Bukefalos 28 år!

Ansöka om endast en dag föräldraledighet/ julafton ofc

AgentCarter

Trådstartare
Jag har ansökt om föräldraledighet (eller tillfällig föräldraledighet står det på heroma) på julafton då jag ska jobba långtur då (har dock förklarat att jag kan jobba korttur om det blir något men jag vill inte sitta i skiten bara för att kollegorna inte kan bestämma sig hur det ska se ut)
Jag ansökte om detta i Oktober, när borde jag få reda på om det är beviljat eller inte?
Och hur anmäler jag det på försäkringskassan?
 
Nej, står tillfällig föräldrapenning. Har en gnagande misstanke att det är felaktigt... (och då har jag ändå pratat med assistenten så att det ska vara rätt)
Prata med chefen imorgon då...
 
Tillfällig föräldrapenning är väl VAB? Det ska vara den riktiga föräldraledigheten. (Har du ansökt två månader i förväg får du inte nekas.) Men varför har du inte själv lagt in det i Heroma? Det har jag gjort (för nyårsveckan i mitt fall).
 
Jag har ansökt om föräldraledighet (eller tillfällig föräldraledighet står det på heroma) på julafton då jag ska jobba långtur då (har dock förklarat att jag kan jobba korttur om det blir något men jag vill inte sitta i skiten bara för att kollegorna inte kan bestämma sig hur det ska se ut)
Jag ansökte om detta i Oktober, när borde jag få reda på om det är beviljat eller inte?
Och hur anmäler jag det på försäkringskassan?

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19950584.htm

Två månader i förväg och det ska beviljas. Om arbetsgivaren har för avsikt att inte bevilja så bör han eller hon uttrycka den asap.
 
Nej, står tillfällig föräldrapenning. Har en gnagande misstanke att det är felaktigt... (och då har jag ändå pratat med assistenten så att det ska vara rätt)
Prata med chefen imorgon då...
Precis som står härovan är tillfällig föräldrapenning = VAB.
Det ska stå bara föräldraledighet alternativt föräldraledighet med föräldrapenning.
Som LadyCovergirl säger gäller 2 månaders ansökningstid enligt föräldraledighetslagen. MEN; jag vill tillägga att inom kommuner har man kollektivavtalat det till 3 månader före.

Sen kan man givetvis söka kortare tid inpå, men då kan också arbetsgivaren ha rätt att neka föräldraledigheten.
 
Jag la in själv och frågade en kollega om vad det skulle ligga som:banghead:
Men jag har också pratat om det med assistenten och bad henne lägga in så det blev rätt (detta 2,5 månad i förväg).
Men nu la jag in rätt i måndags och om jag nu ska tro mina kollegor så ska inte chefen kunna neka om det är ansökt inom rimlig tid. Men det gör jag inte.
Så, ringa chefen. Kul. Brukar ta tre veckor innan man får tag på hen.
 
Som LadyCovergirl säger gäller 2 månaders ansökningstid enligt föräldraledighetslagen. MEN; jag vill tillägga att inom kommuner har man kollektivavtalat det till 3 månader före.

Ja titt på tusan! Det var lite inskränkt av mig som statligt anställd att inte tänka på att just den paragrafen faktiskt är dispositiv :o
 
Trådlån
På min arbetsplats är det tjafs om ledigheter jul & nyårshelgen, och på ett möte i veckan sa chiefen att föräldraledighet kan avslås om man har tagit ut mer än tre dagar tidigare under året. Nu är det inte aktuellt för mig då jag har typ vuxna barn, men ni som vet - stämmer detta?
 
@honung Enligt föräldralediglagen har man rätt till föräldraledigt under 3 perioder varje kalender år. Därefter har chefen rätt att neka.
 
@honung Enligt föräldralediglagen har man rätt till föräldraledigt under 3 perioder varje kalender år. Därefter har chefen rätt att neka.
3 perioder, det innebär alltså att 3 enstaka utspridda dagar räknas som 3 perioder? Tack, då ska jag framföra det till kollega som troligtvis blir nekad ledighet.
 
3 perioder, det innebär alltså att 3 enstaka utspridda dagar räknas som 3 perioder? Tack, då ska jag framföra det till kollega som troligtvis blir nekad ledighet.

Njae det beror på hur de är ansökta. Varje fredag om de söks ihop är en period, inte typ 48.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
884
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 240
Senast: lundsbo
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 452
Senast: Cattis_E
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
34 018
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp