Diabolical_Kitten
Trådstartare
Provade den nya Arabiansadeln igår, och det var lite konstigt att rida i en bomsadel igen. Man fick typ ingen kontakt med hästen, han kändes stel och tung i handen, och det var bara allmänt blä. Men jag ska prova den idag igen för att se om det blir bättre. Jag skrittade bara igår, ska trava och galoppera idag och kanske hoppa något litet för att se hur han reagerar....
Och sadeln var hård... Efter 10 min fick jag ont.. Även om detta nog är den mjukaste bomsadeln jag nånsin har suttit i...
Men det kändes väl som att man satt säkert iaf. Och det får jag väl hoppas att jag gör med tanke på att jag ska ha en flatback
Kom iaf fram till att jag aldrig kommer ha något annat än buffelskinn
Man fick så bra grepp även med tygskodda ridbyxor och den var så mkt mjukare, och itne så stel som nya sadlar brukar vara.
Sadelmakaren hade mätt min hästs bomvinkel till 105, (vilket jag blev förvånad över då jag alltid får det till 110-115) så jag lånade hem en sadel med bomvinkel 105, men problemet är att den var smalare än Globusen i 34 och Globusen är för smal.... Och jag måste nog ha mätt bomvinkeln fel (gjorde det snabbt i hagen innan vi åkte) för sadeln var för smal. Hade en hel hand mellan manke opch framvalv och sadeln kom inte ner på hästen riktigt, han är för bred nertill för panelerna så den flöt lite ovanför hästen istället för att komma runt honom.
När jag satt i hade jag 2 fingrar mellan manke och framvalv...
Här har ni bilderna:
http://photobucket.com/albums/y169/Diabolical_Kitten/Arabian/
Och sadeln var hård... Efter 10 min fick jag ont.. Även om detta nog är den mjukaste bomsadeln jag nånsin har suttit i...
Men det kändes väl som att man satt säkert iaf. Och det får jag väl hoppas att jag gör med tanke på att jag ska ha en flatback
Kom iaf fram till att jag aldrig kommer ha något annat än buffelskinn
Sadelmakaren hade mätt min hästs bomvinkel till 105, (vilket jag blev förvånad över då jag alltid får det till 110-115) så jag lånade hem en sadel med bomvinkel 105, men problemet är att den var smalare än Globusen i 34 och Globusen är för smal.... Och jag måste nog ha mätt bomvinkeln fel (gjorde det snabbt i hagen innan vi åkte) för sadeln var för smal. Hade en hel hand mellan manke opch framvalv och sadeln kom inte ner på hästen riktigt, han är för bred nertill för panelerna så den flöt lite ovanför hästen istället för att komma runt honom.
När jag satt i hade jag 2 fingrar mellan manke och framvalv...
Här har ni bilderna:
http://photobucket.com/albums/y169/Diabolical_Kitten/Arabian/