Ansvarsnämnd för hovslagare?

Sv: Ansvarsnämnd för hovslagare?

Presonen har dock gott anseende, utbildning, och en gedigen yrkesbakgrund. Det är ganska många som ställer sig frågande till hur detta har kunnat hända..

Hur vet du att det är hovisens fel? Och vad exakt har hänt egentligen? Hur länge har han/hon skott dina hästar? Har du konfronterat hovisen? Isf, vad säger h*n? Jag misstror dig inte, jag vill bara veta vad som hänt eller kanske UTESLUTA hovisens fel! Det kan vara något annat. Fick själv(mycket) nyligen höra en historia om en häst som blev halt bara av att stå på 3 ben...utan att vare sig bli skodd eller kratsad eller nåt!

Det finns inget hovslagarförbund men väl en hovslagarförening.
.

Off topic, men appropå förbund och förening så undrar jag hur det kan finnas ett Hovvårdsförbund när det inte finns några hovvårdsföreningar i Sverige!? Eftersom förbundet är centralorganisationen för de lokala föreningarna, dvs inget förbund utan föreningar...

Det är för att dom tycker att förbund låter lite mer rejält en förening.
Vad det betyder är mindre viktigt... Utan att nämna några så finns det fler föreningar som kallar sig för förbund.

Även om hovisen är outbildad kan man ställa ekonomiska krav på vederbörande, dock är det som jag skrev betydligt kinkigare och det blir svårt att få hjälp vidare i de fall ersättningen uteblir. Eftersom hästägaren får ställa ett personligt krav, om inte det räcker så finns just ingenstans att gå vidare i frågan och man får nog stå där med lång näbb tyvärr.
Uttryckte jag mig oklart, eller?:confused:

Går man vidare i ärendet kan följande inträffa, dels att man då inte använt en utbildad hovis vilket åligger hästägarens ansvar. Så är det ingen trevlig sits man kan hamna i, sen kanske personen jobbar svart vilket också kan drabba en som hästägare och inte bara den ev skopåspikare som man anlitat.

Före hovslagarbesök = friska hästar som kan stå på tre ben utan att bli halta

Efter hovslagarbesök = halta hästar

Dra vilka slutsatser du vill, jag tänker inte gå närmare in i detalj än så.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite... 2
Svar
27
· Visningar
8 991
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är... 2 3
Svar
50
· Visningar
10 142
Senast: AlmostEasy
·
Hästvård Hej! Känns som jag frågat typ alla jag känner för att bara höra hur de tänker om detta, men hör ändå gärna lite mer input/tankar...
Svar
11
· Visningar
1 453
Senast: fridaxi
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag... 2
Svar
20
· Visningar
5 874
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Blandraser och renraser