Ännu En Bomfri-frÅga:

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Remont
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 1 938
R

Remont

NU ÄR JAG NÄSTAN ÖVERTYGAD OM ATT EN BOMFRI SADEL SKULLE PASSA MIN JÄTTEBREDA HÄST.VILL GÄRNA HÖRA FÖR-OCH MOTARGUMENT TILL DENNA TYP AV SADEL.VAD JAG FÖRSTÅR SÅ ÄR DET MÅNGA SOM SÄLJER SIN BOMFRIA EFTER KORT TID, SÅ JAG ÄR LITE SKEPTISK TROTS ALLT.
NI SOM PROVAT:
ÄR DE VERKLIGEN SÅ BRA SOM DET VERKAR, ELLER?
FÖR-NACKDELAR I ALLMÄNHET?HUR FUNKAR DET OM MAN INTE HAR SUPERBALANS SOM RYTTARE EX VIS?BLIR DET T O M VÄRRE FÖR HÄSTEN DÅ ÄN MED EN BOMSADEL?
MÅNGA FRÅGOR,NÅGRA SVAR?:confused:

REMONT?

Sv: Ännu En Bomfri-frÅga:

capslock??

Min kompis hade en flexion men hon sålde den eftersom hon ändå alltid red barbacka...
Är själv halvt om halvt sugen på en bomlös nu när det börjar komma snyggare modeller....

Använd sök-funktionen, det finns MÄNGDER med trådar i ämnet...

Jag har en Barefoot som hästen trivdes ypperligt med, och jag också till en början.
Den är för bred i sätet för mig vilket gör att jag känner av en gammal höftskada, och därför är jag på jakt efter en bomlös med smalare säte.
Man måste vara hyfsat balanserad för att rida i en bomlös sadel, på det sättet är den himla ärlig. Har man ingen bra sits från början, får man det garanterat efter ett par gånger i den bomlösa.
En sak som vissa tycker är en nackdel är att det inte "går" att hoppa upp från marken. Själv tar jag mig inte upp på en häst utan att använda pall i vilket fall som helst, så jag störs inte av det.

Håller f ö med Polly_Mulle: Det finns en liten söt knapp på tangentbordet som heter "Caps Lock". Använd den nästa gång ;)

CAPSLOCK?
MEN DET ÄR JU DEN JAG ANVÄNDER.....
LYSER SÅ FIIINT PÅ MITT TANGENTBORD:smirk:
INGA ANDRA BOMFRITT-ENTUSIASTER?

REMONT

Jag rider i bomfritt och det gör många andra häromkring oxå.
Min syster har en Knights oh jag har snart en Freeform...

Prova många olika modeller innan du bestämmer dig...tror att måga köper den som är lättast/billigast att få ta i och senare upptäcker att det finns andra bra modeller och då säljer vidare sina..

Vet själv av egen erfarenhet!

Jag köpte min första bomlösa sadel begagnad, det var en fitform. Min häst är överbyggd och betesfet (året om...:angel: ) och den sadeln gled fram under ridturerna. Då köpte jag en Diddi special, som ligger bättre men inte helt stilla.
Nu sneglar jag på star trekk gaiter eller dressage. Det enda jag inte gillar med dom, är att det är ringar att fästa stiglädren i ist för öppna fästen.
Utvecklingen går framåt ganska snabbt på bomlös-fronten nu, så det är klart att man vill uppgradera sig ;)
Jag anser inte att jag har överdrivet bra balans, men det funkar bra att rida bomlöst. Har man taskig balans så avslöjas det direkt och man tvingas åtgärda det, ist för att sadeln döljer det :devil:
Det bästa rådet jag kan ge dig är att låna flera typer av bomlösa och testa. (Vet minst två ÅF som lånar ut sadlar mot deposition)

Ynthe skrev:
En sak som vissa tycker är en nackdel är att det inte "går" att hoppa upp från marken.

Hur ska då jag klara mig :o Senast jag försökte hoppa upp från ett föremål bockade min häst av mig, ajaj, har fortfarande ont i revbenen. Det enda föremål jag fick hoppa upp ifrån har vi flyttat ifrån :rofl:

Chivita:
Då har du provat dig igenom en del då,antar jag?
Av det jag har läst om bomfritt, tycker jag det verkar som om just freeform verkar vara ett bra alternativ?Knights har jag hört ligger inte still riktigt....Försöker få låna hem en freeform.Vet du nån i Närke som säljer bomfritt?

Remont (utan Caps Lock)

Det är inte meningen att Caps Lock ska lysa :p
Bara i början av meningar och namn vet du väl :idea:

Man får lära de små odjuren.
Gamla hästen trodde i början att pallen var hästätande och absolut skulle ge sig på just henne om hon stod för nära, fick räkna med minst en kvart för att öht kunna sitta upp. Blev betydligt bättre allteftersom tiden gick.
Nya hästen kan det redan :D

Ehh, kan vi släppa caps-locket nu?
Vill hellre ha svar på mina frågor än tjafsa om bagataller, tack!

Remont:mad:

Ehh, kan vi släppa caps-locket nu?
Vill hellre ha svar på mina frågor än tjafsa om bagataller, tack!

Remont:mad:

Remont skrev:
NU ÄR JAG NÄSTAN ÖVERTYGAD OM ATT EN BOMFRI SADEL SKULLE PASSA MIN JÄTTEBREDA HÄST.VILL GÄRNA HÖRA FÖR-OCH MOTARGUMENT TILL DENNA TYP AV SADEL.VAD JAG FÖRSTÅR SÅ ÄR DET MÅNGA SOM SÄLJER SIN BOMFRIA EFTER KORT TID, SÅ JAG ÄR LITE SKEPTISK TROTS ALLT.
NI SOM PROVAT:
ÄR DE VERKLIGEN SÅ BRA SOM DET VERKAR, ELLER?
FÖR-NACKDELAR I ALLMÄNHET?HUR FUNKAR DET OM MAN INTE HAR SUPERBALANS SOM RYTTARE EX VIS?BLIR DET T O M VÄRRE FÖR HÄSTEN DÅ ÄN MED EN BOMSADEL?
MÅNGA FRÅGOR,NÅGRA SVAR?:confused:

REMONT?

Det finns många olika sorters bomlösa sadlar. Och det finns olika anledningar till att man vill ha bomlöst och dessutom ryttare och hästar på olika nivåer :p

JA du riskerar att få sämre balans i en bomlös sadel. Men generellt sett kan man säga att ju fastare den är i materialet, desto stadigare sitter du. Sen finns det ju de som har stora benstöd också.
Om det blir värre för hästen för att du får mindre hjälp med balansen kan bara du avgöra ;) oftast lyckas man ställa om balansen till den nya sadeln även om det är en av de mjukare varianterna, men jag märkte ganska snabbt i min Fitform att det krävdes en hel del förbättring i ridningen för att kunna utnyttja den på bästa sätt :p

Å andra sidan - med en mjuk sadel har du lättast att inverka på hästen med sits, sittben osv. Är man inte så medveten om sin sits kan det vara en nackdel, vill man ha den friheten är det bara ett plus.

Jag tror att den främsta anledningen att man säljer sina bomlösa så snart är att man inte kan avgöra vilket som passar en själv bäst. Eller så passar det en häst men inte den andra som kanske kräver mer balans i ridningen eller högre mankfrihet osv.
Själv har jag testat ca 7 olika bomlösa sadlar vid det här laget. Den första, Fitform, älskade jag. Men tyvärr klarade jag inte av den på nästa häst jag skaffade eftersom den bockade nån gång ibland och var allmänt väldigt ostadig i traven. Då fick den säljas, och jag skaffade en Flexion Supreme dressyrsadel istället (en av Heather Moffets som inte tillverkas längre) men den kändes alldeles för lång (18") för min häst med kort rygg. Annars hade jag gärna behållit den ändå, men eftersom sadeln var värd en hel del hade jag inte råd att både ha kvar den och skaffa en ny.
Sen har jag haft den äldre modellen av Diddidynan som funkade att rida ut i men som tyvärr var lite för konstig i sitsen för att kunna rida dressyr i. Noll kroppskontroll om man inte verkligen fokuserade 100% :p men det var den äldre modellen som sagt.
Har även testat "vanliga" Flexion Sbs som likaså den var lite för stor, men framförallt tyckte min superkinkiga pålle att den hade en vass kant baktill och surade som f*n vid sadling (egentligen var den bara inte "inriden" än och var helt platt på undersidan istället för rundad efter hästens rygg), en bomlös westernsadel som tyvärr ochså den var för stor och lite smal i framvalvet, osv.

Det här var alltså för att förklara att det kan finnas en massa olika anledningar till att sadlarna inte fungerar utan säljs vidare. Men till slut hittar man rätt :)

Jag har haft min bomlösa i över 6 år. Den kommer jag aldrig att sälja.
I början hade jag sämre balans och svårare att sitta ner i traven i den bomlösa men nu är det tvärt om.
Som övriga förklarat så finns det numera så många olika bomlösa modeller så det kan ta ett tag o några sadlar innan man hittar rätt. Men så är det med ex dressyrsadlar också.
// Linda

Jag har haft en freeform men i den kommer man för långt från hästen. Det tycker jag iaf :D

Remont:¨

Har tyvärr bara provat,Knights och Freeform och gammla modellen på Equicomfort på min häst men sett olika och klämt på olika.
Men om jag vetat det jag vet idag så hade jag nog ej köpt knights ifrån början...är inget fel på sadeln men den passar ej mig...jag sitter för brett i den.

Fast det var bra att jag köpte Knights eftersom den idag ägs av min syster.

Kaia.s i Östansjö säljer Knights...

Komer helt klart att aldrig gå tillbaka till Bomsadlar!

Senast ändrad av en moderator:

Får man fråga vad din sadel heter?

Remont

...och tack för era svar och erfarenheter.
Vad gjorde man utan alla kloka "medryttare" här på Buke?:love:

Remont

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 708
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att det nog skulle vara skönt att skriva av sig lite... Här verkar man ju (tyvärr) inte ensam om att må dåligt heller, så någon...
Svar
3
· Visningar
1 049
Senast: svea
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 387
Senast: As_Vegas
·
C
Hästhantering Imorgon tänkte jag ge mig ut och rida helt själv för första gången med min foderhäst. Har ridit honom själv ett par ggr förut, men då...
Svar
11
· Visningar
2 240
Senast: Curly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka