Antibit-medel på täcke

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Cronis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 7 418
C

Cronis

Min häst ska snart bli ihopsläppt med täckesmördare, och jag måste impregnera täcket med nån anti-bit.

Vad finns det att rekomendera?
Vad är mest effektiv?
Förstör alla medel täckena?

Har läst nått om "greenguard"? Vad är det?
Ättika, hur funkar det?
Tjära funkar ju, men täcket blir ju förstört...

Hjälp! :bow:

Sv: Antibit-medel på täcke

Jag har kört med vanlig antibit spray (renons).. Det har funkat jättebra.. Hur vida det skadar täckena vet jag inte.. det river ju inte sönder det iaf...:smirk:

Green guard är ju en sån där "mask" man sätter på hästens mule för att den inte ska kunna tugga på allt/äta för mkt gräs och få fång.

Jag har använt en kräm som heter No-Bite, tycker den fungerade rätt bra.

Aha!
Jag trodde det va ett medel.

No-Bite har jag smetat på boxen förut. Hur går det med täckena? Blir det fläckar?
Hur har du smetat? Fläckvis eller hela "baken"?

Jag hade no-bite på halsbiten längs med mankammen på ett hw dustbuster, för att min hästs polare skulle ge sjutton i att klia av min eksemhäst all man!:devil: :D Och på det täcket blev det fläckar, dock försvann det i tvätten väldigt lätt! Öht försvann det rätt lätt, man får gå och bättra på om det regnat lite osv, det är dock rätt drygt så det gör inte så mkt.

Mitt täcke är ju inte vattentätt utan i nåt bomullsmaterial så jag vet inte riktigt hur medgörliga fläckarna blir på ex vintertäcken.

Bit-ej-spray för hundar. Genomskinligt, smakar APA, luktar pyton men lämnar inga märken på någonting.

Har använt massor av olika medel när min häst var tvungen att gå med tillsammans med täckesbitare. Slutsats - inget funkade, nu får någon annan ha sin häst med täckesbitaren för jag vägrar. Alternativt att täckesbitaren får gå själv, det är ju också en lösning. Kanske är hästarna/hästen som biter på dina täcken lite mindre ihärdiga än i mitt fall, det är ju bara att hoppas! ;) Jag provade bland annat No-bite, men det blev väldigt kladdigt på täckena och fruktansvärt bökigt att hålla på med (dessutom var det verkningslöst...).

Senast ändrad:

jag har en spray, crib ngt mer från Chrille. Den fingerar riktigt bra, smakar verkligen vidrigt! Smidigt med sparyflaska så man slipper kleta.

Hej!

Jag hittade på granngården (eller vad dom nu heter just nu).. Testade först på en bit silage och min mycket matglada madam vägrade äta!!!

I morse testades det på hästen som brukar bli uppäten, men jag har inte hört nåt om hur det gick...

/ Lavinia

Jag väntar ivrigt på rapport. Hoppas att du inte själv andades med munnen när du sprejade på det. Själv lät jag bli att äta den kvällen, sambon kräktes. ANDAS INTE IN när ni sprejar. Det fäster i slemhinnorna.

Jag väntar ivrigt på rapport. Hoppas att du inte själv andades med munnen när du sprejade på det. Själv lät jag bli att äta den kvällen, sambon kräktes. ANDAS INTE IN när ni sprejar. Det fäster i slemhinnorna.

Intressant!
aldrig hört om detta tidigare , ska lägga det på minnet tills nästa gång det blir aktuellt att hästen går med besatt täckes förstörare. Är för närvarande förskonad.

sist jag drabbades så provade jag no-bite, vilket inte hjälpte. tabasco - de blev helt överförtjusta och hjälptes åt både täckes marodören och min egna häst -att bita sönder/klä av honom :eek:
det som hjälpte var tjärsalvan (sårsalvan) som jag i desperation kletade in spännen och kanter med. men finns det en spray så är det ju helt klart att föredra! Nu går han ej med den hästen längre tack och lov, och problemet är därmed lagt på hyllan - men nästa gång ska jag prova och rapporterar då gärna! :bow:

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor... 2
Svar
29
· Visningar
5 275
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
9 913
Senast: Emine
·
Ekonomi & Juridik *långt och rörigt* Jag vet att det under åren ploppat upp en hel del trådar ang förstörda täcken, dock tycker jag de oftast handlar... 2
Svar
35
· Visningar
4 725
Senast: muppia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka