna
Ja det finns ju verkligen miljoner bra hem som bara väntar på att ta emot dessa.

Exakt! Så var ska man göra av dem om man inte får avliva dem?
Varför skulle man inte få avliva? Jag hade inte ens försökt omplacera varulven om han inte kunde stanna hos mig utan det hade varit enkel biljett till veterinären. Det handlar om ansvar enligt mig, att se vad som är bäst för hunden och ibland är det en avlivning.

Jag älskade honom innerligt och jag vet att han älskade mig även när vi var osams, men jag hade aldrig lämnat iväg honom och det är mycket få som ens hade velat chansa med att ta en stor, arg, sviken och ledsen malle.

Varför skulle man inte få avliva? Jag hade inte ens försökt omplacera varulven om han inte kunde stanna hos mig utan det hade varit enkel biljett till veterinären. Det handlar om ansvar enligt mig, att se vad som är bäst för hunden och ibland är det en avlivning.

Jag älskade honom innerligt och jag vet att han älskade mig även när vi var osams, men jag hade aldrig lämnat iväg honom och det är mycket få som ens hade velat chansa med att ta en stor, arg, sviken och ledsen malle.
@Nota (som jag av någon anledning inte kan tagga) skrev att man ska ta sitt ansvar för sin hund och inte får omplacera den bara för att den har problem (för då dumpar man vidare problemen på någon annan) och jag tolkar hens arga gubbe på mitt inlägg om avlivning och hens senare svar att man inte heller får avliva den bara för att den har problem (för då tar man inte sitt ansvar utan har hunden bara som slit och släng)

@Nota (som jag av någon anledning inte kan tagga) skrev att man ska ta sitt ansvar för sin hund och inte får omplacera den bara för att den har problem (för då dumpar man vidare problemen på någon annan) och jag tolkar hens arga gubbe på mitt inlägg om avlivning och hens senare svar att man inte heller får avliva den bara för att den har problem (för då tar man inte sitt ansvar utan har hunden bara som slit och släng)
Jag tolkar inte alls hennes inlägg som du gör. Jag håller med om att det finns folk som skaffar hund för lättvindigt, det såg vi ju om inte annat under pandemin. Det är levande varelser vi åtar oss att ta hand om, att skaffa en "kul" blandis som man sen inte orkar med eller när den blir gammal/sjuk inte längre vill ha, försöker dumpa dem på andra under diverse dåliga ursäkter blir äckligt.

Man har fått ett nytt jobb, börjat jobba, är allergisk eller någon i familjen blivit allergisk, man har inte tid, inte ork, bor fel bla bla bla. Absolut att det händer saker i ens liv som ställer till det, men i en del exempel som man läser om har de haft valpen/hunden två veckor och då handlar det nog mer om att det blev jobbigare än alla gulliga bilder på insta visar.

Jag har själv omplaceringar och ser inget fel i att man omplacerar en hund, men när det är en svårt ras/blandning som man inte orkar/vill ha så är det många gånger bättre att man inser att det kan för hunden vara det minst grymma alternativet istället för att den ska hamna i en flyttkarusell som man aldrig vet hur illa den slutar.

Ja, hellre än att flytta runt till en massa fler hem. En misstänkt allergihund, med rädslor och stark separationsångest kommer locka mycket få personer som har både har erfarenhet nog att reda ut problemen, möjlighet att ha en hund som inte kan lämnas ensam och ekonomi att utreda och underhålla en allergihund.
Det var en fråga för att jag inte riktigt fattade vad som menades. Jag är helt för avlivning av en hund som får illa av eventuell flytt

Jag citerar ett av mina egna inlägg för detta är vad jag står för
Fast de kan ju inte behålla honom så vad sjutton ska de göra? Jag tycker att det är väldigt ansvarsfullt att inse att man inte kan ge sin hund det liv han mår bäst av och göra sitt bästa för att ge honom ett bra liv. Och även om det faktiskt skulle vara en ansvarslös idiot som försöker omplacera för att hen har fått ”allergi” eller någon annan ursäkt så är väl det mycket bättre att göra av med hunden (oavsett om det är omplacering eller avlivning) än att behålla den och ge både sig själv och hunden ett miserabelt liv

Ja, hellre än att flytta runt till en massa fler hem. En misstänkt allergihund, med rädslor och stark separationsångest kommer locka mycket få personer som har både har erfarenhet nog att reda ut problemen, möjlighet att ha en hund som inte kan lämnas ensam och ekonomi att utreda och underhålla en allergihund.
Håller med. De enda som är intresserade av en sådan hund är de som tror att "det är bara att träna".
Att aldrig kunna lämna hunden ens 5 min är inte hållbart för typ någon.

"This is Rafa he’s a 5 Month old Patterdale."

Japp, absolut.... :angel:
Jag menar, han är ju väldigt söt, men någon Patterdale Terrier är han inte. 😅

1778529474752.webp

Liknande trådar

• Att skaffa hund nr2
  • Rabiesrisker Annonsera mera hundar 2
  • Klövjeväska till mindre hund.
  • En hund till?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok