antislipp padd?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare _Ida_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 2 078
I

_Ida_

jag har en ponny med väldigt konstigt sadelläge som vi nyss var och köpte en hoppsadel till så vi har därför inte råd att köpa en dressyrsadel oxså just nu. Därför måste vi fortsätta rida dressyr i allroundsadeln som glider hemskt mkt. åt sidorna. Sadelmakaren kollade vår sadel och sa att den låg väldigt bra i övrigt men att vi kunde testa att köpa en "antislip" padd. Så vad har ni för erfahrenheter av sådanna? funkar dom? vilket märke ska man ha? osv.

Sv: antislipp padd?

Hej.

Ligger sadeln och glider från höger till vänster när du sitter i den?

Eller hur glider den?

Om sadeln rör sig från sida till sida så ligger den an mot bogbladet, och rör sig i den takt som bogarna rör sig.
Om sadeln ligger bra i övrigt men glider fram när hästen arbetar så kan en lösning vara svanskappa.

Är din ponny rund så sadeln glider runt när du hoppar upp?

mvh/

Grandeur ha jättefina vojlockar med antiglidmatta på, de brukar hjälpa sadeln att ligga still. Hör av dig om du vill ha tips på var du kan köpa dem :)

Gnistra skrev:
Hej.

Ligger sadeln och glider från höger till vänster när du sitter i den?

Eller hur glider den?

Om sadeln rör sig från sida till sida så ligger den an mot bogbladet, och rör sig i den takt som bogarna rör sig.
Om sadeln ligger bra i övrigt men glider fram när hästen arbetar så kan en lösning vara svanskappa.

Är din ponny rund så sadeln glider runt när du hoppar upp?

mvh/

Ja den glider från höger till vänster men den åker absoulut inte fram! nej sadeln brukar ligga hyfsat still när man hoppar upp. Problemet är att hon typ inte "har någon ryggrad" utan är helt rund över ryggen.

Top Reiter har en anti-glid pad som verkar bra. Kostar 329 kr på Agersta Ridshop - www.agerstaridshop.nu . Jag har nyss köpt en därifrån men jag har inte hunnit använda den ännu så jag kan inte uttala mig om hur den är men jag vet flera i stallet som har samma pad och de är nöjda. Mycket tunn och smidig.

JAg har nonslippaden från equalityline. Suverän. Sadlen glider inte 1 cm... Min gamla chef har en "klibbig" med hål i som också är jättebra. Tror att det var ngn ragnar orrhammar som sålde den....

menar du denna
NS1S.jpg

berätta mer! Hur menar du nöjda, rör sig inte padden en cm eller? Jag tycker min 700-kr klet pad är kass, den rullar ihop sig när man rider, den skrynklar till schabraket när man rider så det ligger helt muppigt, sadeln ligger sämre och framförallt så glider den bakåt... casst!!

Gillar den här gelpadden som finns hos Tölt islandshästar för bla Top Reiters är väldigt tät och hästarna blir plaskvåta under. Har bara testat den för en sadel som glider framåt. Använder den även under ett schabrak när jag rider med ridgjord.

89677_32_2.jpg

Den i bilden ovan från tölt sidan var den jag menade att förra chefen hade... Men jag har ingen erfarenhet av den. Han säger den är bra. JAg menade den du visade på din bild. Den är väldigt tät och hästen blir svettig under men sadlen rör sig inte en enda mm... Hade du bott i närheten hade du gärna fått prova min....

Lollan skrev:
menar du denna
NS1S.jpg
Jag har denna och måste säga att mitt schabrak funkar minst lika bra som antiglid :devil:
Nu är min häst överbyggd, saknar manke och har en ganska rund mage :angel: så det är inte lätt att få en sadel att ligga still på honom... (det är en bomlös, så den glider inte pga fel bomvidd eller så...)

Den kan säkert fungera för andra, men den får inte min sadel att ligga still på min häst.
Sadeln (bomlös) glider fram lika mycket med antislip-padden som den gör med mitt vanliga schabrak under. Men som sagt, min häst är överbyggd med rund mage, så förutsättningarna är inte dom bästa :angel:

Kavalkads vojlock med neopren just runt sadelläget har funkat jättefint för min pålla. Perfekt faktiskt.
Jag har köpt min på
www.satraislandshastgard.se

Borde finnas i välsorterde burtiker runt om i landet!

Sånt anti-glid material som man har under mattor o s v vet jag fungerar riktigt bra att ha emellan sadel och schabrak. Tunt nätmaterial som inte gör varken till eller från i passformen i övrigt. Finns på IKEA under 20-lappen har jag för mig.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
870
Senast: Lisen82
·
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 377
Senast: ylvalill
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har... 2
Svar
21
· Visningar
4 677
Senast: mackan
·
Utrustning Vi ska köpa en ponny som hos nuvarande ägare enbart rids i dressyr och de har därför inte satsat på hoppsadel till honom utan köpt en...
Svar
13
· Visningar
4 191
Senast: Harbor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka