Äntligen!

Novelette

Trådstartare
Ska jag också få komma ut på banorna(hoppas jag inte säger för mkt nu...)

Jag har hängt här ganska länge och varit på gång med min unghäst men tyvärr blev vi hindrade hela tiden...nu senast var det fång :(
Men nu har jag en underbart vacker och duktig läromästare här hemma :)
Om allt går bra så ska jag köpa henne 1 mars.

Det är Selene e: Stanford, född 1990.
Hon har tävlat **, MSV och hoppat 1,40.

I helgen var jag på utbildningshoppning och skulle kvala till debutant. Tvärr råkade jag av bara farten ta ett extra hinder så därför blev jag diskad i 1m men 90cm gick kanon.

Men nu tänkte jag höra lite, finns det fler här med äldre vältränade FT-hästar?
Hur tränar ni dem? Är det ngt speciellt jag bör tänka på med tanke på åldern? Ex ang skötsel vid tävling, före och efter.
Selene har ju tävlat högt men jag har aldrig fått komma ut på en tävling i Ft ännu så det blir ju debutant för oss.

Sv: Äntligen!

Jag har en 19-åring som gått ***fälttävlan men nu som nu agerar läromästare åt mig, underbart roligt!
I och med att han är så gammal försöker jag att rida varje dag, iaf en liten kort skrittur så att han inte ska stelna till. Om jag har tränat är det absolut ingen vila dagen efter utan skritt och ev lite trav.
Om jag galopptränar så är det inte i något högt supertempo (kanske inte kort arbetsgalopp men inte 100km/h) utan istället ihållande och med ett par, tre intervaller per gång.
Jag hoppar inte mer än max 1 meter när vi hoppar. Hästen har gjort tillräckligt många höga språng i sina dagar och hoppa högt, det vet jag att han kan. För min egen del räcker det med 1 m.
När vi har startat fälttävlan och även när vi tränat hårt kyler jag benen med kyllera på tävlingsplatsen och på kvällen lindar jag benen så att han får stå med lindor under natten. Dagarna efter rider jag lugnt i kanske tre dagar, sen kan han få en vilodag.

Kort sagt, håll igång hästen och hoppa inte sönder den bara för att den kan hoppa!

Sv: Äntligen!

Vad roligt att få svar! :)

I mitt kontrakt så finns det begränsningar för hur högt jag får träna och tävla.
Och jag har dessutom inte hoppat på nästan 2år innan så det är inte första prio att hoppa högt.
Hon ska helt enkelt hjälpa mig att komma ut på tävlingar och "starta" igång mig så att jag kan ta med min 6-åring och kunna lotsa runt henne.

Okej, det är ungefär så jag tänkt också.
När jag varit sjuk hade jag tack o lov en tjej som kunde rida.
För det jag hört är att äldre hästar absolut inte ska vila nåt längre.

Tusen tack för råd!

Liknande trådar

Hästmänniskan Ligger här i sängen och har varit extremt influensasjuk. Nu börjar jag må ngt bättre men inte tillräckligt för att jobba, så då... 2
Svar
36
· Visningar
3 926
Senast: ylvalill
·
Fälttävlan I ryttarboken står det först: 1A Kvalificerande hoppningsresultat försäsongskval. Där har jag skrivit upp två stycken felfria 1,10...
Svar
7
· Visningar
1 130
Senast: Estivuz
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen... 2
Svar
23
· Visningar
3 886
Senast: zoowie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka