Annonsera mera V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Såg ut som en normalbyggd tinker med bredd i bålen. Stod heller inget om ev tidigare konvalescens.

Jag har på sistone sett medryttarannonser där man på normalstora varmblod sätter viktgräns på 60 kg och diskussionsforum på nätet där det på allvar anses att de som väger över 70 kg inte ska rida alls. Jag tänker att dessa viktgränser är satta mer efter ideologi än vad hästen faktiskt klarar.
Fast om man föredrar en lättare ryttare till sin häst, oavsett skälet, så ser jag inget fel i det. Är ju bra att skriva det redan i annonsen då.
 
Såg ut som en normalbyggd tinker med bredd i bålen. Stod heller inget om ev tidigare konvalescens.

Jag har på sistone sett medryttarannonser där man på normalstora varmblod sätter viktgräns på 60 kg och diskussionsforum på nätet där det på allvar anses att de som väger över 70 kg inte ska rida alls. Jag tänker att dessa viktgränser är satta mer efter ideologi än vad hästen faktiskt klarar.

Håller med om att dem som hävdar att personer som väger över 70 kg inte ska rida alls, är helt ute och cyklar (eller är medvetet ute för att såra folk). Viktdiskussioner på forum kan verkligen urarta, och det finns gott om riktigt elaka kommentarer med hästvälfärd som ursäkt. Däremot har jag svårt att tycka något om att enskilda personer som söker medryttare skriver ut maxvikt. Dels kan det finnas skäl och historik som man inte tycker att man behöver gå in på i annonsen, dels som sagt för att många sätter likhetstecken mellan kallblod och väldigt viktbärande (och dessutom till viss del mellan kallblod och snäll nybörjarhäst, har jag märkt).

Den som sätter en oskälig maxvikt får väl ta konsekvensen av att inte få så många svar, eller missa en jätteduktig medryttare som väger 3 kg "för mycket".
 
Oj, hittade en bra till... Någon söker foderponny till sin dotter. Avslutar annonsen med att skriva dotterns längd och vikt, samt "rutor på magen efter allt slit i stallet".

Antar att föräldern vill lyfta att dottern är flitig i stallet och har stort intresse, men det blir ändå lite konstigt. "JAHA rutor på magen, jamen DÅ passar hon perfekt till min ponny - han kan inte ridas av någon utan magrutor!"... Eller vadå?
 
Dök upp bland mina facebookminnen, skrivet för 7 år sedan:

Citat från Biltemas annons i senaste Ridsport:
"Grimludd: Gör att grimman är bekväm för hästen även när det är kallt"
"Silikonband till häst, 500-pack: för uppbindning av man och svans, mm"
"Självhäfande linda: Perfekt att linda bandageunderlägg eller stabilisera en tass eller hov med"
"Fleecetäcke: Tjockt och mjukt täcke för kalla perioder..."
^^
 
Har den senaste tiden sett flera bytesannonser där man vill byta mot något väldigt specifikt och har undrat lite över om man får napp.
En sadel av en viss typ vill man byta mot ett annat märke och modell. Tänker mig att man skulle ha en viss chans till byte om man bara ville ha en annan storlek men samma märke och modell eftersom det kan finnas någon annan som också bara har fel storlek. Däremot borde den statistiska möjligheten att någon har en viss sorts sadel som man inte vill ha av den sorten man själv vill ha, och vill byta mot just den man har, vara minimal.

Såg en annan som ville byta sin bil mot en bil av annan modell.

Jag undrar varför man inte säljer det man inte vill ha längre för att få pengar till att köpa det man vill ha istället.
 
Har den senaste tiden sett flera bytesannonser där man vill byta mot något väldigt specifikt och har undrat lite över om man får napp.
En sadel av en viss typ vill man byta mot ett annat märke och modell. Tänker mig att man skulle ha en viss chans till byte om man bara ville ha en annan storlek men samma märke och modell eftersom det kan finnas någon annan som också bara har fel storlek. Däremot borde den statistiska möjligheten att någon har en viss sorts sadel som man inte vill ha av den sorten man själv vill ha, och vill byta mot just den man har, vara minimal.

Såg en annan som ville byta sin bil mot en bil av annan modell.

Jag undrar varför man inte säljer det man inte vill ha längre för att få pengar till att köpa det man vill ha istället.
Jag tolkar sådana annonser som att de försökt sälja men inte lyckats.
 
Jag tolkar sådana annonser som att de försökt sälja men inte lyckats.

Så kan det förstås vara!
Men det känns lite långsökt att om man vill bli av med en pryl som ingen vill köpa så kan man istället hitta någon som vill byta mot exakt det man själv vill ha.
 
En ”framtida stjärna” annonseras ut för en hyfsad summa pengar. Första bilden, alltså den som syns i annonsen är en hagbild där hästen har grimman snurrad så ena sidostycket sitter mitt över nosryggen och flugpannbandet hänger på trekvart.
De andra bilderna som syns om man klickar in på annonsen var väl inte heller superbra men där finns i alla fall en bättre bild med sadel och träns på. Varför väljer man inte att lägga den först?!
Och jag blir galen på annonser där det är en dålig bild eller film och sedan står det att fler bilder och filmer finns vid förfrågan, och när jag frågar efter fler filmer så får jag inget svar!
Är det så lätt att sälja hästar nu för tiden att man inte ens behöver bry sig om att svara de som är intresserade...? 🙄
 
En ”framtida stjärna” annonseras ut för en hyfsad summa pengar. Första bilden, alltså den som syns i annonsen är en hagbild där hästen har grimman snurrad så ena sidostycket sitter mitt över nosryggen och flugpannbandet hänger på trekvart.
De andra bilderna som syns om man klickar in på annonsen var väl inte heller superbra men där finns i alla fall en bättre bild med sadel och träns på. Varför väljer man inte att lägga den först?!
Och jag blir galen på annonser där det är en dålig bild eller film och sedan står det att fler bilder och filmer finns vid förfrågan, och när jag frågar efter fler filmer så får jag inget svar!
Är det så lätt att sälja hästar nu för tiden att man inte ens behöver bry sig om att svara de som är intresserade...? 🙄
Det är rätt vanligt att man får många (väldigt många) svar via bl.a. mejl, där det önskas fler bilder/filmer, när man har en häst till salu.
Ibland får jag känslan av att en del av svaren är från "bildsamlare" snarare än seriösa köpare, som svarar via mejl och vill ha fler bilder.

Min känsla är att det finns många därute som önskar sig en häst/ponny, men som inte egentligen är ute efter att köpa, som ber om fler bilder.

De som ringer och ställer lite frågor, eller som mejlar relevanta frågor först, och sedan ber om bilder, är betydligt oftare seriösa spekulanter i min erfarenhet.

Kan det vara så att den häst du tittar på fått en sådan där drös med mejlsvar, med förfrågan om mer bilder, och att man helt enkelt inte skickar bilder utan fördjupad kontakt?
 
Det är rätt vanligt att man får många (väldigt många) svar via bl.a. mejl, där det önskas fler bilder/filmer, när man har en häst till salu.
Ibland får jag känslan av att en del av svaren är från "bildsamlare" snarare än seriösa köpare, som svarar via mejl och vill ha fler bilder.

Min känsla är att det finns många därute som önskar sig en häst/ponny, men som inte egentligen är ute efter att köpa, som ber om fler bilder.

De som ringer och ställer lite frågor, eller som mejlar relevanta frågor först, och sedan ber om bilder, är betydligt oftare seriösa spekulanter i min erfarenhet.

Kan det vara så att den häst du tittar på fått en sådan där drös med mejlsvar, med förfrågan om mer bilder, och att man helt enkelt inte skickar bilder utan fördjupad kontakt?
Fast som köpare är jag inte ens säker på att jag är intresserad om jag inte sett en vettig film först och jag har inte lust att slösa både min och säljarens tid med telefonsamtal utan att ha ett hum om hästen i fråga.
 
Jag har just avslutat ett par månaders hästletande och slås av hur usla annonser som ligger ute och här följer en radda tips om du vill sälja din häst:

Om du har film - lägg ut den/dem i annonsen! Om du annonserar en hopphäst är jag inte intresserad av en film på en skogstur där hästen spanar på kor. Det räcker heller inte med en (!) bild på häst snett framifrån i stallgång med sadel och träns. I det senare fallet är det bra om du har koll på vilket år hästen är född....

Skriv inte att "filmer finns på min insta, sök på ***" Länk tack! Hellre Youtube än insta om du inte klarar att lägga in dem i annonsen.
Om du inte vill ha ditt telnr i annonsen - svara då för bövelen på meddelanden på annonssidan!

Du kommer aldrig kunna mörka vad din häst heter, har presterat eller har för stam i längden så lägg länk till blup och tdb direkt i annonsen så slipper du onödiga frågor.
 
Det är rätt vanligt att man får många (väldigt många) svar via bl.a. mejl, där det önskas fler bilder/filmer, när man har en häst till salu.
Ibland får jag känslan av att en del av svaren är från "bildsamlare" snarare än seriösa köpare, som svarar via mejl och vill ha fler bilder.

Min känsla är att det finns många därute som önskar sig en häst/ponny, men som inte egentligen är ute efter att köpa, som ber om fler bilder.

De som ringer och ställer lite frågor, eller som mejlar relevanta frågor först, och sedan ber om bilder, är betydligt oftare seriösa spekulanter i min erfarenhet.

Kan det vara så att den häst du tittar på fått en sådan där drös med mejlsvar, med förfrågan om mer bilder, och att man helt enkelt inte skickar bilder utan fördjupad kontakt?
Så kan det förstås vara. Men om jag som säljare inte vill ha en drös med ”bildsamlarmail” så vore det ju mycket enklare om jag lade ut en ordentlig film och ett par bilder redan direkt i annonsen. I stället för att lägga ut ett 8 sekunders klipp i en gångart och sedan skriva att fler filmer fås vid intresse.
Jag kan ju omöjligt veta om jag är seriöst intresserad eller inte genom att titta på de 8 sekunderna. Som säljare undviker man många oseriösa spekulanter genom att göra en seriös annons. Så har alla fall jag upplevt det. En ordentlig film där allt hästen kan finns med och ett par exteriörbilder och kanske någon ”mysbild”.
För mig som spekulant är det oerhört frustrerande att kontakta varenda en som jag kanske tycker är intressant för att få fler filmer. De flesta är inte intressanta men de vet jag ju inte förrän jag sett hästen i alla gångarter (letar dressyrhäst).
 
Jag har just avslutat ett par månaders hästletande och slås av hur usla annonser som ligger ute och här följer en radda tips om du vill sälja din häst:
Om du har film - lägg ut den/dem i annonsen! Om du annonserar en hopphäst är jag inte intresserad av en film på en skogstur där hästen spanar på kor. Det räcker heller inte med en (!) bild på häst snett framifrån i stallgång med sadel och träns. I det senare fallet är det bra om du har koll på vilket år hästen är född....

Skriv inte att "filmer finns på min insta, sök på ***" Länk tack! Hellre Youtube än insta om du inte klarar att lägga in dem i annonsen.
Om du inte vill ha ditt telnr i annonsen - svara då för bövelen på meddelanden på annonssidan!

Du kommer aldrig kunna mörka vad din häst heter, har presterat eller har för stam i längden så lägg länk till blup och tdb direkt i annonsen så slipper du onödiga frågor.
Håller med till fullo! 👏🏻
 
Det där med "skicka fler bilder", och "skicka filmer".

Jag förstår att om man söker en utbildad häst för hoppning eller dressyr, så är det viktigt att se hur hästen rör sig, men:

När jag säljer en häst, så är det egna uppfödningar i den ras jag håller på med. Det är ibland fråga om föl, eller (ngt oftare) om unga hästar som är under inkörning. (Det tar ju många år tills en häst är färdigutbildad)

Den kallblodsras jag har, har ett relativt lågt pris, och det är inte prestationsförmågan inom dressyr eller hoppning som är det viktiga.

Filmer är inte så relevanta egentligen, jag skulle inte fråga efter film om jag var köpare, utan titta på stam, och kolla hästhållningen, samt få relevanta fakta om hur mycket (eller litet) som det jobbats med hästen.

Det där med filmer och bilder är visst intressant, men lynnet och potentiell förärvning är egentligen mer intressant.

Likväl kan jag få 20-30-40 förfrågningar via mail, på bara några dagar, där det efterfrågas filmer och bilder från allt möjligt, inklusive bilder från fölets nedkomst...

Jag har full förståelse för om en säljare blir "utmattad" av alla dessa förfrågningar, och gärna vill att det ska vara motiverat att skicka bilderna/filmerna, nämligen till någon som verkligen överväger att köpa (den) hästen.

Samtidigt så håller jag med om att många annonser har ett uselt bildmaterial, och saknar grundläggande information.

Jag menar, varför inte se till att försöka få fram en/ett par bra "uppställningsbilder" till att börja med, istället för alla dessa bilder av "delar av hästar", hästar i grupp där det är svårt att urskilja den som är till salu, eller hästar "långt bort i hagen", eller med täcken på?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Men hur tänkte man här? Jag tycker inte att det är schysst att annonsera ut en 13 år gammal hund! Men jag kanske tänker fel...
33 34 35
Svar
694
· Visningar
50 680
Hästmänniskan Och i så fall var någonstans är det bäst att annonsera? :) Det är sex år sedan jag hade medryttarhäst sist och jag har alltid antingen...
Svar
19
· Visningar
1 956
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Jag har letat efter en lämplig medryttare en tid nu. Verkar helt omöjligt. Då har jag ändå två välridna, normalvakna och helt...
Svar
16
· Visningar
1 756
Senast: Unafraid
·
Skola & Jobb Jag har annonserat på fb om att jag söker jobb. Man brukar få konstiga svar. Ibland går det inte att få svar på frågor man har om jobbet...
Svar
2
· Visningar
582
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp