ännu en om grönt kort...

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare Honey_Pai
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 38
  • Visningar Visningar 3 179
H

Honey_Pai

Jag har en fråga åt en kompis. jag vet att det är massor av frågor om grönt kort, men jag hittade inget svar på denna; hon går på en kurs, men det har hållt på i fyra månader och bara avverkat två gånger av åtta(helt hopplöst, jag vet) hon har letat efter en annan kurs men inte hittat nån. så då till själva frågan, är en legitimerad tränare behörig att ''godkänna'' det gröna kortet om ni förstår? alltså om hon läser in kursmaterialet och sedan får ett prov ev sin tränare. man behöver ju änadå mest kunna slå i TR?hon vill ju komma ut den här säsongen, men med den här kursen verkar det som att hon inte kommer ut förren i mitten av nästa...

Sv: ännu en om grönt kort...

Jag har en fråga åt en kompis. jag vet att det är massor av frågor om grönt kort, men jag hittade inget svar på denna; hon går på en kurs, men det har hållt på i fyra månader och bara avverkat två gånger av åtta(helt hopplöst, jag vet) hon har letat efter en annan kurs men inte hittat nån. så då till själva frågan, är en legitimerad tränare behörig att ''godkänna'' det gröna kortet om ni förstår? alltså om hon läser in kursmaterialet och sedan får ett prov ev sin tränare. man behöver ju änadå mest kunna slå i TR?hon vill ju komma ut den här säsongen, men med den här kursen verkar det som att hon inte kommer ut förren i mitten av nästa...

Finns det ingen annan kurs i närheten? Jag gick kursen på min ridskola. Kommer inte ihåg exakt hur lång tid kursen varade men det var ca 1månad. Hör med en ridskola i närheten om dom har en kurs pågång.

Vad länge:eek: När mamma fick ta det ist för mig var kursen på 3-4 dagar, 1 h varje dag om jag minns rätt. :p

Finns det ingen annan kurs i närheten? Jag gick kursen på min ridskola. Kommer inte ihåg exakt hur lång tid kursen varade men det var ca 1månad. Hör med en ridskola i närheten om dom har en kurs pågång.
nej, vi har kollar allt i hela dalarna. så som vi kunde se hade alla starat nästan samtidigt som den här men eftersom de var lite mer vettiga har de blivit klara för länge sen...

Vad länge:eek: När mamma fick ta det ist för mig var kursen på 3-4 dagar, 1 h varje dag om jag minns rätt. :p
jag vet, jag gick bara tre gånger... och alla andra jag känner också. den här kursen verkar lite lömsk, förra gången skulle de lära sig att sadla och tränsa!! om man ska ge sig ut och tävla förutsätter man väl att man kan sadla och tränsa, eller hur?!?

Vad länge det höll på :/ jag höll på i 2 veckor, varje tisdag och torsdag och ändå hann vi egentligen inte lära oss att lasta (fanns ingen transport eller häst vi kunde träna med)

Kolla runt på ridskolorna runt omkring, dom kanske har någon kurs?

jag vet, jag gick bara tre gånger... och alla andra jag känner också. den här kursen verkar lite lömsk, förra gången skulle de lära sig att sadla och tränsa!! om man ska ge sig ut och tävla förutsätter man väl att man kan sadla och tränsa, eller hur?!?

Hahah jo, såvida man inte är nybörjare på det, men då är det ju rätt så onödigt att skaffa grönt kort :crazy:

:eek: jag var aldrig en på ngn kurs utan lånade bara hem ett TR och tittade lite i, och sen skrev jag provet...

:eek: jag var aldrig en på ngn kurs utan lånade bara hem ett TR och tittade lite i, och sen skrev jag provet...
hoppas att min kompis kan göra det med... men eftersom du gjorde det borde det väl inte vara omöjligt iallafall?

Jag var heller aldrig på någon kurs, läste lite i TR jag hade hemma och gjorde sen provet. Inga problem. Gjorde det på ridskolan när dom hade provskrivning där.

Ring närmaste provledare och prata med honom/henne om hur ni ska ordna det. Det ska inte ta månader att få grönt kort!

Du hittar provledarna på förbundets sida.

Jag tycker också att hon bara ska läsa TR och sen göra provet. vet flera som har gjort så. den där kursen verkar ju vara hopplös, när provet väl är dax så kommer hon ju i a.f. inte komma ihåg någonting av första "lektionen".

Misstänker att du var en av de som tog Grönt Kort i början när det infördes? Då var det endast ett teoriprov på frågor från TR, som man knappt behövde plugga inför.

Nu däremot är det även praktiska saker som ingår, tex lastning, så därför är upplägget annorlunda idag med kurser som man skall vara med på.

Till TS
Kan du inte kontakta distriktet och höra om de kan hjälpa dig pusha på provledaren? Det ligger ju i allas intresse att ni skall lyckas med kursen. Lycka till!

Är man tävlingserfaren behöver man ändå inte gå kursen. Man visar lastning och ridprov (kan göras för ridlärare/tränare som skriver intyg) också skriver man teoriprovet direkt.

Det ska inte ta bortåt ett halvår att få grönt kort, det är ju helt absurt!

tack så mycket för alla svar! jag ska säga det till henne, så snart kanske jag inte behöver tävla ensam längre:p

Kurs? :angel: Jag skrev provet.
Måste man lasta och rida upp?? Så avancerat det blivit.

Misstänker att du var en av de som tog Grönt Kort i början när det infördes? Då var det endast ett teoriprov på frågor från TR, som man knappt behövde plugga inför.

Nu däremot är det även praktiska saker som ingår, tex lastning, så därför är upplägget annorlunda idag med kurser som man skall vara med på.
Nej, jag tog mitt typ 2003. Behövde bara slå lite i TR för att hitta svaren på frågorna.
Vi fick beskriva lastning lite kort skriftligt (kan inte påstå att jag kan allt omständligt trams som man ska hålla på med när man lastar heller, jag smackar och så kliver hästen på ingen diskussion...)
och min provledare resonerade som så att "ska man ha nån nytta av sitt gröna kort så kan man säkerligen rida i alla gångarter..."

*KL*

en liten fråga angående grönt kort...
jag tog mitt för ååår och dar sedan, på den ridklubb jag då red på.
nu har jag ingen aning om vart det finns, men vet att jag har tagit det.
måste jag göra om det eller har Ridsportförbundet koll på mig? ;)

Liknande trådar

Tävling Jag har en sexårig new forest som jag tävlar dressyr med mot stora hästar (jag är 26). Hästen ifråga ligger precis på gränsen mellan c-...
Svar
8
· Visningar
3 615
Senast: Miljon
·
Övr. Hund Eftersom jag enbart skrivit på hundforumet när det har varit problem (och det har varit mycket problem) med Loppan så tänkte jag att det...
Svar
5
· Visningar
1 312
Senast: TeamLundVer
·
Tävling Det här kanske står i den nålade tråden längst upp, men jag kan inte öppna länken om grönt kort i den. Jag är helt novis på det här att...
Svar
2
· Visningar
2 654
Senast: mamman
·
Tävling Hej! Jag har tills jag fyllde 14 tävlat på min mammas gröna kort, då jag tyckte det verkade så tråkigt att ta ett själv hehe :angel...
Svar
6
· Visningar
2 212
Senast: BlackiNova
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka