Antiskallhalsband kombinerad vibration/el?

@Valptass Nyfiken fråga bara. Du skriver längre upp att du hellre ser att en hund omplaceras än att man provar ett antiskällhalsband?
Jag i min värld kan inte förstå hur man kan se så lättvindigt på omplacering, det i min värld ger betydligt mer obehag för hunden. I vissa fall måste man ju och hunden kommer så klart in i sin nya familj efter ett tag. Men jag tycker inte att det är en lösning som ger mindre obehag än att använda ett antiskällhalsband en kort period för att all övrig tid får hunden leva ett lyckligt liv med den familj den vuxit upp i och slippa slitas iväg till något helt okänt med främlingar.
Tror inte du att det är obehagligt för många hundar att omplaceras?
Vissa tar det säkert med en klackspark, men dom flesta gör det nog inte.
 
Ja, det finns en bred skala och många gråzoner vad gäller bestraffning/obehag och var man drar gränsen för vad som är okej är högst individuellt. Jag påstod inte att allt skällande beror på stress, överskottsenergi eller rädsla utan påtalade att man får anpassa lösningarna efter orsaken. Skäller hunden på sådant den ser i fönstret kan man gränsa av eller täcka för så att fönstret inte blir tillgängligt, om hunden ligger vid dörren och skäller så kan man se till att hunden inte kommer åt att ligga så nära dörren samt bättra på ljudisoleringen så att hunden inte reagerar lika starkt på ljuden utifrån. Till exempel. :)

Återigen så motsäger jag inte att det fungerar, gjorde det inte det hade ju ingen använt sig av det :) Men jag personligen föredrar att använda metoder som inte utsätter hunden för obehag för att jag tycker att det är schysstast mot hunden. Vad som är "schysstast mot hunden" är trots allt inte någon absolut fakta, utan en bedömningsfråga där var och en får bilda sin egen uppfattning och dra sina egna gränser (inom lagens spelrum givetvis). Full förståelse för att åsikterna går isär, och jag är inte ute efter en diskussion om detta egentligen för jag har svårt att se att det skulle leda någon vart för någon part :)


Jag har sett hundar reagera på antiskall och vattensprut med obehag. Jag skrev inte bara om hundar som är underaktiverade eller dåligt ensamtränade, utan att man får leta lösningar utefter orsaken till skällandet. Självklart måste grannar stå ut med ett visst skällande, men det ska då vara just visst skällande och inte en olägenhet.

Jag är faktiskt inte så intresserad av att fortsätta en diskussion om träningsmetoder :) Jag vet att det finns olika synsätt och att jag sett till den stora massan är bland de mer extrema. Jag förstår argumenten och resonemangen, men jag håller helt enkelt med :)
Jag förstår att du inte vill fortsätta diskussionen, jag vill bara flika in att du inte alls tillhör ”de extrema” i dina åsikter, som du upprepat några gånger nu. Det är de med motsatt åsikt som tillhör ”de extrema”, el- och antiskallhalsbandsförespråkare är synnerligen i minoritet utanför detta forum. Tack och lov.
 
Att applicera mänsklig etik i hundträning är inte alltid det bästa för hunden.


Vad som känns rätt för föraren är inte särdeles viktigt. I en del fall är det dessutom till skada. Det viktiga är vad som är rätt för hunden.
Det där är ju bara tomma floskler. Har du tänkt igenom vad du egentligen säger här?

Vilken typ av etik tycker du vi ska använda oss av då? Har du exempel på annan etik än den mänskliga?

Självklart är det viktigt vad som känns rätt för föraren. Det är när en börjar ignorera sin magkänsla, inte använder sin empatiska förmåga och medkännande med andra levande varelser som det barkar åt skogen.
 
Lugn allihop - jag är absolut inte intresserad av att skaffa något sådant!

Sambon kom hem och berättade att en till honom ytlig bekant hade skaffat ett antiskallhalsband som ska fungera både med vibrationer och, om man vill, med el. Bekantingen ska dock enligt utsago "bara" använda vibration.

Sambon fick tyvärr inget gehör för sina argument att träna på ett trevligt sätt istället för att använda bestraffningsattiraljer, men det är en annan diskussion - det vi undrar över är om detta halsband är lagligt? Elhalsband är ju mig veterligen inte det, så hur står det till med vibrationshalsband som går att "koppla om" till elhalsband? Ett kombinerat vibrations-/elhalsband med elstötsfunktionen avstängd alltså. Får man ha ett sådant så länge elstötsfunktionen är just avstängd, eller är det olagligt om det ens finns en elstötsfunktion? Jag tänkte att någon på det här forumet kanske skulle veta?

Jag är dessutom lite nyfiken på om någon här har sett/hört talas om ett sådant halsband (vibb-/elkombo) förut; jag hittade inget när jag googlade men jag orkade å andra sidan inte plöja så många resultat innan jag blev både less och ledsen.

Jag vill tillägga att vi inte har sett halsbandet och vi vet inte vilket märke/vilken modell det handlar om eller var det är köpt.

Jag bor i Australien och de är lagliga här och för några år sedan hade en vän till mig en inneboende som hade en stor hund, "bandog", avlad för vildsvinsjakt från början med pointer i blodet gissar jag.

Min vän i alla fall motionerade hunden när den inneboende var iväg på jobb veckovis.

Hunden var inte tränad alls egentligen men ingen hade lust att göra det heller. Den sprang och jagade hästarna i hagen eller wallabies utanför hagen så min vän köpte ett sådant halsband "för att bara använda vibratorn".

Det fungerade första 2 dagarna tills hunden vande sig. Då åkte elen på och jag såg hunden bli elchockad otaliga gånger på högsta nivå.

Ganska obehagligt att se. Det hjälpte dock. Hunden stannade och kom tillbaka. Och mer och mer sällan rymde den för att jaga......

Tror min vän hade hunden omkring i 6-9 månader innan den inneboende flyttade. Hundens ägare brydde sig inget om halsbandet eller dess användande
 
Jag förstår att du inte vill fortsätta diskussionen, jag vill bara flika in att du inte alls tillhör ”de extrema” i dina åsikter, som du upprepat några gånger nu. Det är de med motsatt åsikt som tillhör ”de extrema”, el- och antiskallhalsbandsförespråkare är synnerligen i minoritet utanför detta forum. Tack och lov.

Fast blir det inte lite väl svartvitt om all korrigering med vibrering och vatten skulle vara något extremt?

Vad hade du gjort i mina exempel? Du tror inte att långvarig stress, även om den är positiv kan vara mer negativt för hunden?
 
Jag bor i Australien och de är lagliga här och för några år sedan hade en vän till mig en inneboende som hade en stor hund, "bandog", avlad för vildsvinsjakt från början med pointer i blodet gissar jag.

Pointer är en stående fågelhund. Mild och jättetrevlig, har noll med vildsvinsjakt att göra. Inte nån annan ras du tänker på? Skulle jag vilja ta fram en vildsvinshund kommer just pointer att korsa med långt ner på listan.
 
Pointer är en stående fågelhund. Mild och jättetrevlig, har noll med vildsvinsjakt att göra. Inte nån annan ras du tänker på? Skulle jag vilja ta fram en vildsvinshund kommer just pointer att korsa med långt ner på listan.

Jag skrev fel, det var inte en ban dog utan en "bull arab"... framtagen ur fler raser med mycket pointer i med. Det är ingen ras utan mer en typ av hund som används för grisjakt

Screenshot_20210927-084207_Chrome.jpg
 
Inte för att det spelar mig någon roll men de står även English pointer på listan. Dom ser dessutom ut som dessa. Men tråden är väl skapad om halsband och inte hundraser.........
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp