Ännu mer täcken...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare pannkakssmet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 946
P

pannkakssmet

Till min stora förskräckelse såg jag att min gamling darrade när jag tog av honom regntäcket ikväll! Jag förstår honom, för vi har ca -18 nu men ingen nederbörd idag i alla fall.

Hur ska jag göra nu?
Ska jag köpa ett vintertäcke? Ett stalltäcke att ha under regntäcket? Eller hoppas att det duger med det ylletäcke jag tänkte köpa från början?
Stallet är bara lite varmare än ute, men där finns tjockt med halm och ingen konkurrens om maten, så jag tror inte han ska fortsätta frysa där. (Ska gå ut och kolla när jag skrivit klart.)

Tilläggas kan ju att det är supersvårt att hitta täcken som passar honom.
Han har 135 i längden och 125 i bogen. Regntäcket är ett Eous som passar riktigt bra, men jag hittar ingen återförsäljare.

Jag blir tokig! Mina hästar som alltid klarat sig utan täcken!

Sv: Ännu mer täcken...

Jag förstår att det blir kallt i 18 minusgrader om täcket är helt ofodrat! Pälsen trycks ner och ger ingen värme, och täcket i sig värmer inget.

Som nödlösning hade jag lagt ett ulltäcke eller vad som helst under om det blir snöväder, annars hade jag faktiskt hellre låtit hästen gå utan täcke. Kan de resa pälsen fluffig och har att äta så är sällan kyla i sig ett problem.

Det enklaste och bekvämaste för hästen (och för den som klär på den på morgonen) är alltid att slippa dubbla täcken, så skaffa gärna ett vintertäcke med foder i. Min häst klarar sig bra med 100-150 gram hela vintern, och då är hon antingen oklippt eller klippt på undersida av halsen och ned över bogen.
Huvudsaken är att något foder ersätter den tillplattade pälsen.:)

men alltså.... det är ju en självklarhet att hästen blir kall i minus 18 grader om du endast har ett REGN täcke på den. du trycker ner pälsen och hindrar den från att resa sig(isolera) utan att erbjuda någon värme som kompensation - hästen blir kallare än om den var utan täcke i bara sin päls!

ska du ha hästen täckad i kallgrader ska det vara ett fodrat täcke!

Jo, jag vet ju att i teorin stämmer det ni säger. ;)
Men förra året hade han och en annan häst, som inte går kvar här nu, regntäcke på sig dagarna med nederbörd och höll värmen fint med det.

Täcket är fleecefodrat, så helt ofodrat är det ju inte, även om det förstås inte gör någon större skillnad.

Jag ska kolla efter vintertäcken verkar det som, då han inte var kall inne.
Att ha honom otäckad känns tyvärr inte längre som ett alternativ, såvida det inte är över -10 och jag är övertygad om att det inte kommer någon nederbörd. Mannen är 31, och det går åt mer för att hålla kroppen igång.

är hästen 31 år och du snålar med täcken fast den står och darrar i -18...
Om hästen fryser så täcka den!!

En 31 år gammal häst i den här kylan behöver ett TJOCKT varmt täcke snarast! Åk och köp direkt.

Visst kan du ha honom otäckad om det är kallt men ingen nederbörd och blåst om han är van vid det. Men jag tycker han borde få fri tillgång på mat när det är så kallt!

regntäcke eller fleecefodrat regntäcke är ju bara nyttigt vid nederbörd eller blåst. Jag tror han skulle ha klarat sig bättre idag utan regntäcket!

Du har ju själv konstaterat att han inte fryser längre i stallet.

Kan tänka mig att ett tätt tecke som regntecke bevarar så mycket fukt så det inte hjälper hur mycket man lägger på. Tjock yllefilt i flera lager och inget tätt skal.

Ptr

Jo, jag vet ju att i teorin stämmer det ni säger. ;)
Men förra året hade han och en annan häst, som inte går kvar här nu, regntäcke på sig dagarna med nederbörd och höll värmen fint med det.

Täcket är fleecefodrat, så helt ofodrat är det ju inte, även om det förstås inte gör någon större skillnad.

Jag ska kolla efter vintertäcken verkar det som, då han inte var kall inne.
Att ha honom otäckad känns tyvärr inte längre som ett alternativ, såvida det inte är över -10 och jag är övertygad om att det inte kommer någon nederbörd. Mannen är 31, och det går åt mer för att hålla kroppen igång.

Fast det jag och andra säger är att det är en jäkla skillnad på -18 grader och temperaturer med nederbörd! Det är ju just i grava minusgrader som ett lätt fodrat regntäcke kyler extremt snarare än värmer, i varmare grader med nederbörd funkar det ofta utmärkt!

i minus 18 grader räcker sällan ett fleecefoder, det är inte mycket isolering i såna kallgrader, dvs du motverkar att hästen håller sig varm enligt vad jag tidigare redogjort för.

Herreminje vad ni drar stora växlar på dethär!

Hästen är 31, visst, men har har ordentligt med päls och underhudsfett. Förra året kunde han gå med regntäcke vid nederbörd (oavsett temperatur, det hände att det snöade under -15). Iår går det tydligen inte.
-18 hade vi inte hela dagen, utan temperaturen dippade timmen innan intaget. Vi hade också nederbörd under nästan hela dagen, utom just denna timmen när det sprack upp, varför han inte gick otäckad.

Han har fri tillgång både ute och inne.

Och att säga att en häst på 31 behöver tjockt täcke oavsett, känns som dåligt med individhänsyn.

Mackan: Jag är insatt i hur det fungerar. ;)
Men praktiskt fungerar det inte alltid som det borde! Förra året höll han värmen vid kallgrader, trots "bara" regntäcke. I år gör han det inte.

Har du testat om inte storlek 130 passar i längden då? så blir de inte för trångt fram!

hästar som är konstiga i storleken funkar otroligt bra på horsewares halvhals täcken(wug) och jag har hästar med bara konstga storlekar(kallblod)

Har kollat på några horseware, och visst har dom 130 med? Men i alla fall så är han konstig i storlek åt andra hållet än vad kallblod är. ;)

Jag hoppas det finns HW i stan, dit jag åker om någon timma. Beställa blir inte ett alternativ, för jag vill inte vänta med täcket.

Om du inte hittar ett täcke som funkar bra så lägg ett ylletäcke under regntäcket. Det borde räcka om hästen inte frös förra vintern ju... och ylletäcken kan man ju sy till om de inte skulle passa - det är ju lite värre att göra det med ett vintertäcke med vattentät utsida.

Lycka till med täckandet - det är svårt att veta vad som är lagom! Min kuse går just nu med ett 150 g täcke och jag tror att det är lagom till honom. Han ser i vart fall inte frusen ut.

Jo, hur tjockt det ska vara vållar mig verkligen huvudbry!
Jag skulle helst vilja ha ett 200 g, men när jag ringt till de butiker jag har i min stad verkar 300 vara det minsta som finns. Då får jag nog helt enkelt varva med ylle+regn när det blir mildare.

Tack!

Senast ändrad av en moderator:

Jag säger samma som kol, HWs halvhals modeller brukar sitta jättebra på hästar som du beskriver, speciellt Rhino. De har dessutom 200 gram vilket säkert räcker gott.

Men tydligen är du ju INTE insatt eftersom du uttrycker förvåning att hästen fryser i -18, i enbart fleecefodrat regntäcke?

ser inte riktigt varför man skulle vara förvånad över detta, eller tycka att det är ett problem att hästen i ett sånt fall behöver ett tjockare täcke?

Jag blev förvånad eftersom han klarade sig bra med regntäcke förra året.
Och jag ser det verkligen inte som ett problem, även om det givetvis vore bekvämast om han klarade sig naken.

Nåja, nu har jag köpt ett 300 g vintertäcke, eftersom det inte fanns några 200 g. Jag får kanske göra ett extra hål i bogen, men det sitter fint.
Tyvärr fanns det inget med halvhals, som jag helst hade haft.

Liknande trådar

Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i... 2
Svar
23
· Visningar
9 300
Senast: Camigween
·
Utrustning Jag har börjat spåna lite efter täcken då jag troligtvis kommer ha en foderhäst/köpa häst, som är klippt. Jag har jobbat länge i stall...
Svar
16
· Visningar
2 061
Senast: Wera
·
Utrustning Hästen måste helklippas för att orka ridas. Jag brukar vänta lite längre in på hösten med klippningen, men i år fungerar inte det...
Svar
5
· Visningar
1 201
Utrustning Alltså nu blir jag snart galen! Jag har plöjt igenom en massa olika täcken till mitt kallblod, men det verkar hopplöst! Han har 145cm i...
Svar
8
· Visningar
2 665
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka