Antiglidpad???

tinafinis

Trådstartare
Var hos sadelmakaren här om dagen o skulle köpa ny sadel.
Trodde ju inte min passade.
Han lade på min sadel och han ansåg att den passade.
Anledningen att den gled fram var hennes bukmage till följt att hon är något överbyggd.
Hon spänner även ut magen en del så man får hålla på att spänna sadeljorden ofta.
Jag provade att rida med en antiglidpad av modell äldre. typ sådan som man doppa frimärkena på förr (ni vet de oranga)
Den låg relativt stilla. Dock hade sadeljorden blivit lös igen..... suck.

Det slutade alla fall med att jag köpte en antiglidpad modell nyare. Lite tjockare geléaktigt sadelformat.
Köpte även en sadeljord utan elastiskt resår.....

Någon med erfarenhet av dessa paddar tros?
Eller är svanskappa den ända lösningen?
Banta kan min häst tyvärr inte göra..... Hon ska ha bässing.
(hade dessa problem innan oxå).

Sadelmak föreslog även att göra en stropp en bit fram på sadeln oxå.

Men...erfarenhet av padden???
Eller andra tips?

Sv: Antiglidpad???

Glider din sadel mindre när du har sadelgjord utan resår? På min häst är det tvärtom. sadeln glider mera utan resår och ligger mera stilla med resår på gjorden.

Beror nog på hur mkt det är. Min sadel har precis börjat glida (pga rund mage) trots anatomiskt utformad sadelgjord. Den hjälper i vårt fall inte ett dugg tyvärr.

en stropp längre fram kan va en bra lösning. vet en kompis t mig som fick göra d på sin sadel, för att pålla va lite rund... :idea:

Glider din sadel mindre när du har sadelgjord utan resår? På min häst är det tvärtom. sadeln glider mera utan resår och ligger mera stilla med resår på gjorden.

Jag använder ALLTID resår på tjockisen, annars skulle sadeln glida massor vid ridning alt. magen bli ännu mer missformad där gjorden brukar sitta :crazy:

Ang. antiglidpadd ahr jag själv funderat på att skaffa en att ha mellan sadel och padd (läs: fårskinnsvojlock med tunnare inlägg fram för att höja) för att sadeln glider på padden.

Jag har gjort en tråd om det, typ i förrgår tror jag det var! :) Så kolla mina skapade trådar om du inte hittar den.

har erfarenhet av det där själv och vi provade det mesta, polaren köpte en svindyr ronja-gjord som skulle vara sååå bra, men ja, den är i läder och gled fram fort som fan..

Repgjord var det enda som fungerade, den låg stilla där den skulle..
Vi provade även med svanskappa (som inte är någon big deal för hästens muskler och bekvämlighet alls som en del försöker påstå, svansroten är URSTARK och att hålla fast en svanskappa påverkar inte hästen alls) men hästen tyckte att det var roligare att skena runt och bocka än att bli riden med svanskappa, försökte longera med svanskappa men det var bara rodeotimmen då.. och det visste vi nästan för hon var väldigt bakskygg redan från början, man fick absolut inte peta på svansen alls när hon köptes då kickade hon..

Jag har en genomskinlig gelpad med hål som är rätt klistrig, den lägger jag direkt på ryggen och då ligger sadeln still. Trodde först det skulle dra i håren men hästen reagerar inte alls på den. Den är väldigt mjuk så den rör sig nog ganska mycket i sig själv typ. Tryckfördelar ju lite oxå.

Jag har en genomskinlig gelpad med hål som är rätt klistrig, den lägger jag direkt på ryggen och då ligger sadeln still. Trodde först det skulle dra i håren men hästen reagerar inte alls på den. Den är väldigt mjuk så den rör sig nog ganska mycket i sig själv typ. Tryckfördelar ju lite oxå.
precis en sådan pad har jag köpt. ska ut o inviga nu.

precis en sådan pad har jag köpt. ska ut o inviga nu.
Jag tittade inte efter någon annan tråd först. Trodde inte det skulle finnas någon så nära.

Vad det gäller sadeljord utan elastisk resår var det sadelmakaren som tipsade om det...
Jag ska alla fall prova.
Den var billig. KOm på sen att den inte var anatomiskt utförd.

Men jag funderar på att köpa en sådan svängd sadelgjord om denna inte fungerar.
Nån som har en sådan?

jag har haft en antiglidpadd på en rund ponny jag red för nåra årsedan.. hon hade itne ngn manke at tala om å var RUND överallt utan att vara tjock.. sadlarna snurrade å gled åt alla hål.. köpte sen en såndära scart sntiglid matta.. musmatta kallas dom för av vissa.. efter det låg sadeln stilla... har tyvärr itne sett såna på ett tag nu...

Jag har en svängd dressyrgjord, blir ju bättre sadelläge men jag tycker ändå att den trycker lite mer bak än fram så frågan är väl om det är skönt för hästen. Fast den funkar ju så att sadeln inte åker fram lika mycket.

Det fungerade faktiskt väldigt bra med antiglidpadden + en gjord utan elastiskt resår.
behövde itne efterspänna så mycket!
Sadeln gled då inte mycket fram!
Skönt! Det problemet löst.
nu ska bara sadeln stoppas om oxå!

Nej bverkligen inte. den kasade fram så den låg alldeles för mycket an mot bogbladen.
I övrigt passar sadeln ju... (sadelmakskoll)
Hon är för bukig o lutar i ryggen lite grann.

Provade den ordenligt idag med mycket galopp. Sadeln satt där den skulle.

Liknande trådar

Utrustning En av mina sadlar ligger inte bra på hästen den har används på längre. Började med att hästen blev sur när sadeln kom på i samband med...
Svar
0
· Visningar
662
Senast: Freazer
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 282
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag är mitt uppe i en grym separationsångest. Jag har en dressyrsadel som jag verkligen trivs med, men som nu inte passar hästen längre...
Svar
0
· Visningar
864
Senast: Aureola
·
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 602
Senast: videnlis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka