Antagning HT2016

Jag har också bara läst matte A, tur det inte gör något inom de flesta humanistämnena. :D

Alltså, jag skulle inte säga att det har gett mig något speciellt. Det bästa var att man fick lära sig att skriva en korrekt forskningsöversikt på ett moment vilket är hjälpsamt om man ska skriva akademisk uppsats - det var bra inför min uppsats på C-nivå; på B-nivå är de ju inte lika petiga med dem. :D

Flummig vet jag inte riktigt, lite abstrakt var den väl ibland (:angel:) men mest tyckte jag att den kändes väldigt omodern, som att jag hade kunnat gå på ett amerikanskt universitet på 1950-talet och ha fått ungefär samma utbildning.

Puh! Känns som att jag är den enda som inte läst mer än matte A... O_o
Har inte orkat läsa igenom tråden, men vad läser du nu och vad vill du bli?

Börjar känna en inre stress, jag gillar att städa, speciellt på det stället jag är nu (drömmen är att dom anställer mig via dom :D ) men har inga riktiga goals... hjälper till lite med fakturor nu till ekonomichefen, enklare stämpling och så, men pja, jag och siffror liksom :grin:

Puh! Känns som att jag är den enda som inte läst mer än matte A... O_o
Har inte orkat läsa igenom tråden, men vad läser du nu och vad vill du bli?

Börjar känna en inre stress, jag gillar att städa, speciellt på det stället jag är nu (drömmen är att dom anställer mig via dom :D ) men har inga riktiga goals... hjälper till lite med fakturor nu till ekonomichefen, enklare stämpling och så, men pja, jag och siffror liksom :grin:

Jag läser programmet för museer och kulturarv (180 hp) och har tidigare läst humanistiskt program med idéhistoria (90 hp) som huvudämne. Så tanken är ju att jag skall bli museolog och ha någon museal funktion. Vilken det blir vet jag inte - museipedagogik är inte min stora fascination utan jag är mer sugen på att arbeta i arkiv. Det är dock rätt mycket museipedagogik och hur man bygger en bra utställning utifrån besökarens perspektiv samt att analysera utställningar. :D

Idéhistoriker kommer jag nog alltid vara i hjärtat men det är en abstrakt titel, på gott och ont. Jag ville ha en mer yrkesinriktad utbildning som ändå ger breda perspektiv i kulturarvs-och världsarvsfrågor. Idéhistoria har varit en jättebra grund att stå på. :love:

Städning är ju en otroligt viktig samhällsfunktion och en arbetsgrupp som borde åtnjuta mycket större respekt och tacksamhet än vad den gör. Vad har du för intressen, då? :D Så att du vet i vilken riktning du vill gå även om det inte pekar på en specifik kurs/utbildning?

Jag läser programmet för museer och kulturarv (180 hp) och har tidigare läst humanistiskt program med idéhistoria (90 hp) som huvudämne. Så tanken är ju att jag skall bli museolog och ha någon museal funktion. Vilken det blir vet jag inte - museipedagogik är inte min stora fascination utan jag är mer sugen på att arbeta i arkiv. Det är dock rätt mycket museipedagogik och hur man bygger en bra utställning utifrån besökarens perspektiv samt att analysera utställningar. :D

Idéhistoriker kommer jag nog alltid vara i hjärtat men det är en abstrakt titel, på gott och ont. Jag ville ha en mer yrkesinriktad utbildning som ändå ger breda perspektiv i kulturarvs-och världsarvsfrågor. Idéhistoria har varit en jättebra grund att stå på. :love:

Städning är ju en otroligt viktig samhällsfunktion och en arbetsgrupp som borde åtnjuta mycket större respekt och tacksamhet än vad den gör. Vad har du för intressen, då? :D Så att du vet i vilken riktning du vill gå även om det inte pekar på en specifik kurs/utbildning?

Det lät intressant, och väldigt annorlunda, har faktiskt inte tänkt på att man kan plugga till sånt :D får jag fråga hur du kom in på det?

Jomen precis, jag tänker ju att nån ska ju liksom städa, och jag är bra på det, min kropp mår ok (städat 12 år nu - skulle egentligen bara sommarjobba först) har extremt bra "kollegor" och har skaffat vänner för livet där jag är nu.

Jag gillar djur, mat och inredning... det är där det ställer till det lite, gick häst och ridutbildning i gymnasiet och har mvg i alla hästämnen :D nu är det inga hästar alls...
Inredning är väl dock inget jag vill jobba med då jag gillar 50-60 tals möbler och inte nyproducerat... och nån kock blir jag nog aldrig :D

Det jag funderat på är väl undersköterska då jag gillar att jobba med människor, men samtidigt tar det emot när man har ett fast jobb man trivs med med en ok lön varje månad.
MEN, jag har sagt, att när detta företag säger upp städkontraktet så kommer jag nog säga upp mig. På riktigt!

@Monimaker Hur ser arbetsmarknaden ut för er? Har fått för mig att allt som har med museum att göra är tufft men det kan vara helt missuppfattat från min sida.

Det lät intressant, och väldigt annorlunda, har faktiskt inte tänkt på att man kan plugga till sånt :D får jag fråga hur du kom in på det?

Jomen precis, jag tänker ju att nån ska ju liksom städa, och jag är bra på det, min kropp mår ok (städat 12 år nu - skulle egentligen bara sommarjobba först) har extremt bra "kollegor" och har skaffat vänner för livet där jag är nu.

Jag gillar djur, mat och inredning... det är där det ställer till det lite, gick häst och ridutbildning i gymnasiet och har mvg i alla hästämnen :D nu är det inga hästar alls...
Inredning är väl dock inget jag vill jobba med då jag gillar 50-60 tals möbler och inte nyproducerat... och nån kock blir jag nog aldrig :D

Det jag funderat på är väl undersköterska då jag gillar att jobba med människor, men samtidigt tar det emot när man har ett fast jobb man trivs med med en ok lön varje månad.
MEN, jag har sagt, att när detta företag säger upp städkontraktet så kommer jag nog säga upp mig. På riktigt!

Jag hade inte heller hört talas om museologi, men en vän till mig som gick det programmet valde idéhistoria som valbar kurs inom programmet och berättade om sin utbildning och på den vägen är det. Jag älskar museologi, det är ett otroligt inspirerande och ständigt aktuellt ämne - museer har ju mångt om mycket blivit en arena för samhällsdebatt och lär nog fortsätta att villigt ta sig an den rollen i framtiden.

Det som är synd med uska är väl lönerna och deras arbetssituation, det känns också som en arbetsgrupp som förtjänar betydligt mer än vad de får. Inte sugen på att bli lärare? :D

@Monimaker Hur ser arbetsmarknaden ut för er? Har fått för mig att allt som har med museum att göra är tufft men det kan vara helt missuppfattat från min sida.

Du har inte missuppfattat det, det är hård konkurrens bland erfarna och nyutexaminerade. Alla som går ut får helt enkelt inte plats på museerna, men kan finnas på andra befattningar som rör kulturarbete. Sverige är ju ett land där det inte är reglerat så pass att de som arbetar på museum måste ha museologutbildning - det är en fråga som då och då mumlas fram som ännu ett steg i yrkets professionalisering - och då skulle väl arbetsmarknaden för de som tar den akademiska vägen till museet bli signifikant bättre. :D

Jag blev antagen till alla kurser jag sökte, dock ställde de in kursen jag var allra mest pepp på nämligen Måltidskultur. Blev reserv på ansökan till den kursen nu under sommaren, men jag hoppas bli antagen till den nästa år!
Såhär ser planen för höstterminen ut (väntar på att sen ansökan ska öppna då kurserna ibland liknar varandra lite väl mycket så jag tänkte kolla om det finns något annat spännande):

- Visualisering med 3D-datorgrafik 7.5hp. Campus.
- Historiebruk 7.5hp. Distans.
- Att tillgängliggöra kulturarv 7.5hp. Distans.
- Att göra etnologi och folkloristik: kulturarv och turism 7.5hp. Distans.

Detta är min "fria" termin, men eftersom jag läst så mycket innan tänkte jag plocka ihop en "smått och gott"-termin inom mitt område. Läser en kandidatexamen i kulturvård med titeln Föremålsantikvarieprogrammet :)

Är det jättedåligt?

Jag jobbar som lokalvårdare nu och alla bara tjatar om att jag borde börja plugga nångång, så jag tänkte att jag chansar (min bästis läste sociologi och är nöjd och har ett intressant jobb nu :) ) har liksom inte en susning om vad jag vill bli när jag blir stor, har sökt till lokförare och kom inte in heller :D haha.

Jättedåligt skulle jag inte säga. Jag har min kandidat med sociologi som huvudämne. Den enda gången vi läste sånt krångligt matte-babbel (jag hatar matte...)var i en metodkurs termin tre, alltså när vi läste b-kursen. Trist, men med en bra lärare blev det förståeligt. Sen använde jag kvalitativ metod både i b- och c-uppsatsen, och slapp problemet.

Då var det värre med b-kursen i psykologi jag läste fristående först. Där kände jag mig helt körd, och jag var uppriktigt orolig när vi kom så långt i programmet, men problemet blev aldrig så stort där.

Någon som kan förklara detta för mig?

Om jag läser en kurs på 30 hp på 50%, och samtidigt en kurs på 15 hp på 50%

Tänker jag då rätt med att jag kommer plugga heltid termin ht 16, och därefter 50% om jag inte blir antagen till något mer i vår? Dvs jag kan söka csn-lån för heltid i höst? Nybörjare :angel:

Jag är antagen till två av mina val. Beslutsångest :banghead:

Ena är ett program på distans,180 hp, som visserligen låter väldigt intressant och är ett roligt ämne men jag vettetusan... Känns ganska tungt att läsa ett program på distans det första man gör på högskolan, när man inte ens vet om man vill jobba inom ämnet. Dessutom så är det rätt många träffar och föreläsningar på fält + praktik, och orsaken till att jag sökte på distans var att jag ville slippa just allt sånt just nu...

Sen är jag antagen till en kurs inom ett helt annat ämne på 30 hp på 50%, och den här vill jag verkligen läsa. Är ett ämne jag är jätteintresserad av och vill jobba inom i framtiden. Helt nätbaserad och inga fysiska träffar.
Reservplats nr 2 till en kurs på 15 hp som är lite inom samma område som kursen ovan. Min fundering är då om jag ska kunna läsa de två kurserna samtidigt så jag kan söka fullt csn, men frågan är om man kan hålla isär två liknande kurser? Lättare om de handlar om helt skilda saker, men dessa ämnen går verkligen in i varandra..

Sen är jag på reservplats nr 1 till ett tekniskt basår, men det känns inte så lockande för tillfället så den kommer jag tacka nej till.

Har lite fler reservplatser men känns inte så troligt att jag kommer in på dom...

Någon som kan förklara detta för mig?

Om jag läser en kurs på 30 hp på 50%, och samtidigt en kurs på 15 hp på 50%

Tänker jag då rätt med att jag kommer plugga heltid termin ht 16, och därefter 50% om jag inte blir antagen till något mer i vår? Dvs jag kan söka csn-lån för heltid i höst? Nybörjare :angel:
Jag antar att den på 30hp & 50% går över vårtermin också, och den på 15hp är bara hösttermin? I så fall är du rätt ute, för då läser du ju 15 hp på den kursen nu i höst, och 15 på den andra = 30hp = heltid. :)

Jag antar att den på 30hp & 50% går över vårtermin också, och den på 15hp är bara hösttermin? I så fall är du rätt ute, för då läser du ju 15 hp på den kursen nu i höst, och 15 på den andra = 30hp = heltid. :)

Ja exakt, den på 15 hp är bara i höst! Tack! :)

Jag är reserv nummer 1 på mitt förstahandsval (Masterprogrammet i miljövetenskap) men det är bara 6 stycken antagna :banghead: Hade aldrig sökt om jag vetat att det var så få platser! Får hålla en tumme att jag kommer in ändå.

Oj 1,6 på veterinär! :O

Kan inte arbetsmarknaden blivit lite bättre oxå? Jag är årsmodell 90, som iofs var en stor barnkull här iallafall och gick ju ut gymnasiet 09 så verkligen mitt i lågkonjukturen och vet att många pluggade vidare direkt för att de ändå var så hög arbetslöshet och varsel till höger och vänster

Det kan det säkert göra :) Regerade också på att vet. var nere på 1.6 efter bara första intaget. Hoppas att det inte är tillfälligt utan beror på minskande barnkullar och bra arbetsmarknad, jag är 91:a så också mitt i "boomen" :/ Även djursjukskötare på 1.5 efter första känns väldigt lågt (positivt ;) ) med tanke på att utbildingen är i uppsala nu.

Jag ligger på: reserv 86 Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 33

Visst är det helt kört att komma in på en sådan reservplats? Varför tar dom ens in så många reserver känns ju nästan löjligt. Aneldningen att jag frågar är för att jag måste lämna besked snart till andra urvalet och jag ligger på reservplats 11 på en annan utbildning som jag har placerat högre upp där jag säkert kommer komma in, men jag vill egentligen hellre gå utbildningen där jag är reserv 86 (ångrar min prioritering nu i efterhand).Då vill jag veta om det finns minsta chans att komma in på reservplats 86, i så fall raderar jag utbildningen ovanför.

Jag ligger på: reserv 86 Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 33

Visst är det helt kört att komma in på en sådan reservplats? Varför tar dom ens in så många reserver känns ju nästan löjligt. Aneldningen att jag frågar är för att jag måste lämna besked snart till andra urvalet och jag ligger på reservplats 11 på en annan utbildning som jag har placerat högre upp där jag säkert kommer komma in, men jag vill egentligen hellre gå utbildningen där jag är reserv 86 (ångrar min prioritering nu i efterhand).Då vill jag veta om det finns minsta chans att komma in på reservplats 86, i så fall raderar jag utbildningen ovanför.
Skulle tro att det är rätt kört att komma in som 86:e reserv till 33 platser. Om jag förstått allt rätt så läggs väl alla sökande som reserv? Så söker du en attraktiv utbildning som inte har så många platser kan du råka få reservplats 201 om du inte har så bra betyg. Känns ju trist, men jag tror det är så de gör.

Men det kan rassla till fort med reservplatserna - kan vara många som inte kan sen på kort varsel.

Någon mer som fått positivt besked idag?:)

Jag är totalt överlycklig, kom äntligen in på Hundens beteendebiologi 1 ! :D Velat läsa den kursen super länge!
Kom även in på Företagsekonomi 1- marknadsföring 7,5 hp
Samt Vårdadministrativa programmet, vilket känns toppen bra efter en tids velande.

Super nöjd och glad efter andra urvalet med andra ord och ser fram emot hösten:D

Någon mer som fått positivt besked idag?:)

Jag är totalt överlycklig, kom äntligen in på Hundens beteendebiologi 1 ! :D Velat läsa den kursen super länge!
Kom även in på Företagsekonomi 1- marknadsföring 7,5 hp
Samt Vårdadministrativa programmet, vilket känns toppen bra efter en tids velande.

Super nöjd och glad efter andra urvalet med andra ord och ser fram emot hösten:D

Hundens beteendebiologi är jätterolig, grattis!

Liknande trådar

Skola & Jobb Du som läst på universitet eller högskola, vad har du gjort med alla de läroböcker du samlat på dig? Jag har ett tiotal läroböcker... 2
Svar
25
· Visningar
1 363
Senast: ameo
·
Skola & Jobb Jag funderar hit och dit om jag kan hitta en sysselsättning som jag skulle kunna roa mig med vid datorn i min ensamhet, istället för att... 2
Svar
25
· Visningar
1 810
Senast: Kakis
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 673
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Jag jobbar fyra dagar i veckan och är föräldraledig en. Så ser det ut fram till sista augusti. Sen är frågan, ska jag gå ner till 80%... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 235
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka