Bukefalos 28 år!

Anonyma nick - tankar

Ja, det gör det absolut! Jag tänkte mig mer andranick för sådana där pinsamma situationer när någon t ex skapar ett nick för att hålla med sig själv.

Om jag själv skulle skapa ett andranick för att jag var för generad att skriva under mitt vanliga, då skulle det nog inte göra mig något att moderatorerna såg det. Men sådana som skapar andranick för att jävlas med någon - dem är jag glad över att moderatorerna kan identifiera.
Ja, det är skillnad på anledningen till varför man skapar ett nick till. Tycker det är ok om det är för saker som man inte vill skriva med sitt ordinarie nick, men håller med dig att om det är för att jävlas inte ok.
 
Mest för att se om jag har rätt, tror jag!

Låter lätt avskräckande för många kan jag tänka mig. Jag hade nog hellre hållt problemen för mig själv än att riskera att någon (eller några för den delen, du är säkert inte ensam) detektivar fram vem jag är om jag kände ett behov av att vara anonym.
 
Låter lätt avskräckande för många kan jag tänka mig. Jag hade nog hellre hållt problemen för mig själv än att riskera att någon (eller några för den delen, du är säkert inte ensam) detektivar fram vem jag är om jag kände ett behov av att vara anonym.
Jag tycker nog själv inte att det är så allvarligt, bara. Jag får en känsla och en del gånger jämför jag några inlägg med andra för att se om känslan verkar stämma. Senast igår läste jag inlägg från ett nytt nick och fick en känsla av vem hen kan ha varit tidigare. Dock har jag inte jämfört med något, jag bara reagerade på en stil som kändes bekant.

Oavsett mig så bör man nog inse att man långtifrån alltid är så anonym som man tror på Internet.
 
@mandalaki

Nä, anonym i ordets rätta bemärkelse är man väl sällan men om jag tar mig själv som exempel är det inte alls svårt att ta reda på vem jag är genom att läsa ett par inlägg från mig. Om jag däremot skulle skapa ett anonymt nick skulle poängen vara att folk inte vet vem jag är och skulle nog uppleva det som respektlöst om folk började göra efterforskningar för att se vad mitt vanliga nick är. Till exempel sitta och jämföra språk och ordval i inlägg.
 
Ja, jag vet att den här diskussionen brukar väcka starka känslor. Men jag tycker själv inte att det är en stor grej. Jag kan knappast ålägga mig att Den här stilen känner jag igen, nu får jag inte kolla upp några andra inlägg för jag måste visa respekt - så allvarligt är det inte för mig.
 
Jag har nog inte läst någon av de tidigare diskussionerna. Men att folk ser saker på olika sätt är väl ingen nyhet. Jag såg mest utifrån mig själv.
 
Jag använde ett anonymt nick väldigt tillfälligt för flera år sedan och vinnlade mig faktiskt om att använda ett annat språk än det jag brukar använda i inlägg. Inte för att det skulle göra jättemycket om folk insåg att det var jag som skrev, mest för att det inte skulle bli helt uppenbart.

Själv har jag generellt sett noll koll på hur folk skriver.
 
Skulle jag själv seriöst behöva ett dubbelnick skulle jag använda annan stil än min vanliga. Men poängen med det skulle gå förlorad eftersom moderatorerna sedan några år kan se IP-nummer

Men moderatorerna har väl någon slags etik?

Om någon är anonym finns förmodligen skäl till det och då skulle jag utgå from att moderaterna hanterar det/förhåller sig till det med respekt?

KL
Jag har fö haft anonymt nick vid tillfällen då jag velat dryfta något mer privat.

Jag är inte så angelägen att bli för privat på forumet även om jag tycker om att vara personlig.
 
Men moderatorerna har väl någon slags etik?

Om någon är anonym finns förmodligen skäl till det och då skulle jag utgå from att moderaterna hanterar det/förhåller sig till det med respekt?

Det har de alldeles säkert. När jag var moderator var det bara admin som kunde se ip-nummer så då var det aldrig aktuellt, jag har alltså ingen egen erfarenhet av det.

Men jag tänkte mer att den som vill skapa ett nick för att jävlas bör tänka ett par varv till, moderatorerna kan ju faktiskt se det. Likadant om man vill ha ett nytt nick för något som man vill att inte en enda varelse ska kunna koppla till en själv - då bör man avstå, eftersom moderatorerna kan se.
 
Det har de alldeles säkert. När jag var moderator var det bara admin som kunde se ip-nummer så då var det aldrig aktuellt, jag har alltså ingen egen erfarenhet av det.

Men jag tänkte mer att den som vill skapa ett nick för att jävlas bör tänka ett par varv till, moderatorerna kan ju faktiskt se det. Likadant om man vill ha ett nytt nick för något som man vill att inte en enda varelse ska kunna koppla till en själv - då bör man avstå, eftersom moderatorerna kan se.
Sant!

Det är väl också trots allt så att man ständigt förhåller sig till sin integritet och önskan om att delta socialt på nätet.
 
Sant!

Det är väl också trots allt så att man ständigt förhåller sig till sin integritet och önskan om att delta socialt på nätet.

Ja, definitivt. Och på ett sätt är det skönt att tänka att man sällan är så anonym som man tror, för då tänker man lite mer på vad man faktiskt lämnar ut.
 
Jag kör aldrig med anonymt nick, tvärt om tar jag för givet att alla alltid vet precis vem jag är när jag skriver på nätet. På så vis blir det lättare att undvika att vissa saker blir lästa av fel folk.
 
Det handlar väl också om hur man använder Internet. Jag försöker nog sällan lösa mina mest privata känsloknutar på nätet, och använder det heller inte för att jävlas med någon.

Det finns saker jag kanske skulle vilja skriva om sajt A men inser att jag på sajt F umgås med personer som absolut inte får veta om det - och då låter jag hellre bli att skriva än använder nya nick. Så har jag åtminstone tänkt hittills.
 
När jag var mest aktiv på här på bukefalos och hade lite koll på användarna (Då på U/ÄU) så ja... Jag kände igen många anonyma eller folk som ville byta nick. Var mest det senare på den tiden och tur var bytte de oftast tillbaka då de insåg att folk förstod vem det var. Nu har jag mer svårt för det. Vissa skriver och man vet att de haft ett annat nick men man kan inte minnas för fem öre. Som Matmissbrukaren. Lättare när man inte kunde byta namn så lätt. :)

När jag vid något tillfälle haft anonymt nick har jag ändrat skrivsätt. Mest skrivit någon kort fråga och inte långa avhandlingar. Är lite lätt paranoid när det gäller moderatorerna. Någon vänlig moderator som råkar se detta och kan svara på om ni ser IPnr direkt och alla konton på det enkelt eller om ni måste söka? Gör ni det?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp