Antiinflammatorisk snabbmat

Är det inte ungefär 90% av vattnet man låter koka/sjuda bort då? Fast är ju lite olika hur stark man vill den.

Det är olika beronde på hur stark man vill ha den, skitlätt att göra och sedan är det bara att frysa in i istärningspåsar och plocka fram vid behov.
 
Omelett är en av mina favoriter - och kan ju varieras hur mycket som helst! Jag föredrar ugnsomelett som man efter "gräddningen" toppar med något gott som t ex smörstekt eller stuvad svamp. Men en omelett på spisen går ännu snabbare. Då kan man antingen blanda önskad fyllning i omelettsmeten eller också vänta till dess smeten stelnat och sedan lägga tillbehören ovanpå. Allt från neutrala tillbehör till smakstarka funkar bra!

Dagens middag blev just en variant på ugnsomelett efter ett recept i dagens tidning. Först vispade man ihop ägg, grädde, salt, peppar och oregano, hällde i smord ugnsform och gräddade i 200 g 10 min. Ovanpå detta sedan köttfärs (jag hade älgfärs) brynt med lök, vitlök, timjan och rökt paprikapulver. (Man hade t ex kunnat använda resterna från en köttfärssås, en ratatouille eller andra grönsaker etc.) Sedan blandade man grädde, crème fraîche och riven ost och lade på toppen. Efter ytterligare 10 min i ugnen (nu 225 grader) hade osten smält och fått fin färg.
 
Dagens middag blev just en variant på ugnsomelett efter ett recept i dagens tidning. Först vispade man ihop ägg, grädde, salt, peppar och oregano, hällde i smord ugnsform och gräddade i 200 g 10 min. Ovanpå detta sedan köttfärs (jag hade älgfärs) brynt med lök, vitlök, timjan och rökt paprikapulver. (Man hade t ex kunnat använda resterna från en köttfärssås, en ratatouille eller andra grönsaker etc.) Sedan blandade man grädde, crème fraîche och riven ost och lade på toppen. Efter ytterligare 10 min i ugnen (nu 225 grader) hade osten smält och fått fin färg.

Oj, det där lät gott :) !
Pannkaksrulle (rulltårta med köttfärssås ;) ) är också gott, tycker jag. Kan man skiva och ha med sig och äta antingen varm eller kall. Praktiskt!
 
Hummus är ju gott till typ allt! Och jättelätt att göra själv.

Allmänt är det ju svårt att laga mat på så kort tid som 10 minuter, om du utökar till 20 minuter kan du göra mycket. Men en av mina favoriter är halloumi, ibland med rotfrukter, ibland med kokt sparris och sallad. Haloumi steker du antingen lätt eller lägger in i ugnen i 10 minuter, funkar att micra i matlåda dagen efter också.

Bakad potatis funkar ju bra att göra i micron, full effekt i 6-7 minuter efter att du stuckit ett par hål. Rörorna kan du ju variera i alla oändlighet, en av de enklaste jag gör är att blanda ett 1/2 paket créme fraiche feta/tomat med en burk tonfisk. En annan god röra är:
1.5 dl gräddfil
1 pkt tofu som du delar i bitar
0,25 hackad rödlök
0,5-1 hackat äpple
Curry, flingsalt och vitpeppar
Räcker till 2 bakade potatisar.
 
Hummus är ju gott till typ allt! Och jättelätt att göra själv.

Allmänt är det ju svårt att laga mat på så kort tid som 10 minuter, om du utökar till 20 minuter kan du göra mycket. Men en av mina favoriter är halloumi, ibland med rotfrukter, ibland med kokt sparris och sallad. Haloumi steker du antingen lätt eller lägger in i ugnen i 10 minuter, funkar att micra i matlåda dagen efter också.

Bakad potatis funkar ju bra att göra i micron, full effekt i 6-7 minuter efter att du stuckit ett par hål. Rörorna kan du ju variera i alla oändlighet, en av de enklaste jag gör är att blanda ett 1/2 paket créme fraiche feta/tomat med en burk tonfisk. En annan god röra är:
1.5 dl gräddfil
1 pkt tofu som du delar i bitar
0,25 hackad rödlök
0,5-1 hackat äpple
Curry, flingsalt och vitpeppar
Räcker till 2 bakade potatisar.

Funderar också på varför maten inte alls får ta någon tid, på nivån att dissa färska grönsaker för att de måste skäras? Det verkar lite galet, hälsan är väl värd mer än några minuter om dagen? Att laga god och nyttig mat på tio minuter tycker jag låter rätt omöjligt.

TS: Bland det enklaste man kan laga är tomatsås. Men det tar längre tid än tio minuter. Bryn örtkryddor, lök, vitlök och tomatpuré i olivolja i en gryta. Länge, på låg värme, tills löken är genomskinlig - minst tio minuter. Häll på ett par burkar tomatkross, eventuellt en skvätt rödvin, och en dl röda linser. Kanske en riven morot (låt den i så fall bryna med från början). Lägg på lock. Puttra på låg värme i 40 min - 1 timme.

Sen har du en bra bas, som är bättre till din tortellini än kelda färdigsåser. Olika sätt att variera vid servering är t ex att blanda ner skinka, tärnad fetaost, färsk basilika, oliver, kapris, spenat... Gör du en ordentlig sats tomatsås har du mat flera dagar framåt.
 
Funderar också på varför maten inte alls får ta någon tid, på nivån att dissa färska grönsaker för att de måste skäras? Det verkar lite galet, hälsan är väl värd mer än några minuter om dagen? Att laga god och nyttig mat på tio minuter tycker jag låter rätt omöjligt.

TS: Bland det enklaste man kan laga är tomatsås. Men det tar längre tid än tio minuter. Bryn örtkryddor, lök, vitlök och tomatpuré i olivolja i en gryta. Länge, på låg värme, tills löken är genomskinlig - minst tio minuter. Häll på ett par burkar tomatkross, eventuellt en skvätt rödvin, och en dl röda linser. Kanske en riven morot (låt den i så fall bryna med från början). Lägg på lock. Puttra på låg värme i 40 min - 1 timme.

Sen har du en bra bas, som är bättre till din tortellini än kelda färdigsåser. Olika sätt att variera vid servering är t ex att blanda ner skinka, tärnad fetaost, färsk basilika, oliver, kapris, spenat... Gör du en ordentlig sats tomatsås har du mat flera dagar framåt.

Fast det är inte mer än 10 minuters aktiv matlagning. Puttrandet kan skötas när man gör annat.

Det är inte många grönsaker man MÅSTE skära heller. Det mesta kan ätas helt och tuggas. Om man absolut vill slippa skära.

De goda dofterna vid olika slags matlagning får hela hemmet att lukta gott och sprider måbra-känslor, hos mig i alla fall. En slags meditation.
 
Jag ägnade mer tid åt matlagning förut, men jag blev så jäkla less på att hela tiden ägna så oändligt mycket tid åt det. Men matlådor hade jag som jag bara kunde värma på jobbet. Under sommaren gick luften ur mig totalt och jag kom helt av mig. Sedan började jag rida dagligen och när både tiden och intresset för matlagning krympte så blev det som det blev.

Jag kommer hem runt 18 och försöker ordna med maten så fort som möjligt så jag hinner rida innan det blir alltför sent. Ofta blir det lite för sent ändå för att jag ska hinna sova 8 timmar, vilket jag behöver (och i skrivande stund ska jag upp om 7 timmar). Helgerna kan ju rent teoretiskt användas för matlagning, men i verkligheten blir det inte så. Det är sällan jag hinner eller orkar allt jag tänkt mig under helgen.

Och på jobbet har vi ingen ugn och matoset sprids med ventilationen i hela huset så stekning passar sig inte där.

Men jag har ju fått en del snabbmatstips som kan funka att göra dubbelt av så jag har till matlåda dagen efter.
 

Liknande trådar

Hemmet Förutom storkok, vad är era bästa hacks för en smidig/billig/tidssmart vardag? Bästa städhacks kanske? Har börjat intressera mig för att...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 199
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Magsår eller kolik?
  • Vi som letar häst II
  • Hovelände

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp