Anpassa tillbaka livet till häst?

Det är ju svårt att vara beroende av en medryttare. Jag har haft medryttare tidigare och upplevt att det kan vara svårt att hitta ngn som det funkar riktigt bra med.
Och den ekonomiska aspekten finns ju kvar även om man har medryttare..

Men om jag skaffar häst kommer jag absolut vilja ha hjälp av medryttare. Och gärna mycket service i stallet, men det bygger ju på kostnadsfrågan.

Generellt:
med ett "livspussel" är väl helinackordering den smartaste lösningen. Då "måste" man inte till stallet varje dag. Och om ute-tiden är tillräcklig och hagarna lagom stora och sällskap finns i hagen så "måste" hästen heller inte motioneras varje dag.
Sedan kommer ju frågan om man har råd. Och har man inte råd - då blir man ju så illa tvungen att låta bli.
 
Håller med om att det är svårt att hitta bra medryttare. Jag har i omgångar haft en deal med en stallkamrat att vi tar hand om varandras häst en dag/vecka istället. Då vet jag att hästen får det mockat och att maten görs i ordning. Anläggningen jag står på har skrittmaskin så de kan gå där under tiden som mockning mm görs om man vill.
Hur mycket jourer tycker du är ok? För oss ingår morgonfodring, utsläpp, middagsfodring och insläpp alla vardagar så delar vi i stallet på kvällar och helger enligt ett rullande schema. Det finns även möjlighet att köpa till lite extra tjänster av de som jobbar i stallet samt att folk är väldigt hjälpsamma med att byta jourer och mocka mm om man blir sjuk osv.
 
Jag menade mer att min tidigare erfarenhet säger mig att det inte är lätt att hitta bra medryttare.
Det borde nog gå att hitta en vettig medryttare på din ridskola. Det finns sannolikt flera där som ännu inte vet att de vill vara din medryttare, då kan du kolla personen innan och få en relation till hen.
 
Hitta stallplats borde inte vara några problem. Finns många anläggningar runt stan och du har ju körkort.
Tror inte det är några problem med medryttare heller. Jag har ju annonserat ett par gånger på fb om medryttare till Fille och blivit överöst med svar och få vill jag både har betalt och bor mer off än vad du gör.
Klart du ska ha häst igen :)
 
Håller med om att det är svårt att hitta bra medryttare. Jag har i omgångar haft en deal med en stallkamrat att vi tar hand om varandras häst en dag/vecka istället. Då vet jag att hästen får det mockat och att maten görs i ordning. Anläggningen jag står på har skrittmaskin så de kan gå där under tiden som mockning mm görs om man vill.
Hur mycket jourer tycker du är ok? För oss ingår morgonfodring, utsläpp, middagsfodring och insläpp alla vardagar så delar vi i stallet på kvällar och helger enligt ett rullande schema. Det finns även möjlighet att köpa till lite extra tjänster av de som jobbar i stallet samt att folk är väldigt hjälpsamma med att byta jourer och mocka mm om man blir sjuk osv.
Jourer kan ju ta så olika mkt tid beroende på stall, antal hästar, rutiner osv. Får se vad som finns och hur det är upplagt.
 
@MiniLi tycker du resonerar vettigt att definitivt inte ha stall med jourer regelbundet utifrån resten du vill ha tid för i livet.
Jag har haft massor med stallpass under många långa år med hästarna. Även varit stallansvarig med inackorderingar många år . Herregud vilken tid det gått åt att ansvara för/ta hand om/släppa in och ut/fodra/täcka andras hästar osv...

Jag står sen flera år tillbaka uppstallad hos min tränare nu...
vi har en helg i halvåret tillsammans med en till stallkompis (inack)...
övriga tiden sköter stallägarna alla pass. Vi har aldrig halvårshelgen nyår, midsommar, jul etc öht . Så helgen en gång var 6:e månad tillsammans med en stallkompis är bara trevlig och är inbokad månader i förväg .

Vardags upplägget 365 dagar/år : Vi mockar själva åt våra hästar - det tar typ 30 min i stallet om man har bråttom då vi heller inte behöver packa höpåsar/pytsa med kraftfoder...

Om man vill åka bort brukar mockningen lätt fixas av snälla inackorderingsvänner. Vid långvarig frånvaro som semester flera veckor så fixar stallägarna mockningen mot en human slant .

Jag har hur mycket extra tid som helst utöver min häst sen jag bytte uppstallningsförhållanden . trots mycket ridning och träning och satsning på min ridning.
 
@MiniLi tycker du resonerar vettigt att definitivt inte ha stall med jourer regelbundet utifrån resten du vill ha tid för i livet.
Jag har haft massor med stallpass under många långa år med hästarna. Även varit stallansvarig med inackorderingar många år . Herregud vilken tid det gått åt att ansvara för/ta hand om/släppa in och ut/fodra/täcka andras hästar osv...

Jag står sen flera år tillbaka uppstallad hos min tränare nu...
vi har en helg i halvåret tillsammans med en till stallkompis (inack)...
övriga tiden sköter stallägarna alla pass. Vi har aldrig halvårshelgen nyår, midsommar, jul etc öht . Så helgen en gång var 6:e månad tillsammans med en stallkompis är bara trevlig och är inbokad månader i förväg .

Vardags upplägget 365 dagar/år : Vi mockar själva åt våra hästar - det tar typ 30 min i stallet om man har bråttom då vi heller inte behöver packa höpåsar/pytsa med kraftfoder...

Om man vill åka bort brukar mockningen lätt fixas av snälla inackorderingsvänner. Vid långvarig frånvaro som semester flera veckor så fixar stallägarna mockningen mot en human slant .

Jag har hur mycket extra tid som helst utöver min häst sen jag bytte uppstallningsförhållanden . trots mycket ridning och träning och satsning på min ridning.
Ngt sånt skulle jag absolut kunna tänka mig! Låter vettigt :)
Jag har fått för mig att du står ngnstans utanför norrk? Stämmer det?
 
Har fått en öppning om någon slags mellanväg som kanske kan kännas bra. Kanske blir som @Lingon skrev iaf :)

En i stallet har tidigare frågat mig om jag kan hjälpa till med hennes ena häst, men jag valde då att satsa på nuvarande medryttarhästar eftersom jag inte vill ta på mig allt för mycket direkt. Nu frågade hon igen och vi diskuterade lite, kanske kan bli något.
Skulle i så fall vara aktuellt med typ fodervärd/halvfodervärd där jag i princip disponerar hästen som min egen de flesta dagar i veckan och på sikt kan ta över hästen mer och mer. Har ridit hästen en gång och tycker den är trevlig, men ska rida den lite mer nu framöver och känna på saken.

Nackdelen är att hon ska flytta hästen till ett annat stall, visserligen jättefint (av vad jag har hört, inte varit där själv) men det ligger ganska långt från mig. Typ 3,5-4 mil med 25-30 minuters bilresa. Inser att det inte är så långt i storstadsmått men jag kommer från småstad och är van vid att åka till stallet på 5-10 minuter :angel:
Tycker det är lite sådär att ägna uppåt en timma i bara resväg..
Dock är ägaren tydligen öppen för att jag skulle få flytta hästen till annat stall om allt skulle funka bra. Men finns för- och nackdelar med båda..

Känner att jag först måste reda ut hur det blir framöver med nuvarande medryttarhästar. Jag tror att ordinarie medryttaren ska ta över dem igen nu till sommaren, men vi har egentligen inte pratat om det så jag vet inte säkert.

Mycket funderingar nu iaf. Känns lite roligt att kanske ha en öppning för att utöka hästdelen i livet ännu mer. Men det där med resvägen känns sådär.. Och jag har alltid varit lite skeptisk till det här med fodervärdskonceptet (lägga en massa tid och pengar på en häst som inte är ens egen). Det har ju verkligen både för- och nackdelar..
 
Om tid redan nu är ett aber så blir det nog inte bättre av att ha 30-40 min enkel väg till stallet. För mig personligen skulle det vara en dealbreaker men man kan ju alltid prova och se hur det känns/funkar :)
 
@MiniLi det låter vansinnigt utifrån det du redovisat att du vill med din tid och liv osv, att pendla enkel väg 3+ mil flera dagar i veckan för att vara medryttare ? :confused:

Varför känner du att det är intressant alls, om du egentligen vill ha egen häst att statsa med som du skrivit i tråden samtidigt som du uttycker problematik att "få tid" för häst i ditt liv igen ?
:confused:
 
Senast ändrad:
Jag har likadana tankar som du. Sålde ju min häst 2008 för att jag inte hade tid. Ja, eller råd heller för den delen, student med småbarn som jag var. Nu när dottern är äldre och totalt hästtokig så har jag funderat på egen häst igen men precis som du så fattar jag inte hur jag ska ha råd eller tid med det?
Nu bor ju jag i Sthlm men det känns som att det är mycket, mycket dyrare att ha häst idag än för typ 10 år sedan. Att priset gått upp en del är ju naturligt men inte till det dubbla liksom. Sambon kallsvettas bara jag nämner hästköp :angel:
Sen har vi ju då tiden. Heltidsjobb, barn, hundar, träning tar upp all tid redan nu. Hur ska man få in en häst också?

Mitt resonemang är som så att när mina hundar är borta och barnen ännu äldre så kommer det frigöra både tid och pengar och istället för ny hund så får det nog bli häst då :idea:. Men vi får se, jag hinner nog fundera och ändr amig många gånger innan dess :p:cool:

Jag har precis skaffat ponny. Utifrån samma perspektiv som du. Hästtokiga barn och en gemensam ponny för mamma och döttrar.

Sedan att ponnyn är en maxad d-ponny, som egentligen ser ut som en stor häst och som är lite stor åt de minsta.... tja... undrar vad det beror på... :angel:

De växer i honom, tänker jag. ;)

13-åringen är tillräckligt van att hon kan ta hand om hästen, cykla till stallet etc - så vi delar upp ansvar och jobb med hästen.
 
Nu försöker jag få ihop livet mellan hus, make, ett heltidsjobb, ett deltidsjobb, två hästar som jag rider 3-4 ggr i veckan + att jag försöker gymträna 3 pass i veckan.
Ett tips = tänk till INNAN. Det är så lätt att hamna med alldeles för mkt i knäet.

Det borde jag gjort mer. I början var allt så roligt och entusiasmen var stor, men nu under vintern blev det tungt att pendla till heltidsjobb, ha stalljourer och ta hand om familj, bostad och hund.

Innan jag stod inför faktum, så kunde jag inte föreställa mig hur trött jag blev. När jag hade häst "förr i tiden", så hade jag inte också en familj som kräver sitt. Jag jobbade och var i stallet. Enkelt. Men nu var det inte längre så.

Nu förändrades läget till det bättre när jag bytte stallplats med mer service, och fick nytt jobb på hemorten. DET var ett bra beslut, så nu känns det toppen igen!
 
Jag har precis skaffat ponny. Utifrån samma perspektiv som du. Hästtokiga barn och en gemensam ponny för mamma och döttrar.

Sedan att ponnyn är en maxad d-ponny, som egentligen ser ut som en stor häst och som är lite stor åt de minsta.... tja... undrar vad det beror på... :angel:

De växer i honom, tänker jag. ;)

13-åringen är tillräckligt van att hon kan ta hand om hästen, cykla till stallet etc - så vi delar upp ansvar och jobb med hästen.

Jag kan ju dessvärre inte rida ponny så om det blir häst i familjen igen så är mammam så pass egoistisk att jag kommer att köpa en stor häst som dottern så fint kommer få finna sig i att växa i ;)
 
Lite konstig rubrik kanske :angel:

Jag har varit hästmänniska större delen av mitt liv och tidigare haft egna hästar. Hästarna var liksom livet och det mesta kretsade kring häst på ett eller annat sätt.
År 2010 tröttnade jag på hästar och ridning av olika anledningar och sålde hästen. Har sedan glatt varit utan och byggt upp livet kring andra glädjeämnen. Har ett jobb jag verkligen älskar men som kräver tid och energi, en jättefin sambo som jag gärna umgås med så mkt som möjligt och en brukshund som jag har haft väldigt roligt med.
Förra året tog jag upp ridningen igen och har sedan dess utökat lite successivt. Började i augusti med en lektion i veckan på ridskola och har nu under våren blivit medryttare på 2 hästar. Är nu i stallet ungefär 2-4 dagar i veckan.

Jag skulle så himla gärna vilja öka upp hästdelen i mitt liv ännu mer. Jag vill köpa häst igen och börja satsa igen. Och här kommer det stora problemet - jag vet inte hur jag ska få ihop mitt liv då?
Hur gör man egentligen för att liksom ställa om sig igen så att häst ryms både tidsmässigt och ekonomiskt?

På ett sätt kan jag ångra att jag slutade med hästarna, då hade det ju bara rullat på. Nu har jag hunnit bygga upp en massa annat i livet och det känns jättesvårt att få ihop allt.
Jag hade ju liksom häst som student och när jag levde på timvik på Ica Maxi. Då gick det runt ekonomiskt. Men nu när jag har en relativt välbetald tjänst så tycker jag inte att jag har råd?
Och hur orkar man stallet varenda kväll? Hur får man ihop det med ett vuxet socialt liv och övriga intressen?
Senaste jag hade häst var jag ändå yngre och det fanns inte så mkt som konkurrerade med stallet..

Någon som förstår hur jag menar och har lite tankar?


Hänger på tråden, precis det här slåss jag med då jag "tvingade" mig själv att välja bort hästarna och satsa på det "ytliga" då jag tragiskt nog fick ta bort min unghäst pga långvarig skada och många turer och sorgen var så oerhörd att det inte fanns något annat val för att orka leva vidare utan henne.

Min "lösning" kommer att vara att vänta tills jag kan ha häst hemma, då kan jag komma ifrån jobbet och vara med min sambo samtidigt som jag är med hästarna då jag inte lämnar hemmet för att åka till stallet :)
 
Jag kan ju dessvärre inte rida ponny så om det blir häst i familjen igen så är mammam så pass egoistisk att jag kommer att köpa en stor häst som dottern så fint kommer få finna sig i att växa i ;)
Haha :D

Ja, jag var nära att tänka "häst åt mamma" (som är snäll nog att ridas av barn, lite då och då).

Men så red de på ridskola och såg så mycket fram emot varje lektion att det kanske trots allt skulle passa med en ponny, ja en stor då, förstås.

Men har du inte möjlighet att rida ponny, så är det ju så det är. Bara att invänta att barnet växer ordentligt. Stor frukost varje morgon! ;)
 
Har fått en öppning om någon slags mellanväg som kanske kan kännas bra. Kanske blir som @Lingon skrev iaf :)
En i stallet har tidigare frågat mig om jag kan hjälpa till med hennes ena häst, men jag valde då att satsa på nuvarande medryttarhästar eftersom jag inte vill ta på mig allt för mycket direkt. Nu frågade hon igen och vi diskuterade lite, kanske kan bli något.
Skulle i så fall vara aktuellt med typ fodervärd/halvfodervärd där jag i princip disponerar hästen som min egen de flesta dagar i veckan och på sikt kan ta över hästen mer och mer. Har ridit hästen en gång och tycker den är trevlig, men ska rida den lite mer nu framöver och känna på saken.

Nackdelen är att hon ska flytta hästen till ett annat stall, visserligen jättefint (av vad jag har hört, inte varit där själv) men det ligger ganska långt från mig. Typ 3,5-4 mil med 25-30 minuters bilresa. Inser att det inte är så långt i storstadsmått men jag kommer från småstad och är van vid att åka till stallet på 5-10 minuter :angel:
Tycker det är lite sådär att ägna uppåt en timma i bara resväg..
Dock är ägaren tydligen öppen för att jag skulle få flytta hästen till annat stall om allt skulle funka bra. Men finns för- och nackdelar med båda..

Känner att jag först måste reda ut hur det blir framöver med nuvarande medryttarhästar. Jag tror att ordinarie medryttaren ska ta över dem igen nu till sommaren, men vi har egentligen inte pratat om det så jag vet inte säkert.

Mycket funderingar nu iaf. Känns lite roligt att kanske ha en öppning för att utöka hästdelen i livet ännu mer. Men det där med resvägen känns sådär.. Och jag har alltid varit lite skeptisk till det här med fodervärdskonceptet (lägga en massa tid och pengar på en häst som inte är ens egen). Det har ju verkligen både för- och nackdelar..
Har fått en öppning om någon slags mellanväg som kanske kan kännas bra. Kanske blir som @Lingon skrev iaf :)

En i stallet har tidigare frågat mig om jag kan hjälpa till med hennes ena häst, men jag valde då att satsa på nuvarande medryttarhästar eftersom jag inte vill ta på mig allt för mycket direkt. Nu frågade hon igen och vi diskuterade lite, kanske kan bli något.
Skulle i så fall vara aktuellt med typ fodervärd/halvfodervärd där jag i princip disponerar hästen som min egen de flesta dagar i veckan och på sikt kan ta över hästen mer och mer. Har ridit hästen en gång och tycker den är trevlig, men ska rida den lite mer nu framöver och känna på saken.

Nackdelen är att hon ska flytta hästen till ett annat stall, visserligen jättefint (av vad jag har hört, inte varit där själv) men det ligger ganska långt från mig. Typ 3,5-4 mil med 25-30 minuters bilresa. Inser att det inte är så långt i storstadsmått men jag kommer från småstad och är van vid att åka till stallet på 5-10 minuter :angel:
Tycker det är lite sådär att ägna uppåt en timma i bara resväg..
Dock är ägaren tydligen öppen för att jag skulle få flytta hästen till annat stall om allt skulle funka bra. Men finns för- och nackdelar med båda..

Känner att jag först måste reda ut hur det blir framöver med nuvarande medryttarhästar. Jag tror att ordinarie medryttaren ska ta över dem igen nu till sommaren, men vi har egentligen inte pratat om det så jag vet inte säkert.

Mycket funderingar nu iaf. Känns lite roligt att kanske ha en öppning för att utöka hästdelen i livet ännu mer. Men det där med resvägen känns sådär.. Och jag har alltid varit lite skeptisk till det här med fodervärdskonceptet (lägga en massa tid och pengar på en häst som inte är ens egen). Det har ju verkligen både för- och nackdelar..
Svarar bara angående resandet nu.
Jag är precis som dig från en småstad och van att ha en noll till en km till närmsta okej stall och tio minuter till fin anläggning ...
Jag hade aldrig orkat.sitta och åka en timme eller ens en halvtimme till varken medryttarhäst eller egen,min gräns går vid max en timme dit och hem.
Det är ett måste för mig annars förstör resandet hela nöjet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 999
Senast: tuaphua
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 420
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 485
Senast: Fiorano
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 017
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Hur få stilla händer?

Omröstningar

Tillbaka
Upp