Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Pia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 202
  • Visningar Visningar 12 278
Sv: Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

Nej, men det kostar ju att jobba också. För en låginkomsttagare är det inte självklart lönsamt att jobba (eller har iaf inte varit).

Jag är kluven till skattesänkningen. För egen del känns den onödig, jag tycker min skatt har sänkts så mycket de här åren så jag fattar liksom inte hur pengarna ska räcka... Å andra sidan är väl ökad konsumtion alltid positiv för ett lands ekonomi, fast inte för alla andra aspekter som miljö t ex.

Nja, men oavsett det... Vill man hjälpa låginkomsttagare finns det billigare och effektivare sätt än att först ta bort de arbetsfria fastighets, förmögenhets, gåvo och arvsskatt. För att sen ge höginkomsttagare 1000-tals kronor för att ge låginkomsttagaren nån hundring.

Givetvis ska det vara skattefritt att få någonting som det redan betalats skatt på.

Intern devalvering funkar inte, detta pga av att man då slår undan basen för den inhemska marknaden.

Det är ju bara att titta på hur bra det går för grekerna att spara sig ur krisen, då blir man istället beroende av nödlån eftersom man på ren svenska drar ur proppen ur badkaret när man gör intern devalvering...

Så det är egentligen bättre att tillåta några procent inflation än att genomföra intern devalvering.

Just nu hade vi ju början av året deflation vilket kan vara direkt skadligt för samhället, först 2015 förväntas inflationen ligga på en lite mer normal nivå på 2%.

Givetvis ska det vara skattefritt att få någonting som det redan betalats skatt på.

Så momsen ska avskaffas, bilskatten, koldioxidskatten...

Men du menar i klartext att det inte ska löna sig att arbeta?

I varje fall inte lika mycket som att få saker?

Jodå, de minskade intäkterna till statskassan utgörs faktiskt i exakt samma grad av en lika stor minskad konfiskering av det värde som löntagarna skapar i de företag de arbetar i.

Det är en önskvärd effekt i sig - så länge som staten fortsatt kan klara sina åtaganden.

Att entydigt ställa skattesänkningar mot kvalitet i välfärden är ett vänstertrick som tyvärr bär väldigt lite verklighetsförankring. Ungefär lika lite verklighetsförankring som de fantasisiffror om vilka mängder jobb som skapas av skattesänkningarna.

Det är liksom valstrategi åt båda håll - men man får ändå berömma regeringen att de fortsätter åt den ideologiska riktning man utmålade redan 2006. Konsekvensen är ganska stor och väljarna borde tycka att det är bra, eftersom det var vad som utlovades.

Jodå, de minskade intäkterna till statskassan utgörs faktiskt i exakt samma grad av en lika stor minskad konfiskering av det värde som löntagarna skapar i de företag de arbetar i.

Det är en önskvärd effekt i sig - så länge som staten fortsatt kan klara sina åtaganden.

Att entydigt ställa skattesänkningar mot kvalitet i välfärden är ett vänstertrick som tyvärr bär väldigt lite verklighetsförankring. Ungefär lika lite verklighetsförankring som de fantasisiffror om vilka mängder jobb som skapas av skattesänkningarna.

Det är liksom valstrategi åt båda håll - men man får ändå berömma regeringen att de fortsätter åt den ideologiska riktning man utmålade redan 2006. Konsekvensen är ganska stor och väljarna borde tycka att det är bra, eftersom det var vad som utlovades.

Ja det märks tydligt att det är val nästa år. Båda sidors pr-maskieneri kör igång.

Jag tror allt det här som vänstersidan trummar ut om hur dåligt allt är och hur dålig välfärden börjar bli kan slå hårt tillbaka. Om de vinner valet så är förväntningarna stora. Förväntansfällan kan slå igen rejält och hårt.

KL
När det gäller jobbskatteavdraget så räckte det väl med de som genomförts. Ännu ett tyder på brist på fantasi och visioner.

Men om det nu är så att några hundra i månaden inte märks så fattar jag inte varför sossarna inte vågar föreslå att avdraget skall tas bort? Kan det vara så att även många sossar som säger att de inte märker av jobbskatteavdraget röstar på alliansen om sossarna lovar att höja skatten?

Fast regeringen har inte minskat utanförskapet som de lovade.

Ja det märks tydligt att det är val nästa år. Båda sidors pr-maskieneri kör igång.

Jag tror allt det här som vänstersidan trummar ut om hur dåligt allt är och hur dålig välfärden börjar bli kan slå hårt tillbaka. Om de vinner valet så är förväntningarna stora. Förväntansfällan kan slå igen rejält och hårt.

Ja, särskilt när man ser de stora satsningar som gjorts på välfärden. Den kostar alltmer och den trenden har inte ändrats med ny regering.

Men tyvärr tar det minst 4 år för förväntansfällan att ge praktiskt resultat. Det är nästan lite roligt att se hur mycket makt gemene man tror att den svenska regeringen har över riktig arbetslöshet och ekonomisk utveckling. Vilket är parametrar som bestämmer utrymmet för välfärden.

Om det viktiga blir att ingen drivkraft finns i vården (inga vinster tillåtna), istället för vårdkvalitet, kommer vi knappast se ett lyft av välfärden. Nu är ju inte (s) ute och halkar på den röda linan i den frågan som tur är.

*kl*

Jag är ju mest fundersam över varför man ska höja brytpunkten för statig skatt.
Om jag tjänar 36180:-/månad har jag då inte råd att betala skatten?
Nu höjs den ju till 37417:-/månad. Stackars låginkomsttagare som inte har råd med statlig inkomstskatt.

Ja, särskilt när man ser de stora satsningar som gjorts på välfärden. Den kostar alltmer och den trenden har inte ändrats med ny regering.

Men tyvärr tar det minst 4 år för förväntansfällan att ge praktiskt resultat. Det är nästan lite roligt att se hur mycket makt gemene man tror att den svenska regeringen har över riktig arbetslöshet och ekonomisk utveckling. Vilket är parametrar som bestämmer utrymmet för välfärden.

Om det viktiga blir att ingen drivkraft finns i vården (inga vinster tillåtna), istället för vårdkvalitet, kommer vi knappast se ett lyft av välfärden. Nu är ju inte (s) ute och halkar på den röda linan i den frågan som tur är.

Tja, i princip har regeringen 100% inflytande över arbetslösheten. I princip skulle regeringen kunna anställa folk för att sitta på parkbänkar och dricka sprit.

Tja, i princip har regeringen 100% inflytande över arbetslösheten. I princip skulle regeringen kunna anställa folk för att sitta på parkbänkar och dricka sprit.

Jo, det är ju en variant på (v)-tema eller Greklandstema. Det funkar inte så bra för att bygga välfärdskvalitet på annat än extrem kort sikt.

Det är nästan lite roligt att se hur mycket makt gemene man tror att den svenska regeringen har över riktig arbetslöshet och ekonomisk utveckling. Vilket är parametrar som bestämmer utrymmet för välfärden.

Exakt. Och det är bland de som tror på ovanstående som har absolut störst politikerförakt... *tror*

Jo, det är ju en variant på (v)-tema eller Greklandstema. Det funkar inte så bra för att bygga välfärdskvalitet på annat än extrem kort sikt.

Tja eftersom du hävdade att regeringen inte har något inflytande över arbetslösheten, vilket jag menar att de har, så var inte fråga om det var bra eller dåligt.

Man kan på liknade sätt i den så kallade produktiva sektorn avskaffa arbetslösheten genom att låta folk bära järnmalmen mellan Kiruna och Narvik.

Fastighetsskatten, världens första och rättvisaste skatt, som man avskaffade gav väl några 100 miljoner? Man skulle kunna bygga ett par JAS för pengarna, eller anställa 100.000 förskollärare.

Den här regeringen har valt att ge till de som har. Först genom att avskaffa skatten på arbetsfria inkomster, som gåva och arv. Sen har man förvärrat fastighetsbubblan genom att avskaffa fastighetsskatten.

Men åter till ämnet. Vad som är ett arbete och vem som vill betala för det och skattepengarnas roll i det hela är fråga om prioriteringar. De rika vill inte betala för städning och barnpassning, alltså subventionerar regeringen det. Eller ska man häda och säga att marknaden fungerar inte. Efterfrågan finns där men priset stiger inte....

Eller så kunde man gjort nåt annat för pengarna... som att höja bemanningen på äldreboenden.

Knapplån/trådlån

Kanske en fånigt blond fråga, men men....finns det någon utgångsnivå för att åtnjuta det femte jobbskatteavdraget? Alltså...måste man ha minst en viss summa/mån för att kunna ta del av det?

Kan komma med ytterligare en blond fråga. Om man vill göra förändringar för att "arbete ska löna sig". Vad är egentligen fördelen med skattereduktioner (jobbskatteavdrag) jämfört med sänkta ersättningar/bidrag/vad det nu ska kallas för de grupper man önskar stimulera till arbete?

För mig känns spontant som om det andra alternativet skulle vara effektivare.
Fast är väll alltid negativt för röstfisket när man pratar om mindre i plånboken för någon grupp än när det pratas om mer i plånboken i motsatta gruppen iofs.

Senast ändrad:

Kan komma med ytterligare en blond fråga. Om man vill göra förändringar för att "arbete ska löna sig". Vad är egentligen fördelen med skattereduktioner (jobbskatteavdrag) jämfört med sänkta ersättningar/bidrag/vad det nu ska kallas för de grupper man önskar stimulera till arbete?

För mig känns spontant som om det andra altenativet skulle vara effektivare.
Fast är väll alltid negativt för röstfisket när man pratar om mindre i plånboken för någon grupp än när det pratas om mer i plånboken i motsatta gruppen iofs.

ja, men inte om man också vill ge ännu mer pengar till de rika.

Viket regeringen prioriterat.

eller så här... mycket handlar att få sätta de ord man vill på det man vill göra.

Rikemansbonus är liksom inte lika säljande för de flesta väljare som jobbskatteavdrag. Det senare tilltalar alla som upplever att de jobbar, betalar skatt och gärna vill ha ett avdrag. Det första som är samma sak är ingen väljarmagnet utanför Djursholm.

Även om det är samma sak.

Senast ändrad:

ja, men inte om man också vill ge ännu mer pengar till de rika.

Viket regeringen prioriterat.

eller så här... mycket handlar att få sätta de ord man vill på det man vill göra.

Rikemansbonus är liksom inte lika säljande för de flesta väljare som jobbskatteavdrag. Det senare tilltalar alla som upplever att de jobbar, betalar skatt och gärna vill ha ett avdrag. Det första som är samma sak är ingen väljarmagnet utanför Djursholm.

Även om det är samma sak.

Pendeln slog ut extremt åt högskattehållet under andra halvan av nittonhundratalet, Vi är väl fortfarande bland de två eller tre högst beskattade i världen. Har vi då den bästa sjukvården, skolan etc etc. Om inte varför?

Lagom är bäst. Jag delar gärna med mig av min inkomst, därför 1/2 kvar efter det att skatten o egenavgifterna är dragna;)

Knapplån/trådlån

Kanske en fånigt blond fråga, men men....finns det någon utgångsnivå för att åtnjuta det femte jobbskatteavdraget? Alltså...måste man ha minst en viss summa/mån för att kunna ta del av det?

Nej, all inkomst av tjänst är inkluderad. Däremot så varierar ju summan beroende på inkomst.

Nej, all inkomst av tjänst är inkluderad. Däremot så varierar ju summan beroende på inkomst.

Det var ju just det jag undrade. Nu har jag sett efter att jag la frågan här, att de med inkomst på 22'/månaden får 180 kr mer i plånboken efter detta femte jobbskatteavdraget. Det borde då innebära att de med bara lite lägre inkomst än så, inte tjänar på detta omtalade jobbskatteavdrag alls, typ.

Liknande trådar

Samhälle Just nu så, med rätta, fokuserar de flesta länder akut på att stänga ner, men jag funderar mycket vad som kommer att hända efter covid... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 041
Senast: Jenka
·
Äldre Nu när julen närmar sig har jag börjat fundera. Vilket samhälle har vi skapat? Har funderat i flera dagar på det här med konsumtion... 8 9 10
Svar
195
· Visningar
11 389
Senast: MalinJ
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kan förstås inte låta bli att fundera en del över den våg av hat, oro och konflikter som blir allt mer tongivande i världen nu. Det...
Svar
0
· Visningar
998

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka