anropar Equis:ar om knaster

Gravinda

Trådstartare
För ca 4 dagar sedan så blev min kille stel i baken, troligen lite överarbetad där med all halka, han är oskodd bak.
Så då stretchade jag skrittade och travade lätt, men fortfarande stel, stretchade lite efter ridning.
Dagen efter så löslongerade jag honom och lekte lite med honom i paddocken, för att han skulle röra sig med lätt och kravlöst, samt på bra underlag, fortfarande stel...
Sen igår tog jag en liten promenad med honom, max 20 min, och fortfarande stel.

Idag så tog jag honom från hagen, såg påvägen in att han var fortfarande stel, han var aldrig halt eller oren, så bestämde mig för att ta en lite tur på honom, skritt och trav en timme.
Fixar honom och då när jag kratsar hoven bak, så sträcker jag ut benet på honom och han skjuter till, då KNASTRADE det :confused:
Har aldrig varit med om det.
Två millisekundrar efter knastret så ger han ifrån sig ett jätte stön, jag kastar om huvudet för att se om han dör av smärta men han var lugn och kollade ut genom fönstret som om ingenting.
Kände igenom benet hittade nada.
Så gick ut med honom, inga tecken och sen red iväg, och när jag började trava så kände jag att han var mjuk som en mask:laugh:

VAD VAR DET SOM HÄNDE?

Sv: anropar Equis:ar om knaster

Din häst har troligtvis byggt upp en fasettledslåsning när den gått och spänt sig i halkan. Det blir som "ett vakum" i någon led (vet ju inte vilken, knastrade det uppe i ryggen?). Eftersom det inte suttit så länge räckte det troligtvis med den lilla skjutsen för att det skulle släppa..! Skönt att det löste sig så lätt:p

Sv: anropar Equis:ar om knaster

Tack för svar!
Är detta vanligt?
Har aldrig varit med om detta tidigare, blev jätte paff.
Men som sagt det var skönt att allt bara släppte, och han tyckte uppenbarligen att det var en lättnad.
Finns det någon profylax?
Kommer definitvt att ta halkan på ännu större allvar nu.

Knastret var i låret ungefär där det är som tjockast.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 262
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 713
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 072
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)... 9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 780

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka