Ansträngda ögon

Philosophia

Trådstartare
Någon som har några tips om vad jag kan göra för att hjälpa mina ansträngda ögon. Stundtals är det så illa att jag knappt ser text framför mig. Vila ögonen är självklart, men det är ju ingen lösning i längden. Jag har ett par specialläsglasögon som lindrar lite och jag försöker läsa i bra ljus. Det var den lösning som jag fick hos optikern när jag hade samma problem för några år sedan.

Vi har väldigt torr inomhusluft och jag läste nyligen att det kan vara besvärligt för ansträngda ögon. Finns det någon ögonsprej eller liknande som kan lindra? Jag tar tacksamt emot tips på hur jag kan lösa eller lindra problemet.
 
Sv: Ansträngda ögon

Jag tycker Viscotears funkar bra när jag blir ansträngd och får gruskänsla i ögonen när de är torra. Det är något man droppar i, och finns receptfritt på apoteket.
 
Sv: Ansträngda ögon

Tack för tipset, det ska inhandlas! :) Jag såg att den inte bör användas tillsammans med linser. Finns det något liknande som man kan använda utan att behöva ta ut linserna?
 
Sv: Ansträngda ögon

Ajdå, det visste jag inte. Något mer preparat har jag tyvärr ingen erfarenhet av.

Tillägg: En sån fråga tror jag dock apotekspersonal kan svara på. De har ofta hjälpt mig med olika tips, så det kan rekommenderas!
 
Senast ändrad:
Sv: Ansträngda ögon

Viscotears använder jag, kan rekommendera gel varianten som ger effekt längre, finns både gel och droppar. Hur det är med linser kan jag inte säga däremot. Glasögon kan vara bättre än linser ffa om ögonen blir torra eftersom det blir mindre avdunstning med glasögon.
 
Sv: Ansträngda ögon

Jag börjar med ditt tips och kan fråga mer på apoteket. :) Att hitta något som är kompatibelt med linserna är mer på lite sikt. Linser kan jag ändå inte ha just nu eftersom jag är helt beroende av mina läsglasögon.
 
Sv: Ansträngda ögon

Kanske dags för ett nytt besök hos optikern? Mycket kan ha hänt sedan du var där sist. Kanske även byte av optiker, det där rådet du fick kändes rätt fattigt, faktiskt.
 
Sv: Ansträngda ögon

När var du hos optiker senast?
Synen förändras och glasögon behöver hela tiden anpassas.
 
Sv: Ansträngda ögon

Du kanske ska ha en annan typ av linser eller linsvätska. Smink och medicinering kan påverka också. Byt optiker.
 
Sv: Ansträngda ögon

Jag har väldigt torra ögon och behövde prova 4-5 olika linssorter/märken innan jag hittade ett par som passade mina ögon. Olika linser släpper igenom olika mycket syre. Jag skulle byta optiker om jag var du, min var otroligt noga med att allt var anpassat efter just mina ögon. Det är känsliga saker man har att göra med när man stoppar saker i ögonen som sitter där många timmar!

Ps: P-piller ger ofta torrare ögon dessutom.
 
Sv: Ansträngda ögon

Jag hade skippat linserna om jag hade torra ögon. Jag körde på som vanligt och lyckades sabba ögonen :(. Det var några år sedan och visst det har gått tillbaka men vita ögonvitor får jag nog aldrig igen.
 
Sv: Ansträngda ögon

Tror också jag har detta problemet, men mina ögon har också fått mycket rödare blodkärl in mot näsan, ser riktigt ansträngda ut.
I mitt fall tror jag det har att göra med stress och att mina glassögon har lite för dålig styrka
 
Sv: Ansträngda ögon

Knapplån och svarar alla.

Observera att jag inte upplever mina ögon som torra, utan att fukta ögonen var mer en reflektion över vilka åtgärder som kan hjälpa när ögonen är ansträngda.

Just nu använder jag bara linserna när jag tränar, dvs. bara ett par timmar i veckan, just för att jag behöver kunna använda mina specialglasögon när jag jobbar. Synen kollade jag för ett par månader sedan och den har inte förändrats. Problemet är det som brukar kallas för synstress.
 
Sv: Ansträngda ögon

kl

Apoteket har små flaskor med ögonskölj (tror jag det heter) som du kan droppa i ögonen. Det är väl i princip koksaltlösning... kan användas med linser, står det på flaskan. Jag har månadslinser och brukar köra i ett par droppar på morgonen när linserna tjurar. Rekommenderas!
 
Sv: Ansträngda ögon

Om det är samma som när jag får tics runt ögonen så beror det på för lite sömn och för mycket dator tittande. Det hjälper lite att OFTA lyfta blicken och fokusera på något som är långt bort, och att se till så att datorskärmen är så snäll som det bara går. Jag får t ex mindre problem av laptopen än av den stationära datorn, och mindre problem av mac-skärmen än av PC-skärmar.
 
Sv: Ansträngda ögon

Det finns en hel del ögondroppar för linsbärare. Jag har använt Systane Ultra, av samma tillverkare som min linsvätska.

Kolla bara så inget annat påverkar ögonen. Jag gick hela hösten och hade jättejobbigt med ögon och syn bland annat, det visade sig att min sköldkörtel hade ballat ur..
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 152
Senast: iNTOHiMO
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 143
Senast: super
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 336
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
38 026

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hingstval 2024
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp