Sele till mindre hund

Vipp

Trådstartare
Har ni några tips på sele till mindre hund(chihuahua ca 4kg) ?

Tycker det är så svårt att hitta någon som sitter bra. Har provat många olika och använder just nu hurtta casual y sele som funkar bäst. Men tycker ändå den glider runt för mycket. Han bär storlek 45 som känns ngt för stor men 35 är för liten. Biten som går mellan frambenen är för lång så ibland slinker en tass ur om vi går i kuperat. Går han bakom mig eller om det blir minsta tryck/rörelse i kopplet så åker antingen åt sidan eller framåt och trycker honom i nacken/armhålan.

Har provat dog copenhagen, Curli, anny-x, olika Hurtta, rukka, feel active men alla glider antingen runt eller blir för klumpiga/stela/hindrar rörelse, blir typ mer sele än hund och oftast stora spännen som trycker. Han verkar vara en som ligger emellan storlekar, det är antingen för litet eller något för stort. Kanske att hitta någon som syr själv är enda alternativet?
Halsband är inget alternativ då han flera gånger rymt ur dom och kan ibland få för sig att dra vid vissa hundmöten, jaga bilar/cyklar eller fåglar som flyger i luften.
 
Jag har Tre ponti till mina små katter och är väldigt nöjd, inga spännen och trevlig passform. Finns flera olika modeller och många storlekar.
 
Han bär storlek 45 som känns ngt för stor men 35 är för liten.
Är du säker på att 35 är för litet? Inget illa menat nu, men jag har haft chihuahua i massor med år och då aldrig träffat någon som haft större än 25-35. I vissa fall har vi behövt specialbeställa från USA.

Min Jack Russell-terrier har storlek 45. Kan inte tänka mig att en chihuahua kommer upp i hennes grovlek runt varken hals eller brösomfång.
 
Är du säker på att 35 är för litet? Inget illa menat nu, men jag har haft chihuahua i massor med år och då aldrig träffat någon som haft större än 25-35. I vissa fall har vi behövt specialbeställa från USA.

Min Jack Russell-terrier har storlek 45. Kan inte tänka mig att en chihuahua kommer upp i hennes grovlek runt varken hals eller brösomfång.
Håller med. Min schipperke på 7,4 kg har 45 så det låter väldigt stort för en liten chihuahua.
 
Är du säker på att 35 är för litet? Inget illa menat nu, men jag har haft chihuahua i massor med år och då aldrig träffat någon som haft större än 25-35. I vissa fall har vi behövt specialbeställa från USA.

Min Jack Russell-terrier har storlek 45. Kan inte tänka mig att en chihuahua kommer upp i hennes grovlek runt varken hals eller brösomfång.
Han är stor chihuahua, typ dubbelt så stor som andra chihuahua i sin kroppsbyggnad. Folk tror att han är blandras när dom ser honom. Väldigt stor bröstkorg. 35 har bra längd på remmen som går mellan frambenen, men blir jätteliten runt halsen och bröstet så jag knappt får av selen över huvudet. 45 är väl egentligen lite stor, som sagt verkar han ligga mittemellan storlekar.
 
Han är stor chihuahua, typ dubbelt så stor som andra chihuahua i sin kroppsbyggnad. Folk tror att han är blandras när dom ser honom. Väldigt stor bröstkorg. 35 har bra längd på remmen som går mellan frambenen, men blir jätteliten runt halsen och bröstet så jag knappt får av selen över huvudet. 45 är väl egentligen lite stor, som sagt verkar han ligga mittemellan storlekar.
Min moster har en oreggad chihuahua på 4 kg, dvs stor. Hon använder en Tre Ponti-sele. Den är dock inte helt rymningssäker ifall hunden är en sådan som backar mycket och lär sig hur man kommer ur den. Men sitter bra på henne gör den.
 
Jag har Tre ponti till mina små katter och är väldigt nöjd, inga spännen och trevlig passform. Finns flera olika modeller och många storlekar.
Tycker tre ponti trycker alldeles för mycket på bogbladen/manken på mina katter. Dom krummar när dom går med det selet på.

Men passar dock säkert bättre på hund, speciellt små hundar.

Men kul att det passar på dina katter ❤️ Mina är rätt långa och slanka med höga ben så inga små katter direkt.
 
Tycker tre ponti trycker alldeles för mycket på bogbladen/manken på mina katter. Dom krummar när dom går med det selet på.

Men passar dock säkert bättre på hund, speciellt små hundar.

Men kul att det passar på dina katter ❤️ Mina är rätt långa och slanka med höga ben så inga små katter direkt.

Ja, jag har Perser och Exotic, små och coby så Tre ponti passar dem bra 😊
 

Liknande trådar

Hundträning Finns det någon bra promenadsele som hunden inte kan backa sig ur? Har en unghund som ibland får ett "ryck" och älskar att springa runt...
Svar
11
· Visningar
1 145
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 744
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 670
Senast: anna_panna
·
Övr. Hund Gjorde misstaget att köpa en lite för stor sele till Emiron när han var mindre i tron att han säkert skulle växa i den så småningom men...
2
Svar
23
· Visningar
2 260
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp