Anpassa tillbaka livet till häst?

Hänger på tråden, precis det här slåss jag med då jag "tvingade" mig själv att välja bort hästarna och satsa på det "ytliga" då jag tragiskt nog fick ta bort min unghäst pga långvarig skada och många turer och sorgen var så oerhörd att det inte fanns något annat val för att orka leva vidare utan henne.

Min "lösning" kommer att vara att vänta tills jag kan ha häst hemma, då kan jag komma ifrån jobbet och vara med min sambo samtidigt som jag är med hästarna då jag inte lämnar hemmet för att åka till stallet :)
Oj oj :)
Har du inte haft häst hemma innan kan du få en chock kan jag säga:)
Den jobbigaste tiden i mitt liv var de år vi hade hästarna hemma.. jobbet tog aldrig aldrig aldrig slut,det var det ena efter det andra .. men så är jag ganska bekväm av mig :D.lättaste tiden med häst var när jag hade uppstallat en km hemifrån där stallägaren fixade allt till vardags :)
 
Svarar bara angående resandet nu.
Jag är precis som dig från en småstad och van att ha en noll till en km till närmsta okej stall och tio minuter till fin anläggning ...
Jag hade aldrig orkat.sitta och åka en timme eller ens en halvtimme till varken medryttarhäst eller egen,min gräns går vid max en timme dit och hem.
Det är ett måste för mig annars förstör resandet hela nöjet.
Det är alltså max en timma totalt, men jag tycker det är mkt.
Om tid redan nu är ett aber så blir det nog inte bättre av att ha 30-40 min enkel väg till stallet. För mig personligen skulle det vara en dealbreaker men man kan ju alltid prova och se hur det känns/funkar :)

@MiniLi det låter vansinnigt utifrån det du redovisat att du vill med din tid och liv osv, att pendla enkel väg 3+ mil flera dagar i veckan för att vara medryttare ? :confused:

Varför känner du att det är intressant alls, om du egentligen vill ha egen häst att statsa med som du skrivit i tråden samtidigt som du uttycker problematik att "få tid" för häst i ditt liv igen ?
:confused:

Svarar båda. Enda anledningen till att jag ens överväger det är för att ägaren kan tänka sig att flytta hästen om allt funkar bra. Hennes plan är en medryttare/halvfodervärd som på sikt tar över hästen helt som helfodervärd eller köper loss den.

Jag ser det väl helt enkelt som ett sätt att fortsätta öka successivt både tidsmässigt och ekonomiskt.
Men resvägen nu kortsiktigt är helt klart det stora problemet.
 
Oj oj :)
Har du inte haft häst hemma innan kan du få en chock kan jag säga:)
Den jobbigaste tiden i mitt liv var de år vi hade hästarna hemma.. jobbet tog aldrig aldrig aldrig slut,det var det ena efter det andra .. men så är jag ganska bekväm av mig :D.lättaste tiden med häst var när jag hade uppstallat en km hemifrån där stallägaren fixade allt till vardags :)
Håller med dig. Har haft häst hemma ocv aldrig mer!
 
Oj oj :)
Har du inte haft häst hemma innan kan du få en chock kan jag säga:)
Den jobbigaste tiden i mitt liv var de år vi hade hästarna hemma.. jobbet tog aldrig aldrig aldrig slut,det var det ena efter det andra .. men så är jag ganska bekväm av mig :D.lättaste tiden med häst var när jag hade uppstallat en km hemifrån där stallägaren fixade allt till vardags :)


Förstår att det blir mycket jobb men har man ett fullskaligt stall med mycket bekvämligheter och ridhus så tror jag att det ordnar sig rätt bra. Det mesta går ju att leja bort numer om man behöver som att harva ridhus, fixa staket osv :)
 
Förstår att det blir mycket jobb men har man ett fullskaligt stall med mycket bekvämligheter och ridhus så tror jag att det ordnar sig rätt bra. Det mesta går ju att leja bort numer om man behöver som att harva ridhus, fixa staket osv :)

Mycket kan man dessutom ordna så att det tar så lite tid så möjligt, om man vill. Lösdrift, permanentbädd, fri tillgång, uppvärmd vattenkopp/balja i hagen, dubbla vinterhagar så att man byter varje år och slipper mocka lika mycket, mocka med traktor, gödselstack i direkt anslutning till lösdrift/stall. Nå det var ett sidospår i tråden :)
 
Oj oj :)
Har du inte haft häst hemma innan kan du få en chock kan jag säga:)
Den jobbigaste tiden i mitt liv var de år vi hade hästarna hemma.. jobbet tog aldrig aldrig aldrig slut,det var det ena efter det andra .. men så är jag ganska bekväm av mig :D.lättaste tiden med häst var när jag hade uppstallat en km hemifrån där stallägaren fixade allt till vardags :)

Att ha hästarna hemma är det bästa som finns enligt mig :D Tar mycket mindre tid än vad det gjorde att stå i kollektivstall. Psyket mår mycket bättre också :angel: Har aldrig provat helinackorderat för det är inget alternativ för mig. Jag vill ta hand om och ha stenkoll på mina hästar.

Mvh kontrollfreak :p
 
Förstår att det blir mycket jobb men har man ett fullskaligt stall med mycket bekvämligheter och ridhus så tror jag att det ordnar sig rätt bra. Det mesta går ju att leja bort numer om man behöver som att harva ridhus, fixa staket osv :)

Det är en del av det roliga med att ha häst tycker jag. Jobbet runt omkring själva ridningen är något jag inte vill vara utan :)
 
Jag har precis skaffat ponny. Utifrån samma perspektiv som du. Hästtokiga barn och en gemensam ponny för mamma och döttrar.

Sedan att ponnyn är en maxad d-ponny, som egentligen ser ut som en stor häst och som är lite stor åt de minsta.... tja... undrar vad det beror på... :angel:

De växer i honom, tänker jag. ;)

13-åringen är tillräckligt van att hon kan ta hand om hästen, cykla till stallet etc - så vi delar upp ansvar och jobb med hästen.
Precis det koncept jag själv håller på med nu! Ponny till mig och barnen! Oops, råkade bli en femåring :D Men de kommer att kunna rida henne så småningom :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 995
Senast: tuaphua
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 419
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 481
Senast: Fiorano
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 016
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp