Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Pia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 202
  • Visningar Visningar 12 278
Sv: Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

Såg ett program på tv i somras om när det var kris .Minns inte om det var 60-eller 70talet och regeringen uppmanade alla att hålla låga löneanspråk för att få upp lönsamheten på företagen så dom kunde expandera och anställa fler men det resulterade i att aktieägarna och vd plockade ut mera vinst och inte gav mera arbetstillfällen !

Det är faktiskt så simpelt att de ekonomiska modeller som man stöder sina antaganden på är så grovt förenklade att dom inte tar hänsyn till företagens vilja till att investera...

Man antar helt enkelt att företagen anställer fler när lönekostnaderna minskar, men sanningen är ju att företagen inte anställer p.g.a. låga lönekostnader utan för att möta en ökande efterfrågan på de varor och tjänster dom producerar.

Viker efterfrågan så spelar det ingen roll hur låga lönekostnaderna är - Det anställs inga arbetare ändå eftersom det inte finns något behov av ökad produktion.

Visst kan några företag anställa någon enstaka eller säga upp några färre pga att lönekostnaderna sjunker, men det stora lyftet uteblir. Det stora lyftet kommer endast när konsumtion av varor och tjänster ökar i tillräcklig omfattning.

När då fler kommer i anställning pga av ökande konsumtion så kan dessa i sin tur spendera sina löner - Konsumtionen ökar ännu mer och ännu fler kommer i arbete... Vilket ger ännu fler tillfälle att öka sin konsumtion.

Motsatt gäller ju att om lönerna hålls tillbaka alltför mycket eller om alltför många genom arbetslöshet lever på svältgränsen så försvinner efterfrågan på varor och tjänster och ännu fler blir arbetslösa.

Det är faktiskt så simpelt att de ekonomiska modeller som man stöder sina antaganden på är så grovt förenklade att dom inte tar hänsyn till företagens vilja till att investera...

Man antar helt enkelt att företagen anställer fler när lönekostnaderna minskar, men sanningen är ju att företagen inte anställer p.g.a. låga lönekostnader utan för att möta en ökande efterfrågan på de varor och tjänster dom producerar.

Viker efterfrågan så spelar det ingen roll hur låga lönekostnaderna är - Det anställs inga arbetare ändå eftersom det inte finns något behov av ökad produktion.

Visst kan några företag anställa någon enstaka eller säga upp några färre pga att lönekostnaderna sjunker, men det stora lyftet uteblir. Det stora lyftet kommer endast när konsumtion av varor och tjänster ökar i tillräcklig omfattning.

När då fler kommer i anställning pga av ökande konsumtion så kan dessa i sin tur spendera sina löner - Konsumtionen ökar ännu mer och ännu fler kommer i arbete... Vilket ger ännu fler tillfälle att öka sin konsumtion.

Motsatt gäller ju att om lönerna hålls tillbaka alltför mycket eller om alltför många genom arbetslöshet lever på svältgränsen så försvinner efterfrågan på varor och tjänster och ännu fler blir arbetslösa.

nja riktigt så förenklat är det väl ändå inte.
vår industris tillverkningskostnad är ju beroende på flera faktorer
råvarans anskaffningskostnad
lönekostnader
energikostnader
närheten till marknaden
skatter o avgifter
samt nivån på vår valuta förhållande till de länder dit vi säljer.

Vi har ända tills för ngr år sedan haft en undervärderad valuta gentemot ex Euro området vilket gynnat vår industri.

om nu kronan fortsatt ligger kvar på detta förhållandet vi har idag så måste industrin sänka någon eller några av de andra kostnaderna för att bibehålla konkurrenskraft.

att sänka lönekostnaden är ju en form av intern devalvering, vilket gynnar
vår exportindustri

1. Högre konsumtion, när samtliga miljontals löntagare får flera hundralappar mer i månaden att förfoga över.
2. Mer drivkraft för att faktiskt befinna sig i den mängd som får del av avdragen.
3. Ökade möjligheter att investera i bolag för privatpersoner.

Att det ger dessa positiva effekter och högre skatteintäkter är inte ens en konfliktfråga för de som är seriösa. Konfliktfrågan är om det är bästa möjliga man kan göra med 15 miljarder och vad man istället kunde ha gjort med dem om man behållt dem i statsbudgeten.

1. Högre konsumtion, när samtliga miljontals löntagare får flera hundralappar mer i månaden att förfoga över.

Förutsatt att dessa hundralappar faktiskt spenderas och inte sparas vilket kanske inte är osannolikt när det sociala skyddsnätet försämras, föräldrar "tvingas" anlita privatlärare pga. undermålig skola, man skaffar sig privata sjukvårdsförsäkringar för att den offentliga sjukvården inte funkar, arbetslösheten förväntas öka osv.

Jag vet var våra "bonuspengar" hamnar iaf.

Förutsatt att dessa hundralappar faktiskt spenderas och inte sparas vilket kanske inte är osannolikt när det sociala skyddsnätet försämras, föräldrar "tvingas" anlita privatlärare pga. undermålig skola, man skaffar sig privata sjukvårdsförsäkringar för att den offentliga sjukvården inte funkar, arbetslösheten förväntas öka osv.

De extra kulor jag får in, de förbättrar jag min lånebild med..dvs amorterar ner så mycket som möjligt.

Så jag får största möjliga frihet vid min ev. pensionering ;)

Nej, förutsättningen är bara att NÅGON spenderar sina extra pengar så ökar konsumtionen.

Arbetslösheten minskar med hjälp av jobbskatteavdragen - på mer än ett sätt.

Jag är inte alls odelat positiv till att ge fler stora skattesänkningar till privatpersoner, det finns mer angelägna satsningar att göra. Men man ska inte heller underskatta de positiva effekterna som blir när människor får behålla mer av det värde de skapar i företagen.

Det där är ju en svartmålning som jag tycker inte stämmer.

De flesta har inga privatlärare och använder inte privata sjukvårdsförsäkringar. Sjukvården har aldrig fått så mycket pengar som idag tex.

Dessutom är skolan en kommunal angelägenhet och sjukvården liger på landsting/regioner som har rätt att höja skatten om de vill. Mitt jobbskatteavdrag lär gå till skattehöjningar i kommun och region tex.

Arbetslösheten minskar med hjälp av jobbskatteavdragen - på mer än ett sätt.

Jag är inte alls odelat positiv till att ge fler stora skattesänkningar till privatpersoner, det finns mer angelägna satsningar att göra. Men man ska inte heller underskatta de positiva effekterna som blir när människor får behålla mer av det värde de skapar i företagen.
I praktiken har ju dock arbetslösheten ökat.

Sen kan man förstås diskutera huruvida den hade ökat ännu mer utan jobbskatteavdrag, men det blir en väldigt teoretisk och hypotetisk diskussion.

Håller med om att det finns mer angelägna satsningar att göra. Även om avdraget skulle ge de 13 000 jobb som Reinfeldt hoppas på är det en synnerligen dyr och ineffektiv åtgärd i det här skedet, alldeles oavsett vad man tycker och tror om avdragets effekter i övrigt.

Fast att anlita en privatlärare är att spendera. Att anlita privat vård är att spendera.

Sätta in på bank är inte att spendera, men allt du köper (oavsett om det är varor eller tjänster) är att spendera.

Fast att anlita en privatlärare är att spendera. Att anlita privat vård är att spendera.

Sätta in på bank är inte att spendera, men allt du köper (oavsett om det är varor eller tjänster) är att spendera.

Det påverkar väl BNP oavsett om du konsumerar privat eller i offentlig regi. Om du konsumerar för intjänade pengar eller lånade?

Det är ju onekligen en fördel om konsumtionen sker för befintliga egna pengar istället för lånade sådana

KL

Alltså...jag är helt fascinerad över att gemene man ens bryr sig om 300-400 pix mer i månaden?? Jag märker inte ens av det kan jag säga:meh:

Jag hade hellre sett att hela sänkningen gått till tex pensionärerna, funderar på att sätta över mitt jobbskatteavdrag nr ? i ordningen till kära mamma varje månad

Ja det har jag inte invändningar mot alls.

Det jag ville säga är att vi inte har ett samhälle där man måste anlita privatlärare eller köpa privat fiansierad sjukvård.

Kan någon tex visa att mindre pengar går till sjukvård sen alliansen tillträdde? Har kommuners och landstingens förmåga att upprätthåla en bra service ens med den statliga skatten att göra? Kommuner och landsting har rätt att själva ta utt skatt om det så krävs.

Ja det har jag inte invändningar mot alls.

Det jag ville säga är att vi inte har ett samhälle där man måste anlita privatlärare eller köpa privat fiansierad sjukvård.

Kan någon tex visa att mindre pengar går till sjukvård sen alliansen tillträdde? Har kommuners och landstingens förmåga att upprätthåla en bra service ens med den statliga skatten att göra? Kommuner och landsting har rätt att själva ta utt skatt om det så krävs.

Åt det håll det går är det absolut något folk börjar spara inför. Iaf i min bekantskapskrets.

Det är ideologiskt. Staten ska inte ha in skatt för de vill inte betala ut några för allt ska vara självbärande.

Därför ska alla inkomstbrinnande företag som är statliga säljas ut.

Tex skola ombesörjs av kommunalskatt. Den finns ju kvar.

Att skolan är kommunal innebär inte att den finansieras av kommunalskatten.

Det utgår statsbidrag till många kommunala verksamheter.

Höginkomsttagare är väldigt få jämfört med låg och mellan inkomsttagare. När den massan får mer i plånboken ger det mer genomslag i den svenska ekonomin än om det bara är höginkomsttagare som ska köpa saker o tjänster

Fast är man intresserad av att främst ge mer pengar till låg och medelinkomsttagare, så finns det betydligt effektivare sätt som inte samtidigt gynnar de rika mer, som sänkt skatt gör.

Sänkt moms på mat är ett exempel, billigare kollektivtrafik ett annat.

Hur kan det vara bra för oss att öka statsskulden, och på vilket sätt skapar det fler jobb?
Jag tycker att många människor är cyniska och trista i denna tråden. Jag ser det hela mycket mer positivt och utan alla de där konspiratoriska tankarna att landet kommer att gå under.

Det ska löna sig att jobba. Så enkelt är det. Det ska löna sig ekonomiskt att varje dag gå upp och åka till jobbet. Det ska dessutom vara skillnad på att få ersättning från staten och den inkomsten man får när man jobbar. Det ska löna sig att jobba. För lönar det sig att jobba så jobbar fler människor. Och ju fler människor som kommer in på arbetsmarknaden ju fler människor utbildar sig och klättrar i karriären också.

Det handlar om att få människor över tröskeln.

Och sen handlar det givetvis om konsumtion och att spendera pengarna. Jag tror inte att alla märker av sina extra 400:- i månaden, men jag tror att många tänker att "nu har jag ju 400:- mer i månaden så därför kan jag köpa denna klänningen för jag har ju pengar till det". Eller vad det nu handlar om. Folk känner sig rika och spenderar därför mer pengar.

Någon skrev att pengarna skulle sparas istället och det är ju en väldigt fin tanke. Men tittar man generellt på svenska befolkningen så är det få personer som har ett sparkonto där det faktiskt finns tillräckligt med pengar för att kalla en buffert. Bankerna gjorde någon undersökning som jag läste och man kom fram till att i genomsnitt hade svenskarna inte ens 10.000:- sparade på ett sparkonto. Sen finns det ju givetvis de som har massor med sparpengar, men det finns betydligt fler som spenderar alla pengar de har och sen behöver vänta in lönen för att kunna spendera mer.

Jag tycker att många människor är cyniska och trista i denna tråden. Jag ser det hela mycket mer positivt och utan alla de där konspiratoriska tankarna att landet kommer att gå under.

Det ska löna sig att jobba. Så enkelt är det. Det ska löna sig ekonomiskt att varje dag gå upp och åka till jobbet. Det ska dessutom vara skillnad på att få ersättning från staten och den inkomsten man får när man jobbar. Det ska löna sig att jobba. För lönar det sig att jobba så jobbar fler människor. Och ju fler människor som kommer in på arbetsmarknaden ju fler människor utbildar sig och klättrar i karriären också.

Det handlar om att få människor över tröskeln.

Och sen handlar det givetvis om konsumtion och att spendera pengarna. Jag tror inte att alla märker av sina extra 400:- i månaden, men jag tror att många tänker att "nu har jag ju 400:- mer i månaden så därför kan jag köpa denna klänningen för jag har ju pengar till det". Eller vad det nu handlar om. Folk känner sig rika och spenderar därför mer pengar.

Någon skrev att pengarna skulle sparas istället och det är ju en väldigt fin tanke. Men tittar man generellt på svenska befolkningen så är det få personer som har ett sparkonto där det faktiskt finns tillräckligt med pengar för att kalla en buffert. Bankerna gjorde någon undersökning som jag läste och man kom fram till att i genomsnitt hade svenskarna inte ens 10.000:- sparade på ett sparkonto. Sen finns det ju givetvis de som har massor med sparpengar, men det finns betydligt fler som spenderar alla pengar de har och sen behöver vänta in lönen för att kunna spendera mer.

Det lönar sig att jobba för det mesta. Av någon konstig anledning lönar det sig mer att få gåvor eller ärva, men inget försäkringssystem ger 100% ersättning.

Om man nu tycker föräldralediga får för mycket är det rimligare att sänka ersättningen.

inget försäkringssystem ger 100% ersättning.

Nej, men det kostar ju att jobba också. För en låginkomsttagare är det inte självklart lönsamt att jobba (eller har iaf inte varit).

Jag är kluven till skattesänkningen. För egen del känns den onödig, jag tycker min skatt har sänkts så mycket de här åren så jag fattar liksom inte hur pengarna ska räcka... Å andra sidan är väl ökad konsumtion alltid positiv för ett lands ekonomi, fast inte för alla andra aspekter som miljö t ex.

Fast de som får ut mest av skattesänkningen var ju de som redan hade råd att konsumera... Det hade förmodligen gett mer att höja "fribeloppet", dvs brytpunkten för när du måste börja betala skatt.

Det finns idag inga entydiga tecken på att jobbskatteavdragen verkligen ger något utfall annat än minskade intäkter till statskassan - Att då låna pengar för att genomföra ytterligare ett jobbskatteavdrag är ren idioti.

Det är endast valfläsk det handlar om...

Liknande trådar

Samhälle Just nu så, med rätta, fokuserar de flesta länder akut på att stänga ner, men jag funderar mycket vad som kommer att hända efter covid... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 041
Senast: Jenka
·
Äldre Nu när julen närmar sig har jag börjat fundera. Vilket samhälle har vi skapat? Har funderat i flera dagar på det här med konsumtion... 8 9 10
Svar
195
· Visningar
11 389
Senast: MalinJ
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kan förstås inte låta bli att fundera en del över den våg av hat, oro och konflikter som blir allt mer tongivande i världen nu. Det...
Svar
0
· Visningar
998

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka