Antidrag sele, fast tvärt om... :)

Sv: Antidrag sele, fast tvärt om... :)

Om du vill slippa ett kraftigt ryck så finns även koppel som är elastiska (oftast en bit av kopplet som är det). Så du kommer känna att hunden stannat när det spänner i kopplet och förhoppningsvis hinna stanna själv innan rycket.

Kanske något att kombinera med en sele!

Att jag inte tänkte på att rekommendera det ett sådant har vi, använder det inte så ofta men det fungerar bra just för att mildra ryck åt både förare och hund.
 
Sv: Antidrag sele, fast tvärt om... :)

Hundar har inte saker i huvudet. Det är en förmänskligande missuppfattning som folk har. Om hunden har ont har den ont, om hunden inte har ont så går den inte och är rädd för att få ont.
Förväntar dina hundar aldrig sig något? Mina hundar gör tex följande kopplingar: lägga ner datorlocket = gå ut, öppna skåp där tomma matskålar förvaras = äta, klotång = obehagligt, åka bil på grusväg = kul. Varför skulle en hund inte kunna förknippa promenad = ont i tassarna och därför vilja undvika promenad?

Förlåt för OT, till TS:
jag tror inte att en frontfäst sele underlättar så mycket, jag tänker att den också drar i armhålorna vid tvärstopp. Elastiskt koppel tror jag är en bra idé!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Numera verkar sele vara det första alternativet att leda hund i. Jag undrar varför? OK om stor hund rycker så man är rädd om hals och...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
11 190
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Har ni några tips på sele till mindre hund(chihuahua ca 4kg) ? Tycker det är så svårt att hitta någon som sitter bra. Har provat många...
Svar
11
· Visningar
1 174
Senast: LECH
·
Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
5 085
Senast: Tuggben
·
Övr. Hund Nä, jag måste nog skriva av mig lite... Detta blir långt och jag vet egentligen inte vad jag ”vill” ha för respons. I vilket fall, om...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 025
Senast: Iamia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp