Antibiotika och avel

Det är inte ovanligt med infektion på de ston som behöver caslicksys, dvs ofördelaktig uppbyggnad av vulva/vagina eller i vissa fall förlossningsskador.

Och om man då ska hårddra det... Ska vi verkligen avla vidare på ston som nedärver en så ofördelaktig anatomi att de behöver sys och behandlas? (Om man bortser från de med förlossningsskador).
 
Hur många ston i % är det som inte blir dräktiga utan behandling? Att man hör talas om ston som behandlas för att bli dräktiga säger ju väldigt lite om hur stort problemet är.

Jag har inga siffror tyvärr, det hade varit intressant med en studie! Men min känsla är att det är fler än ett fåtal ston som behandlas. Är det någon här som avlat några år och aldrig fått ett sto behandlat?
 
Jag är intresserad av hur ni som sysslar med avel ser på det här med antibiotikaanvändningen inom hästaveln? Ingen kan väl ha undgått problemen med antibiotikaresistens, samtidigt behandlas en hel del egentligen friska ston enbart i syfte att få dem dräktiga. Betydligt mycket mer än vid avel med andra djur.

Vad har ni för erfarenhet av baktprov och antibiotikabehandlingar? Har ni fått ston behandlade? Har ni aktivt valt/valt bort behandling eller baktprov?

Vad skulle du tycka om en begränsning av antibiotikaanvändningen inom aveln? Skulle du vara beredd att avstå antibiotika till ditt sto även om det betydde minskade chanser för dräktighet?

Många frågor, inga svar! Men ämnet ligger mig varm om hjärtat och det skulle vara intressant att höra vad andra tänker! :)
Bra av dig att ta upp ämnet - det är viktigt och sannolikt är problemen med resistensutveckling större än vi tror.
 
Intressant med flera svar, tack!

Det är ingen enkel diskussion och jag är inte ute efter att beskylla någon! Men jag tycker att det är intressant hur antibiotikaanvändningen för något så (faktiskt) oviktigt som hästavel försvaras, samtidigt som många är nöjda med att Sverige har en så låg antibiotikaanvändning inom lantbruket. En följd av att man arbetar aktivt för att antibiotika aldrig ska ersätta god avel och skötsel. Kan vi göra samma sak inom hästaveln?
 
De stona som har varit hos mig har sköljts med koksaltlösning bara, och sedan livmodersammandragande på det så har de tagit sig.
 
Men tycker du inte att det är lite märkligt att så pass många friska ston ändå inte verkar klara av att bli dräktiga utan hjälp av antibiotika? Om en infektion blossar upp bara på grund av insemination (med sperma innehållande antibiotika), har det stoet då verkligen en helt normal fortplantning?

Jag vet inte hur många det är. Vet du?
Jag kan inte svara på om det stoet som behöver behandlas har helt normal fortplantning. Kan du svara på det?

Jag tycker du har vridit frågan från att handla om resistens till att peka på ston som "inte har normal fortplantning". Vart vill du komma?

Det enda jag kan svara på är att jag kommer inte dra mig för att behandla ett sto som behöver det för att bli dräktigt.
 
Jag tycker du har vridit frågan från att handla om resistens till att peka på ston som "inte har normal fortplantning". Vart vill du komma?

Det enda jag kan svara på är att jag kommer inte dra mig för att behandla ett sto som behöver det för att bli dräktigt.

Jag är kanske dålig på att formulera mig. Men det är ju det jag tycker är själva frågan. Grundproblemet är inte resistensen, utan att antibiotika över huvud taget behövs.

Det är dit jag vill komma. Hur ska vi lösa problemet med att en del ston behöver antibiotika för att bli dräktiga? Är det verkligen så att alla de stona bara har haft otur eller skulle vi kunna förebygga många av infektionerna genom annorlunda avel och kanske genom att välja bort en del ston?

Det kommer kanske inte ske inom de närmaste åren, men på lite längre sikt har jag svårt att se att dagens taktik med antibiotikabehandling kommer kunna fortsätta, oavsett om det blir resistens eller hårdare lagstiftning som sätter stopp först.

Jag säger inte att jag har några svar eller att det är upp till varje uppfödare att lösa problemet genom att vägra antibiotika. Men en ökad medvetenhet och diskussion kanske kan vara en början i alla fall.
 
Jag har inga siffror tyvärr, det hade varit intressant med en studie! Men min känsla är att det är fler än ett fåtal ston som behandlas. Är det någon här som avlat några år och aldrig fått ett sto behandlat?
Jag har för tillfället 4 ston dom jag avlar på..Jag har aldrig på någon av dessa behövt ta bakterie prov "papper pepper" menhade ett sto tidigare dom vi varje år fick behandla pga att hon stod med rumpan mot väggen när hon bajsade så det kom in bakterier i vulvan...och jag menar verklige tröck rumpan mot väggen det var ett under att bajset kom ut😨
 
Största problemet där tror jag är att många har sina ston i blandhagar, dvs stor risk för betäckande valacker. De betäcker varje brunst om de får chansen, dvs inte en normal betäckningsnivå om man betäcker för att få dräktigt.
Under alla år jag haft häst har jag haft en valack som betäckt så det kan ju inte vara SÅ vanligt
 
Och om man då ska hårddra det... Ska vi verkligen avla vidare på ston som nedärver en så ofördelaktig anatomi att de behöver sys och behandlas? (Om man bortser från de med förlossningsskador).
Har fullblodsston och tyvärr tror jag många gånger man syr ifall att......
 
Har dem utanför mitt fönster så jag skulle nog upptäcka det plus att man ser ju om de är intresserade ;)

Alla har det ju inte så.

Jag har sett flera valacker som visat lite extra intresse för stona i flocken när de brunstar. Nosat dem i rumpan osv. Har även sett valacker betäcka ston. 3 som jag sett själv och ytterligare en där ägaren säger att han inte kan gå med ston för han betäcker. Han verkar dessutom vara lite extra snygg om man frågar stona. Red ett sto som var brunstigt och varje gång just den valacken kom nära så ställde hon upp sig för honom... lagom roligt mitt i en ridlektion i ett ridhus.
 
Under alla år jag haft häst har jag haft en valack som betäckt så det kan ju inte vara SÅ vanligt

Jag har varit kring hästar sedan 1980. Jag kan lätt räkna upp iaf sju st betäckande valacker och då har jag inte stått i eller varit i närheten av stora stallar. Det är vanligare än vad man tror plus att det behövs ju bara en vad det gäller ens egna sto...
 
Alla har det ju inte så.

Jag har sett flera valacker som visat lite extra intresse för stona i flocken när de brunstar. Nosat dem i rumpan osv. Har även sett valacker betäcka ston. 3 som jag sett själv och ytterligare en där ägaren säger att han inte kan gå med ston för han betäcker. Han verkar dessutom vara lite extra snygg om man frågar stona. Red ett sto som var brunstigt och varje gång just den valacken kom nära så ställde hon upp sig för honom... lagom roligt mitt i en ridlektion i ett ridhus.
Ja men då ser du ett intresse och tar bort valacken ;).Stona brukar ju inte tokbrunsta med en gång .Nu får vi nog dessutom återgå till TS ämne
 
Jag tror att det är vanligare än hästägare tror eftersom man inte ser sina hästar 24timmar/dygn.

Håller helt med.
Jag har en valack som betäckt (dels när han var hingst - ca 10 avkommor) men även efter detta. Jag har sett det med egna ögon och även så har det synts på stona. Jag *tror* att han har slutat med detta av typ ålderskäl (är 21 nu) och har för övrigt inte gått med ston på 5 år

Jag har stallkompisar som har sina ston i blandflock nu på betet är det en whatsapp grupp där vi informerar (jag har inte hästen där, men hjälper till att ha lite koll iom att jag bor nära). En av de i gruppen har noterat att valack V har klättrat på ett av stona. Stoägaren ser tecken på sin häst av klättrande. Valack Vs ägare har absolut iiiiiiiiiiinte sett nånting och hon har kollat jättemånga gånger. Förnekelse i sin tristaste form, hon vill väl inte flytta den från betet antar jag.
 

Liknande trådar

Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
7 416
Senast: em-pirre
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
4 829
Senast: ginnies
·
E
Avel I min omgivning kan jag konstatera att det finns många olika sätt att motivera när man betäcker ston som kanske inte borde betäckas...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
8 836
Senast: iNHALE
·
Hästvård Tycker ämnet är oerhört viktigt då det har blivit ett stort problem på humansida och riskerar att bli lika allvarligt på häst. Kort...
Svar
3
· Visningar
776
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp